Niet kunnen loslaten/ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Niet kunnen loslaten/ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:34

De pony waar ik meestal op rij heeft de neiging het bit vast te pakken/nek vast te zetten en zo onder me uit te lopen. In eerst instantie probeer ik dit met mijn been op te lossen, maar daar loopt ze dwars doorheen of gaat alleen maar sneller lopen. Als reactie hierop ga ik terug trekken en enorm verkrampt rijden. Het hele uur is zo een soort trekwedstrijd, die ik natuurlijk verlies.

Het mag duidelijk zijn dat dit geen manier van rijden is, daar ben ik me heel goed van bewust. In de les probeer ik andere oplossingen te vinden, maar het loopt eigenlijk iedere winter weer op hetzelfde uit: paard zet z'n nek vast, loopt onder me uit en valt volledig door mijn binnenbeen, en ik ga trekken. Hebben jullie misschien tips om zoiets op te lossen? Wat zijn oefeningen die je kunt doen om een paard beter aan het been te krijgen? En hoe moet je handelen als een paard alleen maar vooruit gaat op je been? Zijn er dingen die ik kan doen om te ontspannen tijdens het rijden, zonder dat ze meteen onder me uit loopt?

Alle tips zijn welkom, ook wat ik sowieso niet moet doen hoor ik graag. Ik hoop dat ik dit een keer kan doorbreken.

Gentle_Vival

Re: Niet kunnen loslaten/ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 07:53

Wat doet het paard als je been geeft en een ophouding met je buiten teugel maakt? Loopt ie ook dwars door de buiten teugel (en dus de rem) heen, of blijft hij dan wel meer bij je?

Ik zou niet terug gaan trekken. Hier word ie alleen maar harder van in zijn mond.
Een ophouding geven met je buiten teugel als hij te hard gaat.

Wat je ook kan proberen is om het te negeren. Doe gewoon je ding en laat hem maar zien wat hij met zijn nek doet.
Het kan wezen dat het voor hem een spelletje geworden is, hij trekt - jij trekt. Hij wint hier mee en jij zit met armen die als betonblokken aanvoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:19

Hoe is jouw houding en zit? Wat doe je met je ademhaling?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:28

Ja is een rijtechnisch probleem, dus iemand zoeken die jou les kan geven en je kan leren je paard te rijdne, het paard kan niet ontspannen omdat jij niet ontspant,
Durf eens los te laten in je handen en in je zit, geef teugel vertrouw het dier , laat de teugels eens gewoon losser en probeer meer op je zit te doen maar wel met een ontspannen zit, dat hij niet naar je been luisterd is miss omdat hij niet snapt wat je wil of miss omdat je te veel doet, bedenk dat als het paard goed loopt jeniets hoeft te doen, vaak willen we meer en meer maar wat wil je meer als het paard het al doet?
Maar lsolaten is iets wta heel veel ruiter niet durven , leer het paard op eigen benen lopen en dat gaat niet als er steeds iemand aan de teugels hangt of hun ribben fijn probeert te knijpen, daar komen ze tegen in en daar kunnen ze niets aan doen dat is een natuurlijek reactie van een paard, wees blij dat het paard jou nog iets probeert duidleijk te maken, veel paarden laten het over zich heen komen en zijn echt niet gelukkig op die manier, maar berusten in hun lot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:41

Klopt wat Midgie zegt, sensibele paarden kunnen heel heftig reageren alleen al op je ademhaling, ik heb er één die schiet weg als je ademhaling niet laag in je buik zit. ga je daar dan op reageren door vast te houden en been te geven, wordt ze alleen maar heftiger, ze schiet weg, steigert, bokt, en ze wordt alleen maar gekker, en dat is niet om te pesten, maar omdat ze het niet begrijpt en onzeker wordt, je geeft dan onduidelijke en tegenstrijdige signalen. Je spant je vaak op in je lijf, gespannen billen, je zit niet mee, je geeft niet na en je bent onduidelijk, en dat zijn dingen die het paard heel erg tegenwerken.
Als je gaat zitten, diep en rustig ademhaalt, haar van voren niet te strak pakt, maar gewoon op contact, en je gaat haar niet babysitten met je benen (je krijgt bij die van mij ook lengtebuiging als je wat meer op één kant gaat zitten bijvoorbeeld) maar de cruise control aanzet, is ze fijn te rijden, dan ontspant zij en laat zij los. Maar dan moet je dus gewoon je benen lekker laten afhangen, op je kont gaan zitten, ik heb de neiging wat naar voren te gaan zitten, en zolang mijn ademhaling laag in mijn buik zit, is dat geen probleem, en met zachte en kleine hulpen rijden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 13:58

