probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

makkie79

probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:36

Hoi hoi,

Laatst zag ik op bokt iemand die een probleem bij paard zocht.
Tenminste iemand die op zoek was naar iemand die vrijwillig zijn paard tot beschikking stelt om het probleem op te lossen.
(volgen jullie het nog???)
Ik had gelijk moeten reageren maar helaas heb ik niet gedaan.
Ik heb echt een groot probleem met mijn paard en ik kom er niet aan uit.
Hij is zo angstig met opstappen...
Dit al 3,5 jaar lang...
Ik probeer echt zo vaak mogelijk te rijden maar het blijft.
En het lijkt wel erger te worden...
Laatst ben ik er weer keihard afgevallen dat mijn stuitje kapot is, nu had ik iemand gevonden die mij zou helpen maar die is er ook keihard afgevallen.
Wanneer je eenmaal zit is het probleem over en daabna kan ik gewoon op en afstappen. en is het ook over...
Maar ben echt ten einde raad ik weet het echt niet meer wordt zelf ook angstiger en zou hem het liefst willen houden maar zo is het echt niet leuk meer...
Heb echt al alles gedaan ostheopaat tandarts magnesium zadelmakers gedrags therapeut foto sessies en ga zo maar door.

Laatst zag ik een advertentie van iemand die naar zo iets opzoek was maar kan het echt niet meer vinden
Wie weet wie me kan helpen??

Anoniem

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:40

Ik mis het woordje dierenarts?
Google eens naar annemarie van der toorn, misschien kan zij je helpen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:41

Plaats anders zelf een advertentie? En verder zijn er genoeg trainers te vinden die hun diensten aanbieden hoor :)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:43

Wat doet hij dan precies als je op wilt stappen? Helpt het niet om hem even te longeren voor je gaat rijden?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:43

Ik weet niet waar je woont, maar ik wil best eens langs komen en te kijken en helpen...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:53

ik kom bij mensen thuis om paarden te corrigeren en zadelmak te maken

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:58

Tja idd dierenarts vergeten.

Ik heb hem (zonder te weten) gekocht als ruin.
Maar het klopte in mijn ogen niet hij was te heftig.
In zijn paspoort stond ook gewoon ruin en uiteraard zelf gevoeld.
Maar het bleek een klophengst te zijn.
Ik heb hem als nog laten castereren en vorig jaar nog maals een bloed test op testosteron.
Dat was negatief.
Voor de rest op alles laten testen op te korten ook daar is niets uit gekomen dus onderzocht is hij zeker.

Ik heb hem ook op een stal gezet om opnieuw te beleren maar door een ongeluk van die man heeft hij mij proberen te helpen en het ging op een gegeven moment wel redelijk maar ja het weer en werk en dat soort dingen laat het niet om altijd te rijden want ik heb wel gemerkt als ik elke dag rij dat het veel minder word.
Die man zei zelf ook dat een groen paard minder gevaarlijk is dan een verkeerd beleerd paard.

Het liefst zou ik hem weg brengen voor maak mij niet uit hoe lang om hem opnieuw te laten beleren.

Ook heb ik nagedacht om hem een jaar in de opfok te doen maar ja hij is te oud maar qua karakter is het echt nog een drie jarige...
Ik weet het gewoon echt niet ook niet waar ik hem en mezelf een plezier aan doe.

Het enigste wat ikniet gedaan heb is foto's laten maken van zijn rug en bekken, maar zelf denk ik niet dat daar het probleem zit want als je eenmaal zit gaat alles van zelf en als ik daarna af stap en weer op is er geen paniek meer te bekennen...

groetjes Lonneke

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:01

Waar woon je ergens?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:02

Dan is er of iets goed misgegaan tijdens het opstappen of je bent in je lichaamshouding heeel erg bedreigend als gaat opstappen.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:36

Ik zelf woon in Bergen op Zoom en mijn paard staat in Moerstraten.
Dat is west Noord Brabant.

