Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
EllaBellaah schreef:Je moet er natuurlijk heel erg goed op letten op hoe je paard reageert en zeker niks overhaast. Ik ben al wat verder met m'n paard en we zijn nu bezig met het longeren met zadel en hoofdstel en na afloop even hangen. Ik krijg hier begeleiding bij van iemand die er langer ervaring in heeft en gewoon handiger is met zulke dingen.
Wat Mindfields vertelt is inderdaad een hele mooie opzet met hoe je het kan aanpakken, bij elke stap kijk je goed naar je paard hoe hij reageert. De ene vindt het lopen met zadel veel spannender dan het hangen etc.
Mindfields schreef:Oh en toevoeging: Alles altijd aan BEIDE kanten van het paard oefenen, ook het 'opstappen' en ook het hangen. Anders schrikken ze zich een hoedje als je opstapt en je been naar de andere kant zwaait. wat een paard links ziet en normaal vindt, wordt niet voor de rechterkant opgeslagen. Dus aan beide kanten oefenen.
Dilan1993 schreef:Wat wij hier vaak doen bij jonge paarden: eerst alleen aan halster 'longeren'. Eigenlijk meer ze voorwaarts houden en zorgen dat ze een net rondje gaan lopen.
Als dat goed gaat, een keer een longeersingel eraan, dan nog gewoon met halster longeren. Als dat allemaal goed gaat, dan een hoofstel aan over het halster. Longe gewoon aan halster vastmaken.
Gaat dat allemaal goed, dan gaat er een keer een losse bijzet aan, zodat ze aan iets naast hun hals en aan het bit wennen. Zodra ze daar aan gewend zijn, gaat die bijzet iets strakker, tot het goed gaat en uiteindelijk kan de bijzet gewoon op maat.
En dan na een tijdje, als ze aan die dingen gewend zijn, gaan we verder met een zadel. En daarna komt de ruiter een keertje in beeld
EllaBellaah schreef:Over de bijzetjes gesproken wat Dilan1993 net zei, daar moet je wel mee oppassen. Bijzet er aan om te laten wennen dat er ook wat druk op het bitje komt is natuurlijk goed, maar ga pas strakker bijzetten zodra ze balans helemaal goed is. Anders maak je het je paard nog moeilijker dan nodig is, als hij nog uit balans is en dan ook in een andere houding moet lopen raakt hij nog verder uit balans. Bij die van mij doe ik het ook wel eens, dan doe ik hem net 1 gaatje strakker dan hoe hij zelf wil lopen anders heeft het geen nut en je dwingt hem ook niet in een hele andere houding. Hoe sterker en meer ontspannen je paard wordt hoe meer je hier mee kan gaan werken.
Nu is het longeren meer om je paard gehoorzaam te maken en hem te laten wennen, later ga je het meer als training ipv rijden gebruiken.
aerdenhout1 schreef:Ik zou zeggen... zoek iemand die jou helpt, met ervaring! Zeker de eerste keer een paard zadelmak maken is best moeilijk. Iedereen met gevoel voor paarden kan het leren, maar even die juiste persoon naast je is denk ik heel belangrijk!
Elk paard is anders en reageert ook anders als ze worden beleerd.
Mindfields schreef:Oh en toevoeging: Alles altijd aan BEIDE kanten van het paard oefenen, ook het 'opstappen' en ook het hangen. Anders schrikken ze zich een hoedje als je opstapt en je been naar de andere kant zwaait. wat een paard links ziet en normaal vindt, wordt niet voor de rechterkant opgeslagen. Dus aan beide kanten oefenen.