20-jarige NF Quintos at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

20-jarige NF Quintos at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:22

Hallo bokkers!
Ik post eigenlijk nooit wat op Bokt, maar ik dacht 'doe eens gek!'

Quintos is een - onderhand al - 20-jarige New Forest pony, en onderhand al zo'n 4 jaar mijn verzorgpony, waarvan ik hem de laatste 1,5 jaar pas echt actief rijdt. Onze werkpunten zijn het lekker, ontspannen rijden in een fijn tempo. Dat gaat de laatste tijd steeds beter, en ik ben bestwel trots op onze vorderingen! Het enige 'minpuntje' is, is wanneer er een fotograaf bij is, hij bij lange na niet zo fijn loopt. Hij loopt dan wat te klieren, en van lekker lopen komt dat nooit wat, waar ik altijd wel van baal, want je wilt toch je paardje zo mooi mogelijk op de foto hebben, maargoed!

Om een lang verhaal kort te maken: Mijn houding is bagger, bagger, baggerslecht. Handen, hakken, tenen, alles. Ik heb wel les op de manege, maar de manegepaarden zijn zó anders dan Quintos dat ik het eigenlijk niet op Quintos toe kan passen, jammergenoeg.. Les krijgen op mijn plek zit er helaas niet in, misschien wil ik binnekort les volgen op de manege met Quintos, maar dat moet ik even regelen.

Ons niveau is zo ongeveer B denk ik, ik hoop dat jullie lekker veel, opbouwend commentaar hebben voor ons om het misschien wat op te krikken!
Het commentaar laat ik trouwens aan jullie over (:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Deze vind ik zelf érg tof, echt een actiefoto!
Afbeelding

9. Afbeelding

10. Losse teugel ivm 'poging tot' halsstrekken
Afbeelding

11. Vergelijking met vorig jaar; érg verbeterd in mijn ogen!
Afbeelding

12. En de vorige 'shoot', eind december; dit is het beeld waar ik heel graag naar toe werk
Afbeelding

13. Daag, laat een berichtje achter!
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:35

leuke pony :j

ik heb twijfels over het goed passen van het zadel, en denk dat je daardoor ook niet optimaal aan je houding kan werken
zadel ligt in mijn ogen erg achterover.

enne zo slecht is jouw houding niet hoor :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:39

Leuke pony, ik denk dat ik weet wat de reden is dat je houding slecht is. En dat is het zadel. Het zadel ligt niet fijn op je pony, je ziet vrij duidelijk dat je achterin het zadel "gegooid" wordt. Het probleem daarmee is dat als je zadel niet lekker ligt, jij niet fijn kan zitten en je pony niet fijn kan lopen en daardoor wordt het voor jouw nog moeilijker om enigzinds goed te zitten. Je zit te ver achterin het zadel, waardoor je totaal geen balans hebt. Ik denk dat het toch verstandig is om er eens kritisch naar te laten kijken. Ik weet dat het je verzorgpony is maar ik zou het eens bespreken met de eigenaar.
Verder kan ik daardoor niet veel zeggen omdat het toch veel effect heeft op jouw houding en je paard en ik denk dat met een goed passend zadel voor de pony en jouw het een heel stuk fijner wordt voor jullie beide.

Piekosjj

Re: 20-jarige NF Quintos at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:41

Voor zover ik weet ligt het zadel prima, maargoed ik ben natuurlijk geen zadelmaker, dus ik zal het er een keer over hebben met de eigenaar of er iets van een zadelpasser oid langs kan komen. Maar het klopt dat het zadel míj geen goed doet, de zit is erg vlak, en doordat het kunststof is (Wintec) geeft het mij totaal geen steun..
Bedankt voor jullie reacties!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:44

Werd al gezegd in voorgaande reacties, het zadel. Ik vind hem zelf teveel naar voren liggen, hij lijkt niet goed te passen en dat bevorderd jouw houding ook niet. Misschien kan je de eigenaar vragen wanneer het zadel voor het laatst is nagekeken en opgevuld door de zadelmaker?

Foto 3 laat trouwens een heel fijn beeld zien! :D

edit: Je was me net voor. :o

roosvicee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:48

Misschien kun je inderdaad eens kijken naar een beter zadel.
En ik vind eigenlijk dat je een beetje ver naar voren leunt.. Ik weet niet zeker, maar misschien handig?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:48

Piekosjj schreef:
Voor zover ik weet ligt het zadel prima, maargoed ik ben natuurlijk geen zadelmaker, dus ik zal het er een keer over hebben met de eigenaar of er iets van een zadelpasser oid langs kan komen. Maar het klopt dat het zadel míj geen goed doet, de zit is erg vlak, en doordat het kunststof is (Wintec) geeft het mij totaal geen steun..

kijk eens naar foto 7 8 en 11 waar zitten je knieen en waar horen deze?

het sluit totaal niet aan, je hebt erge stoelzit, je benen zitten bijna achter het zadel
als het zadel goed ligt zijn het fijne zadels met goede zit.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:56

mirgino schreef:
Piekosjj schreef:

kijk eens naar foto 7 8 en 11 waar zitten je knieen en waar horen deze?

het sluit totaal niet aan, je hebt erge stoelzit, je benen zitten bijna achter het zadel
als het zadel goed ligt zijn het fijne zadels met goede zit.

