Jaimy aan de dressuur! Update.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

Jaimy aan de dressuur! Update.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:55

Hallo lieve bokkers!

In mijn vorrige topic ([RT-HAW] Jaimy aan de dressuur!) Heb ik erg veel tips gekregen over hoe ik Jaimy beter kan rijden door mijn zit en zadel te veranderen. Hiermee ben ik gelijk aan de gang gegaan en vond zelf al een hoop vooruitgang die ik graag met jullie wil delen!

Voor de gene die het vorrige topic niet gelezen hebben, hier nog wat info:
Sinds een paar weken rij ik Jaimy bij. Wegens omstandigheden is de eigenaresse tijdelijk niet in staat om te rijden
Jaimy reed voorheen lekker buiten bij mooi weer, en in de bak de basisfiguren met zijn neus naar voren, en zo deed ik dat ook. Maar Jaimy heeft veel meer in zich, dus dat wil ik er nu uit halen.
Ook kent Jaimy alleen de basis, en moet dus nog heel wat bijleren, maar we zijn al goed opweg!
Tips zijn verder dus echt van harte welkom! maar wees een beetje lief voor ons!

Info over Jaimy:
Jaimy is bijna 7 jaar oud, kent dus alleen de basis, stap, draf, galop, en sturen.
Hij leert gelukkig snel! en hij doet het super! We hebben nu 1 lesje gehad, met veel vooruitgang! Als we er weer aan toe zijn nemen we weer een les.

Daar kwam onder andere uit dat het zadel te klein is voor mij en mijn houding beperkt, Dus ik heb mijne eigen zadel erop gelecht!

Waar ik ook erg van schrok is dat ik echt heel erg naar voren zit, en dit zelf niet door heb. Voorheen had ik dit nooit, dus ben ik mijn oudere foto's gaan bekijken en jahoor, overal rechtop! De rede: Ik ben in de zomervakantie heel hard van een paard afgegooit, met de ambulance afgevoerd en een nachtje in het ziekenhuis geslapen, ik had een zwaargekneusde onderrug. Nu ben ik dus te vroeg weer gaan rijden en warschijnlijk om pijn te voorkomen naar voren gaan zitten, en dit is dus niet meer weg gegaan. Zodra Patricia tegen mij zecht dat ik recht moet zitten doe ik dit gelijk, dus gelukkig heb ik geen blokkades of pijn meer, maar ik moet nu wel goed aan mezelf gaan werken! Hier een foto van de zomer voor mijn val ter vergelijking: ik zit ook zo op mijn fiets en op een stoel, en ga hier ook mee werken, als jullie hier nog tips voor hebben heel graag! :)
Afbeelding

Verder moest ik meer ontspannen, en naar voren kijken, Naar voren kijken was echt moeilijk, maar dat ging, en het ontspannen gaat nu ook heel goed, ik denk soms iets te ontspannen, mijn armen bungelen nog net niet los mee. Voor een beter iedee van mijn rug heb ik ook mijn jas maar ff uitgedaan. En Jaimy heeft wat langere teugel.

Kijk en oordeel zelf, Tips blijfen natuurlijk van harte welkom! maar een Anky word ik niet.

van het instappen zijn geen foto's
ik heb mijn arm iets te gespannen, maar Jaimy lijkt het niet te merken, en ik zit te ver naar voren, maar ik denk dat ik nu beter kan gaan melden als ik wel denk rechtop te zitten.
Afbeelding
Prima?:
Afbeelding
leun naar voren..
Afbeelding
Ook goed denk ik
Afbeelding
knabbelen op het bit
Afbeelding
stamoment
Afbeelding
iets te veel spanning, maar Rug recht en naar voren kijken! :+ Was even zon momentje met Patricia.
Afbeelding
iets te ver voorover.
Afbeelding
ook niet naar de camera! naar voren kijken!
Afbeelding
ook fijn?
Afbeelding
Erg fijn beeld denk ik. Oordelen jullie maar.
Afbeelding
Galop, blijft moeilijk, maar ik geef hem meer ruimte en probeer vooral op mezelf te letten
Afbeelding
raar fotomoment, maar het gaat om mijn zit, lijkt oke?
Afbeelding

Ik hoop dat jullie vooruit gang zien, tips blijfen natuurlijk welkom!

Neusriem: Die is eraf, omdat Jaimy een wond op zijn kin heeft, net waar de neusriem moet. Deze kan dus niet aangesnoerd worden of iets, en hebben we die er tijdelijk vanaf gehaald. zodra de wond weer is geneze gaat hij er uiteraard weer omheen! Komentaar hierom heeft dus geen zin.