Bedankt voor jullie reactie. Mijn ademhaling is inderdaad 'hoog', daar wil ik sowieso wat aan doen want het is niet alleen bij paardrijden. Mijn houding is in stap en draf volgens mij wel redelijk, maar in galop krijg ik de laatste tijd vaak te horen dat ik 'moet blijven zitten'. Ik heb afgelopen les geprobeerd om haar meer los te laten en zelf te ontspannen. In stap lukt dat redelijk, maar in draf en zeker in de galop ben ik een bonk spanning en strakheid en loopt zij alleen maar door me heen.

Gentle_Vival schreef:
Wat doet het paard als je been geeft en een ophouding met je buiten teugel maakt? Loopt ie ook dwars door de buiten teugel (en dus de rem) heen, of blijft hij dan wel meer bij je?

Als ze loslaat reageert ze hier meestal prima op. Ze komt dan terug op mijn buitenteugel en buigt in op mijn been. Maar op het moment dat ze zich vastzet zet ze mij (zoals mijn lesgever zei) buiten spel. Ze gaat enkel vooruit op mijn been, en als ik haar probeer in te houden steekt ze haar hoofd in de lucht zodat het stuur ook weg is. Het is een soort cirkel: ze loopt scheef/zet haar nek vast, ik probeer dat op te lossen met mijn been -> paard gaat alleen vooruit, ik probeer haar bij me te houden door op beide teugels evenveel druk te zetten -> paard zet zich nog meer vast en loopt alleen maar harder.

Dan is het een trekwedstrijd geworden waar ik niet uitkom..

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:29

wauw! precies echt precies hetzelfde probleem dat ik en puntje hebben! wat ik nu probeer is door te rijden, hij gaat harder? nou mooi dan ga je lekker harder maar dan wel op mijn manier, ik ga heel veel van hem vragen qua oefeningen, geen moeilijke hoor maar voltes oid. Laat hem zo weinig mogelijk op de hoefslag lopen en de laatste tijd snap ik zijn punt, hij probeert wat met me, ik begin inderdaad ook te trekken, dat vind hij niet fijn en trekt hij zijn eigen plan. Nu denk ik met hem mee en probeer ik weer samen te werken me hem :) lukt mij goed! snap je het nog? :+

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:34

Als mijn bijrijpaard dit doet, ga ik zoveel mogelijk slange-voltes rijden en dingen om hem goed bezig te houden. Hem klein laten draven, en dan weer groot en dan weer klein enzovoorts.

Wat ook wel is wilt werken bij mij is als hij gaat trekken kleine remmetjes te geven, ook bij te hard gaan. Dus remmetje-los-remmetje-los. Geef hem niks om vast te pakken.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:26

Mijn intructeur zei altijd omdat ik hetzelfde probleem had met mijn paard 'het zelfde is bij touwtrekken,laat de ene los kan de ander niet blijven trekken. het paard moet geen reden krijgen om te trekken'. hopelijk kan ik je hiermee een beetje helpen! :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:29

Ik heb een tijd terug het zelfde probleem gehad, instructeur erbij gehaald en de oplossing kon eigenlijk niet simpeler, ik heb namenlijk het eerste half uur met losse teugels moeten rijden enjawel, na een half uur ging mevrouw vanzelf onstpannen en zakken, heb haar toen weer erbij gepakt en toen konden we heerlijk rijden!
Misschien iets voor jou?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:40

Punt schreef:
wauw! precies echt precies hetzelfde probleem dat ik en puntje hebben! wat ik nu probeer is door te rijden, hij gaat harder? nou mooi dan ga je lekker harder maar dan wel op mijn manier, ik ga heel veel van hem vragen qua oefeningen, geen moeilijke hoor maar voltes oid. Laat hem zo weinig mogelijk op de hoefslag lopen en de laatste tijd snap ik zijn punt, hij probeert wat met me, ik begin inderdaad ook te trekken, dat vind hij niet fijn en trekt hij zijn eigen plan. Nu denk ik met hem mee en probeer ik weer samen te werken me hem :) lukt mij goed! snap je het nog? :+

Nee :') Door veel oefeningen te doen probeer je hem af te leiden van het tempo verhogen?

