Schouder binnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poema

Schouder binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:33

Hooi,

Ik rij nu een half jaartje op een super leuk paardje. Het rijden gaat ook echt goed en merk steeds verbetering. Wijken gaan steeds beter, ze luisterd goed naar mijn been. Af en toe heb ik moeite om buiging achter de kaak te krijgen, maar dat gaat ook steeds beter.
Nu wil ik eigenlijk ook schouderbinnenwaarts oefenen, omdat ik denk dat dit sowieso goed is om haar lekker los te rijden. Het probleem is dat we het allebei niet kunnen. Ik heb dat gevoel van echt schouderbinnenwaarts nog nooit gehad, en zij denk ik ook niet. Nu ben ik al aan het oefenen met stukjes schouderbinnenwaarts vlak voor ik de volte op draai. En stukken schouder voor gaan ook prima. Maar het lukt me gewoon niet om haar net dat beetje extra schouder binnenwaarts te krijgen.
Heeft iemand misschien tips om dit te oefenen. En zou iemand mij de precieze hulpen nog een keertje uit kunnen leggen.
Ik heb zelf 1x per week les, maar daar wil het nog niet zo lukken, dus ik wil nu zelf ook echt gaan oefenen.
Groetjes

Pentax

Re: Schouder binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:38

Ik merkte bij mijn paard dat hij het echt nog moest leren, op een gegeven moment deed hij het gewoon. Soms duw ik hem met mijn heup net dat beetje mee als hij er net niet uit wilt met de schouder.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:47

Ik leer de schouderbinnewaards altijd aan vanuit een volte 10 meter. In die volte kun je de buiging al mooi voor elkaar rijden. Op het moment dat je de volte uitgaat, hou je je buitenteugel iets meer tegen de hals, waardoor de schouder naar binnen blijft.

De hulpen zoals ik ze gebruik: Binnen heup een slagje naar voren en de buitenteugel aan de hals. Binnenbeen niet afsteken, want dan verlies je buiging.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:54

probeer het eerst in stap, dat is gemakkelijker, dan gaat het niet zo snel en kun je beter corrigeren. Bij het uitkomen van de hoek of van een volte tien meter geef je meer binnenbeen (op de singel) terwijl je je paard nog wel gebogen laat zijn zoals op de volte. Buitenteugel begeleidt even mee in de richting waar je heen wilt (om duidelijk te maken dat je rechtdoor wilt en niet meer op de volte) en daarna meteen weer tegen de hals. Binnenhand iets van de hals. Buitenbeen iets achter de singel (bewaken, geen druk). Aan je binnenbeen meenemen op de rechte lijn, terwijl de buiging in lijf en hals (vooral lijf) conform de volte blijven. Binnenbeen op de singel houden, niet naar achteren leggen!

Gewoon een paar keer goed uitproberen. Dan eens wat teveel en dan eens wat te weinig, dan voel je vanzelf welke buiging mogelijk is met behoud van looplust. En dan uitbouwen en steeds meer buiging in het lijf vragen. Let op: de hals mag niet meer naar binnen buigen dan het lijf aan buiging geeft. Dan loopt ie wel zijn hoofd naar binnen, maar buigt hij niet in de ribben. En dat is nu net wel de bedoeling. Dus liever de hals wat rechter (goed gevoel houden met buitenteugel) dan teveel ingebogen (dan loopt hij meestal over de buitenschouder weg en is er geen buiging in het lijf).

Als het in stap goed gaat, dan in draf gaan proberen en zo uitbouwen. Succes!

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:00

Dank je voor advies. Dat probleem van over de schouder weg lopen heb ik inderdaad. Terwijl ik naar mijn idee de buitenkant wel goed begrens. Misschien toch nog meer vanuit mijn binnenbeen naar buitenhand rijden. En ik moet er op letten dat ik niet te veel stelling vraag inderdaad. Dat zei mijn instructrice ook al, ook tijdens wijken wil je eigenlijk nauwelijks stelling, want als je binnenhand niet mee geeft kan het paard niet scharen. Klopt dit?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:49

Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl daar staat volgens mij goed beschreven ho ehem aan te leren, zelf leer ik het mijn paarden vanaf de grond,

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:06

stelling en buiging komt vanuit je been, niet vanuit je hand. Vandaar dat je je binnenhand nooit strak houdt, dan hou je het binnenachterbeen tegen. Beginnen met een rechtere of zelfs rechte hals, zodat hij het principe begrijpt (opzij lopen). en dan langzamerhand met je binnenbeen tegen je buitenteugel de buiging er in laten komen. Je binnenhand begeleidt en blijft zacht.

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:05

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:35