Thuis @ work L

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Thuis @ work L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:16

Vandaag eens wat korte filmpjes van de training laten maken, om eens bewegend beeld terug te kunnen zien in plaats van foto's, zodat we daar leerpuntjes uit kunnen halen. Jammer genoeg is mijn fototoestel niet je-van-het kwalitatief en komt het beeld wat "schokkerig" over, waardoor één en ander onrustiger lijkt dan het in werkelijkheid is. Dat is niet het geval als ik op het toestel zelf de beelden terug kijk, maar het is niet anders, hoop dat jullie daar doorheen willen kijken.

Waar we mee bezig zijn:
We zijn aan het voorbereiden voor de L2 (gaan we vanaf 1 april aan beginnen)
Komende vrijdag de macrider selectie (klasse L)
en zaterdag wedstrijd (L1)

Werkpunten op dit moment:
aanleuning moet stiller
kracht trainen achterhand (veel overgangen/tempowisselingen)
Ik had altijd een onrustig onderbeen en ben daar veel mee bezig om het te verbeteren, nu merk ik dat mijn been wel rustiger ligt, maar mijn bovenlichaam moet ik wat meer los laten.
rechtop zitten (ik neig snel voorover), dat gaat al aardig wat beter inmiddels!

Ik heb een soort compilatie gemaakt van allerlei stukjes uit de training (op volgorde). Helaas was mn geheugen vol toen ik aan de galop toe was, dus dat staat niet op film. Toch is dat wel een stukje waar ik heel blij van ben, omdat ik de laatste weken veel verbetering in de galop merk. Het schakelen gaat stukken beter en ze laat zich sinds een tijdje veel meer "zetten" in de galop.

Het losrijden doe ik altijd op lengte, en daarna wissel ik oprichting met lengte wat af. De neus er uit rijden is een lastig puntje, de ene dag gaat het makkelijker dan de andere (vandaag dus niet :+ ).

Hier komtie dan:

Wat ik graag zou willen, is wat tips die ik deze week nog mee kan nemen in mn voorbereiding op komend weekend.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 27-02-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:30

Ik kan het wel gewoon zien :)

Het neusje mag er best wel wat uit, vooral bij de overgangen en halthouden. Hij komt toch vaak achter de loodlijn. Bv. op 2.33 wanneer je de overgang van halthouden naar stap maakt. Netzoals 2.47
Op het allerlaatste stukje kan je ook duidelijk zien dat het neusje er toch wat uit mag. Maar dat gaf je zelf ook al aan.

Wat je zelf zegt over rechtop zitten, zie ik toch niet. Ik vind dat je netjes recht zit.

Gemmeke

Re: Thuis @ work L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:34

Je aanleuning is inderdaad onrustig waardoor het paard jouw steun moeilijk kan vinden, hij/zij zoekt je hand wel op maar door het onrustige komt het hoofd ook onrustig over.
Probeer veel achtjes te rijden in wisselende tempo's, zodat hij/zij veel omstellingen gaat doen waardoor het paard weer losser wordt in zijn nek, dus meer gaat zoeken naar jouw hand.

Verder vind ik je houding wel netjes hoor, ik zie je niet voorovervallen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:37

Nu kan ik hem zien ja!!

Ik vind het er best netjes uitzien!
Hoe oud is het paard? Dat staat er volgens mij niet. Hij/zij oogt jong namelijk.

Ik vind de neus idd af en toe te ver achter de LL komen, naar voren oplossen lijkt mij het beste.
Ik denk ook dat je iets in een stoelzit zit en daarom je onderbenen soms naar voor en achter schuiven.

Het paard loopt wel lekker ruim vanuit de schouder!! (waar mijnes juist nogal moeite mee heen ;))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:41

Aanleuning is niet helemaal constant, maar dat voel en zie je zelf ook wel.
Waar je op moet letten is dat je niet te veel druk geeft, dan wordt ze ongelijk achter.
En neusje eruit houden.
Als je aanleuning mooier en lichter wilt houden eens proberen overgang van draf naar stap
alleen op je zit te rijden, zonder aan de voorkant iets te willen veranderen.

Leuk paard hoor! Komt wel goed met jullie, leuke combinatie ook.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:42

Goh jeetje, heb al veel mooiere beelden gezien van jou met je toppertje.
Vind dat je haar nu teveel pakt aan de vorokant, ze is heel stijf in de lendenen, linksom in draf schiet ze zelfs even naar voren in galop, uit ongemak zo lijkt het.
Probeer gewoon even het doel(L2) te vergeten en rij lekker relaxed, nu komt ze veel achter de LL, omdat jij te sterk inkomt met je handen, ze is toch al een hittepetitje, ontspanning is voro haar(en jou) nu even heel belangrijk, vanuit ontspanning rijden naar aanspanning, en lopen met trots,blijheid en bravoure...jullie unnen volgens mij veel beter dan dit, zit ze tegen een hengstigheid aan oid, die rug heb ik nog niet eerder zo stijf gezien dacht ik?

