Van longeren naar zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Van longeren naar zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:59

Hallo,

Aangezien ik van de zomer ga starten met de voorbereiding van het zadelmak maken ben ik op zoek naar mensen die willen meedenken. Heb al wel een idee hoe ik het ga aanpakken, wat denken jullie ervan?

Ik wou beginnen met een halster te gaan longeren, eerst rustig en ontspannen in stap. Ong. 10 min.
Als dit goed gaat aan beide kanten dan ook een draf vragen. Ook weer beide kanten op. Ong. 5 min.
Als ook dit goed gaat wou ik beginnen met een galop te vragen, beide kanten 1 of 1 volte`s om te beginnen.
Dit natuurlijk niet 1 keer, als het 1 maand moet duren - jammer dan, dan duurt het maar 1 maand. Mocht het nog langer nodig zijn doen we dat gewoon.

Als alle 3 de gangen goed gaan, mag je dan met hoofdstel gaan longeren? Of liever met een longeerhulp oid?
Hierna had ik gedacht om eens rustig het zadel te laten zien en te laten ruiken. Verder niks. De volgende keer eens kijken of die er op mag en dan weer ontspannen laten lopen.

Als dit een aantal keer goed gaat, eens kijken of er dan een mens op mag (met hulp) dit ook een aantal keer oefenen en dan oon longe laten wennen aan het gewicht e.d.

Aanvullingen zijn altijd welkom! Alleen positief, negatief kan ik niks mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:12

Gebruik de zoekfunctie even, want er lopen zeker 2 beleertopics in de huiskamer met allerlei tips.

Verder is zadelmak maken sec gezien niks anders dan gewend zijn aan zadel en singel en het vrij bewegen ermee.
Rest heet eigenlijk inrijden.
Ik zou meer focus leggen op wijken voor druk, lange lijnen zodat je een stuur hebt voordat er iemand op gaat en gewend zijn aan dingen/druk tegen de flanken ivm ruiterbeen daar. Longeren is vaak zwaar, voor slimme paarden saai (gaan ze voor zichzelf beginnen) en afgezien van leren stemhulpen (voornl. galop, want rest lukt je aan de hand ook nog wel) niet zo super nuttig als voorbereiding op een ruiter. Zeker niet qua wat moet paard dan doen met de signalen van mens op zijn rug.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:18

Ik doe het altijd zo: Wennen aan de longe(eerste keer vaak ook al draf, hangt er wat van f of je een longeercirkel hebt die afgezet is en hoe snel ze zijn in het snappen maar eigenlijk altijd ook direct een paar rondjes draf, gewoon 5 minuten in totaal. Aan het halster. Dan met poetsen en wandelen al eens een hoofdstelletje om doen, maar nog een halster eronder houden om hem daaraan te leiden. Puur om aan het gevoel van een bitje in de mond te wennen zonder dat daar druk op staat. Als da goed gaat dan ook eens longeren daarmee, maar longe nog steeds aan het halster(en dan aan de zijring, niet de onderste anders trekt het halster scheef en dat is niet fijn.

Dan steeds met poetsen overal aanraken, vooral op de plaatsen waar later de longeersingel komt.

Dan elke dag met poetsen de longeersingel op de rug leggen maar niet bevestigen Er een beetje mee wiebelen en ondertussen goed op de reactie van het paard letten. Bij spanning op de schoft kriebelen en blijven doen wat ik deed toen de spanning opkwam, maar iets vertraagd en tot de spanning weer wegzakt, dan direct ophouden en nog een keer doen net zo lang tot dit geen spanning meer oplevert. Uiteindelijk de uiteindes van de singel bij elkaar houden en wat lichte druk geven op de buik om te wennen aan dat straks de singel vast gaat.

Dan in de longeercirkel of bak paard aan de longe vasthouden, de singel op de rug leggen en voorzichtig vastmaken en paard loslaten. Niet opjagen, gewoon loslaten en zelf een stukje van het paard aflopen. Paard zelf laten ondervinden dat er iets om de buik zit(wel zorgen dat de singel niet te los zit want dan gaat ie schuiven bij een bokpartij)

Mocht het paard willen bokken, lekker laten bokken, ze moeten even leren dat de singel er zit, en dat bokken niet helpt, maar belangrijkste: dat er ook niks gebeurt en dat de singel een onschuldig ding is. Niet gaan jagen of tegenhouden, zelf laten ondervinden. geen spanning toevoegen en ook niet zorgen dat paard aan jou merkt dat dit spannend is.

