springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maureen_noa

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:58

ik rij sinds kort op een paard en als het goed gaat mag ik beginnen met springen *D ik heb al wel ervaring met springen maar ik rij nu op een paard dat springen te 'leuk' vindt. Als dit paard een hindernis heeft gehad denkt ze 'dat kan sneller' en gaat ze er als een speer vandoor. Om vervolgens nog sneller over een hindernis te gaan.

hoe met ik dit voorkomen, of er teminste een beetje inhouden.

_helga_

Re: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:04

ik zou als je nog nooit met dit paard gesprongen hebt je eigen niet te druk maken.
je instructeur zal er waarschijnlijk wel bij zijn en die weet precies wat het paard doet en hoe je dit het beste op kan lossen.

voor iedere paard is dit versschillend. maar probeer niet als een gek aan je teugels te trekken maar na de sprong netjes in de zadel te gaan zitten ;)

Jenky80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:16

Hallo, Ten eerste leuk dat je sinds kort rijd:D
Springen kan snel misgaan.. :(
Als je heel graag wilt springen, Wil je teveel, En dus heel snel de hindernissen overcrossen :d
Door dit te voorkomen moet je rustig aan doen :Z
Er zijn gelukkig nog andere soorten, Je kunt je ook vermaken met dressuur rijden bijvoorbeeld, Dat is minder gevaarlijk maar toch heel leuk, Daarmee kun je je ook vermaken :+: Je kunt evengoed blijven springen, Maar als je te veel wilt kan het misgaan.. :? Probeer het niet te uitdagend te maken voor jezelf, En doe bijvoorbeeld dat het paard over de balkjes moet stappen, Of een leuk en makkelijke parcours te maken en die afteleggen, En bovendien, Heb je er dan ook heel veel lol in :#

Succes met je paard!:D

Nina -

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:31

Jenky80 schreef:
Als je heel graag wilt springen, Wil je teveel, En dus heel snel de hindernissen overcrossen :d
Door dit te voorkomen moet je rustig aan doen :Z

@ Jenky80, de TS bedoelt dat het paard te enthousiast is, niet zichzelf :+

TS, als je merkt dat je paard te snel gaat, moet je hem consequent op een kleine volte zetten. Hierdoor
kan hij niet anders dan afremmen. En dan bedoel ik niet pas een paar meter voor de hindernis, maar elke
keer als je merkt dat hij wil versnellen. Door dit consequent te doen, zal het kwartje wel bij 'm vallen.
Verder ben ik het helemaal eens met _helga_ :j

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:43

TS, als je merkt dat je paard te snel gaat, moet je hem consequent op een kleine volte zetten. Hierdoor
kan hij niet anders dan afremmen. En dan bedoel ik niet pas een paar meter voor de hindernis, maar elke
keer als je merkt dat hij wil versnellen. Door dit consequent te doen, zal het kwartje wel bij 'm vallen.
Verder ben ik het helemaal eens met _helga_ :j[/quote]

denk er om dat je niet te snel voor of na de hindernis een volge maakt...
dan krijg je dat je paard straks gaat weigeren of na de hindernis meteen de bocht om gaat...

mijn pony is vaak ook heel snel...
mijn instructeur legt altijd een drafbalk voor de hindernis, ik moet rustig dravend naar de hindernis, voor de balk stappen en dan weer rustig aandraven naar de hindernis... (balk ligt wel verder dan een normale drafbalk, zodat je wel de ruimte hebt.)

zo steeds rustig volhouden, en wat druk op je teugels brengen...
ga niet trekken... dan is de lol voor je paard er snel af :P

Succes :o _/-\o_

maureen_noa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:23

bedankt voor al jullie tips ik ga ze zeker gebruiken

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:46

hoi,

ik heb in je andere topic gelezen dat je pas gevallen bent en dat je dus om tips vraagt om relaxter op je paard te zitten, persoonlijk zou ik daar eerst aan gaan werken voordat je gaat springen, als je niet relaxed op je paard zit zal hij dat ook voelen en door je eigen spanning ga je je misschien sterk maken waardoor je paard nog harder wil.

groetjes

maureen_noa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:16

ja maar dat was op een ander paard

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:54

Mij is altijd gezegd dat, als het paard/de pony heet wordt, eerst stappend naar de hindernis te gaan, en dan laat aandraven, maar niet te laat, het hangt van de pony af.
Wat je ook kan doen is voltes draaien voor de hindernis, en dan als ze wat rustiger wordt, dan pas op de hindernis afgaan :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:27

Ik had hetzelfde probleem, paard werd altijd heel heet en crosste er echt over heen. Wat ik toen moest doen was het paard ongeveer een meter voor de hindernis stil zetten. Desnoods omtrekken, áls hij maar stilstond. Hij moet op jou wachten, tot jij zegt dat hij mag gaan springen. Dus dat heb ik een paar keer gedaan, en het is nu al een heel stuk verbeterd. Wat ook wel wil helpen is om vanuit een kortere wending aan te komen rijden, dan heeft het paard een minder grote afstand om te gaan rennen. En na de sprong gelijk weer goed gaan zitten, en zorgen dat het tempo van jou wordt.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:12

Voor een hindernis galopbalkjes neerleggen. Dan moet je pony wel een beetje afremmen.Blijft hij dan zo snel gaan dan kun je misschien ze iets dichter bij elkaar leggen. Succes !

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:03

mariska1408 schreef:
keer als je merkt dat hij wil versnellen.

ik zou wel oppassen dat je de voltes dan ook weer niet té klein maakt, want dat is niet goed voor de rug. Verder ben ik het hiet geheel mee eens.

je zou inderdaad ook een keer een lesje kunnen nemen , de instructeur heeft dan vast ook wel wat tips.

Succes!

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:10

haha was ook mijn doel om dat te zeggen haha

voltes moet je heel erg om denken...vooral met een jong paard..
die van mij kan dan haar benen niet meer kwijt en struikeld dan...
dus je kan beter doen wat er onder staat haha