Niet kunnen doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xStrawberry

Niet kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:03

Hallo allemaal,

Met rijden gaat het heel goed met mij en mn Fries Sietske.
Maar doorzitten blijft echt een probleem.
Ik stuiter echt vreselijk, geen gezicht en niet fijn voor mn paard!
Voor aan het zadel zit wel een boktouwtje maar op bijv. wedstrijden kun je die toch ook niet gebruiken?
Wie heeft tips?

Nordsvensk

Re: Niet kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:05

Rustig draven, en een beetje achterover zitten.. Maar vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:08

Ik hoop ook nog steeds op een pilletje, maar oefenen is de enige oplossing... Het scheelt wel als je paard fijn over de rug loopt natuurlijk. Ook verschilt het bij mij nog enorm per paard, hoog opgooien helpt niet echt mee...

Karin_vdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:09

Ik had er vroeger ook onwijs veel moeite mee.
Uiteindelijk heeft veel oefenen bij mij het meeste geholpen, en de hele tijd bewust op mijn houding letten, of mijn spieren nog ontspannen zijn etc.
Oefening baart kunst!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:11

Ik heb dat probleem ook.
Als ik ga doorzitten ga ik gespannen zitten geloof ik en mn paard komt gelijk terug in tempo. Als ik dan ook nog steeds been moet geven wordt het helemaal lastig...

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:14

Als ik begin met doorzitten gaat mn paard meteen stappen. :')
Ik kan geen been geven en doorzitten tegelijk.
Ook nog zo geweldig dat ze lekker hoog opgooit. *zucht*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:14

Goed je paard loswerken zodat hij zijn rug loslaat. Daar zit namelijk de oorzaak. Een paard met vaste rug is niet om door te zitten. Dus goed wijk oefeningen doen en paard als je gaat draven onder het tempo wat laten draven in lichte stelling. Zelf als een zak heel ontspannen op hem gaan zitten op je zitbeen knobbels. Je gaat als het ware in je paard zitten. Rustig meedeinen met een slap ontspannen lijf, zachte ophoudingen geven met accent op nageven (zachte vingers). zit hem niet in de weg. Dan kan hij ook rug gaan ontspannen. Leg je benen zachtjes rond je paard zodat je met verderlichte kuit aan hem kunt rijden. Zet hem zo maar een hele tijd op de volte van toe maar paardje alles is relaxed en OK. Dan stimuleer je dat hij van achter uit gaan bewegen en zwingen. Wellicht dat je jouw paard in een te hoog tempo laat draven. Dan kan hij nooit zijn rug ontspannen en blijf je stuiteren. Fries is veelal barok en die moet je niet als een KWPN-er rijden is mijn opvatting want dan kan hij nooit de beweging verwerken in zijn lijf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:17

xStrawberry schreef:
Als ik begin met doorzitten gaat mn paard meteen stappen. :')
Ik kan geen been geven en doorzitten tegelijk.
Ook nog zo geweldig dat ze lekker hoog opgooit. *zucht*

Dus ga je gelijk doorzitten vanuit stap naar draf. Dan heb je dat probleem niet. Ik rijd zelden of nooit licht en sinds ik dat moet doen van mijn instructeur is mijn paard haar rug gaan ontspannen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:18

je bekken katelen en achterover zitten en je als een slappe pop houden
Dan gaan je benen wel flapperen maar dat is van latere zorg.
Ik zou dan alleen geen sporen om doen :D
Paardje aandrijven en van voren opvangen dan gaat het over de rug lopen en gooit het minder hoog op.
Het makkelijkste kan je dit oefenen door 5 passen te draven en dan overgang stap.
Gaat dit goed dan draaf je meer passen voor je naar stap over gaat.
En zo kom je steeds een stukje verder

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:33

Ik ben het eens met pien_2010, zorg dat je paard goed over de rug loopt. Een constant tempo is ook wel zo fijn. Heb je die voorwaarden niet voor elkaar, dan heeft het weinig nut om je te focussen op dat doorzitten. Je gaat toch ook geen appuyement oefenen, voordat je bijv. de travers onder de knie hebt (ff als voorbeeldje)

Dus werken aan de basisvoorwaarden (over de rug, constant tempo, aan je been, op je zit) en dan zul je merken dat dat doorzitten helemaal geen opgave is.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:25

Ben het eens met m'n voorgangers, zorg er eerst voor dat je paard ontspannen, voorwaarts en over de rug loopt.
Probeer zelf ook niet te gespannen te gaan zitten, vaak ga je onbewust klemmen en dan lukt het ook niet.

Ga het doorzitten ook opbouwen, eerst 2 a 3 pasjes en als je voelt dat je paard terug valt gelijk weer gaan lichtrijden en voorwaarts wegrijden en als de ontspanning weer terug is weer een aantal pasjes doorzitten. Dan krijgt je paard ook uiteindelijk door dat hij gewoon moet blijven lopen als je gaat doorzitten.
Dit heeft bij mijn paard goed gewerkt!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:24

Wat bedoelen jullie precies met over de rug lopen?

