aanspannen in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvet31

aanspannen in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:22

ik heb gekeken maar kon niet een soortgelijke forum vinden

mijn probleem is namelijk ik heb een fjord van 6, en heb hem laten onderzoeken door een paardenfysio.
zijn probleem is dat hij heel erg aanspant in zijn rug, vanaf zijn nek tot zijn kont.
de reden was (volgens haar) dat ze dat aanspant omdat hij weinig spieren heeft

nu moet ik dus zorgen dat dat aanspannen minder word.
nu longeer ik hem dus veel om spieren op te bouwen.
maar heeft iemand nog meer tips?

midgie

Re: aanspannen in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:28

Hoe loopt hij in vrije beweging in de wei b.v speelt hij met andere paarden ?
Je kan hem wel longeren maar doe het technisch wel goed, wat doet hij als je in stilstand stelling vraagt?
Neem eens les in het rechtrichten vanaf de grond, kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:16

dan spant hij ook zijn rug aan, want als ik hem longeer ook.
en in de wei enzo ook.

hij werkt met stelling heel erg tegen omdat hij zijn nek niet wil buigen.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:32

Ik heb met mijn 5 jarige kwpn'er hetzelfde probleem gehad. Bij mij zag je aan de longe dat haar achterbenen bijna niet meer van de plaats kwamen en dat er vanaf haar lenden tot aan de staart geen beweging/ deining zat. Op advies van de fysio ben ik haar ook intensief (twee dagen longeren één dag rust) gaan trainen aan de longe. Als je handig bent met de dubbele lijnen is dat een goede manier, maar ik ben daar niet zo behendig in dus ik heb een halsverlenger van elastiek gebruikt. Dit puur om haar te begeleiden om voor meer te zakken. Daardoor ging ze meer ontspannen en door die ontspanning durfde ze langzaam ook haar rug los te laten. Nu, vier weken later is de fysio weer geweest en die was zeer verrast door het resultaat. De spanning in de rug was afgenomen en aan de longe zag je ook dat alles weer lekker meedeinde. Ik heb d'r ook veel overgangen aan de longe laten maken. Ik hoop dat je er wat mee kunt... Succes ermee!

Ps heeft de fysio nog geadviseerd om foto's te laten maken om eventuele blessures uit te sluiten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:33

Dan zou ik ook nog een seen osteo erbij laten komen, ik weet niet waar je woont maar bij mij in de buurt zit een hele goeie , en kijk de eerder genoemde site eens door, daar staat miss iemand bij jou in de buurt doie jou gym oefeningen kan geven zodat je je paard soepel kan krijgen.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:57

Ik heb Dewi van Mechelen. Zij heeft haar praktijk in Oudewater. Zo te zien op haar site geeft zij clinics om je paard te gymnastiseren, dus ik neem aan dat zij je er wel bij kan helpen...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:01

Longeren met bijzet/dubbele longe. In de hals laten dalen zo spant hij buispieren aan (zie je meestal door lijn die dan in buik loopt als hij niet te dik is ;)) en zo ontspant hij rugspieren.
Makkelijker gezegd dan gedaan en zeker koudbloeden zullen hier meer moeite mee hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:09

Ik zou zeker nooit bijzet gebruiken , is alleen maar meer dwangmatig trainen en je wil tenslotte vanuit gevoel werken lijkt me?
Ik zou een hele goeie instructrice zoeken die jou kan helpen je paard te leren gymmen en jou kan leren hoe dat te doen op een fijne en vooral ontspannen manier, zeker bij een paard wat al erg spant en niet kan ontspannen in het werk.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:19

@ midgie dat is nou het mooie aan een elastieke halsverlenger, het geeft alleen begeleiding, om ze even naar dat stukje ontspanning te helpen. Als je hem losjes bevestigd kunnen ze nog steeds alle kanten op. Als je goed bent met de dubbele lijnen, is dat ook geen vastzetten. De vooruitgang bewijst dat het een goede methode voor mijn paardje is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:24

Ja maar je moet er wel mee om kunnen gaan en dat kunnen heel veel mensen niet die kunnen niet eens hun paard onde rhet zadel laten ontspannen, dus met hulpmiddelen lijkt me dan geen goed idee om daat mee te werken, ik vind dat je een paard moet leren voelen en dat krijg je ook met stiek niet voor mekaar.

Kosha06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:34

Ik ben het zeker met je eens dat je niet zomaar wat kunt gaan staan doen. Maar in mijn geval is m'n paardje er echt van opgeknapt terwijl ik zelf nooit naar een slofteugel oid zou grijpen, het elastiek heeft haar echt goed gedaan.
Op de eerste plaats is het natuurlijk belangrijk wat het beste bij je paard past en hoe hij erop reageert, gymnastiek (onder begeleiding) vind ik ook zeker een goede optie :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:42

Gymastiek is de basis, hoe fijn is het al sje je paard uit je eigen hand kan trainen en soepel en lenig maken, zelf ben ik niet voor hulpmiddelen, dat jou paard ervan opgeknapt is dat kan, miss dat jij weet ermee te werken, maar denk dat 9 van de 10 mensen/kinderen hier op bokt niet weten hoe deze dingen te gebruiken, incl mijzelf , heb er zelfs nooit aan gedacht om ze te gaan gebruiken, maar ben mijn eigen kennis gaan uitbreiden, theoretish en praktisch , zou heel goed voor de paarden zijn als meerdere ruiters reacreatief en wedstrijd ruiter daar eens zich meer in gingen verdiepen, want het probleem ligt zelde bij het paard, maar bij de trainer van het paard en dat ben je altijd zelf.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:14

Kosha06 schreef:
Ik heb met mijn 5 jarige kwpn'er hetzelfde probleem gehad. Bij mij zag je aan de longe dat haar achterbenen bijna niet meer van de plaats kwamen en dat er vanaf haar lenden tot aan de staart geen beweging/ deining zat. Op advies van de fysio ben ik haar ook intensief (twee dagen longeren één dag rust) gaan trainen aan de longe. Als je handig bent met de dubbele lijnen is dat een goede manier, maar ik ben daar niet zo behendig in dus ik heb een halsverlenger van elastiek gebruikt. Dit puur om haar te begeleiden om voor meer te zakken. Daardoor ging ze meer ontspannen en door die ontspanning durfde ze langzaam ook haar rug los te laten. Nu, vier weken later is de fysio weer geweest en die was zeer verrast door het resultaat. De spanning in de rug was afgenomen en aan de longe zag je ook dat alles weer lekker meedeinde. Ik heb d'r ook veel overgangen aan de longe laten maken. Ik hoop dat je er wat mee kunt... Succes ermee!

Ps heeft de fysio nog geadviseerd om foto's te laten maken om eventuele blessures uit te sluiten?

ja ik heb hetzelfde gehoord, het probleem bij hem is wel dat ik ook elastieken heb alleen hij reageert er niet op. Hij heeft veel moeite met inbuigen. heb dat niet gehoord.

ik wil hem wel een x laten na kijken door een osteo, moet ik wel kijken voor 1 in Drenthe