Weer aan het werk na een half jaar stil staan hoe oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Weer aan het werk na een half jaar stil staan hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:55

Hey allemaal.

Ik heb een vraag...
Mn merrie Geerty staat nu al een half jaar stil wegens niet kunnen rijden/tijd te kort om persoonlijke redenen.
Nu wil ik haar echter weer laten lopen, en eigenlijk ook geheel opnieuw rijden.
Hoe kan ik hier het beste mee beginnen, dus hoelang per keer rijden en hoevaak per week?
Ze is drachtig en 23 mei uitgerekend. Dus daar moet ik ook rekening mee houden.

Met opnieuw rijden bedoel ik vanuit heel licht teugelcontact rijden, wat ze opzich wel kan maar niet altijd goed reageert.
Ze is ingereden door iemand met erg strenge hand en heeft een jaar of 4 alleen maar licht werk gedaan en nooit aan de teugel gelopen of onderhand er onder gereden.
Dit wil ik nu wel gaan doen maar ze is in de weide niet echt voorwaards en trekt veel naar de uitgang van de wei of naar de mensen die er bij zijn.
Dus ook op dit "probleem" wil ik graag een paar opties.
Om haar actief te maken en te houden.

Vant zomer als ze bevallen is van haar veulen ga ik lessen met haar :j
Tot die tijd moet ik het ff redden.
Geerty afgelopen zomer:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0_L4xu-CUxo
Geerty een maandje geleden:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0_L4xu-CUxo

Iemand tips/ideeën?

Grtz (Graag verplaatsen als het hier niet goed staat)

Anoniem

Re: Weer aan het werk na een half jaar stil staan hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:56

Aangezien ze in dit stadium van de dracht is zou ik er mee wachten tot na de dracht. Ben je net weer bezig, kun je weer niet aan de gang. Dat is zonde.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:57

Geen beweging lijkt me ook niet echt slim eigenlijk eens kijken wat de rest reageert :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:59

Als ze in mei moet bevallen zou ik het lekker nog even laten zitten.
En pas doen als veulen paar maand oud is en af en toe alleen kan blijven.

Ander bouw je nu net op, kan je haar vervolgens weer afbouwen, om weer op te bouwen.

Geen beweging in het andere uiterste, neem aan en hoop dat ze nu en laatste half jaar niet gewoon
op stal heeft gestaan, maar in de wei of zo?

Stap ritje, gewoon buiten lijkt me het probleem ook niet.
Maar echt opbouwen zou me de moeite besparen, om drachtige dikker wordende dame net weer aan
het werk te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:00

Wat voor huisvesting staat ze?
Idd anders gewoon lekkere stapritjes, beetje rustig longeren kan nooit kwaad.

esje01

Ik zou fijn wat grondwerk doen en lekker stapritjes maken, pas na de dracht het langzaam weer opbouwen metbehulp van een goede instructeur een trainingsplan maken.

Delaja

Ik ga met joolien mee, lekker laten staan tot na de dracht. Ze staat nu al een half jaar stil zeg je dus wat maken die twee extra maanden dan nog uit? Ik denk dat je paard het helemaal niet erg vindt om met haar dikke buik lekker rustig aan te mogen doen!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:03

Je kunt missxhien met haar gaan wandelen om meer beweging te geven. Of wat grondwerk gaabpn doen. Qua het echte werk sluit k me bij Joolien aan. Je kunt misschien maximaal 2 maanden nog wat met haar doen. En past je del nog wel aangezien ze nu drachtig is?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:12

Ik dacht juist dat het goed voor dr was om tijdens de dracht wat meer conditie te hebben.
Ze staat 24/7 in de weide.
Ze is in dat half jaar misschien 4 a 5 keer gereden, waarvan 1 keer mee geweest naar les.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:17

Het is natuurlijk opzich wel goed op tijdens de dracht een goede conditie te hebben, maar dan had je een aantal maanden voordat ze drachtig werd daar al mee moeten beginnen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:24

Ze is elk jaar drachtig, het is een fokmerrie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:11

-> RT-P

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:14

Bedankt voor het verplaatsen Apple! :j

Longeren is toch inspannender dan gewoon rijden?
En met rijden bedoel ik dan weer los teugeltje beetje rond stappen en beetje draven, wat ze zelf aangeeft te kunnen.
Ze geniet altijd van het rijden en longeren vind ze heel erg moeilijk.
Wat vinden jullie?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:26

Ik zou haar inderdaad wat rustige beweging geven, dat kan best onder het zadel mits je het beperkt houdt.
Je geeft aan dat er ook op de gehoorzaamheid geoefend moet worden (trekt naar de uitgang), dat is iets waar je dan mooi aan zou kunnen werken: gewoon rustige figuren rijden (veel in stap), af en toe op de tweede hoefslag, overgangen (draf- stap-halt), kleine stukjes draf., stapritje buiten.
Geen moeilijke of zware dingen maar alles WAT je doet moet ook GOED gebeuren. Dan heb je straks al wat basis om mee te beginnen.
Conditie opbouwen is voor deze tijd te kort maar onderhouden wat er al is en spieren los houden lijkt me wel een goed idee.