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:34

Zorg dat je paard eerst goed aan de hulpen is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het paard gaat stappen wanneer je doorzit. Hij moet gewoon een zelfde tempo aanhouden. Daarnaast zit het het best als het paard nageefelijk over de rug loopt. Wanneer het paard zijn kop omhoog gooit en zijn rug uitdrukt is het nog moeilijker om door te zitten.
Mijn advies is veel oefenen mits het paard goed voor elkaar is. Wanneer het paard niet ontspannen naar beneden kan lopen zal dit alleen maar vervelend in de rug zijn voor het paard.
Misschien kun je een zit les regelen? Aan de slag met een goede instructie werkt het best :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:52

xStrawberry schreef:
Wat bedoelen jullie precies met over de rug lopen?

Dat is een uitdrukking die ik zelf nog nooit heb gebruikt. Wat belangrijk is dat je paard zijn rug niet wegdrukt, maar dat hij zijn rug gebruikt. Dus dat je de rug onder je voelt en dat je die als het ware voelt swingen. Als je dat voor elkaar hebt dan kun jij ook met je zit je paard regelen als het gaat om welk tempo hij moet lopen. Dus als je iets dieper je zitbeen knobbels in het zadel drukt dan krijg je reactie doordat tempo langzamer wordt enz.
Dus ik denk dat de gebruikers van deze uitdrukking bedoelen dat je juist rug gebruik hebt van je paard doordat hij zijn rug goed gebruikt in plaats van stijf houdt of helemaal wegdrukt. Want dat zie je nog al eens.

Succes ermee!

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:35

[/quote]

Dat is een uitdrukking die ik zelf nog nooit heb gebruikt. Wat belangrijk is dat je paard zijn rug niet wegdrukt, maar dat hij zijn rug gebruikt. Dus dat je de rug onder je voelt en dat je die als het ware voelt swingen. Als je dat voor elkaar hebt dan kun jij ook met je zit je paard regelen als het gaat om welk tempo hij moet lopen. Dus als je iets dieper je zitbeen knobbels in het zadel drukt dan krijg je reactie doordat tempo langzamer wordt enz.
Dus ik denk dat de gebruikers van deze uitdrukking bedoelen dat je juist rug gebruik hebt van je paard doordat hij zijn rug goed gebruikt in plaats van stijf houdt of helemaal wegdrukt. Want dat zie je nog al eens.

Succes ermee![/quote]

Wat hier dus staat ben ik het helemaal mee eens :)
En verder is het gewoon, oefenen oefenen oefenen en voor de verandering oefenen :+

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:03

Het wil bij mij ook niet altijd heel goed lukken, maar het is inderdaad heel veel oefenen. In het begin dacht ik dat ik omgekeerd moest lichtrijden zegmaar, dat je dus gaat staan-zitten maar dan omgekeerd :D (tja, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :+ ) Maar inmiddels denk ik er niet meer zo over, hoor ;) )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:08

Nordsvensk schreef:
Rustig draven, en een beetje achterover zitten.. Maar vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Juist niet achterover zitten, daar zet je je rug vast in de lendenen, en kan je de beweging van je paard niet meer opvangen met gestuiter als gevolg. De key van goed doorzitten is een licht gekanteld bekken (zitten op je zitbeenknobbels, niet op de dijen) en een ontspannen rug. Om goed te doorzitten moet je de beweging van het paard volgen, maar niet anticiperen. Je vangt dus de beweging van het paard op in je onderrug, bekken en heupen. Een goede onafhankelijke zit is een must hierbij. Om te oefenen is het altijd fijn als je een keer aan de longe kan, zodat je kan leren zitten en voelen, zonder je met allerlei andere zaken bezig te moeten houden.

Overigens moet je paard rijtechnisch wel in orde zijn. Als je paard niet in correcte aanleuning (over de rug) loopt, zal de beweging een stuk moeilijker te volgen zijn. Van "over de rug gaan" is sprake op het moment dat de achterhand via een soepele verbinding overgaat in de voorhand, hals en uiteindelijk de mond. Het paard heeft een goede aanspanning/ontspanning in de rug: er is sprake van een flexibele verbinding. De rug is recht en de halshouding is het verlengde van de toplijn. Het paard "draagt" je, je voelt je gedragen. Als je dat nooit ervaren hebt is het heel moeilijk uit te leggen, maar als je het een keer kent weet je precies wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 20-02-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:12

Wat betreft het paard kan ik me helemaal vinden in wat eerder geschreven is.

Waar ik zelf veel aan heb is een behandeling van een osteopaat, voor mijzelf dus! Iedereen rent tegenwoordig met zijn paard naar de osteo, maar vergeet zichzelf.
Zij zorgt ervoor dat mijn bekken soepel is, geen blokkades in bekken en rug, en ik me beter kan ontspannen op mijn paard.

Door twee bevallingen kon ik ook niet meer doorzitten en nu gaat het steeds beter.