Is het paard in stap, draf en galop geweest beide kanten op(je kunt ze wel aanmoedigen als er eenmaal wat ontspanning is en ze uitgebokt zijn, om er gewoon wat rondjes mee te laten lopen in alle gangen), dan paard naar je toe laten komen en singel afdoen.

Dit herhalen elke dag tot het helemaal normaal is. en er absoluut geen spanning meer is bij zowel omdoen als afdoen. dan heeft he paard het namelijk helemaal geaccepteerd. en dan pas kun je een stap verder gaan.

Dan kun je een dekje gaan toevoegen onder de singel, en als dat ook goed gaat kun je een licht zadel gaan gebruiken, maar ook dit doe je weer eerst op de poetsplaats en de eerste paar keren hou je het zadel zelf vast terwijl het erop ligt, zodat het er niet af kan vallen als het paard mocht schrikken. Je pakt het er dan heel rustig weer af. het opleggen kun je in fases opbouwen, ik wrijf er altijd eerst wat mee over de schouder, en schuif dan langzaam omhoog naar de schoft, ondertussen met de hand die ik onder het zadel heb, het paard kroetsend, zodat het een fijne ervaring is. Opletten hoe het paard reageert, bij spanning even hetzelfde blijven doen en dus niet verder omhoog gaan, maar wachten tot de spanning weer weg is. Dan weer een stapje verder gaan.

Als het totaal niet meer eng is dat het zadel erop ligt en het longeren met de longeersingel helemaal goed en relaxed gaat, kun je de singel van het zadel eens een keer vastmaken en hem longeren. Zonder beugels eraan de eerste keren, ik doe vaak een elastieken dekensingel over het zadel heen om te voorkomen dat de zweetbladen opwaaien als het paard draaft of galoppeert. Gaat dat goed, dan de stijgbeugels eraan bevestigen en daar weer mee oefenen op de poetsplaats, ze wat heen en weer bewegen en het paard laten wennen aan het geluid van de beugels naar beneden doen, dan steeds meer bewegen, ook eens zachtjes tegen de buik aan laten 'vallen' van de zijkant zodat dat ook al niet eng meer is. Dan aan de longe met de beugels los, zo wennen ze gelijk aan die bewegingen en sluit je latere schrikreacties op de benen van de ruiter ook uit.

Dit alles duurt ongeveer twee weken, max drie, tenzij je een heel rillerig paard hebt dan kan het iets langer duren maar doorgaans ben je er met twee weken wel. En dan werk je op dezelfde manier toe naar het opstappen, door elke beweging die er in het opstappen zit, in fases te oefenen, dus je been optillen en naar de beugel brengen, dan een stapje verder,voet in de beugel en wat op en neer hupsen etc. Overal bewegingen maken met je armen naar hem toe en over de hals(nabootsen van het been over de rug zwaaien wat later komt, en zo werk je naar het opstappen toe. Het is zo simpel als wat maar als je geen stapje overslaat gaat dit allemaal probleemloos. Wel is het belangrijk dat je op de reacties van je paard let en je daarop aanpast, dan respecteer je hem en leert hij dat je nooit een stap verder gaat dan hij aankan, en dat je nooit hem doorduwt in zijn angsten. Ik doe het altijd zo en heb nooit problemen.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:38

@Mindfields: Zo had ik het eingelijk ook wel in gedachten, maar zoals jij het uitlegt is heel duidelijk! Daar kan ik wel wat mee. Ik had gedacht dat het langer zou duren voordat er een ruiter op mag. Valt me heel erg mee.

@Tamary: Jij ook bedankt voor je reactie. Ik had al gezocht maar kon niks vinden.

