Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:13

Hoi Bokkers,
Naar aanleiding van mijn andere topic over de houding van mijn paard, ben ik erg benieuwd wat er over te zeggen valt.
Ik heb vandaag eindelijk wat filmpjes gemaakt.

Daya was verkocht omdat ik terug wilde naar school. Na 6 maanden kon ik hem weer ophalen omdat het echt niet ging bij zijn nieuwe eigenaresse.
Ik las dat zij op bokt had geplaatst dat hij singelnijd had en dat hij aanviel bij het opzadelen. Dit vertelde ze mij natuurlijk niet bij de maandelijkse telefoontjes ;)
Ze vertelde wel dat hij bij de fysio liep vanwege spier-atrofie in zijn rug. Volgens haar was mijn zadel niet goed die ik erbij gegeven had. Ik had het zadel voor de verkoop na laten kijken door een zadelmaker, maargoed. Ik ga beschuldigingen verder weg laten, hij was gewoon zwaar verpest toen ik hem ophaalde :D
Schrok me dood van wat ik zag, maargoed. Hij kwam weer terug naar mama en ik ging het allemaal beter maken _/-\o_

Na 2 maanden onder continu toezicht van de masseuze en fysio, mag ik er weer mee aan de slag.
Hij heeft een semi-boomloos westernzadel met een pad met extra memoryfoam inlages. Dit leek mij fijn om de spieren goed te kunnen laten ontwikkelen en toch een goede drukverdeling van een boom te hebben. Volgens mij is hij er blij mee :Y)

De eerste x dat ik op hem reed, vond hij het erg spannend. Er was natuurlijk lange tijd niet op hem gereden en nu ging ik ineens weer opstappen.
Het opzadelen ging als vanzelfsprekend. Geen onvertogen woord van hem gehad! Opgestapt en een rondje gestapt en gedraafd.
Dit deed ik bitloos en op de foto's is teveel spanning in de bovenlijn te zien.
Afbeelding

De tweede keer rijden ging al iets beter, op aanwijzing van de bokkers in mijn andere topic.
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik van vandaag twee filmpjes laten maken van hoe hij nu loopt. Dit gaat over een tijd van 2 weken en ik heb er 3 maal op gezeten.
De laatste keer was vandaag en ik moet zeggen dat ik vind dat hij erg lekker loopt. Vergeleken met de eerste keer dan :)
Er valt natuurlijk veel aan te sleutelen nog, maar ik heb dinsdag voor het eerst weer les en dan kijken we verder, maar voor nu ben ik erg trots!

Stap - Hier hoor je mijn moeder zeggen dat ze vindt dat hij niet te diep loopt, maar zij heeft er de ballen verstand niet van :D Ik vond dat hij op dat moment dus wél net een duikbootje was.

Draf

Eigen aandachtspunten:

Rechtop blijven zitten
Stoppen met continu aandrijven
Als ik stop met aandrijven kan ik ook eens mijn hakken uitdrukken en dus rechtop zitten *\o/*
-Ohja, ik mag ook wel eens mijn ogen op de weg richten :')

Eigenlijk mijn handen hoger en stiller, maar ik doe ze op het moment wat lager en breder zodat het voor hem aanlokkelijker is om mijn hand op te zoeken.

Anoniem

Re: Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:46

Activeren die handel!
Vooral niet blijven aandrijven, drijven = reactie. Consequent in zijn, dus nooit accepteren dat je geen reactie krijgt als je been geeft. Nageeflijkheid kun je even wat achterwege laten, vooral naar voren drijven, zorgen dat de achterhand er beter onder komt en dan krijg je vanzelf dat ruggebruik wat je wil hebben. Als hij zo blijft lopen (in een houding) nodig je enkel uit om op de voorhand te gaan lopen.

Je zit verbetert waarschijnlijk al heel wat als je stopt met dat drijven :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:49

Haha dat denk ik ook! Het is ook niet zo dat hij niet reageert op been. Ik hoef altijd maar 1 keer aan te drijven en dan reageert hij al. Ik zit ook niet constant te porren, maar gewoon wiebelen. Hiermee moet ik ECHT ECHT ECHT stoppen.
Erg hardleerse tik.

Ik ben in de bak vooral bezig met figuurtjes rijden. Op de renbaan laat ik hem veel wisselen met draf-middendraf. Dan kan ik hem ook lekker in het midden van de renbaan laten lopen zodat hij geen steun heeft aan bakrand en/of sloten en andere randen. Zijn balans valt ook nog veel aan te werken namelijk!

