Vegs en ik in de sneeuw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vegs en ik in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:52

En wederom zijn Vegs en ik weer aan het werk geweest :) In de sneeuw deze keer.
Vegs is 8 jaar oud, en nu een maand of 10 zijn we samen aan het werk, ze is dus nog redelijk groen. Ons niveau is dus nog steeds zadelmak.

Mijn aandachtspunten:
- mijn armen, er moet een knik in, handen dragen
- rechtop zitten
- nog altijd spanning
- op mijn kont zitten ipv mijn doos :D

Dingen die ik terugkreeg van Bokt:
- vallen over de buitenschouder
- handen bij elkaar

Ons vorige topic: [RT-HAW] Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work
Wat mij betreft spreken de commentaren in ons vorige topic voor zich. We werken hard, maar het is nog niet altijd makkelijk hoor.

Goed, tot zover mijn geklets, nu foto's :)
Teugels zijn nog wat lang, we hebben op allebei de kanten gereden. Van het instappen en losrijden heb ik geen foto's vandaag.

Afbeelding
Stamomentje, ben wel blij met haar lichaamsgebruik, geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Charmant stamoment :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stamomentje, mijn armen zijn te recht hier.

Afbeelding
Kon ik het toch weer niet laten hè, ze is te mooi, sorry :D

Het is bij lange na nog niet perfect, maar we doen ons best........

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:57

Ziet er relaxed en vriendelijk uit en al beter dan het vorige topic! +:)+ Weet je wat ik me opeens zat te bedenken bij het zien van deze foto's? Kan het zijn dat je misschien wat langere teugels nodig hebt? Dat het daardoor komt dat je nu je armen wat naar voren houdt en daardoor te gestrekt, omdat je misschien het gevoel hebt anders geen ruimte te kunnen geven, omdat de teugels dan bijna 'op' zijn? Verder geen tips, jullie komen er wel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:00

Ziet er inderdaad wat fijner uit.

Ik blijf erbij dat je haar meer moet rijden zodat ze meer na gaat geven, dan kan jij weer beter zitten.
Je armen blijven de aandacht verdienen. Je strekt ze echt zo naar voren uit. Het lijkt hierdoor alsof je ze zo aan moet spannen.

Enne, is Vegs drachtig ofzo :o Jemig, wat een pens heeft ze! :oo

Anoniem

Re: Vegs en ik in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:04

Nope, ze is niet dragend, ze moet alleen buikspieren krijgen. Het was nog veel erger, ze is sinds april vorig jaar zeker 100 kg afgevallen :)

En thanks, langere teugels zouden idd handig zijn :j

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:08

je moet je armen goed langs je lichaam houden, maar dat kan idd niet als je te korte teugels hebt :P
maar ik denk dat je het al heel goed doet als ik het zo hoor met al die tips enzo :j
maar vergeet ook niet dat paardrijden ook echt leuk moet zijn he?? *\o/*
het is natuurlijk wel goed dat je op alle aandachtspunten let, maar niet vergeten om te genieten ;)
Laatst bijgewerkt door nikki23 op 14-02-12 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:09

Dank je wel, dat is een leuke tip! :D

En je hebt gelijk, ik mag idd vaker met een smile op mijn paard zitten, ze is leuk zat!

0000

Ziet er fijn uit hoor!

Misschien moet je eens proberen om (met een wat losse teugel) eens heel bewust je armen even aan te spannen om vervolgens weer los te laten. Voel je spieren even allemaal, voel de spanning, en laat dan heel bewust die spanning los. Enkel denken 'ontspan, ontspan' helpt niet als je niet weet wat je los moet laten. Of ja, je weet het wel, maar soms moet je het even voelen.

Ook lijkt het soms (maaaarrr dat kan ook door de hoek van de foto komen denk ik) alsof je je buitenschouder in plaats van mee naar voren te nemen ook ietsje optilt.

Verder is het echt een heerlijk rustgevend plaatje om naar te kijken. Duidelijk dat jullie er allebei van genieten zo!

daffodil

Welnee, je hebt toch nog ruimte over met je teugel? Je hebt geen langere nodig hoor, je moet alleen wat meer elasticiteit in je armen proberen te brengen, het ziet er zo erg statisch uit en paardrijden is mee bewegen.

Denk ook dat doordat je je armen zo strekt je automatisch ook je lijf aanspant waardoor je niet kunt zitten, je been te aangespannen houdt en dus ook geen ontspanning uitstraalt.

