Duncan (Sir Lui x Weltmeyer II) aan de HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

Duncan (Sir Lui x Weltmeyer II) aan de HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:44

Vooruit, we moeten er ooit aan geloven. Ook Duncan en ik gaan aan de HAW...

Duncan is een bijna 8 jarige BWP-er van Sir Lui van de Zuuthoeve x Weltmeyer II. Ik heb hem nu 2 jaar en we hebben al veel meegemaakt. Hierkomen we vandaan...:
https://lh5.googleusercontent.com/-fiWds__dCKE/S51RyfLSTPI/AAAAAAAAH8I/64grCVTbM_k/s912/Duncan%2520040.JPG
(dit was echt de eerste keer toen ik hem had dat ik hem reed)

Heel veel ruzies en lessen verder (Duncan is nogal dominant en eigenwijs) zijn we eindelijk in de B gestart afgelopen jaar. Dit was succesvol, in 4 starts hebben we 5 winstpunten bij elkaar gereden en 3 x eerste prijs gewonnen. Toch ben ik niet snel tevreden, en blijf behoorlijk kritisch.
De laatste maanden loopt hij weer stukken fijner dan eerst. De aanleuning begint mooi constant te worden, behalve bij de 'moeilijke' overgangen (volgens Duncan dan) zoals draf-gallop, en terug. Dan drukt hij zich er nog bijna altijd uit.
Verder kan hij soms erg sterk zijn, al gaat ook dat de laatste tijd beter. Ik heb hem een tijdje met sporen gereden, maar daardoor sloot hij zich alleen maar meer af voor mijn beenhulpen, dus ik heb toen besloten om ze maar weer in de kast op te bergen. Ik wil immers dat hij op kleine hulpen reageert, en niet op lomp gepor. En zowaar, hij ging gelijk een stuk fijner lopen. De sporen blijven dus thuis.
Waar ik voor mezelf aan moet werken is mijn handhouding. De teugels worden snel te lang, waardoor ik mijn handen niet genoeg naar voren plaats en niet voldoende draag, en ook neiging tot pianohandjes heb. Mijn benen gaat steeds beter, maar ik moet echt continue aan het lang maken denken, en dan niet ondertussen mijn onderbenen naar voren steken. Ik zit over het algemeen vrij recht, maar ik zie nu toch op de foto's dat ik neig naar achterover hangen. Ik erger me enorm aan dat plaatje, dus ook daar gaan we mee bezig. En neig ik nou soms naar stoelzit?? Verder is Duncan een lang (en groot - 1.72) paard, en moeilijk bij elkaar te rijden. Ik moet hem meer en meer op zijn achterbeen gaan zetten, maar dat vindt hij nog erg lastig en houdt hij nog niet lang vol. Maar er is vooruitgang..

Goed, genoeg inleiding, nu foto's... (niet op volgorde, en helaas, ook bij mij was de cameraman vrij laat en was het losrijden al gebeurd. Ik stap doorgaans erg lang los, en probeer dan veel te schakelen in stap en wat zijgangen en overdreven stelling mee te nemen om hem los te werken)

01
Afbeelding

01B ;)
Afbeelding

02
Afbeelding

03
https://lh6.googleusercontent.com/-lBQ5maLg2DA/T0FVotMOz3I/AAAAAAAAJQY/FLayAsLqKhM/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_122343AA.JPG

04
Afbeelding

05
Afbeelding

06
Afbeelding

07
Afbeelding

08
https://lh3.googleusercontent.com/-btBTHbF_d4g/T0FVwwvOchI/AAAAAAAAJQ0/2obMzgnEzNc/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_122404AD.JPG

09 grrr... naar achteren hangen
https://lh6.googleusercontent.com/-oM8AHo7DhsU/T0FVxgQKDTI/AAAAAAAAJQ4/gR5wvvBiJ0E/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_122404AE.JPG

10
https://lh6.googleusercontent.com/-rywgN_Xt8w8/T0FVyn7WmYI/AAAAAAAAJQ8/T17kUtnNSkk/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_122404AA.JPG

11 (redelijk veel op elkaar lijkende foto's, maar ben zo blij met dit beeld!)
Afbeelding

12
Afbeelding

13
https://lh3.googleusercontent.com/-GjQKN7GCv4g/T0FV1agAFKI/AAAAAAAAJRI/bPakmG4fQkQ/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_122622AE.JPG

14
Afbeelding

15
https://lh5.googleusercontent.com/-VAf6JTq4s4s/T0FV6Y_y81I/AAAAAAAAJRc/e4GSEF4evTw/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_123746AB.JPG

