Paard versneld constant..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punt

Paard versneld constant..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:06

Vandaag had ik het weer, het is eigenlijk nooit helemaal weggegaan.

Ik was lekker aan het rijden, blijf meestal lang stappen om hem wat rustiger te krijgen maar zodra ik ga draven gaat hij als een gek keihard draven. Zoals gewoonlijk ga ik eerst zelf allerlei dingen proberen en mezelf een aantal vragen stellen zoals: maak ik mij wel lang genoeg? maak ik mezelf wel zwaar? geef ik duidelijk aan dat ik wil dat hij langzamer gaat?

De ex vriend van mijn zusje heeft mij geleerd hardop te tellen 21 22 23 24 25 om zo mijn eigen "lichtrijtempo" te bepalen. Op dit alles word gewoon niet gereageerd en tot mijn grote spijt begin ik te trekken, en opgegeven moment gewoon niet zachtjes meer. Dit gebeurd uit woede en meteen daarna heb ik een verschrikkelijke spijt maar toch gebeurd het elke keer weer.

Ik heb aan mijn houding echt alles al gedaan, hem voor het rijden losgooien of longeren zal niet helpen daar word hij alleen maar drukker van (het is en blijft een volbloed en is gefokt als renpaard)

Hem bezig houden met oefeningen hielp wel maar nu ook niet meer, hij lijkt daardoor juist nog meer te versnellen.

Ik rijd nu bitloos maar dezelfde kuren heeft hij ook gewoon met bit.

Ik hoor graag al het commentaar en alle tips van jullie want zo rijd ik gewoon echt niet fijn meer, ben huilend de bak uitgegaan, extra vertroeteld in stal maar dat maakt mijn getrek niet goed.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:38

Allereerst ga je al de fout in als je gaat stappen om hem rustig te krijgen, je kan beter even 5 minuutjes laten lopen en dan aan het werk te zetten, dan is in elk geval de eerste energie weg! :)

Wat voor hulpen geef je aan om hem terug te nemen in tempo? Alleen tellen gaat je niet redden vrees ik, dus probeer heel langzaam, achter zijn tempo te gaan lichtrijden. Hierdoor komt het paard ook terug in tempo. De eerste paar keren is dit een kwestie van heel consecuent zijn, tot dat het kwartje valt.

Je geeft het zelf ook al aan, trekken is nóoit de oplossing. Je kan beter de druk eraf halen, bij druk op de mond zal een paard meer geneigd zijn om er tegenin te gaan of zelfs te protesteren en daarmee dus harder te gaan rennen, bokken of steigeren. Dat wil je niet, dus zodra je voelt dat hij wil gaan, druk eraf, heel langzaam gaan lichtrijden.

Mocht het nog geen uitwerking hebben, zet hem op een kleine volte zodat hij niet meer hard kan lopen. Probeert hij eruit te breken? Goed begrenzen. Zodra je het tempo weer onder controle hebt, kan je weer hoefslag gaan volgen. Voel je dat hij er weer vandoor wil gaan, ophouding geven, langzaam lichtrijden, gaat hij er toch vandoor, gelijk weer op de volte. Dit moet je heeel consequent volhouden, dan is er op gegeven moment geen lol meer aan :j

Ik hoop dat je hier wat mee kan! :)

aslo

Re: Paard versneld constant..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:53

Gaat hij in de draf onder je uit lopen, ga jij terug naar stap. Als hij lekker ontspannen stapt in jou tempo, ga je weer aandraven. Net zolang herhalen totdat hij in draf wel onder je blijft lopen. Jij bepaalt het tempo!
Wil hij niet terugkomen naar stap? Dan maar een keer de rem erop. Hij moet gewoon luisteren naar je ophouding. Als je dit consequent vol houdt, zul je zien dat het steeds beter gaat. Maar geduld moet je wel hebben. Kan zijn dat je de eerst komende weken (maanden?) meer overgangen naar stap maakt dan je lief is ;) Uiteindelijk zul je ook merken dat hij dan steeds beter op je ophouding gaat reageren, waardoor je uiteindeljk vanuit draf middels een hele lichte ophouding naar stap kunt.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:58

@CoronaLime
bedankt! misschien ligt het inderdaad aan dat ik niet consequent genoeg ben! Ik ga dit in de praktijk brengen.