Wat er mis is gegaan met opstappen ik weet het niet.
Ik kocht hem groen.
Maar ik wou dat hij zadelmak was als hij naar mij zou komen.
Dat hebben ze gedaan maar hij moest eerder weg omdat zijn stal was verzakt door hevige regen.
Ik ben daar naar toe gegaan om hem te rijden en toen ik opstapte knepen ze hem in zijn hals om hem te prikkelen waardoor ik op kon stappen.
Ik vond het vreemd maar goed ik was blij dat ik hem eindelijk had en dacht dat ik het rustig op zou bouwen en met tijd liefde en geduld het wel goed zou komen.
Ondertussen na 3.5 jaar jaar is het alleen maar verergert.
Ik ben daar natuurlijk ook mede schuldig aan maar niet helemaal want het is nooit anders geweest.
En er zijn ook echt dagen dat het allemaal vlekkeloos gaat maar over het algemeen gaat het gewoon slecht!!!!
Zeker veraard mijn lichaamshouding een hoop maar dat kan ik niet veranderen ik wil het wel maar iemand zou het me uit moeten leggen.
Daarnaast rijdt ik nog meer paarden en daar heb ik geen last.
Kan ik opstappen zo vaak ik wil.
Dus aan Makkie(zo heet heet niet echt toepasselijk) laat ik verkeerd lichaamshouding zien.
Volgens mij zitten we in een circel en we komen er niet aan uit.

Graag zou ik hem voor bv een demonstratie probleem paarden aan willen bieden.
Niet dat ik er niet voor wil betalen begrijp me niet verkeerd maar ik heb al zoveel gedaan met geen resultaat dat ik denk dat ik zelf elke x een verkeerde keuze maak.
Vandaar dat ik iemand wil die hem uitpikt en mee aan de slag wilt gaan iemand die hem als uitdaging zie...
Waar ik overigens gewoon voor wil betalen hoor dat is echt het probleem niet.

Verder las ik van te voren logeren dat heb ik allemaal al geprobeerd
mede als aan de verkeerde kant op stappen
met praam opstappen
met drie man vast houden
aan een paal opstappen
maar zodra ik mijn voet op til staat hij in een race modus
en stal dat ik door stap hij heeft een fobie voor alles wat er aan hem hangt...
zadelen was vroeger ook een probleem maar dat is nu opgelost...
het lijkt wel dat hij getriggerd word als er iets gebeurd wat hij niet ziet (zeg maar in zijn blinde hoek)
ik weet het gewoon niet meer dus HELP

groetjes Lonneke

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:39

ik pb je even

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:15

Met andere woorden, er is iets geweest in dat beleren/zadelmak maken wat goed fout is gegaan.
Als pijn echt uitgesloten is dan lijkt mij het beste om weer helemaal opnieuw te beginnen en opnieuw gaan zadelmak maken en beleren.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:58

Het lijkt erop alsof je paardje gewoon niet geleerd heeft wat de bedoeling is.
Alles wat je geprobeerd hebt (vasthouden met 3 man, aan een paal opstappen etc) zijn symptoombestrijdingen maar pakken het wezenlijke probleem niet aan.
Waarschijnlijk verergert het probleem juist daardoor.

Wel super dat je zo naar oplossingen zoekt!
Je kunt overwegen om 'm op te geven voor een demo van probleempaarden, maar je moet je wel afvragen of je daar wat mee opschiet. Zo'n demo staat toch onder druk (want beperkte tijd en publiek) en je paard op vreemd terrein.
Je kunt ook overwegen om 'm ergens te brengen waar jij vertrouwen in hebt zodat hij in alle rust kan leren wat opstappen is en wat er dan van hem verwacht wordt.

Veel succes!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:34

Je kunt een informeren bij PAARDENCOACHNATUURLIJK zit in Zutendaal Belgie, die is erg vaardig, en wel dominant, maar zal alles in rust oppakken, en aanpassen aan ieder paard, met zachte paarden is ie zacht met stoerdere of brutale paarden is ie duidelijker, maar nooit hard...
Wat jammer zeg dat ie zulke simpele dingen als opstappen als dramatisch ervaard door de manier van zadelmak maken...troost je, er zijn er zoveel die zo verpest zijn...en eindigen op een veel vervelender plek dan de jouwe...