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:45

Naar voren oplossen vind ik niet. paard loopt soms al wat onder Ts vandaan.
Ik zou eerder wat meer gaan schakellen en dan vooral terug in tempo in draf.
Dan zal ze ook wat meer gaan dragen ipv stuwen.
Veder zacht aan de voorkant blijven veren vanuit je schouder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:50

Ik zie ook heel veel gepeuter aan de voorkant en je doet helemaal niks met je benen? Probeer dat om te draaien, laat los van voren en ga rijden op zit en been. Nu vind ik haar met doorzitten ontzettend strak, ze wordt achter zelfs wat onregelmatig als ik het zo goed kan zien.
Ontspannen kan een paard alleen als wij ontspannen...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:51

Je filmpje doet het intussen ;).

Ik vind je houding op zich erg netjes, je zit best wel heel stil. Je benen mogen nog wat stiller. Dit kan je denk ik vooral krijgen door je hakken wat meer uit te drukken.
En zoals je zelf al zei: je mag iets meer loslaten in je bovenlichaam.

Wat mij vooral stoort zijn je onrustige handen. Zodra je paard niet meteen nageeflijk is bij het halthouden, komt er reactie van jouw hand. Deze is ook heel duidelijk zichtbaar en daarmee dus eigenlijk niet goed. Nageeflijkheid komt voort uit ontspanning en bij het halthouden is dat duidelijk niet zo. Je mag rustiger naar het halthouden toe rijden, meer op je zit en met lichte teugeldruk. (ong. 2.49)
Je stuurt ook vrij breed, als je afwendt bijvoorbeeld haal je je binnenhand vrij ver van de hals. Daar mag je meer met je zit en je benen rijden. (begin filmpje)
Een enkele keer kantelt hij een beetje in stelling, probeer erop de letten dat hij in de hals buigt.

Verder vind ik je paardje soms wat uit elkaar lopen. Hij buigt eigenlijk alleen de nek, in het hele lichaam zie ik nog niet echt nageeflijkheid. Ik denk dat dat voor een deel komt door onbalans van je paard en voor een deel door onvoldoende helpende hand van de ruiter.
Je zegt in je openingspost dat je werkt aan schakelingen, maar ik zou dat graag meer zien als ik zo'n filmpje van vier minuten bekijk. Om hem iets meer op eigen benen te krijgen, zijn figuren een oplossing, evenals de binnenhoefslag. (al snap ik dat dat niet echt lekker wil in zo'n natte bak.) Op de binnenhoefslag hou je hem in eerste instantie nog rechtgesteld, waarbij jij heel bewust rechtop op twee zitbeenknobbels blijft zitten en gelijke druk op de teugels houd. Dat bedoel ik met de helpende hand van de ruiter.
Verder mag hij af en toe best wat langzamer lopen, ik vind het zo nu en dan een beetje loperig ogen.

Als laatste viel me in het begin van het filmpje op dat hij even in galop aanspringt. Daarbij kiest hij niet voor de hele logische linkergalop, maar voor rechts. Aangezien de meeste paarden linksbenig zijn, vind ik dat opmerkelijk. Ik concludeer daaruit dat de buiging de verkeerde kant op is. Als je zo net uit een hoek komt, zou dat eigenlijk raar zijn. In de hoek zijn ze over het algemeen naar binnen gebogen, dan op de lange zijde eventjes rechtgesteld en dan komt eventueel contrastelling.
Als rechts zijn makkelijke kant is of je met contrastelling bezig was, heb ik uiteraard niets gezegd ;).

Het zijn veel kleine puntjes van kritiek, waarvan ik hoop dat je er wat mee kan. Het begin is er zeker en is netjes. Nu de puntjes aanpakken.
Veel succes en het gaat wel goedkomen met jullie ;).