16 stomme voeten...
Afbeelding

17
Afbeelding

18
Afbeelding

19
Afbeelding

20
Afbeelding

21 en klaar :)
https://lh6.googleusercontent.com/-Q7PblsX4xQM/T0FV6_5FuMI/AAAAAAAAJRg/_jD0pkZCBnc/s640/%25C2%25AEEINDE%25C2%25AE2011_0108_124130AA.JPG

Ik hoor erg graag jullie commentaar, ik weet dat er nog veel te verbeteren is. Kom maar op!! :D

MarlonNaldo

Re: Duncan (Sir Lui x Weltmeyer II) aan de HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:52

Hoi hoi, Ik wil eerst zeggen dat je een onwijs leuk paardje onder je hebt, verder geef je zelf al aan dat je aan je houding moet werken en dan vooral aan de lange teugels en het iets te ver achterover hangen.
Ook vind ik op een aantal foto;s dat je best wel streng in zn mond bent. Als hij de overgangen moeilijk vind zijn het waarschijnlijk moment opnamens maar toch iets om over te denken.

Verder zit je met je benen best netjes hoor, ik moet ook steeds erom denken dat ik hakken uitdruk en die benen naar achter houd,

Ga zo door met oefenen en je weet je werkpunten:p

Gr ,,

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:57

Volgens mij komt het achterover leunen doordat je te veel met je zit drukt. Probeer in je hoofd de lijn hakken, billen, schouders recht te houden. Of denk alleen je onderbeen naar achteren, dan ga je vanzelf beter zitten. Teugels korter pakken scheelt inderdaad ook al veel!

Je hebt een leuk paard, hij lijkt inderdaad vrij groot! Ik vind hem bij je tempowisselingen en het 'meer op het achterbeen rijden' wat strak worden in de kaak. Wissel je regelmatig van hoofd-halshouding? Volgens mij kan dat hem erg verbeteren! Enkele rondes richting halsstrekken en dan weer rustig oppakken tot je een mooie aanspanning hebt. Succes!

Edit: moet stiekem een beetje lachen van je stalgenootje in de bak op de laatste foto! Hoe knullig kan een momentopname zijn! :')
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 19-02-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:03

Dank jullie :) MarlonNaldo, je hebt gelijk dat ik soms wat streng ben met de hand. Hij heeft het (uiteraard) door als ik de teugels te lang heb, waardoor hij dan *hop* zich eruit drukt, en ik heb de neiging dit te veel met de hand op te lossen. Ben er mee bezig :)
Shirleyp, ik probeer steeds meer te wisselen in hoofd-halshouding. In het begin had hij heel erg 'zijn eigen houding', die er van buiten af best mooi uit kon zien, maar waar ik niks in te vertellen had. Hij gaat nu steeds meer mijn hand volgen, en kan nu ook in de gallop erg goed volledig zakken. Ik denk inderdaad wel dat daar nog meer winst te behalen valt!
Dank!

edit: zie net idd mijn stalgenootje :') Ze is toch echt binnen no-time naar de M1 geknald... haha, banketstaaf moment ja ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:13

Daar is Duncan weer *\o/* Knapperd :j

Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor! Wanneer gaan jullie weer starten, is er al wat gepland?

Ik vind het trouwens niet zozeer in stoelzit, je hangt vooral onderuit in je onderrug. Hierdoor geeft het het beeld dat hij heel zwaar is van voren en jij heel hard moet werken om de grote meneer aan het werk te houden, geloof dat je ook al zei dat het moeilijk was om hem bij elkaar te houden toch? Een manier om dat op te lossen is veel klein te schakelen, zodat hij meer vanuit zijn achterhand gaat lopen en dragen. Steeds lichter en sneller maken op je hulpen door heel consequent te zijn en dus regelmatig schakelen/buigen/wisselen in hoofd-halshouding/oefeningen vragen, hij moet echt zelf gaan lopen zodat jij makkelijker kunt gaan zitten. Nu ben jij nog teveel aan het werk, dat is voor hem wel zo makkelijk natuurlijk :)

*edit: klinkt alsof je zo idd al bezig bent, ga vooral zo door, hij krijgt de draagkracht zo vanzelf waardoor jij minder draagkracht nodig gaat hebben :D :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:38

