PRE Merrie Dessy @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onley

PRE Merrie Dessy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:05

vandaag is bokker Roosch bij mij geweest om wat foto's van ons te maken met mijn eigen camera,
Gezien het inzicht van het stalgenootje wel mist.

even een paspoortje:
Merrie Destinada volle PRE uit spanje.
16 jaar en kwam 2 jaar terug bij mij en was enkel zadelmak,
Waar we mee bezig zijn is basis basis en basis,
we zijn sind een week of 3 weer terug aan het werk,na 3 maanden vrijwl niks te hebben gedaan.

Punten waar we aanwerken is ontspanning lang en laag wat niet altijd lukt, vlotter worden en vooral sterker op het achterbeen.
Mijn punten schouders naar achteren :') en benen aansluiten :+

tips om haar van achteren meer erbij te laten komen zijn erg welkom zonder haar te veel voorwaarts te moeten laten gaan, aangezien ze
al heel erg voorwaarts uit haar eigen is :') .
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. *\o/* +:)+
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.pasje naar voren hier komt ze dus omhoog van voren en wil hier dan ook niet met de hand mee naar voren (iemand tips)?
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
15.
Afbeelding

Let op dat ik me beroerd voel en heerlijk ziek ben -O-
En dat ik Roosch heel erg wil bedanken voor de foto's *\o/* *\o/* +:)+ +:)+ dat is voor herhaling vatbaar als ik me beter voel
op het veld ~~}>

TAVA

Re: PRE Merrie Dessy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:13

Mooie merrie :D Zo te zien ook met een goede draf. Voor het met de hand mee gaan heb ik alleen de tip wat vaker halsstrekken oefenen en wel contact te houden met de mond. Teugels hangen op de foto's wat losjes bij het naar voren gaan. Misschien heb je dat wel expres zo gedaan om te laten zien wat het probleem is dat weet ik dus niet.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:14

Tips heb ik niet omdat ik zelf ook nog moeite heb met haar naar beneden te rijden zonder haar al te veel op te drijven van achter ;-) Dus daar kan ik je niet mee helpen,

Wat ik wel zie is een mooie merrie dat het werken weer leuk op pakt na zo'n lange tijd niets doen!
Ben maar trots !!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:34

TAVA schreef:
Mooie merrie :D Zo te zien ook met een goede draf. Voor het met de hand mee gaan heb ik alleen de tip wat vaker halsstrekken oefenen en wel contact te houden met de mond. Teugels hangen op de foto's wat losjes bij het naar voren gaan. Misschien heb je dat wel expres zo gedaan om te laten zien wat het probleem is dat weet ik dus niet.

Dankje mijn binnenteugel hangt expres los op veel foto's omdat ik dus echt een linkerhand heb wat een eigen leven leid :')
En die ik dus te snel vast pak.

De rest ook al bedankt *\o/* :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:55

jullie zijn een leuke combi, netjes hoor!
Wat betreft het niet volgen van de hand, ik zie op meerdere foto´s een boogje in je teugels, probeer meer contact te houden met de mond en vanuit dit contact naar voren rijden en kijken of ze je hand wil volgen.
De houding van je handen mag ook iets mooier, probeer ze iets meer, iets hoger te dragen.
Succes!

Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:03

Ik ga mee met de meeste reacties hier. Je paard volgt inderdaad je hand niet. Probeer meer contact te houden waarbij je je paard activeerd naar voren dan vang je hem op aan de voorkant en dan gaat ze ook meer je hand volgen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:37

Bedankt iedereen :)
Knakker oke ik ga ermee aan de slag met de handhouding en de verbinding
Foto 5 geeft echt het beeld waar ik naartoe wil kwa rijden :)

meer ontspanning in de bovenlijn gezien we heel lang onbedoeld met een niet passend zadel hebben gereden.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:47

Leuk paardje!
Ik zie inderdaad hele ontspannen stukken en stukken waarbij het paard inderdaad je hand niet volgt. Je geeft het zelf al aan en hebt al n hele boel tips gekregen hier. Probeer toch inderdaad die achterhand te activeren (Dus niet heel voorwaarts wat ze zelf al is ;) ) maar enkel activeren en dan mooi contact houden van voren zodat ze je hand eigenlijk wel moet volgen.
Maar het ziet er leuk uit en je hand volgen komt vanzelf goed :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:25

Ik vond het er erg netjes uit zien in real life!