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:53

Beli schreef:
Naar voren oplossen vind ik niet. paard loopt soms al wat onder Ts vandaan.
Ik zou eerder wat meer gaan schakellen en dan vooral terug in tempo in draf.
Dan zal ze ook wat meer gaan dragen ipv stuwen.
Veder zacht aan de voorkant blijven veren vanuit je schouder

Misschien heb ik het verkeerd geschreven. Ik vind het altijd moeilijk om mn gevoel te beschrijven in woorden. Laten we het proberen:

Ik bedoel eigenlijk dat ze haar verbinding met het bit naar voren aanbied?
Meer loslaten van voren, elastisch. Je ziet namelijk dat het paard bij elke overgang zn neus naar voren steekt, zonder dat het contact elastisch behouden word?
zoiets?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:58

Bedankt tot nu toe! "zij" is een W-tje (8 dus nu geloof ik, erg ik twijfel.. 8 of 9).

Goed dat het jullie opvalt dat ze wat stijf is, dat kan wel kloppen, want we hebben net een winterstop gehad van dik 3 weken en dit was de derde keer dat ik er weer op zat.

het in galop schieten.. kwam omdat ze op dat moment van de teugel af liep. Ik probeer in het losrijden altijd met een wat langere teugel te rijden en het gevaar daarbij is dat de neus er niet uit komt, maar dat ze achter de teugel gaat lopen. Dat gebeurde er, en daardoor was er geen contact en ging ze in galop. Vooral in de eerste rondjes draf is dat eigenlijk een standaard "dingetje", omdat ze op het moment dat het teugelcontact weg is, harder en harder wil en ook in galop gaat. Ik heb dat stukje er express bij in gedaan, omdat het eigenlijk niet de bedoeling is dat dit gebeurt, dus wellicht heeft iemand daar ook een tip voor.

Het wisselen van stelling, achtjes rijden, ga ik zeker meenemen. Ik wil graag naar een stillere aanleuning toe en probeer mijn hand zo stil mogelijk te houden, maar dat moet nog beter. Tempowisselingen terug is ook een goede. Ik probeer nu al veel richting halthouden te gaan, maar in dezelfde gang kan ik ook met tempowisselingen bezig natuurlijk.

Het is een heel gevoelig paardje wat het beencontact aangaat, ik kon het eerste jaar haar amper aanraken met het been en dat is al heel wat verbeterd, maar als ik meer met mijn been ga doen, dan reageert ze daar heftig op, dus ik moet daar voorzichtig mee zijn.

Hand meer toestaan in overgangen is iets dat ik graag wil, maar omdat de aanleuning niet constant is, is dat erg lastig. Juist als ik ruimte geef in overgangen, en ook in tempowisselingen, vooral bij het terugkomen uit een middengang, komt ze heel vlot van het contact af voor een halve seconde, om vervolgens er weer in te zakken. Ik weet nog niet helemaal hoe ik dat beter ga krijgen.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 27-02-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:00

Leorah schreef:
Bedankt tot nu toe! "zij" is een W-tje (8 dus nu geloof ik, erg ik twijfel.. 8 of 9).

Goed dat het jullie opvalt dat ze wat stijf is, dat kan wel kloppen, want we hebben net een winterstop gehad van dik 3 weken en dit was de derde keer dat ik er weer op zat.

het in galop schieten.. kwam omdat ze op dat moment van de teugel af liep. Ik probeer in het losrijden altijd met een wat langere teugel te rijden en het gevaar daarbij is dat de neus er niet uit komt, maar dat ze achter de teugel gaat lopen. Dat gebeurde er, en daardoor was er geen contact en ging ze in galop. Vooral in de eerste rondjes draf is dat eigenlijk een standaard "dingetje", omdat ze op het moment dat het teugelcontact weg is, harder en harder wil en ook in galop gaat. Ik heb dat stukje er express bij in gedaan, omdat het eigenlijk niet de bedoeling is dat dit gebeurt, dus wellicht heeft iemand daar ook een tip voor.

Het wisselen van stelling, achtjes rijden, ga ik zeker meenemen. Ik wil graag naar een stillere aanleuning toe en probeer mijn hand zo stil mogelijk te houden, maar dat moet nog beter. Tempowisselingen terug is ook een goede. Ik probeer nu al veel richting halthouden te gaan, maar in dezelfde gang kan ik ook met tempowisselingen bezig natuurlijk.

Leer het paard terug te komen op zit, dan hoef je niet te rommelen aan de voorkant, en die zithulp moet verfijnd kunnen zijn, bekken kantelen is terug, bovenbeen aanspannen is sluiten. En ook op been moet ze leren te sluiten, been is niet altijd voorwaarts, maar met zit is het sluiten.
Verfijn je hulpen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:05

Dank je, je hebt gewoon gelijk natuurlijk :). Wat doe ik dan op het moment dat ze niet reageert (of te weinig) op de zithulp en (beetje lelijk gezegd misschien) er doorheen gaat drammen? Dat gebeurt ook vaak in een overgang naar het halthouden namelijk. Ik wil terug op mijn zit, gevolg neus er uit en proberen toch door te drukken. Hoe oefen ik dat?

