Welke hulpteugel voor fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Welke hulpteugel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:51

Hallo,

Ik heb een fjordkruising merrie van 15 jaar en in de wei is ze een schat met rijden.
Zodra ik haar mee naar buiten neem krijgt ze gewoon een waas voor haar ogen en wil ze alleen maar rennen. Een van de laatste keren is ze aan het begin van een 3km lang pad aangegaloppeerd en er toen zo hard als ze kon vandoorgegaan. Pas aan het einde van het pad stopte ze omdat ze niet over een grensbalk durfde te springen (Gelukkig!!) Ik kon niks anders doen dan een pluk manen pakken en blijven zitten.
De enige manier nu om haar te stoppen als ze begint is heel hard aan een kant trekken, het bit bijna door haar mond halen en haar helemaal ombuigen. Dit is dus een van de dingen die ik nooit zou willen zien in mijn leven, laat staan zelf doen. Helaas heb ik dat dus al verschillende keren moeten doen...
Ik heb haar de eerste keren met slof buitengereden, simpelweg omdat ik niks anders ter beschikking had.
Toen ben ik al snel overgegaan naar een martingaal, waar ze eigenlijk helemaal niet op reageert. Nu ga ik het maar eens proberen met een thiedemanteugel maar ik heb eerder een pony gereden die er zo erg tegenin ging en die na een jaar een ontzettend gespierde ondernek had gekweekt waardoor ze als een giraffe ging lopen. Ze had daarbij ook nog eens ontzettend last van haar nek.
Ik ga maar zo'n 1x in de 2 weken het bos in dus dan zou ik het niet zo erg vinden om haar dan met thiedemanteugel te rijden als dat dan echt helpt. Maar liever dus niet!!

Ik heb geen idee wie me hierin zou kunnen trainen op buitenrit dus zie ik nu geen andere oplossing dan een hulpteugel te gebruiken. Wat raden jullie mij nu aan?

Groetjes

Anoniem

Re: Welke hulpteugel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:14

Kijk eens voor de one rein stop op youtube, misschien kan dat werken voor jou. Zal je wel moeten oefenen. En een thiederman zou ik dan niet kiezen want daarin kun je weinig lucht geven, dan zou ik nog eerder een slof als noodrem gebruiken, die kun je dan voor de rest van de rit los laten hangen.

Maar kijk eerst eens naar de One rein stop :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:20

Ga eens met haar wandelen in het bos. Je kan nietalle problemen oplossen door te rijden maar door juist veel grondwerk te doen

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:26

Joolien schreef:
Kijk eens voor de one rein stop op youtube, misschien kan dat werken voor jou. Zal je wel moeten oefenen. En een thiederman zou ik dan niet kiezen want daarin kun je weinig lucht geven, dan zou ik nog eerder een slof als noodrem gebruiken, die kun je dan voor de rest van de rit los laten hangen.

Maar kijk eerst eens naar de One rein stop :)

Ziet er niet heel fijn uit. Dit is eigenlijk ook gewoon wat ik nu doe.
Slof beviel me niet goed. Ik hou hem de hele tijd scheef vast dus ik ben bang dat als ik daar mee door ga dat ik haar scheef maak. Gewoon te veel in mijn handen denk ik...
Laatst bijgewerkt door Kim_Asterix op 24-02-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:27

maureen16 schreef:
Ga eens met haar wandelen in het bos. Je kan nietalle problemen oplossen door te rijden maar door juist veel grondwerk te doen

Heb ik 1 keer geprobeert en halverwege begon ze opeens te draven dus het touw glipte iets waardoor ik naast haar schouder belande en toen ging ze ervandoor dus toen kon ik alleen naar huis wandelen. Gelukkig was ik dicht bij huis! Anders kon ze het pad niet eens terugvinden (bedekt). Doe veel grondwerk met haar in de wei maar in het bos vertrouw ik dat niet meer.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:11

Rij je haar ook dressuurmatig?
Denk dat dat wel belangrijk is om ze wat fijner aan je hulpen en zit te hebben en voor de controle.

