Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:57

Ik zit sinds gisteren in een andere les. Ik ben er heel tevreden over. Maar nou werd er opgemerkt dat mijn pony vaak op de linkerhand met zijn hoofd naar buiten loopt, en op de rechterhand omgekeerd. Dus, ik moet hem geen stelling op rechts vragen, maar juist wel op links omdat hij dat veel slechter kan dan rechts. Maar hebben jullie nog goede tips om dit "op te lossen"?
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, _Apple_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:03

Ik heb ook les in rechtrichten. :j
Dit was mijn topic van Augustus 2011 en sindsdien is er heel veel veranderd, positief.
[RT-P] Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

In het begin kreeg ik zoveel informatie dat ik niet altijd wist hoe het zat, maar ik kreeg steeds huiswerk mee waar ik dan mee oefende tussen de lessen door.
Is dat misschien een optie voor jou?

Ook heb ik, met toestemming, meerdere keren gefilmd, zodat ik het thuis terug kon kijken.
Ook dat heeft veel geholpen.

Edit; Nu ik het nog eens overlees, denk ik dat je geen les hebt van een rechtricht-instructeur, dus misschien heb je niks aan mijn tips.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:24

Hij stelt zijn hoofd in de richting waarin hij het gemakkelijkst buigt. En aan die kant zul je zien dat hij de teugel ook niet of nauwelijks aanneemt. En dáár ligt je probleem.
Mensen denken dan dat het probleem aan de andere kant zit; want daar kan hij niet heen buigen/stellen en pakt hij het bit vast!

Daar waar hij vast pakt, daar moet je los laten. Daar waar hij te weinig aanleuning neemt, moet jij weer meer aanleuning nemen. Dus precies andersom. En dan krijg je dus het gevolg dat hij steeds in dezelfde stelling loopt, ongacht welke kant hij opgaat. MAar dat is rechtrichten.

Rechtrichten is gelijke aanleuning proberen te krijgen op beide kanten. en in het begin zal hij dan dus naar één kant gesteld lopen. Diagonaal met je been probeer je dan de druk te verhogen aan de teugel waar hij het bit niet aanneemt. Dus als hij links te weinig aanleuning heeft, neem jij links de aanleuning en probeer je met je rechterbeen de druk op links te verhogen. Bijvoorbeeld door op rechts volte te openen en te sluiten. Bij het openen probeer je naar buiten te wijken, daarmee rek je de spieren aan de buitenkant een beetje op (en die zijn de oorzaak van het probleem, want die kunnen niet zo goed oprekken) EN verhoog je de druk op de linkerteugel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:03

Wat Langcara zegt klopt als een bus.

Het paard neemt die stelling aan omdat zijn lichaam zo gebogen is dat dat het prettigste loopt. Het paard kán gewoonweg nog niet prettig linksom lopen met binnenstelling.

En als je nu alleen maar op links gaat oefenen, zul je zien dat je het probleem rechts krijgt. (Je traint het paard dan weer scheef de andere kant op) Daarom zoek je bij rechtrichten druk op beide teugels en laat je het scheve lichaam even voor wat het is. Het paard zal stukje bij beetje z'n spieren moeten oprekken en trainen.

Het paard moet je de losheid geven, als je doordauwt dan zul je hem vast rijden. (Je kunt het paard dus correct naar je binnenteugel toe rijden, zodat hij los in z'n lichaam is en de bocht correct kan maken. Met doordauwen bedoel ik dat de ruiter toch aan de binnenteugel trekt omdat hij de stelling wilt, het paard kan dit niet en zal dus last van zijn spieren krijgen.

Langcara

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:30

En dat is dus wat ze op de manege leren Sassol. Want dat hoofd MOET en ZAL naar binnen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. En zo krijg je dus getrek aan de binnenteugel en nog meer scheefheid en vastzitten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:20

Laten we maar geen discussie beginnen over de kwaliteit van instructie bij de gemiddelde manege...

