Contiki 4 jaar film

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Contiki 4 jaar film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:30

Hallo,
Heb vanochtend les gehad met Contiki en mijn vader heeft wat gefilmd. Contiki is een 4 jarige ruin. Ik heb hem gekocht nadat de pony is verkocht. Ik heb hem nu een half jaar. Hij is vanaf juni onder het zadel dus toch al een tijdje.
We hebben beetje een dipje gehad, wou eigenlijk dit weekend voor het eerst starten maar heb me afgemeld omdat de controle er nog niet helemaal was. Hij heeft heel erg de neiging om op me hand steun te zoeken ipv op zijn eigen benen lopen. Hij is daarbij ook nog wat overbouwd dus daarmee ligt het gewicht nog meer op de voorhand.
Ook was tempocontrole een probleem maar dat gaat al beter. Respect voor me been heb ik ook nog niet helemaal dus nog een hoop om aan te werken maar hij is ook nog jong :) .
De filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=-g2zBR5I ... re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=pKqJxyel ... re=channel

Groetjes

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:01

Bij mij de 2e wel :)

Rond de 1 minuut rijd je op de volte met (bijna) contrastelling, probeer iets meer stelling naar binnen te houden op de volte. Tenzij je het natuurlijk expres deed. ;)
Wel een super mooi beest zeg!
Laatst bijgewerkt door anais96 op 26-02-12 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Yucome

Re: Contiki 4 jaar film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:12

Ja misschien moesten ze nog even verwerken had ze net geupload.
Bedankt voor de reacties :). Ja moest hem even naar buiten stellen van me instructrice, ik heb ook t geluid erbij als het goed is.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:57

Okey, ja sorry ik heb geen geluid op het moment :o

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:32

Wat een prachtig paard!:) Werd een beetje verliefd zelf!
Mooie controle en een prachtige draf!
Ik zou zeggen ga zo door! Van dat dipje is niks te zien!
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:06

Mag ik vragen wat je het tweede filmpje aan het doen bent? Je houdt hem tegen van voren, maar zit maar door te drukken met been, paard komt achter de loodlijn en zwaait uit omdat hij het binnenachterbeen niet onder kan brengen. Ik kan de instructrice niet verstaan dus ik ben benieiuwd.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:10

Moest de volte openen. Maar hij ging niet opzij voor het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:12

Yucome schreef:
Moest de volte openen. Maar hij ging niet opzij voor het been.

Maar als jij hem tegenhoud met de hand kan hij toch niet opzij voor het been? Volgens mij snapte hij het niet, ik zie geen leidende hand naar buiten, hij gaat alleen maar harder.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:15

Wat een mooi braaf jong dier!
Op het eerste filmpje valt mij vooral je vrachtwagenstuur op, je rijdt hem ook alsof ie groot/zwaar/sterk/en lui is, terwijl ie dat helemaal niet is.
Je geeft bijna continu spoor, maar als ie dan reageert door naar voren te wileln vertrekken vang je hem op(zacht uitgedrukt), waardoor ie in elkaar gedrukt wordt, de achterhand erachter blijft en de neus ver achter de LL zakt, maar zelfs als ie niet verder kan buigen(vouwen eigenlijk) blijf je hem doorduwen en tegenhouden, is dit met een bepaalde reden?

op het tweede filmpje kan ik niet echt zien waarom je het doet, maar wel wat je doet: op een volte om de instructrice heen, met een sterker inwerkende binnenhand forceer je een soort buiging/stelling, terwijl de achterhand erachteraan komt en dus uitzwaaid naar rechts, nu zou je denken dat je daarom met je buitenspoor zo stevig inkomt, maar ik zie geen handopening zodat ie ook werkelijk naar voren kan/mag.
hij mist duidelijk nog de balans en het zelfvertrouwen om uberhaupt op zo'n kleine volte te draven (eigenlijk is er geeneen die dat kan met zo'n strakke binnenteugel), en jij mist zijn signalen daarover, hij springt aan in galop uit vluchtpoging voro wat ie op die volte moet doen, niet omdat ie stout is, maar omdat ie dat niet kan, af en toe een grote volte rijden en die 5 a 6 voltelengtes sluiten(hoefspoorbreedtes) is goed, maar doe dat dan met je buitenteugel en buitenbeen, zonder prikken, en met ruimte op de binnenhand, en geef ruimte met je binnenbeen.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:23

Nee hij snapte het inderdaad niet, hij dacht dat hij naar voor moest voor het been maar hij moest opzij voor het been. Daarom hield ik hem voor tegen, de buitenhand gaf ik ophoudingen op maar had die inderdaad nog wat van zijn hals af kunnen houden om hem de richting te wijzen.