Een heel stuk naar voren ja :j
De eigenaar is op dit moment op vakantie, en komt volgende week weer terug, dus ik zal het zo snel mogelijk regelen!
Alvast super bedankt voor deze reacties, het zadel heeft nooit fijn gereden, maar ik heb d'r eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het ook voor Quintos niet fijn ligt *stom*

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:33

Wintec heeft vaak de mogelijkheid de voorboom aan te passen. (Werkt met kleurcodes)
Dat kan je zelf ook doen.
Dus misschien is handig als daar al even naar gekeken wordt? (als dit zadel ook die mogelijkheid heeft natuurlijk)
Het zadel ligt nu wat achterover dus misschien dat een voorboom die een maatje groter is net wat verbetering brengt.

Wel een leuke pony verder. Fijn dat je hem mag rijden. ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:37

Ik vind dat je je pony veel te veel los gooit. Idee is goed hoor, daar niet van. Maar als je kijkt naar de foto's 3 en 12 zie je dat het gewicht te veel op de voorhand komt. Het oprekken naar het halsstrekken kan je een beetje zien als oprichting, het is iets wat stukje bij beetje moet worden opgerekt. De achterhand is ook nog niet klaar voor zo'n lage aanleuning, je ziet hem daarom ook op de voorhand vallen. Wat je het beste kan doen is contact houden met de mond en op je been rijden. Beestje kom vanzelf in de hand, en zal daarna vanzelf wel zakken met z'n koppie. Nu is het niet in de hand en kan het dus niet de hand volgen, je hebt altijd een te los contact, als jij dus contact zal nemen zal het ervan schrikken als het ware en dus meteen zijn hoofd weer in de lucht gooien. Vind foto twee het fijnste, daar is ook het meeste contact. En als er geen contact is weet hij ook niet wat je van hem wil.

Daarnaast vind ik zelf dat je je binnenhand veel te veel gebruikt. Stuur op je buitenkant, door je binnenkant aan te nemen blokkeer jij het binnenachterbeen en kan deze dus niet ondertreden en een niet ondertredend achterbeen geeft geen dragende achterhand en kan het dus onmogelijk correct in de hand komen. Eerst concenteren op het aannemen van de buitenkant, dan kan je altijd nog het een en ander stellen.

Wel een leuk beestje hoor!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 19:32

Danique_G schreef:
Ik vind dat je je pony veel te veel los gooit. Idee is goed hoor, daar niet van. Maar als je kijkt naar de foto's 3 en 12 zie je dat het gewicht te veel op de voorhand komt. Het oprekken naar het halsstrekken kan je een beetje zien als oprichting, het is iets wat stukje bij beetje moet worden opgerekt. De achterhand is ook nog niet klaar voor zo'n lage aanleuning, je ziet hem daarom ook op de voorhand vallen. Wat je het beste kan doen is contact houden met de mond en op je been rijden. Beestje kom vanzelf in de hand, en zal daarna vanzelf wel zakken met z'n koppie. Nu is het niet in de hand en kan het dus niet de hand volgen, je hebt altijd een te los contact, als jij dus contact zal nemen zal het ervan schrikken als het ware en dus meteen zijn hoofd weer in de lucht gooien. Vind foto twee het fijnste, daar is ook het meeste contact. En als er geen contact is weet hij ook niet wat je van hem wil.

Daarnaast vind ik zelf dat je je binnenhand veel te veel gebruikt. Stuur op je buitenkant, door je binnenkant aan te nemen blokkeer jij het binnenachterbeen en kan deze dus niet ondertreden en een niet ondertredend achterbeen geeft geen dragende achterhand en kan het dus onmogelijk correct in de hand komen. Eerst concenteren op het aannemen van de buitenkant, dan kan je altijd nog het een en ander stellen.

Het klopt dat ik te veel op m'n binnenhand rijd, ik probeer altijd zo veel mogelijk op twee teugels of enkel buitenteugel te rijden maar zo nu en dan gaat dat de mist in. En dankjewel voor de 'tip', ik zal hem voortaan proberen toch iets korter te rijden a/d voorkant, hij wordt hierdoor meestal wat gespannen maar er zal vast wel een goede tussenweg zijn.
Wat ik zelf ook zie is dat ik mijn beugels erg lang heb, ik zal deze week kijken wat er 'gebeurd' als ik ze een gaatje korter zet, misschien dat ik dan beter in het midden v/h zadel kan zitten?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:25

Danique_G schreef:

Ik ben het hier mee eens.
En, vind ik dit als enigste ofzo, maar ik vind de zomerfoto die je laat zien er veel fijner uitzien dat de foto's van nu..

