C'est bon (v. Dayano) @ dressuurwork (L2) en balkjes draven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annutjuuh

C'est bon (v. Dayano) @ dressuurwork (L2) en balkjes draven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:36

Hoi hoi!!

Aangezien ons vorige topic alweer van een tijdje geleden vond ik het weer tijd voor een nieuw!! :D

Vorige topic: [RIJ-ITP] C'est bon (Dayano x Alasca) weer eens, L2 niveau.

Voor wie ons nog niet kent... Ik heb C'est bon ( ookwel Bon :) ) vanaf haar 2,5 jaar en heb haar zelf ingereden. Toen gingen we zo door de bak:

Afbeelding

Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar verder en hebben nu een paar winstpunten in het L2. Ze wordt dit jaar 5 en kan nu toch wel merken dat ze echt sterker begint te worden en ik wat meer van haar kan gaan vragen.
Over het algemeen ben ik heel tevreden over hoe ze op dit moment loopt!! :D Wel moeten de puntjes nog wat meer op de i gezet worden en zijn we druk bezig met het achterwaarts. Dit heb ik doordat ze na het aanleren van het achterwaarts niet meer wilde halthouden even een tijdje over geslagen in de training.. :P Het achterwaarts moet dus nog een stuk beter, maar ben allang blij dat ze weer netjes halthoudt ;)
Ook de galop is nog een aandachtspunt... Ze wil uit zichzelf nog erg snel de turbo aanzetten. De laatste weken laat ze zich steeds makkelijker terugrijden en kan ik dus ook meer werken aan de sprong en balans.
Verder heb ik eigenlijk niet veel te klagen! :j

Het is en blijft een heerlijk dier dat graag werkt, een super karakter heeft en het is gewoon een heel lief paard!

We hebben vandaag ook op het eind van de training een paar keer over de balkjes gedraafd, waarvan de eerste keer niet helemaal ging zoals het moest!! :):)

Zo rijden we altijd los, lekker lang en laag. Zo loopt ze eigenlijk het liefst :P :

En dan het echte werk! Excuse voor het lange filmpje, heb hem al een stuk ingekort. ;) Galop is vanaf ongeveer 7 minuten. Heb je geen zin om het hele filmpje te kijken, kijk dan om een goed beeld te kijgen de laatste minuten toch even. Op het begin van het filmpje is ze nog wat strak en drammerig, dit is op het eind een stuk beter waardoor ze meer van de grond gaat draven en ook echt al meer op het achterbeen komt!

Normaal plaats ik mijn rijtopics bij rijden in the picture, maar vind het ook erg leuk om rijtechnisch commentaar te krijgen, vandaar dat ik hem nu hier plaats! Reacties zijn dus erg welkom!! Ook ben ik benieuwd wat jullie van mijn houding vinden, daar heb ik in het verleden toch nog wel aardig wat kritiek op gehad. :)

Groetjes Anne en Bon!! :evaw:

_Lisaa_

Re: C'est bon (v. Dayano) @ dressuurwork (L2) en balkjes draven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:38

Is het tegenwoordig sport om onder al die filmpjes zo'n huilnummer te zetten? :')
maar goed ontopic,
ziet er heel netjes uit, geloof dat ikniet echt tips heb.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:41

Ahh... Bonnetje! :D Je hebt haar lekker aan het lopen, anne! :j Omdat je commentaar moet geven, wil ik alleen geven dat je af en toe een beetje uit balans raakt zodra je in de buurt komt van de balken.. Maar je bent hard op weg :D Succes richting de M!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:44

_Lisaa_ schreef:
Is het tegenwoordig sport om onder al die filmpjes zo'n huilnummer te zetten? :')
maar goed ontopic,
ziet er heel netjes uit, geloof dat ikniet echt tips heb.

Misschien vind jij het een huilnummer... ik vind het hele mooie instrumentale nummers, weet niet of je het hele filmpje hebt bekeken of alleen het begin? Verderop in het nummer wordt het wel mooier, maargoed, smaken verschillen! :)

Thanks voor je reactie!