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:09

Probeer ook niet te gefixeerd te zijn op je hand stil te houden daar wordt je juist stug van,
Als je probeert echt mee te zijn en een soort elastieke verbinding tussen t bit en je schouder houden.
Ik denk dat het scheelt als je in het losrijden je tempo een eind naar beneden haalt, ik vind je basis tempo wel erg hoog.
Let bij de overgangen of tempo wisellingen terug vooral ook op je ademhaling, adem duidelijk uit

@Nefertarie oke ja duidelijk, nog harder leek mij niet echt een fijn plan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:10

Overgang niet op een bepaald punt willen rijden, maar slechts als aan alle voorwaarden voldaan is,
dus zolang dat niet zo is draaf je door, al is het 10 voltes...
Pas als dan aan alle voorwaardes voldaan is ze lekker aanvoelt en je kan haar terug rijden op je zit,
maak je de overgang...
In het begin duurt het eeuwig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:10

Leorah schreef:
Dank je, je hebt gewoon gelijk natuurlijk :). Wat doe ik dan op het moment dat ze niet reageert (of te weinig) op de zithulp en (beetje lelijk gezegd misschien) er doorheen gaat drammen? Dat gebeurt ook vaak in een overgang naar het halthouden namelijk. Ik wil terug op mijn zit, gevolg neus er uit en proberen toch door te drukken. Hoe oefen ik dat?

Je mag ter verduidelijking dan de handrem gebruiken, maar wel duidelijk, subtiel en vriendelijk en altijd met been.
Probeer op zit terug te komen door overgangen terug te rijden afgewisseld met schijnovergangen, houd altijd been in de overgang want ze moet luchtig blijven van voren, dit kan soms een half rondje duren, heb geduld. Ze zal moeten leren actief te blijven in de overgang terug, als ze actief is zal ze ook luchtig blijven in de hals.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:15

Ik ga ermee bezig, bedankt! Denk niet dat ik dat voor t weekend in orde ga krijgen :p, maar zeker iets voor op langere termijn. Ik voel wel dat het niet helemaal goed is zo, maar zat een beetje te zoeken naar de oplossing. Ik denk dat dit inderdaad een hele goeie is.

En inderdaad, ik stuurde net ook iemand een Pb over dit topic, en daarin kwam ik er zelf ook achter dat ik teveel probeer om mijn hand stil te houden en daardoor wordt hij juist stug en veert niet mee.

Toch wel handig af en toe, zo'n filmpje. Zie je opeens veel meer dan op een foto :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:24

Waarom werd ze op 0:38 nou zo boos?? En op 0:45 weer opkrullen en schudden met de nek en hoofd. Doet ze dat vaak?

Iedere keer dat ik de film stopt zie ik een op de voorhand lopend paardje.. zonder want beenactiviteit heeft ze op zich wel..

Met stappen tussendoor mag je haar wat mij betreft wel uitschuiven maar wel naar de hand blijven stappen en daar in lekker actief houden. Dat "even vrij" ben ik zelf niet zo van. Kunnen ze voor en na het rijden doen. Tijdens het rijden mogen ze best "even rust" maar ik heb liever dat mijn paard mijn hand op blijft zoeken. Hier had je mooi een middenstapje mee kunnen nemen.

Is het een KWPNer btw? Dan is ze ouder dan 8. Die van mij is een Ztje en die is vanaf Januari 8 geworden :)

Als ik me niet vergis heb je in het verleden met een ander paardje hoger gestart toch?

Ik ga helemaal mee met de tips van Joolien en Sjolvir. Je bent misschien niet zo hard in je handen maar je rommelt teveel waardoor je eigenlijk onbewust vraagt je paard er achter te kruipen. Dan verlies je en de aanleuning en het contact met het achterbeen :j Dan gaan ze heel erg op de voorhand.

Probeer te ontspannen tijdens je rijden.. je lijkt jezelf soms best wel te forceren := Goed ademhalen, je niet op de kast laten jagen.. relaaaaaaxxxxx.. Komt allemaal wel goed.

Ik zou voor de McRider wat meer aanspanning van achteruit willen zien, voorkant wat meer gedragen en neus meer voor de ll. Het ziet er nu wat.. braafjes.. uit. Niet dat je er pit in moet rijden, maar ze mag best wat meer aanspannen van achteruit.. en idd op je zithulpen terugkomen en weer weg als jij dat wil. Al doe je er 10 rondjes of voltes over.. als het kwartje valt bij paardlief gaat het ineens veeeel sneller.

