Alles wat ik wil is controle over mijn paard.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xxxlottie schreef:Oh, en we hebben trouwens ook al veel dingen geprobeerd met bitten en hoofdstellen. Ik reed haar eerst met een gewoon hoofdstel met een vrij zwaar bit. Toen probeerden we een mexicaans hoofdstel met een trensje, werkte de eerste week... Toen ging ze er weer steeds gewoon vandoor. Nu rij ik met een mexicaans hoofdstel met een vrij zwaar bit. Ik wil haar ook wel graag met een trensje kunnen rijden...
aeolusnr1 schreef:Misschien is leren paardrijden dan een goede optie hé.
Dit heeft niets te maken met het bit, je gaat een paard niet tegen houden met een ander bit hoor.xxxlottie schreef:Oh, en we hebben trouwens ook al veel dingen geprobeerd met bitten en hoofdstellen. Ik reed haar eerst met een gewoon hoofdstel met een vrij zwaar bit. Toen probeerden we een mexicaans hoofdstel met een trensje, werkte de eerste week... Toen ging ze er weer steeds gewoon vandoor. Nu rij ik met een mexicaans hoofdstel met een vrij zwaar bit. Ik wil haar ook wel graag met een trensje kunnen rijden...
Twinkle10 schreef:Aeolusnr1 bedoelt het denk ik goed hoor, lees nergens dat ze zegt dat je niet kunt rijden![]()
Je kan ook eens naar het hele plaatje kijken;
- wat voor voer krijgt ze
- hoeveel beweging per dag
- wat doe je op het moment dat ze 'drammerig' wordt
etc
Rustiger en consequent blijven dan komt dit wel goed. shadow19871 schreef:Jammer dat ze door verschillende mensen gereden wordt, op die manier wordt het moeilijk om een consequente aanpak te handhaven. Misschien toch proberen hier afspraken over te maken?
Als de balans een probleem is ( wat overigens ook goed zou kunnen) zou je eens een tijdje veel longeerwerk kunnen doen. Veel paarden hebben het al moeilijk genoeg om in balans te lopen, laat staan als er nog een ruiter op zit. Stel je eens voor dat je iemand in je nek hebt die een beetje wiebelt. Dan moet je toch al aardig sterk ik je schoenen staan, wil je dit gaan compenseren. Als je je paardje longeert, hoeft hij alleen zijn eigen evenwicht te compenseren.
Vooral met de dubbele longe kun je veel balans oefeningen doen. Wel is het verstandig in het begin een ervaren iemand erbij te roepen, het is even wennen met 2 lijnen
shadow19871 schreef:Met longeren kun je een heleboel bereiken als je het goed doet. Het voordeel is dat je paard dus echt op zijn eigen benen leert lopen en je kunt je paard eens vanaf de grond bekijken ( vind ik altijd verhelderend:))
Wat jullie hebben is een Pessoa. Erg fijn om de achterhand er goed onder te laten trainen. Let wel op met de galop! Doordat het vastzit, veert het niet mee en krijgt het paard steeds kleine rukjes in zijn mond. Het voordeel van een dubbele longe is dat je dit effect dan niet hebt. Je hebt dan veel zelf in de hand en kunt zo ook de achterand erbij nemen en goed stelling vragen
xxxlottie schreef:Twinkle10 schreef:Aeolusnr1 bedoelt het denk ik goed hoor, lees nergens dat ze zegt dat je niet kunt rijden![]()
Je kan ook eens naar het hele plaatje kijken;
- wat voor voer krijgt ze
- hoeveel beweging per dag
- wat doe je op het moment dat ze 'drammerig' wordt
etc
het kan best zijn dat ze het goed bedoeld, maar dan moet ze het even anders formuleren, want zo klinkt het nou niet echt goed.
Maar ze staat 24/7 in de wei en daar hebben ze een hooiruif (dus ze krijgt hooi) en ze krijgt ook mais. Ze krijgt ook (niet elke dag) muesli met luzerne (weet niet of ik het goed schrijf, maar volgens mij wel) en merriebrok.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze het doen omdat ze drachtig zijn, maar dat is bij haar niet het geval, want ze doet het altijd. Drachtig of niet.
