Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:18

Wie weet hoe je je paard moet rechtrichten?

xJess

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:40

Dat kan je moeilijk zo over het internet vertellen. Neem les en laat je instructeur je daarbij helpen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:54

Inderdaad heb je daarbij goede instructie nodig. Ieder paard is van nature scheef, de een wat meer dan de ander. Om ons mensen goed te kunnen dragen is o.a. recht richten belangrijk. Als wij beginnen met rijden dan werken we paardje altijd los door op de juiste manier de eerste 20 minuten wijk oefeningen te doen (45 graden op de tweede hoefslag paard in lichte stelling zodat je paard recht richt). Deze wijkoefeningen en andere doen we op de hoefslag, binnenhoefslag, op de volte. De juiste stelling is belangrijk voor het recht richten. TEvens is wijken een losmakende oefening voor kaak en nek. Paardje gaat dan fijn op bit knabbelen zodat je via de halve ophouding (ontspannen op juiste moment is erg belangrijk) hem mooi door de nek kunt rijden. Hierdoor kan je paard rug goed gebruiken en ons dragen. Stelling daarbij is belangrijk. Stelling vraag je aan je paard door zachtjes binnenbeen aan teleggen zodat paardje je buitenhand goed aanneemt. Je binnenhand is zachtjes aanwezig. Wederom op het juiste moment de zachte ophouding geven met gevoel voor zacht worden van je vingers. Als het goed is zie je dan oortje, stukje van oog en neus. Let dus op dat je niet teveel stelling neemt en dat je buitenhand goed begrenst zodat je paard niet over je buitenschouder wegloopt want dan is het flut.
Zoals je ziet in mijn beschrijving is goede instructie belangrijk, want zij ziet, kijkt en corrigeert je op het goede moment. Ik zelf krijg les volgens de Duitse klassieke methodiek en ik ben daar erg tevreden over. Je krijgt dan les in een duidelijke opbouw, duidelijk theoretisch onderbouwd en je paard wordt goed losgewerkt en rechtgericht. Je leert dat je paard goed op eigen benen gaat lopen en dat je van achter naar voren je paard rijdt zodat hij het ruiter gewicht beter kan dragen (jij in balans, je paard in evenwicht). Hier valt natuurlijk nog heel veel over te zeggen maar mijn bedoeling is van mijn post dat je goede instructie gaat zoeken. Er zullen ongetwijfeld meer wegen zijn naar Rome ook al betwijfel ik dat gezien mijn ervaringen en huidige tevredenheid met Duits Klassieke instructie. Succes ermee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:03

Zou toch idd les nemen, kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl , staat veel over het rechtrichten en ook goeie instructrices miss bij jou in de buurt,
Is idd erg lastig om het zo via het inet uit te leggen, omdat heel veel mensen die paardrijden niet echt weten wat rechtrichten inhoud.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:46

midgie schreef:
Zou toch idd les nemen, kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl , staat veel over het rechtrichten en ook goeie instructrices miss bij jou in de buurt,
Is idd erg lastig om het zo via het inet uit te leggen, omdat heel veel mensen die paardrijden niet echt weten wat rechtrichten inhoud.

Ja ik weet er ook vrij weinig van daarom wou ik wat informatie wat je moet doen als je pardje scheef is

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:51

xJess schreef:
Dat kan je moeilijk zo over het internet vertellen. Neem les en laat je instructeur je daarbij helpen. :)

Hier ga ik in mee

Je instructeur kan je daarbij helpen en laten zien van hoe en wat. Van het internet af is het moeilijk te vertellen

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:51

een paard rechtrichten ligt echt aan de situatie en is bij ieder paard verschillend, belangrijk is om iig altijd goed op twee teugels te rijden met evenveel contact.
ga na of je zelf goed recht zit en niet onbedoeld verkeerde (scheve) hulpen geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:58

Sherha schreef:
een paard rechtrichten ligt echt aan de situatie en is bij ieder paard verschillend, belangrijk is om iig altijd goed op twee teugels te rijden met evenveel contact.
ga na of je zelf goed recht zit en niet onbedoeld verkeerde (scheve) hulpen geeft.