Edit: Bekijk ze nu nog een keer en hij mag inderdaad nog wel een heel stuk meer gaan dragen. Zijn voorhand is ook erg overbespierd geraakt bij zijn zes-maanden-lange uitje. Hierdoor is hij erg sterk op de voorkant en maakt dat zijn achterkant zijn zwakke punt. Ik ga hem overmorgen wat meer vaart laten maken in de bak ook, dan moet hij ook beter in de hand komen en dat is wel wat ik wil!
Laatst bijgewerkt door Jolindaa op 17-02-12 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:52

Wat ook juist nuttig is is terugrijden, daarin wisselen.
Dus bijna overgaan naar stap, en dan weer voorwaarts rijden. Dan moeten ze echt gaan dragen, en daarmee krijg je dus die activiteit die je uiteindelijk wil houden.
Enneh, hou je benen dan gewoon stil! :)) Maar geef je echt been of is het gewoon zo dat je je benen niet stil kunt houden? Want in dat geval zou je moeten kijken of je je benen echt wel goed ontspant, dan zouden ze namelijk niet zo bewegelijk mogen zijn.

EDIT: Zie het al. Probeer je er echt op te focussen dat je je hakken goed uitdrukt tijdens het lichtrijden (heb ik toevallig net ook tegen iemand anders gezegd :+ ). Daardoor houd je ook betere balans, en rijd je echt licht vanuit je hakken en niet, zoals jij nu doet, door telkens bewust te gaan staan en te steunen op de bal van je voet. Daardoor kukel je voorover, vang je de beweging niet op en kun je je benen niet goed lang maken -> rondvliegende benen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:54

Ik kan ze wel stil houden, dat is het probleem. Het is een tik geworden toen ik een friese merrie een hele tijd heb gereden. Dit dier was totaal niet aan het been en moest je eigenlijk zo goed als gaan duwen. Ik heb eraan over gehouden dat ik wat wiebeliger ben.
Als ik eraan denk, dan houd ik ze stil, maar als ik me meer ga concentreren op andere dingen: rechtopzitten, handen stil, vooruit kijken, buiging, stelling, enz. Dan denk ik niet meer aan mijn voeten en wiebelen ze weer, haha.

Ik heb vanaf dinsdag weer les en dan gaan ze me er weer op wijzen :) Dan word ik er wat meer op attent gemaakt en zal ik het wel weer minder gaan doen. Het GING heel goed, maar heb nu de hele winter geen les gehad :')

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:56

Jolindaa schreef:
Ik kan ze wel stil houden, dat is het probleem. Het is een tik geworden toen ik een friese merrie een hele tijd heb gereden. Dit dier was totaal niet aan het been en moest je eigenlijk zo goed als gaan duwen. Ik heb eraan over gehouden dat ik wat wiebeliger ben.
Als ik eraan denk, dan houd ik ze stil, maar als ik me meer ga concentreren op andere dingen: rechtopzitten, handen stil, vooruit kijken, buiging, stelling, enz. Dan denk ik niet meer aan mijn voeten en wiebelen ze weer, haha.

Ik heb vanaf dinsdag weer les en dan gaan ze me er weer op wijzen :) Dan word ik er wat meer op attent gemaakt en zal ik het wel weer minder gaan doen. Het GING heel goed, maar heb nu de hele winter geen les gehad :')

GENOTEERD! Haha. Ik ben me ervan bewust, moet er alleen veel meer bij stilstaan zodat ik het kan corrigeren!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:35

Ik denk niet dat het probleem bij de traagheid ligt. Je ziet hem ook niet regelmatig lopen van achteren. Misschien dat er toch nog een knelpunt in z'n rug zit.Hoofdhals houding is daarentegen súper netjes. Probeer iig zelf al iets rustiger te zitten en hem eerst naar voren te rijden voordat je aan die voorkand gaat beginnen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:51

Onregelmatig komt omdat de bak nogal onregelmatig is. Hij is na het opvriezen niet meer gesleept dua het is wat glooiend. Ook een van de redenen waarom ik er eigenlijk niet rijd momenteel. Het is erg lastig als je paard zo scheef komt te lopen door een glooiend landschap. Dit was enkel even voor het filmpje. Kan mijn moeder moeilijk vragen mee te rennen op de renbaan om me te filmen, hahaha!