@TS: helaas kun je dit probleem niet oplossen bij een manegepaard. Ook al zou jij rechtrichtsuperster zijn, als het paard daarnaast weer scheef gereden wordt heb je er niks aan.
Uiteraard kun je wel je instructrice een paar pittige vragen stellen, dat kunnen ze altijd gebruiken ;)

Een goeie instructrice weet je duidelijk uit te leggen waarom zij een bepaald advies geeft.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:56

Wat hier boven gezegt word klopt inderdaad helemaal. Wat koudbloedkim ook zegt filmen en terug kijken doet wonderen.. Doe ik ook wel eens.. Stak eerst mijn rechterbeen vreselijk af en door verkeerd les van vroeger zat ik altijd vreselijk aan die binnen hand te trekken.. En heb me daar zo aan zitten ergeren dat ik daar nu elke maar dan ook écht elkestap op let..
Ook het terug trekken zie ik op de manege veel gebeuren.. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik dit ''vroeger'' lees 5 jaar geleden ook héél veel heb gedaan=.. Gewoon bar slecht les gehad, Als mijn paard niet naar binnen wilde buigen tilde ik gewoon mijn binnehand even 5 min op.. En of die dan wilde buigen.. Wel verkeerd maar hij deed het wel maar was ondertussen wel terug een het trekken waardoor de spieren aan de terug trek kant korter en dus strakker werden.. Ging het probleem van links naar rechts en weer terug.. En mijn instructrice van toen stond maar jaa dáááár goehoeedd jaa daahaaarrr.. Hoor het er nog zeggen :') Nu ben ik inmiddels érg druk aan het recht richten met mijn 5 jarige heel veel mee aan de hand bezig geweest en veel aan het longeren geweest en daarna zadelmak gemaakt.. Heb nog niet zo'n soepel paard gehad.. Het werkt dus echt super en dat terug trekken is gewoon not done.. ;(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:00

Langcara schreef:
En dat is dus wat ze op de manege leren Sassol. Want dat hoofd MOET en ZAL naar binnen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. En zo krijg je dus getrek aan de binnenteugel en nog meer scheefheid en vastzitten.

Niet alleen maneges hoor. Het nivo van instructie in nederland vind ik maar bagger slecht.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:01

Cowgirl schreef:
Langcara schreef:

Niet alleen maneges hoor. Het nivo van instructie in nederland vind ik maar bagger slecht.

Helaas maar waar!

Daarom geef ik nooit het advies "zoek goede instructie". Want waar vind je die, en hoe weet je of die goed is? Het is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:25

KoudbloedKim schreef:

Edit; Nu ik het nog eens overlees, denk ik dat je geen les hebt van een rechtricht-instructeur, dus misschien heb je niks aan mijn tips.

Elke goede instructeur is bezig met rechtrichten, daar heb je geen apart iemand voor nodig hoor.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:37

mischien een tip om eens te lezen over de academische rijkunst.
Daar wordt puur gekeken naar een uitgebalanseerde gymnatiserende manier van opleiden.
ik had ook veel problemen omdat mijn fjord scheef was, en ben mezelf gaan verdiepen in de academische rijkunst.
Nu heb ik een super fijn paardje, en door de kennis die ik door de jaren heen heb op gedaan heb ik veel geleerd.
Paardrijden is immers een gevoel sport.

Op mijn site staat veel informatie en kennis hierover.
www.webklik.nl/paardrijdenmetjehart

voor vragen kun je altijd pben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:43

sillyhorse schreef:
[naam] schreef:

Elke goede instructeur is bezig met rechtrichten, daar heb je geen apart iemand voor nodig hoor.
Kim zat heel erg vast in haar lichaam en daar had (en heb) ik wel een 'apart iemand' voor nodig. :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:53

@ Sillyhorse _/-\o_ Fijn om te zien dat meerdere mensen dat zien!

@ KoudbloedKim Klinkt als een bewuste keuze, niks mis mee!

Bij dit soort problemen (die ieder paard heeft) moet iedere gediplomeerde instructrice je kunnen helpen. Rechtrichten is een onderdeel van het skala der ausbildung en wordt dus meegrnomen in de opleiding. Welke weg je kiest maakt niet veel uit, ze leiden allemaal naar Rome ;) En de kortste is niet altijd de snelste weg :)

Bedenk je dat dit probleem voor iedere ruiter en ieder paard geldt. Ik ben rechtshandig en kan daarom geen hartje uit een stuk papier knippen met mijn linkerhand. Met veel training gaat me dat wel lukken. Al zou het in het begin enorm onhandig en misschien zelfs tegennatuurlijk aanvoelen. Die gelijkheid links en rechts wil je ook bij je paard!

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:59

Een tip is door steeds bij a af te wenden en na een aantal meters halt te houden en je pony recht te houden. Hiermee leer je balans houden voelen naar welke kant je pony "natuurlijk" trekt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:45

even een stipje lol

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:41

Moll schreef:
even een stipje lol

@ Moll komt er NU heel laat achter dat er links boven een zwarte STIP staat, waar je op kunt klikken.. Dus hoeven er geen stipjes meer in het topic :') :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:41

verhip, ha nooit geweten