Bij twijfel over wat verstandig is, kan je ook altijd even je dierenarts bellen en advies vragen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:28

Wij hebben geen rijbak dus t zou alleen beetje stappen in de wei zijn.
Ik denk dat ik haar vanmiddag maar eens opzadel en dan toch maar wat figuren rijden in stap en draf alleen op rechte stukken.

Hoe leer je dr niet te trekken naar de uitgang?
Heb al veel geprobeerd maar tot nu toe geen succes.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:45

In de wei kan je ook op de tweede hoefslag rijden, gewoon een stukje van de kant af blijven. Je pony zal waarschijnlijk graag langs het hek willen lopen, geeft een beetje steun dus dit is een goede oefening voor zowel haar balans als haar gehoorzaamheid.
Bewaak met je buitenbeen dat ze niet steeds opzij gaat. Dit kan je ook oefenen door op de grote volte te rijden en dan deze een stukje te verkleinen en dan weer te openen, ook hiermee leert ze gehoorzamen aan de zijdelingse druk. Dit zou ik voorlpig wel alleen in stap doen en niet te klein maken, een paar meter kleiner is genoeg. Het gaat nu alleen om het luisteren naar jouw hulpen.

Ik zou een stukje vóór je bij het hek komt een wending of volte rijden, dus afleiden van dat hek. Daar mag ze alleen langs als JIJ dat aangeeft. Dar kan de eerste tijd best lastig zijn maar gewoon volhouden! Een pony is altijd sterker dan een mens dfus trekken helpt niet. Wij moeten slimmer zijn en het langer volhouden tot ze toegeeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:48

Misschien even offtopic maar jullie fokken wel veel. Is er wel vraag naar jullie fokproducten?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:01

Tot nu toe kunnen we altijd nog alle veulens verkopen.
Dus ja dan is de vraag er ook wel :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:05

Ik zou niet meer teveel van haar vragen. Als je al full-time rijdt kan lang doorreijden geen kwaad. Maar je geeft aan zo lang stil te hebben gestaan.

Ik zou beginnen met grondwerk, misschien beetje licht vrijheidsdresuur. Daarna oppakken dmv licht buitenritjes. misschien aan de lang teugel wat grondwerk.

Je hebt nu de mogelijkheid alles vanaf 0 weer op te bouwen. Daarbij is grondwerk en vertrouwen erg belangrijk.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:07

Martie schreef:
In de wei kan je ook op de tweede hoefslag rijden, gewoon een stukje van de kant af blijven. Je pony zal waarschijnlijk graag langs het hek willen lopen, geeft een beetje steun dus dit is een goede oefening voor zowel haar balans als haar gehoorzaamheid.
Bewaak met je buitenbeen dat ze niet steeds opzij gaat. Dit kan je ook oefenen door op de grote volte te rijden en dan deze een stukje te verkleinen en dan weer te openen, ook hiermee leert ze gehoorzamen aan de zijdelingse druk. Dit zou ik voorlpig wel alleen in stap doen en niet te klein maken, een paar meter kleiner is genoeg. Het gaat nu alleen om het luisteren naar jouw hulpen.

Ik zou een stukje vóór je bij het hek komt een wending of volte rijden, dus afleiden van dat hek. Daar mag ze alleen langs als JIJ dat aangeeft. Dar kan de eerste tijd best lastig zijn maar gewoon volhouden! Een pony is altijd sterker dan een mens dfus trekken helpt niet. Wij moeten slimmer zijn en het langer volhouden tot ze toegeeft!

T rijden op de 2e hoefslag naast de omheining is geen enkelprobleem, dat gaat altijd wel goed :)
En volte rijden oid voor de uitgang is wel een goeie :j
We hebben een grote weide dus dan kies ik er meestal voor om aan de andere kant te gaan rijden maar dan crost ze naar de andere kant heb dan ook niks te zeggen, en reageert op dat moment niet op het bit en op de volte trekken is geen optie in het land omdat het vaak glad kan zijn en ik wil niet onderuit.

Hoe maken jullie je paard los voor het werken?
Ik maak meestal veel figuren en vraag om te buigen en stelling aan te nemen.
Zijn er meer oefeningen?
Eventueel aan de hand? (Grondwerk)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:09

Anne_mieke88 schreef:
Ik zou niet meer teveel van haar vragen. Als je al full-time rijdt kan lang doorreijden geen kwaad. Maar je geeft aan zo lang stil te hebben gestaan.