Ik zal ook even niet galopperen voordat je volledige controle over je paard hebt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:40

Niet naar buiten gaan en eerst leren rijden in de bak zonder hulpteugels, de fout ligt namelijk niet bij het dier maar bij jezelf,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:47

midgie schreef:
Niet naar buiten gaan en eerst leren rijden in de bak zonder hulpteugels, de fout ligt namelijk niet bij het dier maar bij jezelf,

Helemaal mee eens, ga samen met je instructeur aan de slag, gaat het in de bak goed, dan les je eens in de wei, gaat dat goed, dan doe je een lesje op het erf, etc. Rustig steeds iets verder opbouwen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:02

Tja, als het paard er in de bak niet vandoor gaat kan je het ook moeilijk in de bak oefenen....

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:31

Ten eerste begrijp ik dat het paard dus blijkbaar ook flipt en ervandoor gaat als je buiten met haar aan de hand loopt? Waarom ga je er dan uberhaupt (buiten) op zitten?? :oo Sorry maar dat vind ik echt levensgevaarlijk en je ziet wat het gevolg is.. als ze aan het halster al niet eens normaal naast je kan lopen waarom zou je haar dan wel onder controle hebben als je erop zit? 8)7
Als je nou kijkt naar de oorzaak in plaats van er meteen een hulpteugel in te hangen..... waarom doet ze dit? Is het joligheid of angst? Veel paarden vinden het spannend om (alleen) het bos in te gaan en dus hebben ze óf een andere ervaren paard nodig waar ze steun bij kunnen zoeken óf een hele consequente ruiter die sterk in zijn schoenen staat en welke het paard vertrouwt.
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dit voor een groot gedeelte ook gewoon een respect-/leiderschapskwestie is aangezien je het paard aan de hand dus ook niet kan houden...
Probeer er in ieder geval eerst achter te komen wat de reden is dat ze dit doet en ga het dan langzaam opbouwen... steeds kleine stukjes wandelen en laten wennen aan alles buiten.. ga schriktraining doen om haar wat meer vertrouwen te geven en stap er alsjeblieft niet weer op voordat ze normaal buiten aan de hand kan lopen.. want ik vind het onverantwoord om met een paard buiten te gaan rijden wat niet te houden is :n

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:52

stef schreef:
Tja, als het paard er in de bak niet vandoor gaat kan je het ook moeilijk in de bak oefenen....

Ja maar op welke manier word het paard in de bak gereden?
Het is vaak een enorm rijtechnische fout, buiten er vandoor gaan betekend vaak in de bak ook geen goeie ruiter, zeker als het paard verkeers mak is

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:10

midgie schreef:

In de bak rijd ik niet met hulpteugel. Heb haar prima onder controle, ze is erg lui in de bak dus probeer haar daar voorwaarts te rijden. Ze zet geen stap verkeerd, en zal er al helemaal niet vandoor gaan.
Heb thuis nu alleen een wei, er word binnenkort wel een bak aangelegd! In de wei is ze hetzelfde als in de bak.

@Klimop
Ik doe vd in de bak en op het erf en dan doet ze het prima. Ze heeft respect voor me en meelopen gaat dus ook prima. Ik ga zeker niet alleen het bos in met haar. Ik ga meestal mee met een vriendin die zelf een heel rustige ervaren pony heeft die nooit schrikt en ik kan haar ten alle tijden in zijn kont parkeren. Het is een soort oefenterrein dus geen verkeer, heel af en toe een jeep en daar kijkt ze niet van op. Verder komen we nooit iets tegen dus waar zou ze in vredesnaam van moeten schrikken als er niks beweegt of iets.

Ik heb elke week les met andere paarden uit de buurt en we krijgen heel veel persoonlijke aandacht. We rijden nu dressuurmatig op L-niveau. Ik heb mijn probleem daar ook al eens uitgelegd maar ben daar niet verder gekomen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:17

Als ze lui is in de bak is dat ook een rijtechnisch probleem, miss eens helemaal opnieuw beginnen , los, grond werk , handwerk, longeren zonder bit , maak het leuk voor de pony in de bak, als ze voor jou in de bak graag werkt zal ze ook op buitenrit meer bij jou zijn.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:23

midgie schreef:
Als ze lui is in de bak is dat ook een rijtechnisch probleem, miss eens helemaal opnieuw beginnen , los, grond werk , handwerk, longeren zonder bit , maak het leuk voor de pony in de bak, als ze voor jou in de bak graag werkt zal ze ook op buitenrit meer bij jou zijn.