Knelpunten en blokkades zijn uitgesloten. Al het medische is uitgesloten :) het komt hier puur neer op mijn manier van rijden, omstandigheden in de bak en mijn onbespierde arabische ezel :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:10

Opzich ziet het er niet verkeerd uit. Maar het stoort mij wel dat je op sommige momenten je handen zo op je bovenbenen hebt staan.
Je moet ze meer gaan dragen je handen en meer naar voren houden. Dan ben je veel flexibeler met je hand, ik zie dat je het bewust doet maar ik denk niet dat dit de juiste manier is. Hij mag nog wel actiever(daar vanuit kan het paard pas nageefelijk worden) en ik weet niet of je veel met de voorkant bezig bent maar zo lijkt het wel want op draf filmpje zodra je loslaat is gelijk het hoofd weer omhoog.
Dus ik krijg beetje het idee bij de filmpjes dat je te gefocust ben waar hij met z'n hoofd loopt, dan dat je hem echt actief rijdt wat uiteindelijk de basis is voor het nageefelijk worden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 22:26

Nee ik ben niet bezig met zijn voorkant. Waarom hij dat doet, is als ik mijn handen IETS beweeg, gooit hij zijn hoofd weer om hoog. Hij is heeeeel zacht in de mond en gaat zelf zodanig contact zoeken zodat ik bijna niets in mijn handen heb. Ik denk dat hij dit prettig vind, want de tandarts heeft ook al gekeken in verband met eventuele wolfstandjes of dingetjes die hem dwars kunnen zitten. Het is wel zo dat als ik mijn handen iets beweeg of verplaats, waar dus ook loslaten onder valt, hij zijn hoofd weer doet naar de plek waar hij hem altijd heeft.

Ik zal mijn handen inderdaad meer gaan dragen. Dat komt dan ook weer ten goede van mijn eigen balans :) Denk ook dat ik heeeeel veel hulp ga krijgen met mijn les, want ik doe nu maar wat het prettigst aanvoelt, want ik kan vanaf mijn paard niet goed zien hoe hij zich houdt. Lang leve de instructie :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:21

Leuk paardje! Maar hij loopt zeker niet rad en dat heeft niet met de bodem van de bak te maken. Hij is achter onregelmatig. Als hij altijd zo loopt zou ik hem maar even door een dierenarts laten checken.

Succes met hem!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:28

Hij is laatst nog helemaal nagekeken vanwege zijn rugproblemen. Niets bijzonders te vinden! Ik heb het ook niet kunnen voelen zelf.... Ik kan ook niks zien op het filmpje, maar ik zal er wel niet geoefend genoeg in zijn :) ik zal, als de bak gesleept is, nog een x een filmpje maken!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:33

Ik ben inderdaad wel heel benieuwd naar een nieuw filmpje. Ik weet echt zeker dat hij op dit filmpje niet goed loopt. Het kan natuurlijk zijn dat je dat zelf niet voelt of ziet, dat is geen schande.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 00:18

Morgen ga ik hem nog niet rijden :) hij mag eventjes rusten, dus maandag gaan we weer aan de bak en dan zal ik ook even wat meer filmen dan zo'n klein stukje. Geeft een wat beter beeld denk ik. Ik zal het filmpje ook even aan mijn stalgenootjes laten zien. Even kijken of zij even feedback kunnen geven!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:36

Wat een leuk arabiertje! knap ding hoor.Hoe oud is dit paardje?
Bij het eerste filmpje zeg je dat je zelf vindt dat ie te duikboot loopt, maar je doet dit zelf, je zit een beetje teveel met je bekken gekanteld, en je houdt je handen breed en naast de schoft...logisch dat ie dan zo diep gaat he ;)
Op het filmpje waarin ie draaft zie ik eigenlijk iets dat storender is dan al de rest, dit paard draagt de staart bijna continu naar buiten, terwijl er een lchte stelling naar binnen wordt gevraagd...dit wijst op pijn in de rug, en verklaart oo kde onregelmatigheid in staplengte, voor is het erg hectisch, achter te traag en te wijdbeens.
Krijg je les?
Mijn rijtechnische tip is: Handen naar voren, mooi boven de schoft of er iets voor en teugels helemaal los, rustig rechtop zitten en benen zo stil mogelijk, en alleen maar overgangen stap,draf,stap,draf,galop,draf maken met die lange teugels, er moet eerst balans in komen.
Je kunt hier pas mee beginnen als het rugprobleem of iig de oorzaak van het scheef dragen vd staart is opgelost,en hij weer volledig zuiver loopt.
edit: typo