Dank vientje, je ziet het idd goed. Ik zie ook dat ik erg druk met mijn zit. Tijd om mee aan het werk te gaan. Zijn draagkracht verbetert nu snel, hij houdt het steeds langer vol, en dan hoef ik idd een stuk minder hard te werken. Bij elkaar blijven is echt erg moeilijk voor hem, net als van achter actief doorlopen.
Door mij benen beter lang te houden, druk ik volgens mij ook minder met mijn zit. Dit lukt me het beste op het moment dat duncan idd draagt en actief is. Dan gaan de handen naar voren en omhoog. Ach ja, we hebben idealen om naartoe te werken ;)

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:11

Jeejetje, wat een leuk paardje zeg! Heerlijk groot en al!
Eerste wat ik zag was dat je paard op een punt blijft met zijn hoofd en best streng in zijn mond, maar daar is al een tip over gegeven van Shirleyp.
Met zulke halsstrekkingen in bvb voltes kan je ook oefenen om meer vanuit je benen te rijden, dat verstevigd vaak je zit en je beenligging. Kan je oefenen door jezelf hierop te houden (Heb ik jaren over me heen gehad) knieeën klemmen, tenen naar binnen en hakken naar beneden haha!
Het heeft bij mij echt effect gehad, ik zit veel steviger en gemakkelijker.

Heel veel succes met je kanjer!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:04

Dank emperorxx :) ik ben ook zo blij met mn black beauty ;)
Ik heb alweer helemaal zin om vanavond op te stappen en met jullie tips aan de slag te gaan! Heb ook bedacht dat ik op zoek ga naar een instructeur/ instructrice voor zitlessen. Wel apart trouwens, ik krijg om me heen altijd overal te horen dat ik zo keurig zit. Het kan dus op zich ook aan de dag gelegen hebben, maar omdat ik het zelf toen erg prettig vond, heb ik misschien toch een verkeerd beeld in mijn hoofd wat betreft hoe het zou moeten voelen. Ik wil duncan niet storen in zijn bewegingen en er het maximale uithalen, want echt, er zit heel wat in :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:19

Ik had in mijn hoofd dat ik al gereageerd had :+
Blijkbaar niet haha, had vanmorgen al even gekeken maar geen tijd gehad.

Maargoed:
HAW, wat mij opvalt:
Je koekeloert zo naar beneden, snap dat het prachtig is, maar kijken waar je heen gaat.
Nu lijkt het wat ineen gedoken en ook iets 'hangerig' qua houding.

Veel overgangen blijven rijden, dan wordt dat vanzelf makkelijker.

De rest noem je zelf al :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:42

Leuk paardje!!! Volgens mij helpt je zadel ook niet echt aan je houding? Ik zie je inderdaad wat meer rechtop, je handen dragen en je paard wat meer vanachter.
Als je wat trotser gaat zitten geeft al een heel ander beeld!

Succes!!!

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:51

He daar is Duncan weer. Je hebt hem bij ons op stal gekocht.
Ik heb echt bewondering voor wat je al met hem bereikt hebt. Ga zo door!!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:06

Dank voor jullie reacties :) kailonne, er is zeker al veel gebeurd. Het is echt een ander paard, zo braaf en werkwillend... Hij heeft een volledige ommekeer gemaakt.
Overigens, en niet als zwak excuus bedoeld, krijg ik wel reacties van mensen uit mijn omgeving die deze foto's niet tekenend vinden voor hoe ik normaal rij. Echt, ik zit normaal keurig recht... Haha, klinkt zo slap... Mijn zadel ligt het echt niet aan, die ik perfect voor me :) zal ik dan maar zeggen dat het heel hard waaide en ik achterover geblazen werd? ;)
Nee, ik wil er wel echt mee bezig, kan altijd beter. Heb net dan ook gereden en constant mezelf op de vingers getikt wanneer de handen weer te dichtbij kwamen en kantelden, en ook erg bewust bezig geweest met beter rechtop zitten ipv achterover. Mn vriend wil binnenkort wel een filmpje maken, dus dan heb ik weer meer beeldwerk :)

Owja, het naar beneden kijken... Ik kan beter met meer mensen in de bak rijden of wedstrijden, zodat ik op de letter moet rijden... Dan kijk ik stukken beter voor me uit.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 03:36

In theorie weten we allemaal wel waar we op moeten letten en hoe we moeten zitten. Maar de energie die je uitstraalt en die je meeneemt tijdens het rijden is ook zeer belangrijk. En ik vind je erg "zwaar" zitten. Probeer met energieke gedachtes ook te paard te gaan. En leg de focus niet teveel op terug rijden.