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:52

ijssnuiver schreef:
Met andere woorden, er is iets geweest in dat beleren/zadelmak maken wat goed fout is gegaan.
Als pijn echt uitgesloten is dan lijkt mij het beste om weer helemaal opnieuw te beginnen en opnieuw gaan zadelmak maken en beleren.

Opnieuw zadelmak maken hebben ze al eerder tegen me gezegt maar snap dat zelf niet zo.
Bedoel je dan: eerst weer een aantal weken / maanden longeren
Dan met zadel
daarna hangen
en dan weer opstappen??

Want mij lijkt het ,maar verbeter me als ik het verkeerd heb hoor, dat als een paard eenmaal iets kan dat hij het niet meer verleerd.
Net als bij mensen als je eenmaal kan fietsen verleer je dat nooit meer, misschien na jaren niet gedaan te hebben dat je wat onzeker ben maar daarna rij je zo weer weg.
Werkt dat bij paarden dan niet zo??

Ik heb hem ook eens drie maanden oo de wei gehad en langzaam alles er op gelegd maar het leek juist weer erger dan eerst zeg maar.Zelfs het zadelen was een ramp!!

Je moet het bij Makkie zo zien dat elke dag hij zijn geheugen heeft verloren :+ :+
En dat hij elke morgen opstaat als een groen 3 jarig paard wat nog ingereden moet worden. :D :D

Nee dat is een grapje maar ik heb het idee dat mensen het wel denken als ze voorbij komen rijden.
Sta nl al 3 jaar op het zelfde plek en ik zie mensen echt kijken :Huh is dat paard nog steeds niet zadel mak??

Mijn rij ritueel is dus poetsen zadelen en dan longeren (niet altijd) en dan houdt mijn vriendin hem vast en dan probeer ik op te stappen dus eerst mijn voet ophoog en dan springt hij al alle kanten uit wachten totdat hij ontspant dan hangen maar dan rent hij ook meer alle kanten uit en meestal kunnen we hem rond trekken en dan kunnen we hem bij ons houden maar soms rent hij gewoon door en dan moet ik er wel afspringen (hij heeft een halster onder het hoofdstel hoor dus er wordt niet aan zijn bit getrokken)( en ik neem ook geen teugels in handen want automatisch trek ik en ik wil geen druk) als hij stil staat beloon ik hem met stem en met aanhalen en soms met biks wachten totdat hij ontspant en daarna been erover en als ik zit is het over loopt hij heel ontspannen weg.
Maar dit als duurt soms 10 min maar het is ook wel eens opgelopen naar 6 uur!!!
Het enigste is ik stop pas als ik heb gereden...
Ben nog nooit er niet op gestapt.
Ik dacht juist dat dat goed was zo dat hij de link ga leggen dat hoe hij zich gedraagt het geen rede is om niet te rijden.
Vorige week was de eerste x dat ik zei en mijn vriendin ook dat 1 x tje niet opstappen geen probeleem zou zijn toen was het zo erg!!!

Overigens zijn er ook dagen bij dat het van eigens ga.
En ik weet dat het probleem zeer zeker niet alleen bij hem ligt.
En ondanks ik al 32 ben ik ben en blijf een penny meisje en ik vind het heerlijk om te rijden en dat is ook echt mijn ding.
Zeker ik sta open voor alles maar ik ben een no nonsens type, dus al te zweverig is niet mijn ding maar ja als het de oplossing is!!!!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:11

Daar ligt inderdaad de fout, dat je net zolang doorgaat tot dat je erop kunt. Je moet echt helemaal terug naar het begin. Probeer gewoon eens om op te zadelen, mee de bak innemen en dan ernaast gaan staan alsof je wilt opstappen.
Daar heeft hij kennelijk ook al problemen mee als ik het goed lees.
Gaat dat ernaast staan goed en blijft hij ontspannen, afzadelen en terug op de wei zetten.
De volgende keer weer alleen maar ernaast staan en pas als hij ontspannen blijft staan, zadel eraf en
weer de wei op.
Gaat dat goed, dan kun je de volgende keer eens proberen je voet richting de stijgbeugel te bewegen.
Blijft hij ontspannen, zadel eraf en de wei op.
En zo, met heeeele kleine stappen bouw je het opstappen weer opnieuw op. Vooral niet te lang blijven doorgaan. Echt stapje voor stapje bij iedere ontspanning als beloning stoppen en de volgende keer weer een klein stapje verder gaan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:28