2e reactie:
Over het eerste ben ik het niet eens, ik ben absoluut niet hem naar voren aan het rijden en hard opvangen voor. Echter laat ik hem voor zo los mogelijk. Hij zoekt zelf heel erg steun op mijn hand waardoor het er allemaal een stuk strakker uitziet. Hij wilt het lieft gewoon voorover op mijn hand steunen en zelf niets doen. Ik geef hem hierin zo weinig mogelijk steun van voor dus laat staan dan ik hem dan nog meer ga tegenhouden, dan zou hij helemaal voorover kiepen.
Tweede gedeelde staat hierboven een stukje over. Je hebt wel gelijk dat ik met het openen te veel op de binnenteugel zit ipv de buitenteugel. Dat is iets wat ik mezelf (onbedoeld natuurlijk) heb aangeleerd en ik ook op moet letten maar dat is ook wat mijn instructrice zegt. Binnenbeen kwam dus ook zo door omdat hij naar buiten moest, dit verklaard ook het aanspringen dat was reactie op mijn been ipv de zijwaartse reactie.

Bedankt voor de tips.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:29

Paar tips..
Als je daar buitenstelling wil gaan vragen, zorg er dan voor dat je met je binnehand de weg leidt.
Je trekt nu je buitenhand naar je toe en maakt deze sterk, dat is wel het laaste wat je moet doen bij stelling naar buiten. Vervolgens kijkt ie dan iets naar buiten, maar heeft geen idee waar hij dan heen moet en gaat wat vluchten naar voren, spanning in het hele paard.
Breng je binnenhand opzij, iets naar voren en laat de weg zien waar hij heen moet! Begeleid hem, hij heeft je zo keihard nodig daar!
e hem naar buiten wil drukken, dien je wel ruimte te geven in je binnenhand, contact, maar wel ontspannen. De buitenteugel vangt op, niet strak, lichte druk, opvangen.
Niet harder gaan schoppen als ie niet opzij wil, rust erin houden, terug naar de stap, rustig een overdreven pas opzij drukken, niet harder schoppen, niet strenger worden. Belonen als ie reageerd en weer recht maken. Dan op nieuw 1 pas opzij, reactie goed, belonen.
Gaat dit goed, dan in draf. En niet een aantal voltes lang door blijven duwen en schoppen, 1 pas, belonen. Gaat dit goed, dan kun je pas uitbereiden! Stap voor stap, want wat je op het filmpje aan het doen bent slaat nergens op.

Ga er rustig mee aan de slag, voel je dat ie rennen gaat, trekken gaat of dat je te veel moet doen met hand of been, zoek de fout bij jezelf.. Terug naar het begin, stap voor stap.

Het verhaal is langer geworden dan bedoeld, hoop dat je er iets aan hebt.

Je hebt een heel leuk paard en jullie gaan vast nog veel leren en groeien samen.
Succes!
Als je op een kleinere volt

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:31

Bedankt voor de tips :). Ik moet in het opzij gaan idd nog meer mijn binnenhand ontspannen. Ja de reactie om hem even door te duwen was vrijwel een automatische reactie. Het feit dat hij andere keren wel opzij gaan voor dat been en op dat moment de hulp negeert zet mij toe tot zo'n reactie. Maar dan is een stapje terug doen inderdaad een betere oplossing aangezien ik achteraf ook wel begrijp dat hij het als 4-jarige af en toe gewoon niet snapt.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:53

Ga er lekker mee aan de gang! Over een tijdje weer nieuwe filmpjes?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:57

Ja natuurlijk, is misschien wel leuk om te kijken hoe we ontwikkelen :).