Probeer eens als een zoutzak te zitten en dan ook je handen voor bij de schoft te houden, koppel je eigen aanspanning van je spieren los, daarmee bedoel ik dat je best even iets aan kan spannen (been, hand, arm whatever) maar laat je lijf los, vooral in je onderrug.

Het zoutzak zitten is niet charmant, maar helpt je voelen wat er gebeurt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:21

Zooist schreef:
Ziet er inderdaad wat fijner uit.

Ik blijf erbij dat je haar meer moet rijden zodat ze meer na gaat geven, dan kan jij weer beter zitten.
Je armen blijven de aandacht verdienen. Je strekt ze echt zo naar voren uit. Het lijkt hierdoor alsof je ze zo aan moet spannen.

Enne, is Vegs drachtig ofzo :o Jemig, wat een pens heeft ze! :oo

Nou ja, op foto 3 zie ik toch duidelijk een buikspier opspannen, zo drachtig ziet ze er niet uit hoor, een hooibuikje ja.

Ik kom straks nog even terug op de foto's, nu eerst even 1 rijden en voeren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:27

Leuk om weer een rijtopic van jullie te zien!

Wat ik me afvraag na het lezen van de tips van mijn voorgangers is waarom je je armen zo gestrekt houdt. Probeer je haar mond te volgen? Als je dat doet met gestrekte armen verlies je je balans en kukel je voorover, wat je ook ziet op de foto's. Met je armen in een knik ben je zachter in het volgen van de beweging dan met gestrekte armen. Laat je armen eens recht langs je lijf hangen en pak dan de teugels op zonder je armen naar voren te bewegen, dus met je bovenarmen vanuit je schouders recht naar beneden hangend. Om haar te volgen beweeg je met je bovenarm vanuit je schouder naar voren, met behoud van de knik. Dit kan je ook op de grond oefenen met iemand die voor paard speelt door het bitje vast te houden en jij de teugels. Om het naar voren vallen op te vangen bouw je spanning op in je hele lijf, wat daffodil ook zegt. Haar zoutzaktip vind ik een goeie!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:28

Okee, hier komt mijn visie. Ik bedoel het niet zo streng, maar dat weet je wel :D

Foto 1.
Ten eerste zit je op het verkeerde been, of je laat je teveel uit het zadel komen tijdens de zit :D Je drukt ook je rug hol met staan, waardoor je voorover kiepert. Nouja, niet extreem, maar probeer omhoog te gaan en je bekken gekanteld te houden. Ik zou haar graag iets voorwaartser zien op deze foto, maar ze loopt wel ontspannen.

Foto 2.
Hier zie je weer dat je je bekken niet genoeg kanteld, zoals je zelf ook zegt :j ze lijkt voorwaartser en het ziet er meteen een stuk fijner uit. Als jij je armen nog ietsjes meer laat knikken en ontspannen houdt, komt die aanleuning vanzelf. Zolang je haar voorwaarts houdt. Toch vind ik dit een fijner plaatje dan je vorige topic en ook dan foto 1. :D

Foto 3.
Wat doe je hier met je handen? Buitenhand lager houden, dan heeft ze minder kans om weg te vallen. Binnenhand mag wat verder mee naar voren, maar daarvoor moet je je armen meer buigen/ontspannen. Iets meer op je kont zitten weer. Maar ook dit vind ik wel fijn. :j

Foto 4.
Zelfde verhaal eigenlijk als hierboven, ook verkeerde been aan het lichtrijden.

Foto 5.
Deze vind ik weer minder, ze lijkt terug te vallen in tempo en hierdoor gaat ze wat voorover. Doordat je je armen al zo recht hebt, kan je niet meer ruimte geven en lijk je met je hele lichaam mee te gaan voorover. Dus werken aan die knik in je armen, dan kan je haar de ruimte geven! Ook lijk je op het verkeerde been te lichtrijden weer. ;)

Foto 6.
Als ze zo haar neusje vooruit doet, zo ik iets voorwaartser rijden. Hier lijkt je houding wel beter en je armen mogen wel wat gestrekter zijn dan normaal als zij zo doet.

