*trotse eigenaresse meldt zich* 
Ik haak even in op de reactie van S_en_Z, want hier kun je wel heel wat van meenemen, Laura!
S_en_Z schreef:Oke, omdat je erom gevraagd hebt
(allereerst herken ik je uit het McRiderCup topic, ga je daar met dit paard aan mee doen) Ten 2e.. Wat een leuk paard!!!! Die zou ik geen 18 geven!
Oke, foto 1:
Wat een prachtplaat. Mooi ruim in de benen.. mooi gelijkmatig (juiste tact), mooi rond over de hals. Neusje mooi op de loodlijn. Ik zie aan het deukje achterop de bil(vorm) dat ze nog wat bespiering mist op de achterhand. Maar ik vind het echt een

foto! Als ik echt iets wil zeuren.. mag jij iets rechterop zitten en je handen ietsjes meer dragen... maar.. is MINIMAAL commentaar!
Dat ik de foto's op de laptop had gezet en deze foto zag, viel het mij ook meteen op dat ze een deuk in d'r normaal superronde billen heeft, puntje van aandacht en misschien ook even de sportmasseuse erbij halen.
S_en_Z schreef:foto 2:
Zet mooi ruim onder. Paard is alleen in de bocht niet gebogen om je binnenbeen. Probeer door contact met je binnenbeen het paard als het ware naar je buitenteugel te rijden. Alsof je wil gaan wijken (maar zij mag niet over de schouder wegstappen en gaan wijken.) Als je (hele lichte)buiging krijgt in de voorhand en in de achterhand door enkel je binnenbeen aan te leggen en je buitenhand aan de hals te houden (binnenhand tikje opzij en naar voren) zal zij mooier in het spoor treden. Nu is de achterhand recht en verdraait zij de voorbenen
Je hebt helemaal gelijk en Laura dit mag je ook zeker wel even meenemen in je lessen, dit zijn de kleine dingetjes waar je aan moet werken, gewoon voor jezelf.
Hierdoor ga je ook veel meer leren voelen hoe je paard òòk kan lopen, net als hoe we vandaag gedaan hebben met wijken.
Eerst overdreven rijden zodat je duidelijk het verschil kunt voelen en vandaaruit de fine tuning.
(gaat paardrijden nòg moeilijker worden dan het soms al is
)
S_en_Z schreef:foto 3, 4 en 5:
Ik vind het paard een beetje "terug" galoperen.. alsof zij niet echt omhoog galopeert maar vooral heel vlot galopeert en heel vlak blijft. Pas op dat je niet gaat sturen met je handen en zelf ontspannen blijft zitten. Op foto 5 ga je iets het zadel uit en neig jij op de voorhand te gaan

Goed gezien!
Ze kan heerlijk actief, mooi over de rug en goed doorspringen, maar vandaag was ze wat vlak.
Zei het ook hè Laura, dat je actiever mocht galopperen met meer sprong, maar eigenlijk niet verder geborduurt op de galop, maar meer met wijken bezig geweest.
Dat ze naar voren neigt te gaan (of ook doet) kwam denk ik in dit geval vooral, omdat ze stukjes middengalop deed, maar het paard nog niet lekker los was, wat strak in de bovenlijn/rug werd en je dan niet meer lekker laat zitten, vooral met het terugkomen.
Ook weer puntje van aandacht.
Je hebt zelf met de mac rider kunnen zien dat er veel paarden op de handrem gereden werden, zo was vandaag de galop ook bij Manoek.
Je hoeft niet persé sneller, maar wel actiever en meer sprong.
S_en_Z schreef:foto 6:
Wegrijden naar middendraf of iets? Ik zie wat spanning op de hals. Ze laat hier niet los en drukt tegen je hand aan. Knikt wat door. Probeer kleine tempowisselingen te rijden en van daaruit grotere tempowisselingen. Middendrafjes enkele passen en bij ontspanning steeds wat meer uitbouwen. Probeer je handen wat meer rechtop de houden ook en ipv je handen "openen" kun je ze beter een tikje mee naar voren geven/veren.
Inderdaad naar middendraf, maar ook hier hetzelfde verhaal als in de galop.
Paard word meteen strak als je midden gangen vraagt terwijl ze nog niet 100% los gewerkt is, is ze los laat ze je zitten en word ze ruim, valt niet op de voorhand en is gemakkelijk naar de verruiming en verzameling te rijden.
Soms knap lastig voor Laura om haar daar te kunnen krijgen, maar dat komt allemaal wel goed.
Ze moet nog veel leren, maar ze zijn met z'n twee'tjes op de goede weg!
Maar ook wat S_en_Z al zegt..
Net als vorige week zondag, ik heb liever dat je (ook tijdens het losrijden) 3x op de lange zijde weg en terug rijdt dan in 1x de gehele zijde pakt, ook schijnovergangen naar stap meenemen, dit zijn oefeningen waar Manoek lekker los van word.
Ditzelfde geldt in de galop, zet haar maar eens goed terug en van daaruit weg rijden.
S_en_Z schreef:foto 7:
Let op je handen. (vooral je buitenhand speelt piano hier) Het paard treed netjes over. Je buitenbeen had meer mogen ontspannen.. je binnenbeen had je langer mogen maken en dan ietsjes terug mogen leggen.. je knikt een beetje door in je heupen omdat je teveel spant om te wijken.
Foto 8:
Kantelt.. jammer. Pas op dat je je binnenhand niet vast zet. Je kan op deze momenten je buitenhand een klein tikje omlaag zetten. Zo loopt zij wat makkelijker tegen je buitenteugel aan.. nu loopt zij vooral over de schouder weg.. en dat is jammer.
Foto 9:
Uhm.. ik zag het ook al op de vorige foto vandaar mijn opmerking over je benen.. maar op deze foto zit je de verkeerde kant uit

