Hol trekken van de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikerpaard

Hol trekken van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:41

Wanneer je als ruiter zijn de de rug hol trekt, waarom is dit? Het stoort me en voelt ook verkrampt aan, toch kan ik het niet laten. Het valt me wel op dat ik mijn schouders te ver naar achteren duw, ook verkrampt, en niet altijd op mijn billen zit. Iemand tips voor goede oefeningen? Die ook thuis gedaan kunnen worden?

Anoniem

Re: Hol trekken van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

Dat heeft te maken met bekken kantelen, ga maar eens op een stoel zitten, goed rechtop en op je zitbeen knobbels, en trek dan je navel naar binnen, buikspieren aanspannen. Dan kantel je je bekken en is je rug recht.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:45

Schouders niet te ver naar achteren en op je billen zitten ;) meegaan in de beweging die je paard maakt, dan kan je practisch je rug niet hol trekken

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:46

Bedankt voor de tip Joolien. En de schouders? Mij is vroeger op les verteld dat ik ze naar achteren moest duwen, maar sinds ik dat doe, voelen Ze zo verkrampt aan.

Edit: oh ik zie al antwoord voor wat betreft de schouders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:52

suikerpaard schreef:
Bedankt voor de tip Joolien. En de schouders? Mij is vroeger op les verteld dat ik ze naar achteren moest duwen, maar sinds ik dat doe, voelen Ze zo verkrampt aan.

Edit: oh ik zie al antwoord voor wat betreft de schouders...

In principe moeten je schouders ontspannen zijn,laat je armen langs je lichaam hangen, ellebogen naast je lichaam en je onderarm in 1 rechte lijn van hand naar de paardenmond. Je schouders moeten eigenlijk een soort schokdempers zijn voor het contact met de paardenmond.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:53

Ik heb jaren met een iets te holle rug gereden. Het is belangrijk dat je bewust meer op je zitbeenknobbels gaat zitten. Daarvoor zal je dus je bekken moeten kantelen en je buikspieren aanspannen. Dit voelt in het begin een gek, alsof je met een bolle rug zit en met je schouders naar voren maar dat is dan dus niet zo. Ik weet niet of je een spiegel hebt in de bak maar ga anders maar eens voor de spiegel staan. Even overdreven hol zitten, daarna je rug bol maken en daarna proberen netjes recht te gaan zitten.
Voordeel, je traint je buikspieren en doorzitten wordt heel veel makkelijker. Met een holle rug kan je eigenlijk helemaal niet meeveren met de beweging van het paard.

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:12

@Joolien: ik snap wat je bedoeld, als ik het hier thuis oefen voelt het inderdaad hee; anders aan dan dat ik de "rij-houding" aanneem die ik gewend ben.

@Darkshines: ik heb inderdaad ook moeite met doorzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:14

Doorzitten kun je pas goed als het paard ontspant in de rug, dan krijg je een fijne verende beweging. Wanneer het paard niet ontspant, voelt het als een plank onder je kont en krijg je veel meer beweging te verwerken. Je bekken zijn belangrijke scharnieren samen met je schouders. Je bekken voor de beweging van onder op te vangen en je schouders voor naar de mond.

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:19

Hieronder twee foto's van mijn rug, op de linker ga ik net staan tijdens het lichtrijden, op de rechter een zitmoment tijdens draf.

Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:20

-> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:22

Je trekt idd je schouders naar achteren, op de eerste foto zie je op dat je je onderbeen naar achteren steekt. Doordat je daardoor uit balans komt, moet je dat boven weer compenseren door naar achteren te leunen. Dus zoek goede steun op de bal van je voet en houd je been lang, drijf met je kuit, zodat je ook niet de neiging krijgt om voorover te vallen.
Wat ook een aanrader is, is zitles, dan kun je daar goed aan werken :)

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:33

Ik heb de tips opgevolgd met rijden...maar dat is moeilijk. Je bewust worden van je houding en die dan aan gaan passen. Maar ik merkte wel dat paard meer ontspannen loopt als ik mijn rug minder hol trek m.a.w. als ik mijn bekken kantel. Super bedankt voor de tips, ik ga hier dagelijks mee aan de slag!