@knolle_krack
Ik heb puntje ook eens laten behandelen door een osteopaat wat echt geen enkel verschil heeft gemaakt. Wel denk ik steeds vaker dat iets hem dwarszit, ik laat morgen ook weer naar zijn zadel kijken.
Ik geloof niet meer zoveel in massagetherapeuten, ik heb zoveel geld uitgegeven aan de vorige wat voor hem helemaal niets uitmaakt. Maar ik zal het gewoon een keertje proberen. Alles voor je paard :D
Heel erg bedankt, misschien zal ik het wel fijn vinden als je eens kan komen kijken!

@aslo
Ja dit is precies wat ik nu doe, helaas is die rem gewoon een flinke ruk en juist dat wil ik voorkomen! bedankt voor je reactie! :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:14

probeer tijdens het rijden schijnovergangen te maken naar de stap en zoals hierboven ook al aangegeven is door coronalime. ga tijdens het lichtrijden niet mee in het tempo van je paard, maar ga langzamer lichtrijden en maak je zo zwaar mogelijk. luistert hij hier alsnog niet naar doe dan hetzelfde op een volte en zodra hij nog niet luistert maak de volte steeds kleiner en kleiner totdat hij jouw tempo volgt. ik had ongeveer hetzelfde probleem met een van mijn haflingers alleen dan in de galop. dan ging ze als een speer er vandoor, ze deed dit dit omdat ze niet goed in balans liep en het daardoor heel moeilijk vond om in een rustig tempo te gaan. met haar ben ik nu ook veel op een volte aan het draaien in de galop en het gaat nu een stuk beter. het is nu nog alleen haar aangaloppeerbokje er nog uit krijgen.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:18

myk_en_shant schreef:
probeer tijdens het rijden schijnovergangen te maken naar de stap en zoals hierboven ook al aangegeven is door coronalime. ga tijdens het lichtrijden niet mee in het tempo van je paard, maar ga langzamer lichtrijden en maak je zo zwaar mogelijk. luistert hij hier alsnog niet naar doe dan hetzelfde op een volte en zodra hij nog niet luistert maak de volte steeds kleiner en kleiner totdat hij jouw tempo volgt. ik had ongeveer hetzelfde probleem met een van mijn haflingers alleen dan in de galop. dan ging ze als een speer er vandoor, ze deed dit dit omdat ze niet goed in balans liep en het daardoor heel moeilijk vond om in een rustig tempo te gaan. met haar ben ik nu ook veel op een volte aan het draaien in de galop en het gaat nu een stuk beter. het is nu nog alleen haar aangaloppeerbokje er nog uit krijgen.

Ja in galop heeft puntje het ook maar daarmee krijg ik het wel beter onder controle omdat ik redelijk stevig zit en in draf kan punt opeens zo gek hoog opgeven dat ik het gevoel heb er af te vallen haha! maar goede tip! ga ik doen ga vanmiddag aan de slag!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:25

als je gevoel hebt dat je je balans kwijt raakt tijdens het draven kun je eventueel een halstertouwtje om de hals van je paard doen en die pak je naast de teugels ook in je hand zodat je hieraan extra steun aan hebt, tevens voorkom je hiermee dat je door balansverlies aan de teugels gaat hangen.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:27