Wil wel nog even zeggen is dat ik volgens mij een ouder topic van je heb gezien en dat ik vind dat er wel al wat verbetering in zit hoor :j Maar je hebt nog genoeg te doen!

Gelukkig zijn wij er om je aan te moedigen! +:)+

You go girl!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:36

haha, dank je! Dit zijn echt leerpunten voor me hoor! Ze is idd 9 dan (yup kwpner.. en neeeeee geen gelderse haha, lijkt wel zo vinden velen) :). Maar we hebben hopenlijk nog tot ze dik 20 is, dus van mij hoeft ze niet binnen een jaar naar het Z lolll.

Even zonder gekheid, ik zie het zelf ook terug in het filmpje, veel op de voorhand.. en dat terwijl we voor mijn gevoel dan, al veel meer met de achterkant bezig zijn dan een tijdje terug. Blijft echt een beetje moeilijk, juist omdat ik niet te veel met mn been er aan mag komen, maar we zullen er nog scherper op moeten worden. Toch jammer dat de galop er niet bij opstaat, want daar merk ik wel al echt verbetering in. Het ongecontroleerde, uit elkaar, is er af en dat is wel een stukje meer kracht, dus we komen er aan hoor! ;).

De tip van Joolien daar ga ik absoluut mee aan het werk. Vond ik een hele goeie en ben ik erg blij mee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:06

Wat me gisteravond nog te binnen schoot toen ik op bed lag.... is er volgens jullie ook verschil in mijn houding/bovenlichaam/handen tussen het lichtrijden en het doorzitten?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:21

Moderatoropmerking:
Ik heb wat berichten verwijderd over het niet werken van het filmpje.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:51

Leorah schreef:

Wachten tot ze het wel doet, geef haar de kans om te ontdekken dat het allemaal lichter kan en dat ze eens een verkeerd antwoord geeft op je vraag terug is niet erg, oefenen in stap....gewoon niet oppakken,losstappen tot ze kalm en ontspannen en bij de les is, gewoon even de druk eraf halen, ze wil zo graag heel hard werken dat het bijna een vlucht is voor haar, ze moet nog leren dat het ook allemaal leuk kan zijn en dat ze op jou kan vertrouwen,ze is een pittig typje, maar als ze eenmaal bij jou wil zijn in het rijden, zal ze ook echt de sterren vd hemel lopen.
Dus, gewoon wachten tot ze wel stopt, heel onschuldig ,en doet ze het juist, ook al duurt het 15 meter, belonen, en nog eens proberen, ze leren zoiets echt snel, omdat het een vraag-antwoord methode is, en paarden geven graag het goede antwoord, omdat ze dan geen vraag meer krijgen...
Edit: paarden onderling leren heel snel elkaars signalen kennen, omdat ze op die manier geen problemen tegenkomen, je moet haar dus als het ware jouw signalen aanleren, geeft ze het juiste antwoord? druk eraf, echt effe laten bezinken, wacht ook tot ze haar lipepn likt en kauwt terwijl ze stilstaat na een goed antwoord, dat is het vastleggen van informatie.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:55

Leorah schreef:
Wat me gisteravond nog te binnen schoot toen ik op bed lag.... is er volgens jullie ook verschil in mijn houding/bovenlichaam/handen tussen het lichtrijden en het doorzitten?

Ja, met lichtrijden rijdt je ook werkelijk lichter, meer mee en zachter...alles heeft met elkaar te maken, de stijvere rug werkt ook doro op jouw ontspanning in je lichaam.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:02

Ik weet wel dat ze op zich wel plezier in het werken heeft. Daarin is ze heel duidelijk. Als ze het niks vindt, staat ze stil (en blijft ze stilstaan no matter what haha). Als ik aan kom met het zadel dan staat ze ongeveer te springen in dr stal, dus dat zit gelukkig wel goed. Als dat ook niet zo was, dan had ik er zelf ook minder plezier in.

Bedankt voor je tips verder freeride. Ik ga ermee bezig.

Ik kan helaas pas donderdag weer trainen (dus nog 1x te gaan voor macrider). Misschien is het beter als ik dan longeerwerk ga doen ipv rijden, omdat jullie vinden dat ze wat stijf overkomt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:50

Hoi, of je doet eers lang maar rustig longeerwerk, en daarna enkel heel relaxed een beetje rijden, stappen, als ze daar lekker kalm in is, beetje draven, misschien en licht galopje, een fijne generale is een goede show :)