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:23

@freeride Zijn scheefdragende staart heeft hij altijd. Hij draagt hem altijd naar links en dit deed hij al voordat hij helemaal door de medische molen is gegaan. Er was niets te vinden wat verontrustend was, behalve zijn spieren die onderdoen. Mijn vriendin haar AV heeft exact hetzelfde, maar die draagt zijn staart altijd de andere kant op :) Weer een andere vriendin, haar AV wisselt af. De ene dag draagt hij hem naar links en de andere dag naar rechts.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de balans van Day inderdaad zeer slecht is. Dit filmpje is gemaakt in de bak, maar ik rijd eigenlijk niet in de bak.
Op advies van de fysio laat ik hem veel op de renbaan stappen en draven. Op het midden van de baan zodat hij geen steun heeft aan de bakrand. Van hieruit moet ik hem af en toe heen en weer sturen.

Ik merk wel dat hij in het begin net een dwijl was, maar dat dit nu wel al iets begint te verbeteren. Het kan natuurlijk nog duizend keer beter, maar het wordt al beter.
Ook laat ik hem heeeeel langzaam stappen. Volgens de instructie van een vriendin leert hij zich dan bewust worden van zijn eigen benen en omdat het moeilijk is om dit heel langzaam te doen, draagt dit ook bij aan de balans.
Ik heb mij dit ook maar laten vertellen dus don't shoot the messenger, haha.

Hij is nu bijna 5!

Ik heb vanaf zaterdag weer les. Ik had eigenlijk deze dinsdag weer les, maar is verplaatst naar zaterdag. Dan word ik inderdaad wel weer op al mijn eigen onhebbelijkheden gewezen :Y)
Tot nu toe heb ik alleen de oefeningen van de fysio opgevolgd, maar hier is zij natuurlijk niet bij en ziet dus niet wat ik nog verkeerd doe.

Edit: Ik zal mijn les gewoon even filmen. Dan kunnen jullie ook het commentaar van mijn instructrice horen. Is misschien leuker en makkelijker.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:31

Jammer dat je de vorige eigenaar zo te kakken zet in je openingspost :n

Goed dat je aan de slag gaat met les.
Als ik eerlijk mag zijn vind ik jouw houding en zit ook niet echt ten goede komen van het lopen van je paard, vind hem niet regelmatig, helemaal als je zegt dat hij pas of nog onder behandeling staat, ben benieuwd naar een volgend topic!

Longeer je hem ook?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:40

Wat ik zelf niet zo goed begrijp is waarom je aangeeft dat hij onregelmatig loopt door de bodem, je er toch voor kiest om met je paard in de bak te gaan rijden. Begrijp wel dat je eigenlijk bijna nooit in die bak rijdt, maar ook die ene keer kan net teveel zijn. Wij hebben met ons paard ook een hoop ellende gehad met rugblessure en weer opbouwen, en een goede bodem is zo belangrijk.

Verder ga ik mee met eerder gegeven commentaar, ook ik vind hem wat onregelmatig lopen. Het is heel belangrijk dat je ook gaat werken aan je eigen houding alleen dan is je paard goed in staat zelf ook meer zijn rug los te laten in het werk. Je paard kan nooit in balans lopen als jijzelf niet in balans zit, maar daar ben je je wel bewust van. Goede tip, laat je lesgeefster ook eens een babbeltje maken met je fysio over het hoe en waarom van de oefeningen zodat je er in de les gericht aan kan gaan werken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:45

Hadaya ziet er goed uit hoor, komen al meer spiertjes op.
Als je houding verbeterd scheelt het al een stuk denk ik, dus je benen stiller houden en minder voorover zitten. En een stuk meer voorwaards rijden, het ziet er nu nog zo vermoeiend uit allemaal.
In het 2 filmpje lijkt ie ook wat onregelmatig, maar ik zie hem idd wel struikelen door de ongelijke bodem, hij lijkt ook nog wat stijfjes (door zijn rug?). Denk dat zijn balans ook nog een stuk moet verbeteren en zijn bespiering in zijn achterhand en rug opgebouwd moeten worden. Ik ben benieuwd naar een filmpje van hem op de renbaan om te zien of ie daar beter loopt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 02:33

Ik ben me inderdaad bewust van mijn houding :) die is bagger. Daarom start ik ook weer met les, dan kom ik weer op het goede pad en kunnen we samen verder bouwen op een juiste manier.