EllaBellaah

Re: Van longeren naar zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:50

Je moet er natuurlijk heel erg goed op letten op hoe je paard reageert en zeker niks overhaast. Ik ben al wat verder met m'n paard en we zijn nu bezig met het longeren met zadel en hoofdstel en na afloop even hangen. Ik krijg hier begeleiding bij van iemand die er langer ervaring in heeft en gewoon handiger is met zulke dingen.

Wat Mindfields vertelt is inderdaad een hele mooie opzet met hoe je het kan aanpakken, bij elke stap kijk je goed naar je paard hoe hij reageert. De ene vindt het lopen met zadel veel spannender dan het hangen etc.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:33

Nee hoor, bij de meeste paarden duurt het inderdaad niet langer. Bedenk je heel goed dat paarden geen negatieve associaties hebben met een singel, zadel of bit. Voor een paard hoeft het helemaal niet spannend te zijn, de meeste spanning is in veel gevallen juist afkomstig van de ruiter/beleerder! Als jij doet alsof het doodnormaal is wat er gebeurt, is het dat voor het paard ook.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:41

Oh en toevoeging: Alles altijd aan BEIDE kanten van het paard oefenen, ook het 'opstappen' en ook het hangen. Anders schrikken ze zich een hoedje als je opstapt en je been naar de andere kant zwaait. wat een paard links ziet en normaal vindt, wordt niet voor de rechterkant opgeslagen. Dus aan beide kanten oefenen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:37

Wat wij hier vaak doen bij jonge paarden: eerst alleen aan halster 'longeren'. Eigenlijk meer ze voorwaarts houden en zorgen dat ze een net rondje gaan lopen.

Als dat goed gaat, een keer een longeersingel eraan, dan nog gewoon met halster longeren. Als dat allemaal goed gaat, dan een hoofstel aan over het halster. Longe gewoon aan halster vastmaken.

Gaat dat allemaal goed, dan gaat er een keer een losse bijzet aan, zodat ze aan iets naast hun hals en aan het bit wennen. Zodra ze daar aan gewend zijn, gaat die bijzet iets strakker, tot het goed gaat en uiteindelijk kan de bijzet gewoon op maat.

En dan na een tijdje, als ze aan die dingen gewend zijn, gaan we verder met een zadel. En daarna komt de ruiter een keertje in beeld :')

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:14

EllaBellaah schreef:
Je moet er natuurlijk heel erg goed op letten op hoe je paard reageert en zeker niks overhaast. Ik ben al wat verder met m'n paard en we zijn nu bezig met het longeren met zadel en hoofdstel en na afloop even hangen. Ik krijg hier begeleiding bij van iemand die er langer ervaring in heeft en gewoon handiger is met zulke dingen.

Wat Mindfields vertelt is inderdaad een hele mooie opzet met hoe je het kan aanpakken, bij elke stap kijk je goed naar je paard hoe hij reageert. De ene vindt het lopen met zadel veel spannender dan het hangen etc.

Ik was ook niet van plan om te gaan haasten. Rust, ontspanning en vertrouwen vindt ik gewoon heel erg belangrijk!
Bedankt voor je antwoord.

@_Esther_87_: Ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom, anders roep ik er een gediplomeerd iemand bij. Dit is het eerste paard wat ik zadelmak ga maken en wil het dus ook goed doen. Vandaar dat ik ook alvast ruim van te voren info zoek. Ik had gedacht dat het ong. 1 maand zou duren, valt mee!

Mindfields schreef:
Oh en toevoeging: Alles altijd aan BEIDE kanten van het paard oefenen, ook het 'opstappen' en ook het hangen. Anders schrikken ze zich een hoedje als je opstapt en je been naar de andere kant zwaait. wat een paard links ziet en normaal vindt, wordt niet voor de rechterkant opgeslagen. Dus aan beide kanten oefenen.

Handige toevoeging! Bedankt. Wist ik wel, maar had er even niet meer aan gedacht.

Dilan1993 schreef:
Wat wij hier vaak doen bij jonge paarden: eerst alleen aan halster 'longeren'. Eigenlijk meer ze voorwaarts houden en zorgen dat ze een net rondje gaan lopen.