Ik zou beginnen met grondwerk, misschien beetje licht vrijheidsdresuur. Daarna oppakken dmv licht buitenritjes. misschien aan de lang teugel wat grondwerk.

Je hebt nu de mogelijkheid alles vanaf 0 weer op te bouwen. Daarbij is grondwerk en vertrouwen erg belangrijk.

Grondwerk doe ik niet vaak en zou ook niet weten waarmee ik zou kunnen beginnen.
Ze let wel goed op als ik naast dr loop, gaat stil staan als ik stil sta en loopt als ik weer loop.
Commando "staan" is bij ons op de plek blijven staan en dit doet ze ook gewoon :j
En voetje geven op commando zonder een voet aan te raken doet ze ook.

Wat hierna doen?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:21

Met losrijden zou ik eerst veel op ontspanning concentreren, halsstrekken, braaf de hand naar beneden willen volgen, recht lopen op de rechte zijde, netjes de hoek door sturen (geen scherpe hoeken nog) aan de lange teugel (wel met contact natuurlijk) eens een wending rijden. Dan teugels wat meer op maat en wat meer grote lijnen rijden (ik zou nu niet veel op buiging werken met haar dikke buik maar wel stelling vragen), rustige overgangen, vooral nauwkeurig rijden: zij moet precies op de lijn lopen die jij wilt, niet maar een beetje zwabberen of haar eigen lijn bepalen. Daar heb je tot aan de bevalling genoeg aan, denk ik. Ik zou beginnen met bv. 3x pw een kwartiertje, dat kan je nog iets uitbouwen maar zeker deze hele periode niet langer dan half uurtje (en dan veel stap). Dichter bij de bevallingstijd ook weer korter gaan rijden. Kijk ook goed hoe ze reageert: wekt ze de indruk graag zelf voorwaarts te gaan, gaat ze zwaarder ademen, kosten oefeningen haar moeite? Steeds aanpassen aan wat je pony aangeeft. Beter iets te weinig doen (dat kan nooit kwaad) dan te veel (kan wel kwaad).

Als ze zelf steeds naar de andere kant rent en je kan haar niet stoppen, dan misschien eens niet te ver van het hek gaan werken, bv. op het midden? Wat doet ze daarna: blijft ze hardnekkig bij het hek staan of kan je haar weer weg rijden?
Blijf herhalen wat je van haar vraagt: Neee, we gaan (in alle rust) gewoon weer terug naar waar we vandaan kwamen en onze oefening opnieuw doen. Dat kan best tijd kosten en 10x overdoen is niet erg (50x ook niet, als je maar rustig blijft en de oefening niet te zwaar is, wel dan af en toe even afwisselen met iets waarvan je weet dat ze het wel goed doet zodat je weer kan belonen). Het gaat er alleen om dat ze merkt dat ze haar zin niet krijgt en je steeds weer opnieuw hetzelde vraagt, zonder boos te worden maar koppiger zijn dan zij zelf is.
Je kan voorlopig ook als uitgangspunt nemen dat richting hek alleen gestapt wordt, draven doe je alleen van het hek af, dan is ze misschien minder snel geneigd ineens in sprintstand te gaan ;) Ook meer kans om nog in te grijpen en toch wending/volte te rijden voordat ze echt weg kan lopen. Inderdaad niet op gladde ondergrond omtrekken.

En blijf er bij lachen! Je krijgt die malle meid heus wel een keer onder controle :j
Succes!
En natuurlijk uitgebreid belonen als ze het een keer goed doet, al is het maar half goed: ook dat is vooruitgang!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:24

Ehh, zie net dat het om een Friese merrie gaat.... vervang 'pony ' in mijn reactie dus maar door 'paard', sorry! :P

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:27

over het naar het hek renen,
stap je altijd bij het hek af?
probeer misschien eens een tijdje in het midden af te stappen, of aan de andere kant, en dan naar de uitgang lopen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:18

branka16 schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Grondwerk doe ik niet vaak en zou ook niet weten waarmee ik zou kunnen beginnen.
Ze let wel goed op als ik naast dr loop, gaat stil staan als ik stil sta en loopt als ik weer loop.
Commando "staan" is bij ons op de plek blijven staan en dit doet ze ook gewoon :j
En voetje geven op commando zonder een voet aan te raken doet ze ook.

Wat hierna doen?

begin in stap, en dan duidelijk op haar letten dat ze netjes loopt (dus met aar achterbeen het spoor van de voorbeen volgen) en aansporen tot neusje op de grond (dit door middel van rondjes draven) Zelfs met alleen een halster en een longeertouw kunnen ze netjes met neusje over de grond.

(kan het niet zo goed uitleggen, ben zelf ook geen ster ruiter :P)

Nog meer oefening vanaf de grond zijn figeren lopen/draven...

Ben zelf voorstander van dubbele longe...Misschien dat proberen?