Stap je op vanaf de grond of met een opstapje?
Als je vanaf de grond opstijgt komt er veel zijwaartse druk aan het zadel, wat z'n balans zo erg kan verstoren dat hij ervan in paniek raakt. Je schrijft zelf al dat, als je er eenmaal op zit, er geen probleem meer is.
Het stukje "opstijgen" van het zadelmak maken zul je opnieuw aan moeten leren, en met nog meer geduld dan bij een groen paard, omdat je paard al een stevig verankerde negatieve ervaring heeft inmiddels.
Dat stukje langzaam opbouwen. Zorg dat er altijd iemand bij z'n hoofd staat om hem vast te houden, dan heb je zelf je handen vrij. Opstapje ernaast zetten en alleen maar op het opstapje gaan staan. Waarschijnlijk vindt hij dat al spannend genoeg. Volgende stap, tegen 'm aanhangen terwijl je op het opstapje staat. Volgende stap overheen hangen. Volgende stap voet in de beugel, enzovoorts. Bij elke nieuwe stap OP HET MOMENT DAT HIJ STILSTAAT EN ONTSPANT ga je weer terug op het opstapje staan, of zelfs helemaal van het opstapje af. Neem er de tijd voor, het hoeft niet in een half uurtje opgelost te zijn, kan ook een paar dagen of weken duren.
Zorg ervoor dat je, met behulp van het opstapje, jouw zwaartepunt al zo dicht mogelijk bij het midden van het zadel hebt, voor je echt opstijgt, zo voorkom je balansverlies.
En blijf zelf ontspannen, neutraal, relaxed. Beloon je paard dus met rust en dus een veilig gevoel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:50

Heb je ook al eens geprobeerd om op te stappen terwijl je het paard laat stappen? Bij voorkeur zonder dat iemand hem vasthoud? Dus je laat je paard een volte van een meter of tien om je heen stappen en dan stap je, zonder al te moeilijk te doen, op. Beetje lenigheid is wel vereist, maar in mijn ervaring werkt dit verschrikkelijk goed met paarden met spanning en/of zadel- of singeldwang. Voorkomt namelijk dat ze spanning opbouwen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:55

Het is heel prima om het probleem hier te bespreken, maar even een reminder; voor het specifiek zoeken naar iemand waar je je het paard heen kunt brengen kun je op de markt terecht.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:41

Inderdaad, je zult in het beleerproces terug moeten naar het stukje opstappen. Dit is kennelijk helemaal fout gegaan en het zal op deze manier niet beter worden.
Door net zolang door te gaan tot je zit, zal het altijd eindigen in dwan/irritatie/woede en dat zal het paard alleen meer meer angst in boezemen.

Dus teruggaan, eerst leren halthouden in alle rust. Daarna halthouden naast opstapje in alle rust en iedere keer als je paard relaxed en ontspannen is stoppen en de volgende dag verder gaan op die manier leert je paard dat het hem ook iets postiefs op levert.
Vervolgens ga je op zoek naar een 2e persoon die op het opstapje wil gaan staan als je paard daarnaast relaxed is, alleen staan en geen pogingen doen om op te stappen. Ook hierin tot ze relaxed is. En op die manier verder werken naar het opstappen toe.
Maak de stapjes zo klein als je denkt dat nodig is. Liever een te klein stapje en er wat langer overdoen, dan te veel en te groot.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:51