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:46

haha okee nou het viel me even opwas niet aanvallend bedoeld hoor :)!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:49

Aan het begin is de aanleuning nog wat onrustig,maar aan het einde komt er zeker meer gedragenheid in.
Lijkt me ook nog wel een beetje een slungel,of niet?
Wat aandacht voor de galop-draf overgang is ook wel nodig.Ik zou zelf wat meer gaan doorsluiten in de galop en haar daar even laten wachten en er weer uitrijden alvorens de overgang te rijden.
Nu maakt ze zich nog wat te lang waardoor ze wat loperig wordt in de 1ste drafpassen.
Maar er is wel al veel verbetering hoor!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:49

_Lisaa_ schreef:

Haha, nee snap ik! Maar het begin klinkt idd een beetje deprimerend, maar verderop wordt het mooier. :) Het liedje bij het balkjesdraven beter?? ;)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:51

annutjuuh schreef:
_Lisaa_ schreef:

Haha, nee snap ik! Maar het begin klinkt idd een beetje deprimerend, maar verderop wordt het mooier. :) Het liedje bij het balkjesdraven beter?? ;)

hahaha, ja die is een stuk vrolijker maar inderdaad smaken verschillen! _/-\o_
je hebt wel een heeeule leuke poown!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:54

ambre schreef:
Aan het begin is de aanleuning nog wat onrustig,maar aan het einde komt er zeker meer gedragenheid in.
Lijkt me ook nog wel een beetje een slungel,of niet?
Wat aandacht voor de galop-draf overgang is ook wel nodig.Ik zou zelf wat meer gaan doorsluiten in de galop en haar daar even laten wachten en er weer uitrijden alvorens de overgang te rijden.
Nu maakt ze zich nog wat te lang waardoor ze wat loperig wordt in de 1ste drafpassen.
Maar er is wel al veel verbetering hoor!

Slungel valt op zich mee, ze is nog wel erg veel gegroeid afgelopen jaar en volgens mij groeit ze nogsteeds ( ze is nu 1.69). Daardoor heb ik haar wat langer de tijd gegeven om sterker te worden. Wat je zegt daar ga ik nu steeds meer mee aan de slag. Weet nu ook dat ze eraan toe is, maar hier moet ik zelf wat strenger in zijn.. Ik ben zelf vaak iets te vrijblijvend. :) Bedankt voor je tips! Ga er van de week zeker mee aan de slag!!

Astaloca: Thanks!! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:15

Dat denk ik ook,want als je er niet op traint worden ze ook niet sterker.
Je mag inmiddels wel wat meer gaan doen,alleen niet iedere dag krachttraining.
Genoeg tijd geven om tussendoor weer te herstellen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:28

In het algemeen: teugels korter, meer bovenin zetten, daar laten nageven.

Het is goed dat je overgangen rijdt, alleen zorg ervoor dat je een snelle reactie krijgt op je hulp. Als je nu terugrijdt duurt het veel te lang voordat je in een ander tempo of gang zit. Daar drukt hij dan een beetje in naar voren je hand in en zo krijgt je overgang een beetje een tegenovergesteld effect.

En kom eens van die hoefslag af. :D

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:51

Vudress schreef:
In het algemeen: teugels korter, meer bovenin zetten, daar laten nageven.

Het is goed dat je overgangen rijdt, alleen zorg ervoor dat je een snelle reactie krijgt op je hulp. Als je nu terugrijdt duurt het veel te lang voordat je in een ander tempo of gang zit. Daar drukt hij dan een beetje in naar voren je hand in en zo krijgt je overgang een beetje een tegenovergesteld effect.

En kom eens van die hoefslag af. :D

Klopt! Ik moet zelf gewoon wat meer gaan vragen. Dit vind ze zelf nog wel erg moeilijk, om bovenin los te laten en te ontspannen. Denk dat ik het gewoon tussendoor stukken moet vragen en daarna bijv. even lange teugel geven. Moet zeggen dat ze wel steeds meer pikt, ook als ik wat meer vraag.
Met het stukje over de overgangen, bedoel je dan de overgangen stap-draf, draf-galop of de overgangen terug? Heb zelf het gevoel dat de overgangen terug beter moeten en dat ze daarin meer moet sluiten.
Bedankt voor je goede tips!

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:56

verbetering! :P

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:13

Roos_Spike schreef:
verbetering! :P

Kort maar krachtig ;) Bedankt :)

Ga er vandaag weer op, kijken of ik wat van de tips mee kan nemen. :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:39

annutjuuh schreef:
Met het stukje over de overgangen, bedoel je dan de overgangen stap-draf, draf-galop of de overgangen terug? Heb zelf het gevoel dat de overgangen terug beter moeten en dat ze daarin meer moet sluiten.

Het gaat inderdaad om de overgangen terug. Die moeten sneller.