Anoniem

Re: Jaimy aan de dressuur! Update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:02

Het ziet er al een stuk ontspannender uit :j
Vooral de galop, goed dat je haar wat loslaat, dat geeft al veel meer ontspanning.
Ik heb nog wel het idee dat je wat teveel terug werkt met je hand, probeer meer te ontspannen in je armen en handen en daarbij vooral je binnenhand.
Probeer er verder op te letten dat je onafhankelijk gaat lichtrijden, het lijkt nu wel of je wat steun zoekt bij het sta-moment.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:04

Het ziet er idd al meer ontspannender uit!
Ik vind dat je wat arroganter mag zitten, strak op je kont, kop in de lucht, laat zien wat je hebt haha!
Denk dat je daardoor al veel minder naar voren leunt!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:05

ohw nu weten we tegelijk van je houding
kun jij natuurlijk niks aan doen, maar moet een smoesje worden
dat is niet banketstaaf bedoeld hea

maar wat een verbetering!

ontspannender RECHTER +:)+ en paardje loopt niet onder hele erge druk
toppie +:)+

ga zo door komt helemaal goed

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:05

*een moet geen zijn 8)7

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:12

Uiteraard is dat geen smoes! Ik wist zelf neit dat ik zo scheef zat, en ben toen op onderzoek uitgegaan, Ik zit overal scheef op, volgens mij loop ik alleen nogmaar recht. Ik ga hier echt aan werken en als jullie er nog tips voor hebben graag! Want ik wil dit zo snel mogelijk weer 'rechtgezet' hebben!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:24

Ziet er veel beter uit zech, je leert snel (y) Inderdaat nog steed meer omhoog kijken. Je mag ook je teugels wat korter pakken vind ik, niet zo zeer om meer kontakt met de mond te hebben, maar om te vermeiden dat je je handen op je kniën houd en daardoor je handen op slot zet.
Ga zo door! Komt allemaal goed dan!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:42

okee snap ik, maar sommige mensen verzinnen smoesjes voor hun problemen
doe ik ook weleens, heel menselijk

maar tips om rechter te gaan zijn?

ik las pas dat hoelahoepen heeel goed voor je is ;)

MindfieldsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:44

Je bent op de goede weg, nu je linkerhand nog even onder controle krijgen, want die lijkt een eigen leven te leiden(vooral niet naar de KVK sturen want dan begint ie echt voor zichzelf! :') ) Als je voorlopig je linkerhand en arm flink op zn kop geeft gaat het er weer beter uitzien en ook voor zowel jou als je paard fijner voelen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:23

zoo vooruitgang dame!!
je ziet dat het paard meer losgelaten wordt, aan de achterbenen!! geweldig. ik zou zelf zeggen nog minder terugwerken met de hand, paard moet tegen je hand aanlopen en niet jij terug'trekken'. begrijp je wat ik bedoel?
als hij te hard gaat, moet je hem natuurlijk terugnemen: maar doe dit op je zit :j

maar al met al ben je super op weg!! Fijn dat je wat hebt gehad aan alle tips :j En nog veel fijner dat je er wat mee doet!!! +:)+

en ik vind zonder (aansnoer!)neusriem alleen maar goed, zo kun je juist eens goed zien hoe je inwerkt, want je paard kan nu laten zíen wat het in zijn mond doet als je wel of niet trekt. Op de foto's is de mond vrijwel steeds gesloten, dus daaraan kun je ook al zien dat je goed bezig bent :j
een neusriem voorkomt dat het paard zijn mond open doet, dus aan je wilt laten merken dat het niet prettig is wat je doet. Dat is dus in mijn ogen niet luisteren naar je paard - maar letterlijk de mond snoeren.

En dan nog eens het neusje, niet meer te diep, vrijwel elke foto op de ll, prachtig toch? nu werken aan een sterke achterhand, mooier gebogen hals, 'rijzen' vanuit de schoft.
top bezig!! ga zo door :j lekker ontspannen rijden!!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:42

Ziet er al stukken beter uit! Probeer je benen lang te maken.
Ga zo door :)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:34

Heel erg bedankt voor de positiefe reacties! Ik ben heel blij dat we dus echt een goeie vooruitgang geboekt hebben!

@Fahyafemke; Ik heb heel veel aan jou reacties, dankjewel! :) Ik merk nu ook dat het toch wel veel vriendelijker kan, en vind dit dus ook veel leuker! Ik heb dr ook niet veel verstand van, maar merk nu weer hoe belangrijk een goed zadel is, en hoe een paard op mijn lichaam reageerd.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:52

Ziet er goed uit, wat een verbetering!

