Nieuwe aanwinst: 4 jarige Fjord Djarne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Nieuwe aanwinst: 4 jarige Fjord Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:45

Maak kennis met mijn nieuwe fjordenmans Djarne <3

Afbeelding

Hallo mede-bokkers! :D

Na 4 dagen twijfelen of ik een topic zou openen of niet, heb ik het uiteindelijk toch gedaan.
Ik heb mijn vorig paardje Zaffra verkocht wegens het niet klikken van de combinatie.
Toen ze verkocht was mocht ik beginnen rondkijken. En ik werd verliefd op een sportfjord genaamd Djarne.
19 februari ben ik gaan testrijden en hij mocht gelijk mee!
Sindsdien zijn we dressuurmatig aan het rijden.
Ons niveau ligt dus ver onder de B.
Ik merk dat hij ook naar binnen valt, rechts meer dan links. De rem zit er ook nog niet goed op en hij valt ook compleet uit elkaar in iedere gang. Ik heb ook les met Djarne. :j
Mijn houding is zeker niet om over naar huis te schrijven, we moeten samen nog heel veel leren, en elkaar leren kennen.
Vandaag voor de eerste x les gehad, en lesgeefster zei dat de martingaal van aan de borstriem eraf mocht/moest.

Van mijn schoenen ben ik me bewust. De ritsen van mijn laarzen zijn kapot en ze liggen bij de schoenmaker voor reparatie!

Ik sta open voor ieder soort commentaar!

Foto's staan zoveel mogelijk op volgorde

01. Instappen
Afbeelding

02. Beginnen met vw nw
Afbeelding

03. Idem
Afbeelding

04.
Afbeelding

05. Iets fijner beeld, maar nog op z'n ''fjords''
Afbeelding

06. Pasje verruimen
Afbeelding

07. Inzet verkorte draf denkik
Mijn hiel 8)7
Afbeelding

08. Galop rechts
Afbeelding

09. Idem
Afbeelding

Van linker galop en uitstappen zijn er geen foto's.

Mvg Laura
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 26-02-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Re: Nieuwe aanwinst: 4 jarige Fjord Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:51

Leuk dier, probeer je benen goed lang te maken. En volgens mij mag hij wel een plakje hooi extra, ik vind hem vrij dun. Succes met hem!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:54

@ theeglas; hij krijgt voldoende voer en hooi, hij is van nature al smal gebouwd. Zoals in de OP. staat, is hij een sporttype fjord, en die zijn smaller gebouwd.
Bedankt voor je tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:55

Jouw handen en voeten leiden een eigen leven :') Nu komt je voeten doordat je de juiste schoenen niet aan hebt, dan mis je vaak controle over je voeten en heb je weinig steun en houvast.
Als je naar voorwaarts neerwaarts wilt, moet je dat zelf ook doen. Je wilt hem neerwaarts, maar je werkt terug(waarts) met je binnenhand, dus je geeft eigenlijk de verkeerde hulp. Om vwnw te rijden dien je veel geduld te hebben, je zal rustig en afwachtend moeten zijn met je handen en je pony zal zelf de aanleuning moeten zoeken, maar dat zal niet meteen lukken, daar kan wel een week overheen gaan voordat je hem 2 passen daar hebt.
Ik zou zeggen, oefen veel in stap, dat is meestal de makkelijkste gang voor een paard ivm balans. Rijd veel voltes en vraag netjes stelling door je binnenhand naar binnen te plaatsen en je buitenhand in licht contact te houden en je pony recht te houden, dus te begrenzen in de schouder, houdt je binnenbeen aan en begrens met je buitenbeen. Houd je pony actief en wissel grote voltes met kleine voltes af.
Als je hieraan werkt en hem actief houd zal hij zelf contact op gaan zoeken, het is aan jou om hem met been daarin door te vragen, alleen met je hand begenzen, maar niet terugwerken.

