Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Kijk eens voor de one rein stop op youtube, misschien kan dat werken voor jou. Zal je wel moeten oefenen. En een thiederman zou ik dan niet kiezen want daarin kun je weinig lucht geven, dan zou ik nog eerder een slof als noodrem gebruiken, die kun je dan voor de rest van de rit los laten hangen.
Maar kijk eerst eens naar de One rein stop
maureen16 schreef:Ga eens met haar wandelen in het bos. Je kan nietalle problemen oplossen door te rijden maar door juist veel grondwerk te doen
midgie schreef:Niet naar buiten gaan en eerst leren rijden in de bak zonder hulpteugels, de fout ligt namelijk niet bij het dier maar bij jezelf,
Sorry maar dat vind ik echt levensgevaarlijk en je ziet wat het gevolg is.. als ze aan het halster al niet eens normaal naast je kan lopen waarom zou je haar dan wel onder controle hebben als je erop zit? 
stef schreef:Tja, als het paard er in de bak niet vandoor gaat kan je het ook moeilijk in de bak oefenen....
midgie schreef:Niet naar buiten gaan en eerst leren rijden in de bak zonder hulpteugels, de fout ligt namelijk niet bij het dier maar bij jezelf,
midgie schreef:Als ze lui is in de bak is dat ook een rijtechnisch probleem, miss eens helemaal opnieuw beginnen , los, grond werk , handwerk, longeren zonder bit , maak het leuk voor de pony in de bak, als ze voor jou in de bak graag werkt zal ze ook op buitenrit meer bij jou zijn.
Sassol schreef:Ik zeg toch ook: niet naar buiten gaan.
In de bak loopt je pony te traag en buiten te hard. En je begint bij een paard met het tempo.
In de bak dus super consequent zijn, als jij iets anders gaat zitten moet je fjord al opletten. En been = lopen, dat vraag je één keer en dan vergroot je je hulp. Meteen reactie eisen.
Dit geld ook voor overgangen terug. Als je in de bak nog je teugels nodig hebt, of je paard is meteen al z'n tempo kwijt na een overgang terug, kun je er een wedje op leggen dat ze buiten ook lak aan je gaat hebben.
En begin als dat goed gaat eens met buiten wandelen, ook hier stil = stil en lopen = lopen. Zodra ze buiten één stap verkeerd zet moet jij er meteen bij zijn om te corrigeren.
En dan zou ik pas eens beginnen met denken aan buiten rijden
Klimop schreef:Er hoeft niet eens per se verkeer oid langs te komen, een plek die die het paard niet goed kent is van zichzelf vaak al 'spannend' genoeg. Als het grondwerk/leiden in de bak en op het erf goed gaat, kun je dat vanuit daar langzaam opbouwen door kleine stukjes buiten te gaan lopen. Zorgen dat je haar een beetje 'bezig' houdt en als je toch voelt dat ze spanning opbouwt, zorg je meteen weer dat je haar aandacht terugkrijgt (je kunt ook buiten allerlei kleine oefeningetjes doen zoals de voorhand en achterhand wijken, zijwaarts, achterwaarts etc) Als ze gewoon rustig en braaf is beloon je haar weer en ga je weer terug naar stal, neem de tijd maar wees wel consequent... ze moet gewoon ten alle tijden bij jou blijven