Foto 7.
Jammer dat jij voorover meegaat en je armen zo recht houdt. Als je zelf wat rechterop blijft en je armen gebogen houdt, kan je haar hier aanvullen met been en heb je een fijn plaatje! Dus eigenlijk, op zo'n moment controleren hoe je zelf zit en haar voorwaarts houden, dan is het goed! :D

Foto 8.
Hier valt niet veel over te zeggen, behalve jouw houding, FOEI ;)

Al met al vind ik het een stuk beter dan je vorige topic, maar nu werken aan je armen en aan je zit. Je zit absoluut niet belabbert, maar het lijkt alsof je haar afremt. Als je zelf wat beter blijft zitten, kan je haar iets voorwaartser houden en gaat het alleen maar beter. Ben je bezig met de balans oefeningen dt je soms verkeerd zit, of was je niet op aan het letten? :D Maar het gaat steeds beter, leuk!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:31

Mooi verschil Yamcha met je vorige topic!!
Wat ik leuk vind om te zien is dat je been ligging veel losser en dus langer is. Je armen blijven een punt van aandacht, maar dat weet je. Je hebt nog steeds dat je graag wil inknikken in je binnenheup, maar ik vind het al veel beter als bij je vorige topic. Blijf er aan denken dat je je binnenkant lang maakt. Dit doe je al beter met je been, nu nog je bovenlijf.
Loslaten in je schouders zal je ook helpen je armen beter te kunnen gebruiken. Je zet je elleboog wat vast, maar ik heb het idee dat dat komt uit je schouder. Probeer tijdens het rijden je schouders af en toe je schouders te draaien (zonder dat je arm mee gaat).
Ik denk dat Vegs ook dikker is geworden dan een paar weken geleden. Wellicht doordat je nu met dit weer toch minder kan doen dan anders.

Het zoutzak effect ken je toch? Om je paard heen willen zakken ipv er bovenop zitten. Ik noem het ook wel het vrijdag avond gevoel, lekker lui op de bank, slome film, chips, wijntje......

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:38

Ziet er zeker veel meer ontspannen uit als het andere topic. Heel goed. Ze begint zelfs al je hand te volgen. Ook heel goed, maar nu leren om dat op te vangen.

Ik krijg nu het gevoel dat ze je wat eruit trekt, waardoor je armen zo gestrekt zijn en je bovenlijf naar voren komen. Maar misschien geef je ook wel gewoon teveel mee. Iets druk op de teugel is helemaal niet erg, paard moet ook leren waar de grens is natuurlijk. Als jij daarbij iets meer van achteren rijd ( je bekken meer kantelen) dan schuift het vanzelf wel in elkaar.

Ook je bekken moet je leren te kantelen. Dat kan je heel makkelijk droog oefenen, wordt je gelijjk soepel in je bekken en onderrug.

Ik denk dat je over de breedte gezien goed bezig bent. Nu kiezen wat je wilt aanpakken en ik zou actiever met je houding bezig gaan, dan volgt paard je vanzelf wel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:55

Mwm het zou kunnen dat het veel (3 x op de foto's) op het verkeerde been lichtrijden te maken heeft met dat Yamcha veel bezig is met de oefening 2x staan, 1x zitten. Als ze dat doet heeft ze namelijk meer balans.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:02

Japeloup schreef:
Mwm het zou kunnen dat het veel (3 x op de foto's) op het verkeerde been lichtrijden te maken heeft met dat Yamcha veel bezig is met de oefening 2x staan, 1x zitten. Als ze dat doet heeft ze namelijk meer balans.

Daar dacht ik later aan ja :j Vandaar de vraag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:02

Klopt, ik ben veel aan het spelen met lichtrijden idd :)

Ga zo even op de commentaren in, thanks iedereen :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:47