Zo krijg je een vriendelijke aanleuning :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:57

Bedankt voor je ruime info, ik ga er zeker wat mee doen!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:02

Zelfs als het een "sportfjord" is is hij slank. Hierdoor lijkt hij uit verhouding (groot hoofd, benen en hoeven in vergelijking met de rest van zijn lichaam) maar wellicht trekt dat wel wat training bij. Al was het geen fjord had ik hem ook wat slank gevonden. Ik vind hem niet mager hoor, mag alleen een beetje body hebben :)

Verder denk ik dat je met het commentaar van Joolien goed opweg kan :)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:04

Erg leuke fjord, ik heb voor mijn fjord eat setje ook, staat ze super!
Probeer je benen lang te houden, dan komt je been ook niet omhoog, dus je hakken goed omlaag houden. En je handen rechtop, en wat meer dragen

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:06

@ theeglas; hij heeft nog niet zo veel bespiering, vandaar :) dat gaat idd wel veranderen als er echt meer intensieve trainingen zijn :)

@ xJasmijn; bedankt voor je reactie, ik zal erop letten :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:31

Dus djarne is naar Belgie verhuisd.
Leuk,gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)
Ik ben ooit eens op bezoek geweest bij hem,alleen was hij toen nog wat jonger en nog lang niet onder het zadel.
Djarne is idd wat meer een rijtypisch model,maar hij mag van mij ook wel iets meer gevulder zijn.

Ben zo niet goed in het geven van rijtechnisch commentaar,maar bij deze vanwege HAW-topic.
Hakken idd naar beneden uitdrukken en je handen wat meer dragen.
Ook krijg ik het idee op sommige dat je stuurt met je teugels,terwijl je juist voornamelijk je zit en je kuiten moet gebruiken.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:36

@ Nientje78; bedankt! :D
Op sommige momenten stuur ik met mijn teugels ja.. Maar ik heb les, en word er vaak op gewezen, dus het komt wel helemaal goed :)

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:46

Hey laura,

Wat super dat het goed gaat met Djarne, we missen hem wel hoor. Maar hij heeft het super bij jou en jullie worden echt wel een hele leuke, goede en mooie combi.

Verder komen de spiertjes er echt wel op. Hij deed hier natuurlijk de laatste maanden niet veel. Dus lekker zo doorgaan en dan komt het helemaal in orde!!!

Succes!!!! En een knuff aan djarne

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:59

Jou houding gaat idd een eigen leven lijden. Vooral je onderbenen gaan veel te ver naar achter.
Je opmerking van " op zijn fjords" vind ik erg negatief overkomen. (een fjord wordt niet zo geboren maar gemaakt door de ruiter zelf)

Ik ben ook zeker van mening dat Djarne een type sportfjord is maar dan nog is hij aan de smalle kant.

Ik vind het geheel een beetje rommelig aandoen.
(sorry)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:13

@ alcootje ;
Idd, merk ik ook als ik de foto's zo zie. Heb eens gelezen dat spoorriempjes bevestigen aan de binnenkant vd stijgbeugel en aan de singel kan helpen, ga dat dus ook eens proberen. :)
Die 'opmerking' is zeker niet negatief bedoelt, laat dat duidelijk zijn :) Ik bedoel er gewoon mee dat een fjord soms een bepaald type heeft van lopen in de nek dan. Dat bedoel ik ermee, en al zeker niet negatief ;)

Hij krijgt genoeg voer en hooi enzo overdag, waar hij een hele dag mee doorkan. Verder krijgt hij altijd wat lekkers van mij, zal misschien ook door het feit zijn dat hij nog niet veel bespiering heeft?

Ik heb Djarne vandaag een weekje. We moeten elkaar nog leren kennen en begrijpen. Het komt vast wel goed met ons, ik heb er alle vertrouwen in :)

Bedankt voor je reactie :)

Sarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:02

Leuke fjord, maar mag inderdaad iets dikker.
En je onderbenen gaan veel te ver naar achter.