Doe zo verder jullie zijn een leuke combinatie!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:00

Heb even geprobeert kritisch naar je zit te kijken.

Je zou je handen iets hoger kunnen dragen, hierdoor wordt je meer gestimuleerd je schouders naar achteren te doen. Nu heb je de neiging om met je lichaam een beetje in te knikken. Bij sommige foto's lijk je met je lichaam iets naar de binnenhand te leunen. Probeer recht boven je paard te blijven, bij het ingaan van een bocht of volte plaats je je binnenschouder naar achteren.
Zelf vind ik de oefening van Jane Savoie een hele goeie, ik kan het niet duidelijker uitleggen dan haarzelf in het volgende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=y0Ezgqy_wao

Veel succes, jullie zijn een leuke combi!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:10

Ook ik vind de verbetering verbluffend. Erg goed!

Daarbij, voor je rug.
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Ik zou zeker eens langs een dokter of fysio gaan, die kan kijken of er niks vast zit in je rug. Daarbij kan een fysio of sporttherapeut je professioneel begeleiden met het sterker maken van je rug.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:21

Misschien je handen iets dichter bij elkaar? Verder kan ik er niet zoveel op aanmerken, behalve wat mijn voorgangers hebben gezegd. :D

En ff Offtopic: Hoe maak je zulke goede foto's???

Groetjes!

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:29

Over die handen en zweep kwam in het vorige topic ook naar voren, dat heb ik toen tegen haar gezegt, toen vertelde ze dat ze haar handen rechtop hield maar die zweep tussen duim en wijsvinger naar achter hield.

@Zandkorrel_ Zulke foto's maak ik met mijn mooie Casio Exelim cameratje (a)

Ps, ik ben dus de eigenaresse van Jaimy (ruin, voor de duidelijkheid)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:38

Haha dankjewel Patricia! Ik hou idd mijn zweep maar met 2 vingers vast, dus aan de richting van de zweep kan je bij mij niet zien of ik pianohanden heb. Ik zou wel mijn handen iets rechterop kunnen houden inplaats van naar voren te kieperen.

@Bernette; Ik zit niet vast in mijn rug, omdat ik mezelf zonder probleem herstel zodra het tegen mij gezecht word, ik kan niet rechtop zitten vanwege pijn of vastigheid. Die yogabal vind ik een goed iedee! ik zal er van de week een bij de action halen, en daar kan ik dan ook sit ups doen, want gewoon op de grond is ook neit zo goed voor je rug.
Hoellahoepen heb ik net gelijk gedaan net op de wii, niet hetzelfde, maar komt in de buurt. En expirimenteren zal ik zeker doen! Maar dan op Joris, daar wil ik Jaimy niet mee belasten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:41

He, dat is al een stuk beter!
Veel leuker om naar te kijken deze foto's.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:58

@tinkerfunss: sorry, had in je vorige topic niet meer gelezen dat je je zweep zo vasthoudt, dus dan heb ik daar niks over gezegd ;).
En heel mooi dat je niet vast zit in je rug, dat gaat het zeker makkelijker maken je houding weer zo te krijgen zoals ie zou horen.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:43

Ziet er goed uit, je zit al veel mooier. Probeer om te laten zien wat je hebt (dit houdt in: Borst naar voren), hierdoor hou je gelijk je rug recht, en je schouders mooi naar achteren! En dan je hoofd omhoog, maar dit gaat al redelijk goed!
Super goede vooruitgang, en natuurlijk heel veel succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:34

kijk dat ziet al veel beter uit en bewuster van wat je doet :D
rijlaarzen aan en je toc op super!

paardje is al veel meer ontspannen, Nu nog je handen iets dichter bijmekaar plaatsen en recht blijven zitten
kijk desnoods om je heen en voel wat je doet of wat je merrie doet of de reactie's van mekaar opmekaar :)
aangezien er veel paarden buiten staan kun je mooi rondkijken daar ontspan je zelf van en zal alles nog iets beter van gaan :)

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:34

onley schreef:
kijk dat ziet al veel beter uit en bewuster van wat je doet :D
rijlaarzen aan en je toc op super!

paardje is al veel meer ontspannen, Nu nog je handen iets dichter bijmekaar plaatsen en recht blijven zitten
kijk desnoods om je heen en voel wat je doet of wat je merrie doet of de reactie's van mekaar opmekaar :)
aangezien er veel paarden buiten staan kun je mooi rondkijken daar ontspan je zelf van en zal alles nog iets beter van gaan :)

Het is nog steeds een ruin hoor, heb gister nog gecheckt :+

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:53

oew :') houden zo :+

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:12

hahaha geweldig! Dankjewel voor de tips!