Nou, 20 minuutjes gereden en weer warm terug binnen, brrrr, vies nattig koud weer.
On topic nu:
Klopt 't dat je nu meer gespannen bent dan in je vorige topic? je laat nu nl. wel je been lekker afhangen vergeleken bij de vorige foto's, maar ik zie een verstarring in jouw bovenlijf, en dus ook in de bovenlijn van Vegs, ze lijkt nogal stijf van schoft tot schouder, ze hangt ook iets zwaarder op je handen heb ik het idee, maar dit kan ook zijn doordat jullie allebei een beetje voorzichtiger zijn door de sneeuw.
Om losser te worden in je lijf kun je proberen om te stappen met volledig losse teugel, en domweg gymoefeningen te doen, armen naar voren,naar boven,naar achteren, afgewisseld draaien met links en rechts, en liefst ook even met je hoofd rollen met je ogen dicht, hierdoor kun je proberen om met je rug tegen een onzichtbare zachte steun te gaan zitten,en daarbij je bekken kantelen, als jij vrijer durft te bewegen op je paard, ga je veel lekkerder zitten, en zal zij ook lekkerder en losser gaan bewegen, ze heeft wel bijna overal de neus eruit,behalve op de 1 na laatste foto.misschien moet je muziek draaien als je rijdt, of een liedje zingen, een lekker swingend nummer zodat jouw energie hoger is dan die van vegs...tis moeilijk uit te leggen, maar je lift nu als een verlegen meisje mee, ipv dat jij met haar rijdt. Probeer nog te denken aan de binnenhand voor in de wendingen,en je handen een beetje bij elkaar houden, tis een mooie dame, dus niet als een vrachtwagen sturen.
Het ziet er hoe dan ook alweer een beetje beter uit,en dat na zo'n korte tijd WOW!!!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:08

Hm, nee dat gevoel heb ik iig helemaal niet, klopt wel dat Vegs wat voorzichtig was met de sneeuw :j al liep ze er goed op, hoor, ze liep erover of ze nooit anders gedaan heeft, maar hoewel het grootste deel van de bak redelijk zacht was en gewoon goed te doen, zaten er wat harde bevroren stukken in, en daar was ze wat voorzichtig mee :j

Ben wel erg blij met je tips om losser te worden in mijn lijf, zoals je weet is dat echt nog wel een aandachtspunt, en hoewel het steeds beter gaat, blijft dat bij mij een moeilijk punt, dus dank voor de tips iig. Muziek draaien als ik rijd, is ook een leuke, alleen heb ik kleine oortjes, die oortjes van een koptelefoon vallen steeds uit mijn oren :(

Heel erg bedankt voor je commentaar!
WinBinChes schreef:
Ziet er zeker veel meer ontspannen uit als het andere topic. Heel goed. Ze begint zelfs al je hand te volgen. Ook heel goed, maar nu leren om dat op te vangen.

Ik krijg nu het gevoel dat ze je wat eruit trekt, waardoor je armen zo gestrekt zijn en je bovenlijf naar voren komen. Maar misschien geef je ook wel gewoon teveel mee. Iets druk op de teugel is helemaal niet erg, paard moet ook leren waar de grens is natuurlijk. Als jij daarbij iets meer van achteren rijd ( je bekken meer kantelen) dan schuift het vanzelf wel in elkaar.

Ook je bekken moet je leren te kantelen. Dat kan je heel makkelijk droog oefenen, wordt je gelijjk soepel in je bekken en onderrug.

Ik denk dat je over de breedte gezien goed bezig bent. Nu kiezen wat je wilt aanpakken en ik zou actiever met je houding bezig gaan, dan volgt paard je vanzelf wel.
Klopt, dat opvangen is idd een ding om aan te gaan werken :D
Al merk ik dat als ik mijn buikspieren wat aanspan en mijn bekken kantel, dat het dan makkelijker gaat :j

@ Japeloup: heel erg bedankt, voor je tips, en voor je support, je bent een super juf!
En Vegs is idd wat aangekomen, maar we hebben ook eigenlijk weinig kunnen doen afgelopen tijd, dus ze heeft nogal wat geluierd, meestal zijn we actiever :D

MWM: heel erg bedankt, hier kan ik wat mee, super joh! (Ik had gezegd er uitgebreid op in te gaan, maar ik kom niet verder dan dit). Fijne werkbare tips.

Imre: ik heb dat ooit eens verkeerd aangeleerd op de manege, en het is er nu echt zó moeilijk weer uit te krijgen...... wat niet wil zeggen dat ik er niet aan werk, maar dat is waarom :j

@freeride: Hé dat is toch mooi, een aangespannen buikspier, dat is wat we willen tenslotte :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:47

Ik ben fan van jouw rijmethode, maar dat wist je geloof ik al :D

Ik heb precies dezelfde houdingproblemen als dat jij hebt.
Het valt me op dat je buitenhand steeds iets hoger is, doe je dat bewust of niet? Verder eigenlijk alleen wat je zelf al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:56

Mijn buitenhand is zo hij móet zijn, ik druk mijn binnenhand naar beneden.