Wat me opviel was dat ze af en toe in haar eigen houding liep, vandaar ook de stukken dat onley geen verbinding heeft en zij haar hoofd optrekt.
Fijn naar voren rijden en dat komt helemaal goed. Jullie zijn een topcombinatie en je rijdt haar heel erg vriendelijk en netjes. +:)+

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:02

Mooie merrie zeg!
Het rijden ziet er mooi ontspannen uit :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:57

Roosch schreef:
Ik vond het er erg netjes uit zien in real life!

Wat me opviel was dat ze af en toe in haar eigen houding liep, vandaar ook de stukken dat onley geen verbinding heeft en zij haar hoofd optrekt.
Fijn naar voren rijden en dat komt helemaal goed. Jullie zijn een topcombinatie en je rijdt haar heel erg vriendelijk en netjes. +:)+

Klopt ze loopt graag in haar eigen houding liefst zo met de kin op de borst want dan loop ik lekker
achter de teugel en hoef ik niks te doen :')

Gaat helemaal goed komen *\o/*

Bedankt iedereen :j
Nog meer mensen wat tips voor me?

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:25

Ik vind het er erg ontspannen uitzien, je zegt zelf dat je foto 5 mooi vind, maar ik vind juist dat foto 4 een mooier beeld geeft. Naar mijn idee hangt het hoofd te laag op foto 5 en op foto 4 precies goed. Mooi contact ook.
Mooie merrie, en heel veel succes.
De tips wat betreft de handen ben ik het helemaal mee eens, meer contact houden.
Veel succes nogmaals!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:54

Dat achter de teugel kruipen deed Viky van mij ook heel erg. Schijnt een beetje spanjaard eigen te zijn hoorde ik van mijn instructeur. Bij mij was het voornamelijk onbalans maar ook hebben ze niet graag veel druk op de mond dus als eigenwijs persoon zeg ik lekker boogjes in je teugels houden! Het gewicht van de teugels zelf is zat! Hou niet té veel druk dus maar ga lekker met je armen mee met de beweging en maak deze beweging iets zwaarder wanneer ze te hoog of te laag komt en laat helemaal los zodra maar echt zo snel mogelijk als zij ontspanning op gaat zoeken dus je hand helemaal naar voren. Voor het achterbeen is mijn tip het achterbeen te stimuleren mee te gaan doen miss doormiddel van een lichte aanraking met je zweep of een klein beetje been telkens als het binnenachterbeen naar voren gaat. Ze is dan wel wat ouder maar eigenlijk nog behoorlijk groen dus het is niet zo gek dat ze nog wat onbalans heeft en dus nog wat achter de teugel kruipt. Vind ik dan :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:20

Beide bedankt :)

XshaartjeX wat je zegt klopt helemaal :)
als er te veel druk op de teugels zit gaat ze stilstaan en steigeren (en niet zo zuinig) :o
dus die acties vermijd ik liever :D
Ik heb trouwens wel steeds contact met mijn buitenteugel he (controlleteugel)

het is echt puur onbelans van achteren uit maar het is al een heel stuk beter hoor, voorheen liep ze echt vrijwel constant met de kin op de borst :)

moeilijke situatie dus :P

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:26

Ik ken het :P ik heb tegenwoordig les in de klassieke dressuur en moet zeggen dat het super gaat! Miss ook wat voor jou ;)
Het is gewoon ook een kwestie van tijd vaak. Vik is jong dus dan verwacht je het ook omdat jouw paard wat ouder is wil het niet zeggen dat het geen onbalans is. T is makkelijker voor ze met die kin op de borst en lekker op de voorhand. Ookal gaat vik struikelen als ze té veel op de voorhand gaat hahah ik zou gewoon lekker aan die ontspanning en consistentie in de aanleuning werken en die achterhand wordt naar mate je meer kilometers maakt ook wel wat sterker. Als die aanleuning er is kan je dr wat meer op de achterhand gaan zetten en wordt die ook weer sterker ;) t komt vanzelf wel zeg ik altijd ookal lijkt t niet altijd zo :P
overigens wil contact niet altijd zeggen dat de teugel strak staat. Zolang je paard reageert op wat jij met je hand doet heb je contact. Dus boogjes in je teugels vind ik geen probleem als dat is wat je paard prefereert :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:39