Succes verder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:50

Wauw gave fjord heb je onder je kont. Erg leuk dier.
Persoonlijk vindt ik z'n lijntje perfect, hij hoeft wat mij betreft echt niet dikker. Wat meer spiertjes misschien maar verder zou ik proberen om hem zo te houden.
Verder is het misschien beter om je beugels een gaatje langer te maken, dan denk ik dat je beter gaat zitten nu zit je een beetje gespannen/verkrampt. En als je ze langer doet kun je zelf ook beter gaan zitten.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:24

@ Tigra_ ; Bedankt :D
Ik zal me de volgende x als ik rijd een gaatje langer zetten en zien wat dat geeft :) bedankt voor je tip!

@ __PSM__
Rechtover Djarne geweest?
& bedankt! :D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:53

Wat n leukerd, mooi setje heeft ie op!

Je moet er opletten dat als je been geeft dat je wel je been op zn plek houdt,
en met je kuit been geeft en niet met je hak ,zodat je niet je hak optrekt. :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:24

Moderatoropmerking:
Ik heb wat reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:39

Oei haha, als ik hier een foto post van mijn verzorgfjord (die de hele winter niks gedaan heeft, ben hem nu weer aant oppakken) en die foto ga vergelijken met jou sportfjord.. Haha tsja denk dat je het zelf al wel weet. :+

Verder moeten je beugels sowieso een gaatje (of 2?) langer! Dan moet je je benen wel lang houden.
Ook vind k je op de tweede en derde foto een soort van om een hoekje kijken naar je fjord. :P
Je gaat er een beetje scheef door zitten als je begrijpt wat ik bedoel!

Offtopic: Het is wel echt een fjord om op te eten, dat setje staat hem echt super! <3

Edit: Ohja en probeer je bovenarmen mooi aangesloten te houden aan je lichaam (heb ik ook een zwak voor..)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:45

Wat een leuk paardje! Deze fjord lijkt me prima op gewicht!! Altijd beter wat te slank dat te dik!!

Lekker doortrainen, en dan komen er mooie spiertjes op!

Je rijd vriendelijk, nu alleen nog je benen langer maken... goed steun zoeken in je beugels. Succes!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:47

ziet er goeed uit hoor !
hij is ook zo mooi op gewicht !
voor het rijtechnische gedeelte
hij lijkt erg lui op je been misshien kun je daar veel op proberen te oefenen?
dus veel overgangen rijden

en ja hij loopt idd op zijn fjords haha

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:03

Hele leuk fjord, maar ook ik vind hem gewoon wat schraal, hij hoeft zeker niet veel dikker en ik zie liever dit dan een veel te dikke fjord (zoals de mijne :o ) maar een beetje extra kan hij wel gebruiken, ook voor de aanmaak van de spiertjes. Ik zal hem enkel na het werken wat extra krachtvoer geven, dus alleen op de dagen dat je rijd/longeerd, een klein beetje extra. Dan verdwijnt dat 'dakje' op zn kont vanzelf.

