Schakelen in draf of veel galopwerk achterhand sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ev_1977

Schakelen in draf of veel galopwerk achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:06

Hoi,

Mijn paardje is nog niet zo heel sterk achter. Hier zijn wij druk mee bezig in de les. Hiervoor moeten wij veel en flink voorwaarts galopperen en ook vaak de overgang draf-galop rijden. Hierdoor gaat hij bij mij hangen of duiken. Kan ik dit niet beter met drafwerk oplossen? Dus veel schakelen in draf, overgangen halt-draf e.d.? En hierna pas wat meer aan de galop gaan werken zodat hij minder snel vermoeid raakt en op z'n voorhand gaat lopen?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groetjes

tita

Re: Schakelen in draf of veel galopwerk achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:07

Hoe oud is je paardje?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:11

Wat ook belangrijk is, is inderdaad de leeftijd, maar ook zeker de bouw van je paard.
Een paard die neerwaarts gebouwd is, kun je wel veel naar voren schakelen, Maar die hebben vaak een stuwend achterbeen waardoor ze alleen maar uit elkaar vallen tijdens naar voren schakelen.
een opwaarts paard is prima te verbeteren door schakelen (mits ze natuurlijk niet pas 2,5 of 3 zijn). Ook galopwerk kan geen kwaad.
Maar ik denk dat een neerwaarts paard sterker wordt van terugschakelen en ze hierin actief te houden en ervoor te zorgen dat ze niet op de voorhand duiken bij het terugkomen.
Wat zegt je lesgeefster?

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:13

Zes jaartjes jong, beetje laatbloeier wel..Moet er misschien ook nog even bij vermelden dat hij problemen heeft gehad met zijn SI gewricht (overigens nu helemaal genezen). Ik heb bewust heel rustig aan gedaan met hem, maar nu mag hij toch wel aan het werk.

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:18

Sky_As, het is een fries (type sport), zijn bouw is tamelijk opgericht. Mijn instructrice geeft aan dat het probleem achter zit, dus door veel te galopperen (voorwaarts houden met veel sprong), hij zich achter beter gaat ontwikkelen en daardoor ook minder zal gaan duiken. Klinkt logisch, maar als hij hier nou echt nog moeite mee heeft, is dan het schakelwerk in draf tijdelijk niet beter?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:18

SI-gewricht bedoel je daar bekken mee en de bekkenbodemspier?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:22

Zou je instructrice niet doelen op het feit dat het paard het bekken moet kantelen in galop?
En dat hij dáár sterker moet worden?

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:27

Het SI zit idd in de buurt van het bekken en heiligbeen, hij had daar een bandje welke iets geirriteerd/gerekt was (simplistich uitgelegd). Dat uitte zich voornamlijk in de galop.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:30

dat bandje zou dus bekkenbodemspier kunnen zijn?

Je moet zoiets wel goed weten een paard wat zijn bekken verkeerd belast kan behoorlijk blessures krijgen.

Goed omdat je een fries heb, laatbloeier en nog eens niet helemaal gezond annex sterk achter zou ik het toch anders doen.

Achterhand sterk maken moet je al beginnen met een paard wat goed ondertreedt. Vervolgens kun je veel gaan schakelen en dan schijnovergangen van stap naar draf draf naar stap.
Ik persoonlijk zou de gallop even achterwege laten.

En ik zou een instructie zoeken die aan Centre riding doet. IVM trainen van de bekken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:32

Sowieso heeft het geen zin om door te gaan met wat je aan het doen was op het moment dat hij hangt of duikt. Je paard gebruikt dan toch niet de spieren die je trainen wilt.

Persoonlijk kies ik in eerste instantie voor de gang die het paard het gemakkelijkste vind. Sommige paarden dus draf, andere galop. Die gang gebruik ik voor het schakelwerk en de overgangen, na een tijdje merk ik dan dat de andere gang ook gemakkelijker wordt. En dan ga ik in de 'moeilijke' gang pas verder met schakelen en overgangen rijden waardoor het paard nog wat sterker wordt. Stap voor stap proberen te werken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:35

Ik zou je instructrice eens contact op laten nemen met degene die het SI probleem geconstateerd/verholpen heeft.
Zodat je instructrice precies weet wat ze wil/kan/moet trainen zonder dat er opnieuw een blessure ontstaat.. ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:35

Galop is goed maar hou het bij korte stukjes als hij op de voorhand duikt. Hij is duidelijk niet sterk genoeg om zijn achterhand langdurig te gebruiken in de galop.
Zodra hij duikt is de achterhand er niet meer bij en is het gewenste effect weg.
Alleen maar hard in galop zou ik ook niet doen, klein stukje tempo terug rijden en dan weer voorwaarts.

Meteen weer lekker in draf aan het werk en op tijd een stukje stap tussendoor.

Als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden in heuvelachtig terrein: in stap de bult op, daar krijgen bilspieren van.

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 13:07

Bedankt voor alle reacties. Over het algemeen kan ik me vinden in de reacties en zeker in die van tiwi1969 en Esther_87. Dit dacht ik namelijk zelf ook al, kan wel doorgaan maar het voelt gewoon niet goed (moet er veel te veel aan gaan rijden op zo'n moment). Als ik zelf rij, doe ik dit al, klein stukje galop en weer draven, galopje etc. Ook rijd ik vaak de overgang naar galop vanuit stap, dit doet hij wel heel goed. Hierdoor komt hij toch ook meer op achter? Volte stukje sluiten en weer voorwaarts weg e.d.

Casarell, mijn instructice is er het gehele traject bij geweest op de kliniek, dus dat zit wel goed. Hij is ook helemaal opgeknapt.

Maaike_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:15

Wat ook goed helpt om hem sterker te krijgen is veel figuren rijden