Klopt wat je zegt de reactie op wat ik wil is er wel
ze heeft veel moeite om rechts achter haar been onder de massa te zetten
dus het eerste wat ze doet is ervoor 'weglopen' en steeds harder gaan in haar eigen houding.
Hier doe ik veel buigwerk voor zodat ze wel op beide kanten die teugel aanneemt.
Ook veel tempowisselingen en schijnovergangen..

Afbeelding

dit was 1 van de eerste keren erop dus al flink verbetert vind ik
:)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:41

Hahah zeker veel verbetering! Wat ik doe om een specifiek been meer onder de massa te laten zetten en dat kan je misschien eerst aan de hand doen is deze telkens een beetje aanraken met je zweep (niet slaan dus maar meer kriebelen) dan zetten ze hem er vaak meer onder. Dus gewoon telkens een aanraking en doet ze het goed kan je het ook doen als je er op zit. Makkelijkst is het dan op een volte op de rechterhand.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:14

Leuke merrie! Ik hou wel van die spaanse dames. ;)

Ze hebben inderdaad de neiging om de druk van het bit te ontwijken en er achter te kruipen en lekker op de voorhand door te kachelen.

Je kunt dat voorkomen door je teugels korter te nemen, je armen langer te maken en je handen hoger te houden zo net aan de voorkant waar de schoft begint. Hierdoor zorg je dat de nek het hoogste punt blijft en geen valse knik ontstaat. Belangrijk hierbij is dat je vanuit je ellebogen soepel blijft meebewegen met de beweging die de hals maakt. (handen rechtop, duim hoogste punt dan krijg je minder spanning in je onderarm). Nu loopt je paardje wel rond maar heeft toch nog geen goed ruggebruik. Bij geen goed ruggebruik hebben tempowisselingen dus eigenlijk ook geen zin.

foto 11 vind ik eigenlijk een van de betere. Als je hier dus iets kortere teugels had en je handen iets hoger en wat verder naar voren had ze waarschijnlijk net iets meer uit de schoft de hals laten zakken en heb je prima de rug erbij.

Om het rechterachterbeen in het geheel te betrekken zou ik linksom elke bocht in contrastelling rijden alsmede voltes, bijvoorbeeld afgewisseld met correcte lengtebuiging en dan bijv. de openzijde contrastelling. Belangrijk hierbij is dat je zorgt dat de hals niet teveel meeneemt dus het hoofd een beetje laten draaien vanuit de nek. Dat lukt meestal door met je buitenhand een ophouding omhoog te maken ondersteund door je rechterbeen (idg). Je werkt dan niet alleen aan balans maar maakt nek en kaak ook nog eens los wat meestal weer een gunstig effect heeft op de rug en dan kun je overgangen gaan rijden.

Veel plezier met je señorita :D

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:40

Wat een lekkere vriendelijke plaatjes, fijn om te zien! Dessy is echt in zo'n korte tijd mega veel vooruit gegaan en dat voor een 16 jarige nog groen als gras. Knap hoor +:)+ . Omdat het haw is toch ook nog een klein puntje, idd de teugels in boogjes, probeer hier wel licht contact te houden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:57

Dankje Prinslover

MoniqueB schreef:
Leuke merrie! Ik hou wel van die spaanse dames. ;)

Ze hebben inderdaad de neiging om de druk van het bit te ontwijken en er achter te kruipen en lekker op de voorhand door te kachelen.