Ik zou de komende weken alles even laten voor wat het is en alleen proberen het tempo onder controle te krijgen. Zelf netjes zitten, teugels desnoods wat langer laten zodat je niet de neiging krijgt om te gaan trekken en heel langzaam en 'zwaar' gaan lichtrijden. In draf net zo lang draven tot hij terugkomt op je zit (waarschijnlijk zit daar namelijk het probleem). Na een aantal keren gaat vanzelf het kwartje vallen en zal hij steeds eerder terugkomen op je zit en rustiger gaan draven. Desnoods ben je de eerste keren een kwartier aan het draven zonder resultaat, uiteindelijk zal het kwartje wel vallen. Probeer tot die tijd vooral te denken dat je er even doorheen moet, ookal is het rijden op die manier niet zo leuk. En rustig blijven, want als jij gestrest raakt zal je paard dat voelen en alleen maar weer harder gaan waarschijnlijk. Heel veel succes, snap dat het een erg vervelend probleem is en dat je op een gegeven moment gefrustreerd raakt. Hopelijk heb je hier iets aan. Het komt vast en zeker wel goed met jullie!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:27

Er worden hier boven al goede tips gegeven!
Heb nog een andere aanvullende tip waar je misschien iets aan hebt:

zodra je paard gaat versnellen, maak je een wending. Dus 90 graden de hoek om.
Je paard zal op dat moment terugkomen. En waarschijnlijk na een paar passen weer versnellen ;)
Zodra je paard weer harder gaat lopen, maak je weer die 90 graden bocht. Wissel links en rechts af.
DIt hou je net zolang vol, totdat je paard i.p.v. 1 pas, wel 2, 3, 4, 5, etc passen rustiger blijft lopen.
In het begin ben je waarschijnlijk wending na wending aan het rijden, daarna zal het steeds beter gaan :)

Mochten die wendingen nog een beetje te lastig zijn, rij dan een kleine volte.
Net zolang totdat je paard (echt) ontspant, dan rij je eruit. Versneld hij weer, dan weer die kleine volte in.
Enzovoorts.

Hem steeds terugzetten naar stap is eigenlijk een beloning voor je paard: je geeft hem dan 'rust'.
Dus je beloont hem nu als het ware voor het versnellen, want dan maggie lekker terug naar stap :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:28

Punt schreef:
myk_en_shant schreef:

Ja in galop heeft puntje het ook maar daarmee krijg ik het wel beter onder controle omdat ik redelijk stevig zit en in draf kan punt opeens zo gek hoog opgeven dat ik het gevoel heb er af te vallen haha! maar goede tip! ga ik doen ga vanmiddag aan de slag!

En daar is je probleem: Hij gooit hoog op! Ik begrijp dat je moeite hebt om daarin mooi rustig te blijven zitten en dus in hem mee gaat, waardoor hij gaat versnellen. Probeer klein licht te rijden, dichtbij je paard. Dit is moeilijk in het begin, maar het is zo'n verademing! Ik had precies hetzelfde probleem met mijn paard (Fries met extreme gangen) en dit heeft ons enorm geholpen. Eventueel in het begin een bokriempje aan je zadel doen, zodat je jezelf even terug bij het zadel kan trekken als het wat moeilijk word wil ook helpen hierbij!

Succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:31

Past je zadel/hoofdstel? Is rug/gebit/ed goed?

Zoja, dan moet je gaan werken aan de natuurlijke onbalans van het paard. Dit zorgt voor het constant versnellen, je paard versneld om zijn evenwicht te kunnen bewaren. Je moet dus aanwerken dat die recht word in zijn lijf, beide achterbenen gelijk gaat belasten en sterk maken en dan het gewicht van de voorhand terugplaatsen naar de achterhand.
Verdiep je eens in de academische rijkunst(www.paardenbegrijpen.nl), dat kan je ontzettend helpen!

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:40

@Galopje1
Dat is ook een probleempje, als ik de teugels langer laat dan gaat hij na het versnellen in draf als een gek galoperen, hij blijft versnellen en reageert dus 0% op mijn zit..

@Rumpleteaser
Top idee!

@Princesj
Hij geeft van zichzelf helemaal niet op en draaft super fijn vlak, pas wanneer hij gaat versnellen loopt hij met enorme passen (wat er op de foto super mooi uitziet) wat dus zo enorm hoog opgeeft en waardoor ik mijn balans verlies, ik ga dus inderdaad een halstertouwtje om zijn nek hangen zodat ik me daar aan vast kan houden! hij reageert overigens wel onwijs goed op een touwtje om zijn nek, daarmee kan ik hem heel mooi terug nemen doormiddel van kleine rukjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:59

Het zal vast ook een beetje aan je eigen balans en die van het paard liggen, maar ik denk eigenlijk dat dit paard gewoon lekker wilt lopen!