Als dat goed gaat, een keer een longeersingel eraan, dan nog gewoon met halster longeren. Als dat allemaal goed gaat, dan een hoofstel aan over het halster. Longe gewoon aan halster vastmaken.

Gaat dat allemaal goed, dan gaat er een keer een losse bijzet aan, zodat ze aan iets naast hun hals en aan het bit wennen. Zodra ze daar aan gewend zijn, gaat die bijzet iets strakker, tot het goed gaat en uiteindelijk kan de bijzet gewoon op maat.

En dan na een tijdje, als ze aan die dingen gewend zijn, gaan we verder met een zadel. En daarna komt de ruiter een keertje in beeld :')

Bedankt! Ook hier heb ik zeker weten wat aan!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:24

Over de bijzetjes gesproken wat Dilan1993 net zei, daar moet je wel mee oppassen. Bijzet er aan om te laten wennen dat er ook wat druk op het bitje komt is natuurlijk goed, maar ga pas strakker bijzetten zodra ze balans helemaal goed is. Anders maak je het je paard nog moeilijker dan nodig is, als hij nog uit balans is en dan ook in een andere houding moet lopen raakt hij nog verder uit balans. Bij die van mij doe ik het ook wel eens, dan doe ik hem net 1 gaatje strakker dan hoe hij zelf wil lopen anders heeft het geen nut en je dwingt hem ook niet in een hele andere houding. Hoe sterker en meer ontspannen je paard wordt hoe meer je hier mee kan gaan werken.
Nu is het longeren meer om je paard gehoorzaam te maken en hem te laten wennen, later ga je het meer als training ipv rijden gebruiken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:30

Ik zou zeggen... zoek iemand die jou helpt, met ervaring! Zeker de eerste keer een paard zadelmak maken is best moeilijk. Iedereen met gevoel voor paarden kan het leren, maar even die juiste persoon naast je is denk ik heel belangrijk!
Elk paard is anders en reageert ook anders als ze worden beleerd.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:25

EllaBellaah schreef:
Over de bijzetjes gesproken wat Dilan1993 net zei, daar moet je wel mee oppassen. Bijzet er aan om te laten wennen dat er ook wat druk op het bitje komt is natuurlijk goed, maar ga pas strakker bijzetten zodra ze balans helemaal goed is. Anders maak je het je paard nog moeilijker dan nodig is, als hij nog uit balans is en dan ook in een andere houding moet lopen raakt hij nog verder uit balans. Bij die van mij doe ik het ook wel eens, dan doe ik hem net 1 gaatje strakker dan hoe hij zelf wil lopen anders heeft het geen nut en je dwingt hem ook niet in een hele andere houding. Hoe sterker en meer ontspannen je paard wordt hoe meer je hier mee kan gaan werken.
Nu is het longeren meer om je paard gehoorzaam te maken en hem te laten wennen, later ga je het meer als training ipv rijden gebruiken.

Ik weet nog helemaal niet of er wel bijzetteugels aanwezig zijn. Anders kan je denk ik ook wel teugels gebruiken, of heb ik dat mis?
Sowieso ga ik niet direct met bijzetten beginnen. Uiteraard pas als het paard zijn of haar balans heeft gevonden.

aerdenhout1 schreef:
Ik zou zeggen... zoek iemand die jou helpt, met ervaring! Zeker de eerste keer een paard zadelmak maken is best moeilijk. Iedereen met gevoel voor paarden kan het leren, maar even die juiste persoon naast je is denk ik heel belangrijk!
Elk paard is anders en reageert ook anders als ze worden beleerd.

Ik ga ook wel hulp krijgen, maar vindt het ook altijd leuk om alvast ruim van te voren me in te lezen en info te zoeken! Maar wel bedankt voor de tip!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:26

Een aantal hebben wij zadel gemak gemaakt door te werken in de roundpen, na 2 a 3 sessies konden we op een onbeteugeld paard een zadel leggen, vast maken en daar aan laten wennen.
Het dier kon dan zelf aangeven wanneer hij/zij er klaar voor was.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:28

Verder heb ik nog wel een paar vragen:

1. Als je voor het eerst een bit in wilt gaan doen, kan dat dan zoals je dat bij een beleerd paard ook doet (maar dan wel rustiger!) of zijn daar ook trucjes voor?