Ik rijd helemaal niet in die bak. Dat mijn moeder dit filmpje maakte, had ik net op de renbaan gereden en wilde even een topic hier plaatsen voor zinnig commentaar. Alle ogen extra zien meer dan ik alleen :) het rondje dat ik draaf op het filmpje, is het enige rondje wat gedraafd is daar. Het stukje stappen was ook het enige wat ik daar gestapt heb :)

De bodem wordt voor mijn les gesleept en rechtgetrokken, want hier ga ik niet in rijden, laat staan lessen :)

Hij is wat stram van achter. Dit komt echter vanuit zijn linker achterbeen. Hij heeft wat mok en in de ochtend heeft hij een wat dik been hierdoor. Ontdekte ik gister :( als ik lang genoeg rijd, loopt hij het eruit, maar ik zit op het moment niet langer dan een kwartier op zijn rug, dus meestal loopt hij het er pas helemaal uit met het werken aan de hand wat ik na het rijden nog doe voor het rechtrichten en zijn balans.
Ik heb al een zalfje gekregen voor de mok, dus dat moet binnen een paar dagen ook verdwenen zijn.

Is het goed dat ik mijn les laat filmen zaterdag? In plaats van een filmpje op de renbaan?

Verder denk ik ook, en ik praat echt niks goed, dat ik misschien wat te voorzichtig ben met "echt" gaan zitten op zijn rug... Ik merkte vanmorgen aan mezelf dat ik snel voorover hang, omdat ik bang ben om hem tot last te zijn, maar daarmee werk ik rugproblemen natuurlijk juist in de hand.

Pff wat een gedoe! Ben blij dat ik zaterdag weer les heb! Wil het zoooo graag goed doen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 02:44

Zijn er trouwens mensen die bekend zijn met trainingsweken van de klassieke rijkunst? Ze geven hier veel aandacht aan rechtrichten en balans van het paard. Als dit goed is, wordt er gewerkt met het paard en ruiter samen om de ruiter ook in balans te laten zitten.

Heb toen al eens gekeken, maar denk dat misschien een week wat kort is voor zoiets belangrijks. Iemand ervaringen?

En wat betreft de vorige eigenaresse te kakken zetten.... Laat ik het kort houden: ze heeft behoorlijk tegen me gelogen in die 6 maanden tijd over hoe en wat en dat is iets waar ik niet blij mee ben :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:31

Een week is misschien wel kort maar dan heb je wel alvast een beetje een basis idee waarmee je aan de slag kan gaan, ik zou er gewoon voor gaan! Je kan er nooit slechter van worden, heb zelf geen ervaring met die weken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:42

Dat is waar. Ik wil het ook wel gaan doen. Misschien kunnen ze voor ons tegen meerprijs er een aantal weken van maken. Ik zal ze eens een mailtje sturen. Ze doen het bij de atletische rijkunst.

Mijn instructie besteedt ook veel aandacht aan rechtrichten en balans hoor, maar kreeg een gevoel bij het lezen van hun site dat ze erg veel ervaring hebben en day is niet echt een standaard geval meer. Bovenal weet ik niet of de methode van mijn instructrice voor hem geschikt is. Het werkte enorm goed op mijn andere paard, maar die was wel groottendeels recht en had geen gevoelig ruggetje :)

Ik ga ze meteen even een mailtje sturen! Ervaringen zijn nog steeds van harte welkom.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:47

Misschien kan je ook eens les gaan volgen in met dubbele lijn longeren, dat is ook erg fijn om je paard wat rechter te krijgen en zeker voor jouw paard aangezien het natuurlijk een stuk minder belastend is zonder ruiter op zijn rug.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:16

Ik ga helemaal met Freeride mee. Het eerste wat mij opviel was zijn scheef dragende staart.
Het klopt inderdaad dat arabiertjes hier vaak aanleg voor hebben, maar in combinatie met zijn looppatroon zou ik daar niet zo zeker van zijn dat het niet ergens anders vandaan komt.
Bij paarden die hun paard altijd naar dezelfde zijde dragen ligt de oorzaak vaak in het SI- gewricht, bij paarden die vaak wisselen komt het vaak vanuit de onderrug.

Goed van je dat je probeert vanuit diverse hoeken goed met je paardje om te gaan.
Super ook dat je de fysio laat meekijken en ik denk zeker dat je veel kan bereiken met lessen in rechtrichten of klassieke dressuur.
Wellicht is het nog iets om toch eens zijn gewrichten na te laten kijken. Een fysio kijkt heel goed naar de spieren, maar blokkades in de wervels/SI-gewricht en andere gewrichten eigenlijk niet.