Nieuwe start..back to basic met Timo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Nieuwe start..back to basic met Timo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:34

Na een lange winterstop/ziekte/kopzorgen sinds kort weer fijn mijn mannetje aan het oppakken en natuurlijk mezelf! lessen staan al weer in de planning,voornamelijk het rechtrichten,maar vooral mezelf,mijn houding en leren zitten etc.Kort samengevat,hard werken aan een goede basis die ik helaas in het verleden als manege ruiter niet meegekregen heb.
Om te bekijken wat onze leerpuntjes zijn laat ik geregeld iemand filmen,een filmpje eerder als deze ontbrak het aan tempo,ik hoop dat we hieraan vandaag het een en ander verbeterd hebben.
Zelf actiever rijden en hierdoor Timo ook actiever maken.
Grote struikelblokken zijn het over de buitenschouder weg lopen,waarbij denk ik het probleem bij de ruiter ligt :o
Verder nu vooral bezig met conditie opbouwen en ontspanning.En zelf rechtop te zitten en recht zonder in te knikken,of op 1 zitbeenknobbel ipv 2 :D
Ik rijd bewust zonder sperriem,voorheen reden we voornamelijk bitloos.

1e filmpje; losstappen

Afbeelding
inzet volte

Afbeelding
ik scheef zakken

Afbeelding
sluiten

lx3

Re: Nieuwe start..back to basic met Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:15

Ik vind de eerste foto een heel prettig beeld.
In de filmpjes zie je een paar kleine stukjes dat hij jou hand meer op gaat zoeken.
Probeer wel contact te houden, naar mijn idee wel iets korter.
En hij maakt een beetje gebruik van je (met zijn hoofd)
Lekker slungelen en klepperen met dat hoofd.. Probeer je hand stil te laten staan en je buitenhand erbij te houden, vooral als je die voltes inzet. Een leuk paardje, maar moet nog wel veel gebeuren. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:33

Bedankt voor je advies,we gaan er lekker mee aan de slag!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:40

Ziet er goed uit! Mooi ontspannen en er zitten zeker stukken bij die netjes zijn.
Je teugels mogen wel wat korter, want ze klapperen af en toe en dan heb je dus geen contact. Ook wordt hij wat te lang in zijn hals en ik denk als je netjes je teugels op maat hebt en houdt dat je hem ook wat constanter kan rijden. Daarbij is het wel belangrijk om impuls te houden, dit verliest ie af en toe. Hij mag meer voorwaartse drang hebben zodat ie jouw hand ook makkelijker opzoekt.
Heb je zelf een idee waarom ie zo met z'n kop schudt af en toe? Misschien helpt het als je hem dan even extra voorwaarts rijdt maar daarbij wel de controle houdt.
Succes ermee! :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:31

Bedankt voor je reactie.Ik ben snel te bang om te streng in mijn handen te zijn/worden,vandaar rijd ik ook zonder sperriem,kan ik zien wat zijn mondje doet.
Ik denk dat hij zo met zijn kop schud om er onder uit te komen,alhoewel hij het in de zomer (met beestjes/stof) erger kan doen.Meestal als hij goed geconcentreerd is doet hij het niet.
Ik heb wel mijn twijfels bij het bitje,zijn mondhoek (witte vacht) zag wat rozer.
Hij heeft idem weinig impuls,op het filmpje probeer ik hem al activeer te houden dan normaal.
Denk dat zijn oude goude op zijn sloffen tijd een beetje voorbij is.
Ik ga ermee aan de slag!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:38

Dit ziet er echt goed uit! Lekker ontspannen op zoek naar een goede manier van rijden. :j
Veel werk puntjes geef je zelf aan aan. Let er verder goed op dat je de voltes en ook de bochten door gaat sturen op je buiten teugel en je buiten been. Hierbij kan het helpen te kijken waar je heen wilt dit neemt over het algemeen ook automatisch het schouder van het paard mee.
Verder denk ik dat wanneer Timo wat activeren en meer voorwaarts op jou been gaat lopen je verbinding automatisch beter word. Een oefening daarvoor is lekker veel schakelen met daarbij wel dat jij de gene bent die het tempo regelt.

Succes en lekker verder oefenen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:49

Bedankt nelleke,ik ben er lekker mee aan de slag gegaan.
Gister een buitenrit gemaakt waarbij zijn tempo al een stuk hoger ligt vanuit zichzelf.Merkte dat hij beter de hand op zoekt.Wel nog vaak dat hij zich opkrult,maar we zijn beide zoekende dus dat komt wel goed denk ik .