Oja, en wat je zei over dat ie op de foto's niet lekker loopt herken ik :j . Dat komt omdat je hem dan zoo graag mooi wil hebben lopen en ontspannen, dat je zelf gespannener bent, als je snapt wat ik bedoel.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:27

Ik vind de foto van vorig jaar er beter uitzien dan nu eigenlijk!
De teugels iets korter nemen, zodat je beter contact krijg, en daarna pas weer lengte geven in de hals. Probeer je handen iets dichter bij elkaar te houden! En waarom hals strekken in galop?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:00

Leuke pony!

Maar neem teugels wat korter zodat je contact kan houden.
De definitie van hals strekken is niet teugels losgooien.
Maar dat is je paard iets meer meer ruimte geven, binnenbeen eraan en naar voren rijden maar behoud de contact!
Als je de contact kwijt bent, ben je nergens meer.

Veel succes!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 22:33

Ik heb even alle reacties herlezen en ik geloof dat er wat verwarring is. Ik pak Quintos wel op na gedurende tijd (dus teugels zoals op foto 2 denk ik) maar omdat hij niet zo fijn was heb ik daar nu minder aandacht aan besteed, en mijn fotograaf heeft niet zo veel foto's gemaakt. Maargoed, ik blijf op mijn punt dat ik inderdaad mn teugels wat te lang laat, en zoals eerder gezegd zal ik morgen het een en ander gaan uitproberen qua teugellengte. Misschien kan ik kijken of ik een keer de camera op een kruk i/h midden v/d bak kan zetten voor filmmateriaal - ook voor mezelf om van te leren.
Again: bedankt voor alle reacites, want ik heb hier echt heel veel aan, ik heb nu nog meer zin om lekker met 'm aan het werk te gaan en hem (en vooral mezelf) te verbeteren!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:37

rooslover schreef:
Ik vind de foto van vorig jaar er beter uitzien dan nu eigenlijk!
De teugels iets korter nemen, zodat je beter contact krijg, en daarna pas weer lengte geven in de hals. Probeer je handen iets dichter bij elkaar te houden! En waarom hals strekken in galop?

Ik vind ze inderdaad van vorig jaar ook beter. :)
Een pony kan niet zijn hals strekken als hij geen contact heeft in de mond.
Je gooit hem meer los.
Naar mijn mening heb je hem wel actief, en als je dan een beetje begin te sleutelen an zijn mond.
(niet sjorren of zagen) dat dan zijn koppie wel naar beneden zakt.

En ik denk ook wel te weten waarom Quintos minder loop wanneer er een camera bij is.
Omdat jij hem té goed wilt rijden. En dan jouw spanning voelt ect.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:37

Leuk beestje!

met halsstrekken kun je m beter niet in 1x los gooien maar hij moet je hand volgen zegmaar..
Als jij je hand naar voren doet moet hij iets naar beneden en dat laat je langzaam de teugels door je hand glijden maar je moet nog wel contact hebben! :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:47

Piekosjj schreef:
Ik heb even alle reacties herlezen en ik geloof dat er wat verwarring is. Ik pak Quintos wel op na gedurende tijd (dus teugels zoals op foto 2 denk ik) maar omdat hij niet zo fijn was heb ik daar nu minder aandacht aan besteed, en mijn fotograaf heeft niet zo veel foto's gemaakt. Maargoed, ik blijf op mijn punt dat ik inderdaad mn teugels wat te lang laat, en zoals eerder gezegd zal ik morgen het een en ander gaan uitproberen qua teugellengte. Misschien kan ik kijken of ik een keer de camera op een kruk i/h midden v/d bak kan zetten voor filmmateriaal - ook voor mezelf om van te leren.
Again: bedankt voor alle reacites, want ik heb hier echt heel veel aan, ik heb nu nog meer zin om lekker met 'm aan het werk te gaan en hem (en vooral mezelf) te verbeteren!