Wat ik bij zowel kinderen als dieren toepas is het doel omdraaien:

Actie van het paard: versnellen
Doel van het paard: hoog tempo doorlopen, liefst rechtuit zodat het zo hard mogelijk kan.

Zorg er dus voor dat versnellen betekent dat hij juist in een lager tempo moet lopen (dmv bijv. de 90 graden bocht, kleine voltes, paar pasjes wijken, zigzaggen etc. Maar wat je ook doet: NIET terugnemen. Het is namelijk veel makkelijker als je paard zelf het tempo aanhoudt wat jij wilt, ipv dat je het continu moet zeggen (het gevecht waar je nu dus tegenaan loopt).

Dus loopt je paard rustig en ontspannen, dan mag hij lekker rechte lijnen in een flink tempo doorlopen. Versnelt je paard uit zichzelf, dan moet hij een hoopje figuren lopen waardoor hij niet eens in een flink tempo kán doorlopen.
En ondertussen hoef jij je niet meer te irriteren: *paard versnelt* "oh, wou je weer een paar pasjes wijken en de zigzag oefenen? Goed idee :D "

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:49

Zadel , tandarts?
Anders toch les nemen en werkelijk bij de basis beginnen, los werk grondwerk, dubbelen lijnen, rijden zonder zadel sturen op de teugel in de hals en op je zit, enkel in stap totdat het paard snapt wat de bedoeling is, op de een of andere manier geef jij niet de jusite hulpen en gaat het paard daar van weglopen, du sneem les van iemand die geduldig en eerlijk genoeg is om jou te leren een paard op de jusite manier te trainen.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:34

Ik had les, woon alleen sinds een half jaartje op mezelf en om dat te betalen werk ik me nog eens dood dus kan ik het heel lastig inplannen.

Ook kan ik heel moeilijk iemand vinden die ook verstand heeft van bitloze optomingen.. Waarschijnlijk ga ik weer verder met Jessica op de antoine bodt manier :)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:25

Misschien op een kleine volte houden?

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:34

Rechtrichten! Als hij versnelt dan "valt" hij en het enige wat hij dan kan doen is door harder te gaan proberen om zijn evenwicht te bewaren!
Ga alsjeblieft wat tijd besteden aan rechtrichten ,doe jezelf en je paard een plezier.
Kijk bij Marijke de Jong en of bij Antoine de Both.
Je zal zeker nog meer dingen tegen komen waar je wel eens niet uitkwam, veel succes!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:39

Als hij zo graag snel wil gaan, zet hem dan maar lekker aan het werk! Als hij dat zelf zo graag wil, zelf weten toch? Natuurlijk moet je niet gelijk in galop maar wanneer hij even opgewarmt is en nog onder je vandoor loopt, laat hem maar lekker galopperen, natuurlijk niet op zijn eigen tempo, want als hij dan slomer word omdat hij geen zin meer heeft gewoon door drijven. Hij wou toch snel? Dan kan hij het krijgen ook :P

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:51

@emilie ja zo denk ik ook meestal maar punt is een renpaard.. die kan echt wel een paar uur doorgaloperen, moe word hij wel maar hij is gefokt om door te gaan en dat zal hij dus ook doen..

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:53

Vandaag had ik de zadelmaker en die was het meteen met me eens dat het zadel flink naar voren viel! We hebben de afspraak gemaakt dat hij hem zal opvullen, en wanneer ik het nog steeds niet goed vind ik een een nieuw zadel uit mag kiezen! :)

Hoefde pas om 13:00 op t werk te zijn en was toch al op stal dus heb hem even lekker gelongeerd! ging SUPER! en luisteren dat hij kan. Laat weer zien hoe eerlijk hij is, hij zit gewoon zo lekker in zijn vel dat hij graag wilt rennen, vaker longeren!