Je bovenlichaam leunt naar links maar je onderlichaam geeft meer druk naar rechts. Je hulpen zijn dus tegenstrijdig. Je binnenzitbeenknobbel moet iets meer druk krijgen en he paard moet daaronder vandaan stappen en wijken en aanleuning zoeken op jouw buitenhand. Jouw bovenlichaam mag rechter blijven

(ik heb wel een voorbeeldfoto voor je per pb eventueel laat t maar weten)
Wijken heeft echt nog even wat aandacht nodig.
Laura moet het juiste knopje nog even zien te vinden, al werd het later vandaag wel wat duidelijker voor haar wat ze precies moet voelen.
Paard gooit na het afwenden op de a-c lijn meteen al d'r achterhand naar buiten.
Dit is iets wat Laura nog moet gaan voelen dat dat gebeurd, eerst rechtstellen daarna overgaan tot wijken, al zijn het maar een paar passen.
Over d'r houding zie ik inderdaad ook duidelijk, dus daar gaan we ook mee aan de slag.
Ik denk dat een goede voorbeeldfoto geen kwaad kan, van kijken kun je ook veel leren 
S_en_Z schreef:Foto 10:
Probeer met uitdraven niet voorover te vallen.. je paard valt nu ook op de voorhand. Dalen in de hals en lekker uitschuiven is goed.. maar blijf wel actief draven. Het neusje mocht meer naar de ll, je haalt nu je handen terug om stiekem controle te houden over het sturen. Durf los te laten en geef met je bovenlichaam aan dat je op de volte wilt en ondersteun met je buitenbeen als het paard er niet op reageert. Je zal merken dat het uitdraven jou dan minder "concentratie" kost.
Dit is ook even iets om met je instructrice te overleggen Laura.
Zij gaf ons altijd aan wel iets naar voren te mogen leunen om het het paard makkelijker te maken, alleen resultaat is inderdaad dat ze dan op de voorhand valt wat bij Manoek zeker niet nodig hoeft te zijn aangezien zijn van natuurlijk al veel met haar achterhand doet, dus er is niet veel nodig haar op de achterhand te houden.
Het loslaten is wel een moeilijk stukje met het uitdraven met dit paard, ze moet hierin voorlopig even wat strenger gereden worden aangezien ze haar neus er uit ketst en je 15 cm teugel uit je handen sleurt, ze moet weer even weten dat dit niet de bedoeling is.
En ik blijf het zeggen, lager dan laag is niet laag genoeg.
Jij hebt het gevoel dat ze al bijna met haar neus bij haar knieën (of daaronder) is, maar neem als maatstaaf maar dat alles onder haar schoft moet zijn met het neusje eruit.
Nu kun je heel mooi zien op deze foto dat het midden van haar hals nog boven haar schoft uitsteekt, dit moet eronder, dan schuift ze ook wat makkelijker uit en rijdt je zo een 8 voor je halsstrekken.
Je hebt zeker wel wat aan de tips van deze behulpzame bokker en dit sluit ook aan bij onze rijstijl, top dus!
Op naar woensdag, we gaan ervoor!