In eerste instantie leer je een paard aan om wat langer te doen over de overgang, zodat je controle krijgt over het achterbeen. Later wil je het achterbeen ook sneller maken in de overgang. Dit doe je door veel korte overgangen terug te rijden, waarbij je let op een snelle reactie terug zonder dat je paard lang wordt of naar voren valt. Het gaat voornamelijk om de reactie, die moet goed en snel zijn.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:30

Vudress schreef:
annutjuuh schreef:

Het gaat inderdaad om de overgangen terug. Die moeten sneller.

In eerste instantie leer je een paard aan om wat langer te doen over de overgang, zodat je controle krijgt over het achterbeen. Later wil je het achterbeen ook sneller maken in de overgang. Dit doe je door veel korte overgangen terug te rijden, waarbij je let op een snelle reactie terug zonder dat je paard lang wordt of naar voren valt. Het gaat voornamelijk om de reactie, die moet goed en snel zijn.

Van de week nog veel aan gewerkt, gaat steeds beter! Doordat ze in galop zichzelf nog erg lang wil maken is het hier wat moeilijker, maar ze begint het te snappen. Had al wat stukken dat ze zich meer liet sluiten en bij elkaar rijden, waardoor de overgang terug ook beter werd. :)

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:33

Zorg ervoor dat wanneer je tussen de tonnen gaat en over de balkjes draaft je je been eraan houd en bespeelt, twee keer spelen binneteugel opvangen buitenteugel, zodat hij niet pannikeert, ik moet dat met de paardjes waar ik mee rijd ook doen. Bij het echte dressuurwerk vindt ik persoonlijk dat je een beetje 'zaagt' in de mond; links, rechts, links, ... Probeer dus je handen gewoon stil te houden en terug gewwon te bespelen. Verder vindt ik dit echt superknap werk, volhouden maar !

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:57

Bedankt voor je reactie! Balkjesdraven moet ze echt nog leren... dit doe ik eigenlijk te weinig :P Ga het nu wel meer mee pakken en wil binnenkort ook een sprongetje wagen!
Waar je dat zagen vandaan haalt weet ik niet, ik zie het zelf niet terug op video en ben eigenlijk ook heel vriendelijk met mijn hand...

Lucy4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:22

Hallo, teneerste vind ik dat je een heel mooi paardje hebt <3 .En over je zit is echt niks op aan te merken :j ik rij zelf pas in de b.ik heb geen tips voor je maar vind absoluut dat je een fantastisch paard hebt /3 veel plezier met zijn 2tjes :D xxx O:)

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:42

Zo Anne! Vooral dat laatse stukje ziet er super uit!
Echt een mooie combi samen hoor!

De overgangen van gallop naar draf kunnen nog wat vloeiender.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:11

Bedankt allebei!!!

Ze is inmiddels al weer hard vooruit gegaan! :) Zometeen weer even erop met dit mooie weer!! :D

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:46

Leuk paard. Tips op je overgangen heb je al gehad en sluit ik me bij aan. Ik rij zelf ook een 5 jarige, van mijn instructrice moet ik met losrijden grote achten maken. Als ik dan losgereden ben kleine achten 15-10 meter en slangevoltes, en in die figuren dan overgangen maken heeft erg geholpen hem losser te maken (natuurlijk op tijd weer rechtuit :p). Vind je netjes in je zadel zitten hoor. Voor het M zal het nog wat opgerichter moeten maar ja heb je weer wat te oefenen he.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:48

Bedankt voor je reactie en tips! :) Ik ben nu idd bij het losrijden het omstellen wat meer mee aan het pakken, dat vindt ze erg moeilijk als ze nog niet helemaal los is. Ze valt dan snel door het binnenbeen heen. Voltes 10 meter ben ik ook mee aan het pakken, en veel volte sluiten en openen. Ze gaat nogsteeds erg goed vooruit! Zal binnenkort weer nieuwe foto's of filmpjes plaatsen. :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:12

Ja volte sluiten en openen is een hele goede oefening die ik met beide paarden heel vaak meeneem, kun je in alle gangen doen, mijn paarden gingen er altijd wel lekker van lopen in ieder geval. Ben benieuwd naar nieuwe foto's filmpjes, vind jullie een prettige combinatie.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 20:29

:) Probeer ook spelenderwijs een beetje travers en schouderbinnenwaarts mee te nemen, voornamelijk in stap nu nog. Heb gisteren ook in galop een stukje wijken meegepakt, pakte ze best fijn aan. Zal volgende week eens kijken voor nieuwe foto's of filmpjes.