ja idd ik ga weer terug naar het begin.
Het zadelen is geen probleem meer.
Dus idd met een opstapje er alleen naast staan.
Net zo lang dat hij stil staat.
Dan belonen en terug zetten.
Ik dacht juist als ik niet opstap hij onder het werk vandaan komt.
En werk is het niet hoor want ik ben een recreatie ruiter en een half uurtje in de bak vind ik meer dan voldoende.
Maar ik denk waarschijnlijk verkeerd door niet op te geven.
Maar ik ga het gewoon proberen.
Poetsen opzadelen eerst effe lekker aan de longe gewoon relaxed beetje stappen beetje draven veel overgangen maken en daarna aan de slag met enkel het krukje.
Net zo lang dat hij relaxed stil blijf staan beetje friemelen hier beetje friemelen daar en dat was het voor die dag.
Het weer terug naar iets positiefs brengen.
En al kost me het maanden prima!!!
Ik vind het ook verschrikkelijk dat hij het negatief ervaart.
En zo ben ik toch lekker bezig met hem.
Hij heeft wat werk van te voren verricht
En we sluiten het positief af.
Thanks!!!!
En uhh alle overige tips meer dan welkom, ik ga gewoon alles positief brengen en we zien wel waar het schip gaat stranden want al dit negatieve voor hem maakt hem juist nog onzekerder.

groetjes Lonneke

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:01

Heel veel succes! En belangrijk is om je training altijd positief af te sluiten, ook al is dat door een stapje terug te doen! Op die manier vind je paard het ook leuk om met je aan de slag te gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:11

Mijn ervaring is dat veel paarden het iets ontzettend bizars vinden dat een mensenvoet ineens naar halverwege de buik wordt getild. Het zou goed kunnen dat daar tijdens het beleren geen/verkeerde aandacht aan is besteed.

Wat ik zou doen is eens kijken wáár precies het probleem zit. Ja, bij het opstappen. Maar bij welk onderdeel? Bij het naast hem gaan staan (dus het voorbereiden), bij het omhoog brengen van je voet, bij het in de beugel plaatsen van je voet, bij het omhoog hijsen?

Als je dat eenmaal hebt uitgevogeld kun je gerichter aan de slag gaan. Is het namelijk bij het omhoog hijsen, zou je het (na enige training want het hele opstapproces zal na 3,5 jaar wel een probleem zijn) met een krukje kunnen proberen. Is het al bij het omhoog brengen van je voet moet je dáárop concentreren.

Ik zou gewoon eens een tijdje niet rijden en gericht gaan trainen op het opstappen. Dus beginnen met zonder zadel (evt gewoon aan een stalhalster) de bak inlopen en naast hem gaan staan, met de gedachte van het opstappen (om hem te laten wennen aan jouw houding daarbij zonder dat er iets gebeurt. Probeer dus voor jezelf te peilen en te voelen hoe je doet als je gaat rijden en je klaarmaakt om op te stijgen). Meer niet. Als dat zonder enige spanning gebeurt ga je een stapje verder; je brengt je voet een klein stukje richting zijn buik. Probeer spanning altijd vóór te blijven, je wilt hem leren dat er niks raars gaat gebeuren en om dat zo goed mogelijk te bereiken moet je geen zenuwen hebben bij hem. Als het spanning veroorzaakt; veeeeel oefenen op de meest onzinnige en zinnige momenten. Het moet voor hem de normaalste zaak van de wereld worden dat je naast hem op 1 been staat te hupsen met je andere been richting zijn buik :+
Als dat allemaal 100% goed gaat ga je hem eens in vol ornaat in de bak zetten en oefenen. Nog steeds zonder daadwerkelijk je voet in de beugel te zetten; je wilt immers geen spanning dus je moet het rustig aanpakken. Dat ga je steeds verder uitbouwen. Hij moet het idee hebben dat je van plan bent op zijn rug te klimmen, zonder dat je het meteen daadwerkelijk doet. Als hij braaf is uitgebreid belonen en dan is het ook klaar, niet de grenzen teveel gaan opzoeken.
Als dat allemaal perfect gaat, zet je eens je voet in de beugel (hang m errug laag dat je niet gelijk druk zet). Dat ook weer uitbouwen tot er geen spanning meer is. Dan kun je eens voorzichtig een beetje gaan hupsen en van daaruit bouw je uit tot je kunt gaan hangen en uiteindelijk kunt opstappen.