Je kunt dat voorkomen door je teugels korter te nemen, je armen langer te maken en je handen hoger te houden zo net aan de voorkant waar de schoft begint. Hierdoor zorg je dat de nek het hoogste punt blijft en geen valse knik ontstaat. Belangrijk hierbij is dat je vanuit je ellebogen soepel blijft meebewegen met de beweging die de hals maakt. (handen rechtop, duim hoogste punt dan krijg je minder spanning in je onderarm). Nu loopt je paardje wel rond maar heeft toch nog geen goed ruggebruik. Bij geen goed ruggebruik hebben tempowisselingen dus eigenlijk ook geen zin.

foto 11 vind ik eigenlijk een van de betere. Als je hier dus iets kortere teugels had en je handen iets hoger en wat verder naar voren had ze waarschijnlijk net iets meer uit de schoft de hals laten zakken en heb je prima de rug erbij.

Om het rechterachterbeen in het geheel te betrekken zou ik linksom elke bocht in contrastelling rijden alsmede voltes, bijvoorbeeld afgewisseld met correcte lengtebuiging en dan bijv. de openzijde contrastelling. Belangrijk hierbij is dat je zorgt dat de hals niet teveel meeneemt dus het hoofd een beetje laten draaien vanuit de nek. Dat lukt meestal door met je buitenhand een ophouding omhoog te maken ondersteund door je rechterbeen (idg). Je werkt dan niet alleen aan balans maar maakt nek en kaak ook nog eens los wat meestal weer een gunstig effect heeft op de rug en dan kun je overgangen gaan rijden.

Veel plezier met je señorita :D

Ik ben vandaag met de tips aan de slag gegaan en heb dus indd me teugels korter gepakt en meer contact gevraagd
in het begin vond ze het wel niks en trok wel regelematig de teugel uit me hand om aan die 'druk' te ontkomen want tje stel je voor ik moet iets meer werken.
Echter toch volgehouden hiermee (met een lichte druk uiteraard) en niks aangetrokken van het trekken (ontlopen) van het contact..
Veel gewerkt aan de buigingen alsook buitenstelling en ect... ze begon erna echt meer ruggebruik te tonen en zat netjes tussen 2 teugels en benen
dus een kwestie van gedurfder rijden denk ik zo :o
ik ben gewoon bang dat ik wat verkeerd doe of te veel trek ben gewoon erg onzeker hierin :o

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:58

Wat leuk dat je al direct iets met de tips gedaan hebt :j

Het is inderdaad een kwestie van iets gedurfder rijden in de zin van echt met het koppie rijden en deze dames aan het werk houden zodat ze zich niet gaan vervelen en zelf het heft in handen gaan nemen en gaan bepalen wat hen zint en niet zint. Echt zuiver rijden en onvoorwaardelijk aan de hulpen. Ik begrijp je onzekerheid hoor heb het allemaal meegemaakt met mijn PRE merrie. ;)

Je mag best iets contact met het bit hebben, graag zelfs maar dus geen druk vandaar die onvoorwaardelijke ontspannen polsen en flexibele ellebogen van de ruiter. Door de teugels te verkorten en de armen te verlengen geeft het bit minder druk op de tong. Op deze manier willen dit soort paarden vaak wel contact met de hand zoeken. Het contact moet ook echt van achteren uit komen, naar je hand toe rijden passen ruim maar niet te snel. Op die manier kun je ook tussendoor halsstrekken zonder dat ze over het bit rolt, maar echt de hals strekt met het neusje er wat uit.

Misschien nog een tipje, vraag stelling (binnenbeen, buitenteugel) door je binnenhand iets omhoog te brengen zodoende blokkeer je niet de binnenheup van het paard en kan het binnenachterbeen goed ondertreden. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:03

Wat mij heel erg opvalt is dat je je aanleuning vaak kwijt bent.
Juist in het onder brengen van de achterhand, moet het paard van voor wel wat steun krijgen.
Maar ik word sowieso blij van deze plaatjes hoor!
Het ziet er lekker ontspannen uit, maar nu nog ECHT aan het werk he!!!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:10

ziet er ontspannen en mooi uit! wat een mooie nek heeft ze!
klein puntje: pianohandjes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:39

Ik ga ermee aan de slag echt bedankt voor de tips :D

Het is INDD nu ECHT aan het werk :o

Mijn onzekerheid komt echt vanuit mijn vorige paard hoor die heeft me vaak alle hoeken van de bak laten zien als die aan het werk moest.