Ik heb dus geen beschikking tot een bak, alleen met les en dan mag ik haar dus niet losgooien ofzo. Ik heb dus alleen een wei ter beschikking. Daar doe ik dus al grondwerk en ik doe ook wel eens nh wat ze erg leuk vind. Ook heb ik bepaalde oefeningen die haar actief maken dus in de wei gaat het al heel goed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:27

Ik zeg toch ook: niet naar buiten gaan.

In de bak loopt je pony te traag en buiten te hard. En je begint bij een paard met het tempo.
In de bak dus super consequent zijn, als jij iets anders gaat zitten moet je fjord al opletten. En been = lopen, dat vraag je één keer en dan vergroot je je hulp. Meteen reactie eisen.
Dit geld ook voor overgangen terug. Als je in de bak nog je teugels nodig hebt, of je paard is meteen al z'n tempo kwijt na een overgang terug, kun je er een wedje op leggen dat ze buiten ook lak aan je gaat hebben.

En begin als dat goed gaat eens met buiten wandelen, ook hier stil = stil en lopen = lopen. Zodra ze buiten één stap verkeerd zet moet jij er meteen bij zijn om te corrigeren.

En dan zou ik pas eens beginnen met denken aan buiten rijden ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:28

Er hoeft niet eens per se verkeer oid langs te komen, een plek die die het paard niet goed kent is van zichzelf vaak al 'spannend' genoeg. Als het grondwerk/leiden in de bak en op het erf goed gaat, kun je dat vanuit daar langzaam opbouwen door kleine stukjes buiten te gaan lopen. Zorgen dat je haar een beetje 'bezig' houdt en als je toch voelt dat ze spanning opbouwt, zorg je meteen weer dat je haar aandacht terugkrijgt (je kunt ook buiten allerlei kleine oefeningetjes doen zoals de voorhand en achterhand wijken, zijwaarts, achterwaarts etc) Als ze gewoon rustig en braaf is beloon je haar weer en ga je weer terug naar stal, neem de tijd maar wees wel consequent... ze moet gewoon ten alle tijden bij jou blijven :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:34

Sassol schreef:
Ik zeg toch ook: niet naar buiten gaan.

In de bak loopt je pony te traag en buiten te hard. En je begint bij een paard met het tempo.
In de bak dus super consequent zijn, als jij iets anders gaat zitten moet je fjord al opletten. En been = lopen, dat vraag je één keer en dan vergroot je je hulp. Meteen reactie eisen.
Dit geld ook voor overgangen terug. Als je in de bak nog je teugels nodig hebt, of je paard is meteen al z'n tempo kwijt na een overgang terug, kun je er een wedje op leggen dat ze buiten ook lak aan je gaat hebben.

En begin als dat goed gaat eens met buiten wandelen, ook hier stil = stil en lopen = lopen. Zodra ze buiten één stap verkeerd zet moet jij er meteen bij zijn om te corrigeren.

En dan zou ik pas eens beginnen met denken aan buiten rijden ;)

In de bak/wei loopt ze nu goed tempo en ben idd heel consequent. Dat gaat nu dus heel goed. Je zou mijn teugels er zelfs af kunnen halen. Rij in de wei volledig op mijn zit.
Buiten wandelen gaat dus nog niet goed. Maar ze reageert aan de hand heel goed op het terrein dus hoe kan ik dat ook voor elkaar krijgen in het bos? Ze gooit gewoon der gewicht in het spel:S

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:37

Klimop schreef:
Er hoeft niet eens per se verkeer oid langs te komen, een plek die die het paard niet goed kent is van zichzelf vaak al 'spannend' genoeg. Als het grondwerk/leiden in de bak en op het erf goed gaat, kun je dat vanuit daar langzaam opbouwen door kleine stukjes buiten te gaan lopen. Zorgen dat je haar een beetje 'bezig' houdt en als je toch voelt dat ze spanning opbouwt, zorg je meteen weer dat je haar aandacht terugkrijgt (je kunt ook buiten allerlei kleine oefeningetjes doen zoals de voorhand en achterhand wijken, zijwaarts, achterwaarts etc) Als ze gewoon rustig en braaf is beloon je haar weer en ga je weer terug naar stal, neem de tijd maar wees wel consequent... ze moet gewoon ten alle tijden bij jou blijven :)

Ik kan, als ik haar aan de hand heb, zodra ze spanning opbouwt, die spanning niet meer verbreken. Dan ben ik dus al de pineut want dan vetrekt ze. Zal wel eens de kleine oefeningentjes proberen buiten, dat zal wel kunnen helpen idd.