Op het moment dat ze drammerig wordt knijp ik altijd even in de teugels, soms helpt het, maar meestal niet. Ik heb ook wel eens geprobeerd haar dan te laten stoppen, dus een overgang, maar dat lukt niet... Ook heb ik wel eens als ze dan vervelend deed, een volte gemaakt, maar dat helpt niet, want als je dan weer in de richting komt gaat ze gelijk al rennen omdat ze niet nog langer opgehouden wil worden... Kortom, ik heb al heel veel geprobeerd.
xxxlottie schreef:ik heb een zo'n 5 jaar les gehad, maar leerde toen niks meer van die saaie manegepony's. Nu rij ik dus bij een boer. Ik wou wel binnenkort eens gaan lessen, maar ze krijgt binnenkort ook weer een veulentje, dus dat wordt dus ook weer een stuk uitgesteld... En ik wil het na het veulen doen, omdat ik dan ook wat ik in de les leer verder ook kan gebruiken, niet dat ik 2x les heb, en dan moet stoppen omdat ze een veulen krijgt. Dus daar heb ik wel over nagedacht. Maar dat ging ik sowieso al eens doen.
xxxlottie schreef:Oke, maar is dat dan lastig met een dubbele longe?
shadow19871 schreef:Ik zou eerst eens kritisch kijken naar haar voeding. Veel paarden krijgen veel te veel krachtvoer en op die manier kun je
'het ongemak d'r ook in voeren' zoals ze dat hier zeggen. Paarden die gemiddelde inspanning leveren hebben echt geen 2 kilo brok nodig!
ik heb zelf ook zo'n heethoofd. Ik heb haar van het krachtvoer gehaald en nu krijgt ze alleen ruwvoer. Wel ruim voldoende geven uiteraard! ( ik heb een kruising fjord, misschien handig om er even bij te zeggen)
Als je zeker weet dat het voer schema in orde is, kun je het rijtechnische probleem aanpakken. Zoals al eerder gezegd is, is het erin hangen van een scherper bit alleen maar het probleem verplaatsen. Uiteindelijk reageert ze hier ook niet meer op en ben je verder van huis.
Ik heb een tijd lang met mijn paard in de bak geoefend. Eerst ben ik begonnen met overgangen rijden op mijn zit. Die van mij pikte dat heel snel op. Daarna ben ik tempowisselingen gaan rijden op mijn zit en deed ik met de teugelvoering nog maar weinig. Inmiddels stuur ik haar qua richting en qua tempo volledig op mijn zit. Dat wil niet zeggen dat ze altijd de sterren van de hemel loopt. De eerste 10 minuten zit ze nog bomvol energie en dan laat ik haar gewoon ronddraven in de bak, niet teveel poespas, gewoon rechte stukjes. Na een minuutje of 10 merk ik dat ze haar energie wat kwijt is en kan ik haar voorzichtig gaan oppakken om wat van haar te eisen.
Dit is wat mij mijn paard geholpen heeft, maar het ene paard is het andere niet. je zou het kunnen proberen, werkt het niet, dan is het een raadzaam idee om bij iemand wat lesjes te nemen. Je zult merken dat met begeleiding van een ervaren iemand grote problemen ineens veel kleiner zijn.
Ook zou ik voorlopig oppassen met buitenrijden als je te weinig controle over je paard hebt. dat is behalve frustrerend ook nog eens aardig gevaarlijk. Als ik jou was zo ik voorlopig even in de bak oefenen of als je eens wilt afwisselen lekker een eind buiten gaan stappen. Als het paard merkt dat hij niet altijd zo hard hoeft, zal hij waarschijnlijk ook wat rustiger worden.
Oh, en niet teveel ineen keer willenRustiger en consequent blijven dan komt dit wel goed.
net als jij shadow19871) die kon ook verschrikkelijk dribbelen. Heel irritant (volgens mij geen balans probleem maar gewoon bloedheet, wilde altijd heeel hard) maar ontspanning in je houding en zit werkte bij dat paardje uiteindelijk nog het allerbeste.