Juist bij elk paard moet de de jusite basis oefeningen doen, een paard op de juiste manier op beide teugels rijden is een oefening van jaren, als je een paard kan rijden met even veel contact ( wat vaak veels te veel is, zelfs bij Anky is die druk te veel) dan ben jij en je paard al heel ver geschoolt.
Rechtrichten is niet rechtuit rijden , maar juist de oefeningen daar voor gebruiken en dat is naar mijn beleving toch wel voor elk paard de zelfde basis,

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:02

Uiteraard is het voor ieder paard belangrijk belangrijk om de baisis goed te hebben, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in staat is om een juiste basis te geven..
Daarbij vind ik het wel erg belangrijk om te kijken naar de behoefte, de lichaamsbouw en het niveau van het paard, daarom zeg ik, het is voor ieder paard verschillend..

Denk ook niet dat het fair is om te zeggen wat teveel druk is zonder dat je daar met betreffede paard zelf ervaring mee hebt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:21

Jahoor, dat weet ik wel.
Verdiep je maar eens in de academische rijkunst(www.paardenbegrijpen.nl) en zoek een goede instructeur, die kan je veel beter helpen als via internet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:53

Sherha schreef:
Uiteraard is het voor ieder paard belangrijk belangrijk om de baisis goed te hebben, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in staat is om een juiste basis te geven..
Daarbij vind ik het wel erg belangrijk om te kijken naar de behoefte, de lichaamsbouw en het niveau van het paard, daarom zeg ik, het is voor ieder paard verschillend..

Denk ook niet dat het fair is om te zeggen wat teveel druk is zonder dat je daar met betreffede paard zelf ervaring mee hebt.

Juist iedereen zou in staat moeten zijn en is volgens mij best in staat om de basis goed te leren, al sze maar willen, maar voo rveel mensen is het lichamelijk en mentalen van het paard niet belangrijk , maar hun eigen ego,
En hoe wil je verder komen als er geen basis is??
Juist de basis is voor elk paard belangrijk maar ook voor de ruiter je kan dan altijd terug naar iets wat wel lukt en van daar uit weer verder.
Een paard mag en moet je nooit rijden met te veel druk , te veel paarden worden met sperriem gereden om de mond dicht te snoeren omdat ze anders hun mond openen door die te veel aan druk, hoe sneu is dat voor het paard hij kan niet meer communiseren omdat zijn mond dicht zit en dat heeft niks met het paard te maken maar juist met de ruiter die met teveel druk rijd, ga hier b.v eens op bokt naar wat foto,s kijken zie hoeveel paarden ook in hogere klasse in een glimlach getrokken worden, de mondhoeken staan zo onder druk dat gewoon in de ogen te lezen valt hoe het paard vernederd word op deze manier., miss een iets om over na te denken.
Elke ruiter zou een basis moeten willen leren en dan maakt het niet uit om welk paard dat gaat toch???
Heel veel ruiters weten niet eens wat stelling is en dan heb ik het niet over de lage klassen maar ook over de hogere klasse, hoe vreemd is dat je wilt hoog rijden maar weet geen paard op de juiste manier recht terichten, ligt ook aan de instructeurs hoor, die weten het vaak ook niet eens,

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:57

Zoals eerder gezegd zijn paarden van nature scheef. Dit leidt tot gemakkelijk buigen naar een kant, maar moeilijk naar de andere kant. En daaruit voortkomend ook ongelijke aanleuning. Aan één kant te veel in je hand, de andere kant te weinig.

Rechtrichten doe je dan dus door gelijke aanleuning te nemen. Dit houdt dus in, dat je de kant waar het paard te veel neemt, jezelf te weinig moet nemen. En de kant waar het paard te weinig neemt, daar neem je te veel. Dit om terug in het midden te komen en gelijke druk te krijgen.

En ja, dat heeft dan vaak tot gevolg dat het paard naar de gemakkelijke kant uit gesteld loopt. MAar daarmee komt hij wel gemakkelijker in balans en zal hij beter loslaten in het lichaam en uiteindelijk nageven.

En als hij dan nageeft, dan kun je vervolgens werken aan de lengtebuiging, dat die ook eens de goede richting uit gaat.

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:12

neem les zou ik zeggen ;D het is echt leuk om te doen!

gipsy_fame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:58

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:17

brittney98 schreef:
Ja ik weet er ook vrij weinig van daarom wou ik wat informatie wat je moet doen als je pardje scheef is

Les nemen in rechtrichten ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:24