Bedankt voor de tips die jullie geven. Ik vraag me alleen af wat jullie precies bedoelen als je zegt dat je niet trekt of zelfs met losse teugel rijdt. Ik begrijp dat trekken niet de oplossing is, maar als ik de teugels los zou gooien loopt ze direct onder me vandaan. Ik moet haar op een manier bij me houden (en dan ook nog los laten worden in haal hals), maar geen idee hoe dat dan zou moeten.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:30

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:40

Je ademhaling is belangrijk, maar controleer ook bij jezelf of jij wel los bent in je kaken en nek. Zodra jij daar de boel weer in beweging zet gaat het paard vaak ook weer loslaten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:54

xIrlijn schreef:
Door veel oefeningen te doen probeer je hem af te leiden van het tempo verhogen?

Bedankt voor de tips die jullie geven. Ik vraag me alleen af wat jullie precies bedoelen als je zegt dat je niet trekt of zelfs met losse teugel rijdt. Ik begrijp dat trekken niet de oplossing is, maar als ik de teugels los zou gooien loopt ze direct onder me vandaan. Ik moet haar op een manier bij me houden (en dan ook nog los laten worden in haal hals), maar geen idee hoe dat dan zou moeten.

Door veel oefeningen te doen en NIET terug te nemen, maak je het het paard moeilijker om te rennen. Want een volte halve baan is toch echt een stuk moeilijker in de rengalop dan in een beheerste draf :+
Dus elke keer als het paard weg wilt rennen, moet hij werken. Loopt hij rustig, dan mag hij lekker z'n benen strekken.

Ik denk dat bij jullie het probleem in het vertrouwen zit. Jij wilt controleren en als er iets buiten jouw controle om gebeurd handel je verkeerd ondanks dat je dat weet.
Het doel van de teugels loslaten is dus de controle weggeven (wat later groeit in vertrouwen). En ja, dan gaat het paard in eerste instantie harder (want hij is gewend dat jij hem vertelt dat ie zachter moet).
En dán kom je dus bij de oplossing aan. Je moet het namelijk doen met wat je krijgt. Heb je een paard wat rent, dan moet je niet willen stilstaan. Als jouw doel ontspanning is en jouw paard racet er als een idioot vandoor dan moet je dus niet aan de teugels trekken maar die energie gebruiken!

Wat zegt je instructrice over dit probleem?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:36

Sassol schreef:
xIrlijn schreef:
Door veel oefeningen te doen probeer je hem af te leiden van het tempo verhogen?

Door veel oefeningen te doen en NIET terug te nemen, maak je het het paard moeilijker om te rennen. Want een volte halve baan is toch echt een stuk moeilijker in de rengalop dan in een beheerste draf :+
Dus elke keer als het paard weg wilt rennen, moet hij werken. Loopt hij rustig, dan mag hij lekker z'n benen strekken.

Ik denk dat bij jullie het probleem in het vertrouwen zit. Jij wilt controleren en als er iets buiten jouw controle om gebeurd handel je verkeerd ondanks dat je dat weet.
Het doel van de teugels loslaten is dus de controle weggeven (wat later groeit in vertrouwen). En ja, dan gaat het paard in eerste instantie harder (want hij is gewend dat jij hem vertelt dat ie zachter moet).
En dán kom je dus bij de oplossing aan. Je moet het namelijk doen met wat je krijgt. Heb je een paard wat rent, dan moet je niet willen stilstaan. Als jouw doel ontspanning is en jouw paard racet er als een idioot vandoor dan moet je dus niet aan de teugels trekken maar die energie gebruiken!

Wat zegt je instructrice over dit probleem?

Wat je zegt over de controle klopt. Mijn instructeur geeft meestal de tip om been te geven aan de kant waar ze vast houdt en juist niet vast te houden aan de kant waar zij sterk wordt, en zodra ze onder me uitloopt tempo controle te houden. Maar hoe ik dat moet doen zegt hij eigenlijk niet, al waarschuwt hij wel zodra ik vast blijf houden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:58

en voltes rijden helpt volgens mij ook wel. voor je eigen ontspannen ademhaling ga in je hoofd of hard op het alfabet achterste voren op zeggen. en als er iets gebeurd dan merk je dat vanzelf wel moet je maar denken! en houd haar bezig door b.v. af te wenden, kleine volte, grote volte, tempo wisselingen te rijden zo geef je haar niet de kans om over een actie te gaan nadenken en hou je jezelf ook bezig wat ook weer beter is voor je ontspanning.