2. Welk bitje kun je voor de allereerste keren het best gebruiken? Of hangt dat heel erg van het paard af?

3. Is 10 min. longeren per dag genoeg in het beginstadium? En doen jullie dat dan elke dag of om de dag?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:09

Teugels zou ik hier niet voor gebruiken, het is er niet echt voor gemaakt en ook niet handig om te bevestigen aan een longeersingel ofzo.

1. Je kan gewoon beginnen met zoals je bij een beleerd paard ook doet, zo moeten ze het uiteindelijk ook leren. Als je het bitje eenmaal in hebt kan je hem rustig over de oren heen halen. Wat ik van te voren deed is eerst laten snuffelen aan het hoofdstel, laten zien wat het is etc. Die van mij vond het best spannend dus die heb ik ook eerst over zijn hele lichaam 'geaaid' met zijn hoofdstel zodat het al een beetje naar hem rook. Of je haalt eerst het bit er af en laat ze wennen aan alleen het hoofdstel. Je moet gewoon kijken hoe jouw paard er op reageert en of hij het eng vindt of niet.

2. Zelf vind ik een dubbel gebroken bitje het fijnst omdat dit geen 'notenkraker' effect heeft en niet in het gehemelte steekt. Let goed op de dikte van het bit, veel mensen denken dat een dik bit vriendelijker is, maar veel paarden hebben niet genoeg ruimte in de mond. Ik zou gewoon beginnen met een dubbel gebroken bitje en een beetje gemiddelde dikte, niet elk paard loopt goed op elk bit dus je zal een beetje moeten gaan testen.

3. 10 minuten per dag lijkt mij prima! Gewoon rustig aan doen, je kan het vanzelf gaan uitbreiden, hij moet natuurlijk nog conditie opbouwen. Zelf longeer ik niet elke dag, maar om de dag. De andere dagen poets ik hem gewoon lekker en mag hij zelf in de bak spelen. Ik vind het belangrijk dat een jong paard ook nog genoeg tijd heeft om op te groeien en volwassen te worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:23

Aanvulling wat betreft het bit indoen, ik doe dat de eerste keren altijd anders. Het gebeurt regelmatig dat op het moment dat het bit de mond ingaat het paard in eerste instantie even schrikt van het gevoel tegen de tanden. Ze trekken dan het hoofd omhoog en zeker bij de wat grotere paarden kan je dat niet volgen met je hand, waardoor het bit nog meer tegen de tanden beweegt. Ik maak dus meestal één bakstuk los, doe dan het hoofdstel om, keelriem vast en dan het bit in. Je handen zijn dan lager (je hebt het bit vast ipv het kopstuk en je hebt dus meer ruimte om eventuele beweging op te vangen. Wel handig om een goed soepel hoofdstel te nemen waarbij je het bakstuk makkelijk weer vast krijgt.

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:29

Ik rijd op de manege ook 2 paardjes in. Ik zorg er eerst voor dat ik hem gewoon overal mag poetsen en aanraken en daarna rustig met hem rondjes lopen in de longeerbak. Als het goed gaat laat ik hem wennen aan de longe, dat hij gewoon kan stappen, draven en galopperen aan de longeerlijn. 1 maandje later hem laten wennen aan het hoofdstel. Daarna zorgen dat hij dekjes niet meer eng vind en langzaamaan hem laten wennen aan een longeersingel. En dan een paar maandjes later het met een zadel proberen. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:35

Mindfields schreef:

Vind het geen probleem als iemand dat doet, maar heb het zelf nooit gedaan en toch nooit last gehad met een paard met opstappen.
Ik hing altijd aan 1 kant en stapte altijd aan 1 kant op.
Er is er nog nooit één geweest, die dat eng vond of er dan vandoor schoot ofzo. Ze waren eigenlijk altijd braaf.
Ik ging er altijd wel overheen hangen en dan laten merken dat ik aan beide kanten was, maar deed altijd zeker meer aan de ene dan aan de andere kant.

Als ik dan wat langer met ze bezig ben, dan zadel ik wel aan beide kanten op en af.