En thanks, dat is echt een super compliment :o wauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:59

Enige wat ik nog zou willen toevoegen aan mijn voorgangers is dat ik me stoor aan je hoofdstel :o
Vooral bij foto 1, 3 en 4 loopt het bakstuk echt heel dicht langs het oog van Vegs, en dat lijkt me voor haar niet prettig.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:51

Ik ga mee met bovenstaande commentaren; beenligging stukken beter nu, wel spanning in je armen/schouders. Wat mij helpt is (als ik alleen ben) stukjes met de ogen dicht rijden en alleen maar voelen waar de spanning zit en deze wegademen met elke uitademing en je paard onder je voelen! Het is raar maar op de een of andere manier ben je je dan veel bewuster van je lijf en van de beweging van je paard. En vooral wil ik een dikke smile zien op dat mooie paard, het lijkt me dat je teveel tegelijk wil (te hard werkt), wat de ontspanning dan weer tegenwerkt. Mijn dochter zei een keer tegen me: "Mam ik vind paardrijden echt moeilijk" en ik kan het alleen maar beamen. Vegs is trouwens heerlijk relaxed; dat is ook een dik pluspunt! +:)+

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:18

Vindt het verbeterd van de vorige keer!! zeker
Je staat toe zodat zij zelf kan ontspannen.
Ze doet het nog niet helemaal hoe het hoort, maar er is zeker een begin.
Ik vindt wel dat je je handen nog steeds te laag doet, zo gaat ze vanuit haar schoft lopen en komt ze op den duur teveel op de voorhand wat je op sommige foto's al terug ziet.
Probeer haar te dragen..
Dan maar even niet ontspannen, maar alles begint bij het rechtrichten.

Kijk vooral naar voren, probeer door te zitten.
Zo voel je haar het beste.
Oja en als ik jou was zou ik haar ook fanatiek gaan longeren, dit hoort ook bij de basis en nee ook aan een lijntje kan je sturen. Pb maar als je hier mee informatie over wilt

Ik zou zeggen ga zo door!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:49

Het ziet er idd al een stuk beter uit als je vorige topic. Het lijkt alleen op de foto's zo dat de houding van je armen vooral voorkomt uit een balans probleem bij jezelf. Wat een hele fijne oefening is om je armen en je lijf volledig onafhankelijk van elkaar te leren bewegen is: Neem een grote pilatus bal en ga daar op je knieen op zitten (staat ook in de paard en sport van een maand of 3 geleden) Overeind zitten, handen los en proberen balans te houden. In het begin zul je nog je armen wijd (en als een gek molenwieken in mijn geval) moeten om je balans te houden. Als dat eenmaal goed gaat (ging bij mij wel 2 weken overheen), breng je je armen in de ideale rijhouding, dus schouders mooi afhangen, knik in je armen, handen mooi bij elkaar. Alsof je teugels vasthebt en mooi meegaat naar voren. Fixeer je ook op een punt waarmee je kan controleren of je je handen mooi stil houdt. Verder gewoon hetzelfde, alleen houd je de bal nu puur met je romp in balans onder je, maar wat je handen en armen doen is daarvan onafhankelijk. Het is even prutsen en in het begin heb je het gevoel dat het nooit gaat lukken, maar als het eenmaal lukt kun je het best een tijdje volhouden. Ik vind het in ieder geval een hele fijne oefening voor mijn balans en om los van mijn paard te aan en het ongeacht van wat er onder mij gebeurt, mijn armen los en op de juiste plaats te houden te oefenen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:04

Visitor schreef:
Ziet er relaxed en vriendelijk uit en al beter dan het vorige topic! +:)+ Weet je wat ik me opeens zat te bedenken bij het zien van deze foto's? Kan het zijn dat je misschien wat langere teugels nodig hebt? Dat het daardoor komt dat je nu je armen wat naar voren houdt en daardoor te gestrekt, omdat je misschien het gevoel hebt anders geen ruimte te kunnen geven, omdat de teugels dan bijna 'op' zijn? Verder geen tips, jullie komen er wel.

Ze heeft juist niet langere teugels nodig, haar paard loopt al heel erg uit elkaar. Dus nog langere teugels zal niet helpen.
Nee, ik denk, TS, dat je niet bang moet zijn om 'm ietsjes in de mond te zitten. Jij steekt je armen naar voren, zodat je paard de ruimte heeft.
Wat mij betreft mogen je teugels zelf nog ietsjes korter en sowieso je armen bij elkaar houden.
Anders zul jij je paard nooit mooi bij elkaar hebben lopen.