Draver die galopperen makkelijker vindt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Draver die galopperen makkelijker vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:23

Na vandaag toch besloten een topic te maken, ik ben er al eerder tegenaan gelopen maar vond het nog niet duidelijk genoeg om er echt bij stil te staan.
Mijn draver (voor een samengevatte geschiedenis: zie onderschrift) begint behoorlijk soepel en sterk te worden. Ze geeft goed na (lang en laag) en is met rijden ook licht en los in haar lijf.
Maar nu het probleem.
Mijn draver vindt volgens mij de draf moeilijker dan de galop.
Dit wordt mij duidelijk door de volgende dingen:
Mevrouw is in draf onrustiger met haar hoofd
Mevrouw bouwt meer spanning op in draf
Mevrouw is sneller haar focus op mij kwijt in draf
Ik moet er echt bij blijven in draf terwijl dit in galop niet het geval is
Galop lijkt ze ook leuker te vinden, tempowisselingen gaan duidelijk enthousiaster dan in draf
Mevrouw treedt beter onder in galop dan in draf.

Ik maak veel overgangen, zowel in draf als galop. Doe in draf veel buigoefeningen (kleine voltes, wendingen, stelling) om haar sterker te maken maar ik heb geen flauw idee hoe ik de draf makkelijker (en leuker) kan maken voor haar.

Dit gaat overigens over bak werk, buiten vraag ik eigenlijk weinig van haar, alleen dat ze correct loopt en niet als een gek hardhardhard gaat.

Owjaa, Zadel is op haar gepast, ligt goed. Overig tuig is ook in orde, tanden worden geregeld bijgewerkt. Osteopaat komt 2 keer per jaar en hoeft inmiddels nog maar weinig te doen. Sowieso zijn dit dingen die zich, als er iets mis zou zijn, ook in stap en galop zouden moeten uiten lijkt me...

Dus als iemand weet wat ik hier aan kan doen, brand maar los!

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:46

Wat vreemd, ik ken alleen een paar dravers die gewoon de galop heel lastig vinden ;)
Maar ik denk dat je misschien je paard (nog) wat sterker kan maken door werk aan de longe, en rechtrichten (heb geen ervaring hoor is alleen maar een idee).
En veulens kunnen toch op de eerste dag ook eerder galloperen dan draven? Dan is er meer coördinatie nodig voor draf dan voor galop, misschien dat jou probleem daar zit!

Delaja

Re: Draver die galopperen makkelijker vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:48

Longeerwerk vindt mevrouw echt helemaal niks aan maar zou ik wel weer op kunnen pakken natuurlijk. Dubbele lijnen heeft ze altijd wel fijn mee gelopen, al is ze dan ook niet vooruit te branden. Hoe losser, hoe leuker zij het vindt. Freestyle vindt ze bijvoorbeeld helemaal geweldig...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:04

In je andere topic geef je aan dat ze de eerste periode veel telgang gelopen heeft en dit voornamelijk doet als ze moe is of iets moeilijk vindt. Voor haar is de telgang dus makkelijker dan draf. Lang niet alle dravers kunnen telgang, dus het kan ook met aanleg te maken hebben dat ze dit liever doet, of beter gezegd, dat ze liever niet draaft. Sommige IJslanders hebben hier ook nog weleens last van, zeker als ze getraind worden in telgang lijkt het knopje ''draf'' bij sommigen moeilijker te vinden

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:19

Hmmm maar momenteel telgangt ze helemaal niet meer. Als ze moe wordt geeft ze dit duidelijk aan maar telgang laat ze niet meer zien.

Daar komt bij dat het hier om een draver gaat. Een paard dat van jongs af aan geleerd is om alleen maar te draven en juist niet te galopperen.
Dat telgang voor haar makkelijker is dan draf kan ik nog begrijpen maar dat draf ook moeilijker is dan galop vind ik toch erg vreemd...

WendyBZ

Re: Draver die galopperen makkelijker vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:41

hoe is haar galop? Mooi drietakt of viertakt?

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:18

Delaja schreef:
Hmmm maar momenteel telgangt ze helemaal niet meer. Als ze moe wordt geeft ze dit duidelijk aan maar telgang laat ze niet meer zien.

Daar komt bij dat het hier om een draver gaat. Een paard dat van jongs af aan geleerd is om alleen maar te draven en juist niet te galopperen.
Dat telgang voor haar makkelijker is dan draf kan ik nog begrijpen maar dat draf ook moeilijker is dan galop vind ik toch erg vreemd...

Dravers kunnen prima galopperen. Er zijn trainers genoeg die de paarden juist tijdens de training ook gewoon laten galopperen, dan pakken ze net weer andere spieren. Wij doen dat zelf ook.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:24

Wendy: voor zover ik weet gewoon drietakt, heb nog nooit gehoord dat ze viertakt zou galopperen en dat ook nooit gezien vanaf de grond.

Terlygert: toen ik haar kocht kon ze ook wel galopperen maar ging het absoluut niet makkelijk hoor!

Edit: ik bedenk me net ineens dat ze buiten heel soms in viertakt valt maar dat is alleen als ze wat harder galoppeert en ondertussen volledig is afgeleid.