Je moet altijd contact hebben zoals of foto twee. Ik snap wel dat je die rugspier warm wilt maken aan het begin, maar zo heeft dat geen zin, misschien kan je dat doen door hem even 10 minuten te longeren met een bijzet?
Eerste keer met de teugels op maat zal hij waarschijnlijk wel z'n neusje in de lucht steken, gewon geduld en been eraan. Komt ooit wel weer naar beneden. Dat gespannen wat jij noemt is gewoon omdat het tegen het bit is omdat hij nooit contact heeft gehad, gaat vanzelf helemaal goed komen, op foto twee gaat het ook goed! Misschien kun je een keer een zitles nemen? Dat helpt heel veel en zo leer je ook heel veel voelen. Ik heb ze ook nog en het heeft zeker effect. Probeer hem ook ten alle tijde op twee teugels te houden dmv je been.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:43

Vandaag heb ik Quintos weer gereden, hij was redelijk druk waar ik lekker gebruik van heb gemaakt door eerst op 'n lekker tempo lekker wat figuren te rijden etc met teugels goed op maat. In het begin voelde het alsof ik hem veels te strak had maar op gegeven moment wende het wel, en voelde het oke, netzoals ik altijd rijd op de manegepaarden. Na een tijdje voelde hij heerlijk los & actief van achter aan, en met wat lichte tegendruk van voor begon die wat a/d teugel/nageeflijk te lopen, iets wat nou niet zo heel vaak voorkomt bij ons. Stukje gegalopeerd, en daarna nog wat simpele figuren etc, richting uitdraven en uiteindelijk liep die heerlijk actief - met goed contact op beide teugels - met z'n neusje over de grond! Toen ik afstapte zag ik dat 'ie een schuimrandje om z'n lippen had, en ik heb altijd geleerd dat dat een goed teken is! Ik ben dus zéér tevreden over de training van vandaag, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat gevoel al een tijdje niet meer heb gehad. Deze week ben ik vaak vroeg uit, en heb ik dus veel tijd om met 'm aan het werk te gaan, ik zal kijken of ik een keer kan laten filmen :j
Eigenaar komt morgen terug van vakantie, en zal ik zsm aanspreken over het zadel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:47

Piekosjj schreef:
Vandaag heb ik Quintos weer gereden, hij was redelijk druk waar ik lekker gebruik van heb gemaakt door eerst op 'n lekker tempo lekker wat figuren te rijden etc met teugels goed op maat. In het begin voelde het alsof ik hem veels te strak had maar op gegeven moment wende het wel, en voelde het oke, netzoals ik altijd rijd op de manegepaarden. Na een tijdje voelde hij heerlijk los & actief van achter aan, en met wat lichte tegendruk van voor begon die wat a/d teugel/nageeflijk te lopen, iets wat nou niet zo heel vaak voorkomt bij ons. Stukje gegalopeerd, en daarna nog wat simpele figuren etc, richting uitdraven en uiteindelijk liep die heerlijk actief - met goed contact op beide teugels - met z'n neusje over de grond! Toen ik afstapte zag ik dat 'ie een schuimrandje om z'n lippen had, en ik heb altijd geleerd dat dat een goed teken is! Ik ben dus zéér tevreden over de training van vandaag, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat gevoel al een tijdje niet meer heb gehad. Deze week ben ik vaak vroeg uit, en heb ik dus veel tijd om met 'm aan het werk te gaan, ik zal kijken of ik een keer kan laten filmen :j
Eigenaar komt morgen terug van vakantie, en zal ik zsm aanspreken over het zadel.

Toppie! Ben benieuwd naar een volgend topic!
Jammer dat je 't 'knopje' zelf al hebt gevonden, had nog zo'n mooi voorbeeld bedacht over tandenpasta toen ik mijn tanden aan het poetsen was :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:48

@ Danique_G: Haha nu ben ik wel benieuwd naar je voorbeeld?
Edit; Trouwens, je 'tip' over zitles is trouwens wel een goede, heb ik zelf ook al aan zitten denken. Het probleem is dat ik niet zo 123 iedereen binnen kan laten komen [ingewikkelde situatie] en dat ik dichtbij de plekken zit waar op dit moment rhino heerst, [Driel is zo'n 8km hier vandaan] en ik dus niet weet of dat zo'n handige timing is om andere mensen langs te laten komen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:58

Je moet denken aan een half lege tube tandenpasta, dat wil je er uit halen, dus knijp je het richting de dop. Het knijpen moet je zien als de ruiter die aandrijft, de tandenpasta als de activiteit die je er in drijft. En de dop die er op zit kun je zien als een licht weerstand biedende hand (in de zin van contact en hier en daar begrenzen). Als je het dopje er af haalt stroomt alles eruit (paard valt op de voorhand). als het dopje er op blijft, blijft de energie erin waardoor het kan ondertreden met de achterhand, er is dus eigenlijk een constante stimulering.

Heeft iemand mij ooit een keer gezegd, denk ik best vaak aan als ik mijn tanden poets :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:26

Wauw, dat is een goeie, die ga ik zeker onthouden!
Ik heb de eigenaar er op aangesproken dat het zadel niet oke is, en we gaan er eerst een keer samen naar kijken, omdat het toch met de rhino hier in de buurt een beetje risky is om meteen iedereen langs te laten komt etc. Maargoed, dit is al een begin! Ik houd jullie op de hoogte