Rijtechnisch:
- Je beugels mogen zeker 2 gaatjes langer, als je gewend bent om zo kort te zitten zal ik eerst eens beginnen met 1 gaatje langer, en dit langzaamaan aanpassen naar 2 gaatjes langer.
- Hakken uitdrukken en drijven met je kuit.. Vraag desnoods een paar keer of iemand je wil begeleiden en elke keer wil roepen 'HAKKEN!!' als je aan het rijden bent en je hakken optrekt. Het is best lastig af te leren en gaat vaak automatisch, dus dan is iemand die je even helpt herinneren wel handig..
- Kijken waar je heen wilt, dus vooruit en niet omlaag
- Je bent nog wat te veel bezig met de voorkant, vooral op foto 1 heb je een hele strenge binnenhand, probeer meer te rijden op je buitenteugel. Dus buitenteugel tegen de hals binnenteugel van de hals, en niet binnenteugel naar je toe. Ook op foto 3 lijkt het alsof je erg bezig bent met de voorkant.
- Foto 5, 6 en 7 vind ik een fijner beeld geven, je geeft hem hier meer ruimte aan de voorkant. En er zit meer tempo in. Ik denk dat het belangrijk is om op die manier door te rijden: vooral veel voorwaarts rijden in een goed tempo, lekker op zijn eigen benen laten lopen en het evenwicht laten vinden. Later uitbreiden met slangenvoltes e.d. (inzetten op de buitenteugel) Als dit goed gaat kan je hem licht van voor begrenzen en met je been doorvragen, dus niet trekken of plukken. Dat neerwaarts komt vanzelf maar kan best een tijdje duren, altijd beginnen met voorwaarts.

Ik vind jullie verder een leuke combi, en ik denk dat jullie er samen wel gaan komen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:24

Ik vind hem helemaal niet te dun hoor :n
Djarne heeft een prachtig figuurtje zo, mag veel
meer spier op, maar echt geen extra vet hoor..
Waarom zouden fjorden dikker moeten zijn? Dit zie ik
100x liever dan al die veel te dikke fjorden.. En dat 'dakje' op z'n
kont is veel beter dan zo'n vette 'hartjes' kont. Kyra heeft nog
steeds een dakje en die is echt flink gespierd hoor :+ (sorry was offtopic)

Rijtechnisch heb je genoeg om aan te werken :D
Ik zou eerst beginnen met goed aan je houding te werken, en dan helpt
het wel om goede rijlaarzen aan te doen (die zijn nu vast terug van de
schoenmaker :D ) Je benen lang houde en hakken naar beneden houden.
Plus je handen netjes rechtop en recht in het zadel blijven zitten. Klinkt zo
simpel allemaal maar is het niet he.

Van daaruit kun je aan de ontspanning gaan werken, veeel overgangen rijden,
voltes klein en groot veel tempowisselingen. Ik ben erg benieuwd naar jullie want
ik vind Djarne echt een plaatje om naar te kijken, volgens mij zit daar
nog heeeel veel in :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:49

Hou van niet te dikke fjorden en spiertjes moet je kweken, dus dat duurt even.

Wel opletten, want daar waar jij bij je foto's het hebt over vwnw, probeer je hem met je handen,
soort van omlaag te werken, dat is nou net niet de bedoeling.
Hij moet vertrouwen krijgen in je handen en durven zakken.
Dus zeker niet met je binnenhand eraan gaan hangen.
Echter je moet dan wel je zit onder controle hebben met name je benen, maar ook je in elkaar gedoken zitten.
Denk trouwens niet dat het nuttig is je beugels vast te binden.

Wel hele leuke fjord die je daar gekocht hebt en je hebt al les en jullie kennen elkaar nog maar een week.
Dus lekker elkaar leren kennen en dan over maandje nog een keer een topic plaatsen.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:58

Mooie Fjort, ik kan je wel zeggen dat die altijd strak gereden is en hij moet lossigheid ontwikkelen. Ik ken dit dier toen die nog voller was en dan ziet die er veel beter uit. Ik kan je alleen een advies geven over hoe je deze fijner maakt want het is geen makkelijke fjort. Zo min mogelijk aan zijn hoofd zitten (dat heeft de vorige eigenaar al teveel gedaan) en rijden op je benen. Als die gaat rennen terug zitten en sturen op je stem. Blijf relaxt en in het begin zou het moeilijk zijn maar dat moet die gaan leren voordat je de teugels bij deze Fjort oppakt. Laat je niet door hem intimideren want het is een echt kracht patsertje maar heeft zeker mogelijkheden. Als jij het met hem kan gaan vinden dan winnen jullie samen genoeg. Lopen kan die