Ik weet dat het wat wazig overkomt maar kan het even niet in andere woorden uitdrukken. Hoop dat je me begrijpt :)

Ook wou ik er nog even aan toevoegen dat als je binnen 5 wedstrijden al je punten hebt voor het L1, dat je tocht iets goed doet en je al aardig op weg bent!.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 08:18

Ik begrijp m hoor :) Ik denk idd dat ik teveel bezig ben geweest met terugrijden, ook omdat hij dat fijn aanpakte. Gaan we nu weer in de vooruit ;)

Hier een filmpje van mijn B-debuut in oktober afgelopen jaar.

Ik kreeg als commentaar dat ik erg vriendelijk reed en dat Duncan soms zelfs iets té ontspannen was...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:58

Ontzettend leuk paard heb je! :)
Over je houding en je teugels gaf je zelf al aan.
Goed dat je aan de wisseling in de halshouding werkt!
Vind hem op foto 14 en 17 erg fijn lopen, lekker over de rug met een mooie halshouding.
Ontspannen maar toch actief :j
Pas wel op als je in de halshouding wisselt dat je geen valse knik krijgt, zoals bijvoorbeeld op foto 4 en 5.
Succes met je wedstrijden, jullie zijn een leuke combi :)

Edit: wat me trouwens ook opvalt, is dat hij in galop onwijs naar binnen valt. Probeer hem vooral door de hoeken en op de voltes op twee teugels te rijden met misschien soms wat extra 'ondersteuning' aan hem op je buitenteugel. Hierdoor is het voor hem makkelijker om verticaal in balans te blijven.
Je kunt als oefening ook een volte rijden en deze steeds verkleinen, als hij naar binnenvalt zet je hem naar buiten en zodra hij weer recht is terug naar binnen op de volte. :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:33

Dank je wel :) wat betreft foto 5: volgens mij is dit richting halthouden geweest. Hij heeft dan soms nog de neiging zich eruit te drukken, waardoor de valse knik ontstaat. Ik probeer dit steeds meer met kleinere hulpen te doen, dus ik neem aan dat dit zal verbeteren :)
Dank je voor de galloptip, dit is inderdaad vaak een probleem met hem. Hij is erg goed in het 'negeren' van het binnenbeen. Hij begint wel steeds beter ook in de gallop op eigen benen te lopen. Dit doe ik ook door veel te schakelen. De voltes zal ik ook zeker mee nemen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:52

Ah dat verklaart dan een hoop, zal met de tijd inderdaad wel beter worden. Niet alles gaat in 1 dag! :)
Negeren van het binnenbeen komt me inderdaad bekend voor haha, mijne doet dat vooral in draf. De voltes pak ik dan zelf ook altijd mee in de training, vooral het verkleinen en naar binnen en buiten zetten, helpt erg goed!
Veel succes ermee, maar dat komt vast en zeker goed :j

Goed om te lezen trouwens dat je zo goed met het commentaar omgaat en tips van anderen mee neemt! Gaat helaas niet in alle topics zo.. :')

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:54

ziet er leuk uit, maar je hebt denk ik wel de neiging achterover te hangen
probeer iets rechter te zitten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:23

nog een tip voor het achteroverhangen:Probeer alleen je ellebogen naar achter te halen als je reactie krijgt veer je weer mee naar voren en behoud je contact . Je kunt dat meerdere keren achter elkaar doen(is goed voor zn balans ,zorg daar bij wel dat ie voorwaarts blijft(impuls behouden hij hoeft niet hard te gaan) Als ie zich eruit drukt zet je je binnenhand een keer naar beneden en dan ontspan je weer. drukt hij zich er dan weer uit kan je even steng zijn met je binnenhand om duidelijk te maken dat het opdrukken niet de bedoeling is.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Je zit is in het filmpje beter :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 21:26

Gelukkig is het filmpje representatiever dan de foto's voor mijn zit :) Het rechtop zitten is niet zo'n issue, volgens mijn instructrice heb ik zelfs eerder de neiging voorover te duiken. Waar ik wel veel mee bezig moet zijn is mijn handhouding, het langhouden van mijn benen en de afwisseling in hoofd-halshouding van Duncan. Daar zijn we nu ook goed mee bezig. :)

Flasky, ik heb me ook geen moment aangevallen gevoeld hoor :) ik zie voornamelijk goed onderbouwd commentaar met tips, en ik pik daar uit waar ik denk wat aan te hebben. Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten en leren :D

nicole2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:02

Ontzettend leuk paardje probeer alleen wat hier boven ook al stond rechterop te zitten, en je teugels wat korter te nemen, voor de rest wel netjes

Groetjes

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:03