Voorkom altijd spanning en stop voordat hij gaat lopen stressen. Beloon altijd als hij een poging in de goede richting doet; je wilt hem immers leren hoe hij het wél goed moet doen. Heb geduld, niet gaan haasten. Beter nu iets meer tijd ervoor uittrekken en het goed krijgen dan 1 keer te snel willen en weer overnieuw kunnen beginnen :)

Ik denk dat je het zelf op zou kunnen lossen al zal het wat tijd kosten. Zoiets als dit los je niet even in een demo op, hij moet gewoon leren dat er niks geks gaat gebeuren als jij wilt opstappen.

Succes in elk geval!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:34

Ja idd een demo is geen optie meer.
Ik dacht eerst nl zo dat iemand die ervaring er mee had hem uit zouden pikken ipv ik iemand.
Mede doordat ik al zoveel geprobeerd heb.
En telkens niet het juiste want het probleem is er nog steeds.
En ik wil het ook heel graag zelf doen want Makkie is echt mijn maatje.
We hebben echt elkaar uit gekozen.
Ik had hem nooit zadelmak moeten laten maken maar had het zelf gewoon moeten doen... maar ja dat is achteraf praten.
We gaan gewoon opnieuw beginnen.
Voorlopig longeer ik hem alleen een x zonder zadel een x met zadel zodat hij geen spanning op bouw als ik het zadel er op leg (er gaat immers niks gebeuren en zet hem weer lekker terug in de wei)
Daar naast ga ik toch grond werken met behulp van iemand die het ook echt kan.
En als het ook allemaal wat lekkerder weer wordt en wat langer licht gaan we het gewoon weer proberen in alle rust.
Iemand gaf me ook aan dat hij gewoon onzeker is (waarschijnlijk op heel veel vlakken) en dat zich uit bij het opstappen mede door het ritueel wat ik altijd heb en mede door het feit dat hij moet!!!!
Ik ga me richten op de band die we hebben en ga het gewoon uit breiden.
Idd lekker in de bak aan de slag eventueel wat kunstjes.

Wat overigens wel raar is ik kan naast hem lopen springen als of ik op hem wil springen en daar maalt hij niet na.
Het is gewoon een aparte.
En het ergste is hij heette eerst anders nl Lammert maar dat vond ik zo raar klinken dat ik hem Makkie heb genoemd WHAT'S IN A NAME hihi

bedankt voor de tips
ik heb alle tijd voor hem
en qua rijden betreft ik kan op genoeg andere paarden rijden dus daar moet ik niet over zeuren!!!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:44

Ik denk dat je het goed bedoeld, maar als ik het zo eens lees ga je toch nog te snel.
Als hij al spanning opbouwt als je het zadel erop legt, waarom wil je dan longeren met
het zadel erop?
Leer hem eerst dat het zadel niks engs is. Begin desnoods eerst met alleen maar een dekje
op z'n rug leggen, gewoon los, geen dekensingel of iets er overheen. Zodra hij ontspant
haal je dat dekje er weer af, beloon hem en herhaal dit een paar keer.
Maar let er wel op dat je het dekje er niet te vroeg afhaald, dus echt pas als hij ontspannen
staat te likken en kauwen.
En dat bouw je dan verder uit. Net zo lang totdat hij geen problemen meer heeft met
opzadelen. Pas dan kun je verder.

Je moet echt in kleinere stappen leren denken. Zo te lezen weet je precies waar hij moeite
mee heeft. Zoek dan naar het allereerste stadium van zijn probleem en begin daar aan te
werken.

Als je het goed aanpakt heb je kans dat het in een paar dagen al een heel stuk beter gaat.
Mag ik weten wie je komt helpen? Mag ook per pb als je dat liever doet.

Edit, nog even een toevoeging. Je schrijft dat hij er niet om maalt als je naast hem gaat
lopen springen. Heb je al eens iemand naar jou lichaamstaal laten kijken als je wilt opstappen?
Ik schat zomaar eens in dat je zelf (gezien je eerdere ervaringen met opstappen) behoorlijk
gespannen bent. Dat voelt je paard natuurlijk ook en die reageert daar meteen op en spiegelt
jou gedrag. Jij staat stijf van de spanning en als gevolg daarvan je paard dus ook.
Daar zul je ook aan moeten werken.