Waitiki @ Z2-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dubbelblack

Waitiki @ Z2-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:59

Hoi hoi,

Ik heb wel lang getwijfeld of ik dit filmpje wel moest laten zien, maar omdat we binnenkort opnieuw gaan beginnen kan ik wel wat tips en kritiek gebruiken.
Oke, vorig jaar reed ik met Waitiki Z2-dressuur tussen de pony's, aangezien het een E-pony is. Nu staat ze eigenlijk al de hele winter herstellende van een blessure en omdat het weer het nog niet toelaat heb ik maar besloten om haar in het voorjaar weer op te pakken.
Ik had haar eigenlijk te koop staan toen ze die blessure kreeg, maar ze is nu zoveel bespiering al verloren dat ik haar eerst weer op niveau wil trainen en misschien tussen de paarden te starten. (Zouden we dat aankunnen?)

Waitiki is een 9-jarige merrie van Orame x Joost. We waren vorig jaar vooral bezig met het gymnastiseren en het vlugger maken op de hulpen. In het filmpje kun je dus ook wel zien dat het er soms wat strak uit ziet, en sommige zijgangen niet helemaal soepel verlopen. Ook in de galop werd ze soms wat boos, en de eenvoudige wissels lukten helemaal niet.

Ik hoop dat jullie me wat ideeën kunnen geven waar ik straks lekker met haar mee kan werken. Ze is wel snel verveelt en houdt van veel afwisseling.

En dan nog de vraag of we het tussen de paarden kunnen proberen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:03

Natuurlijk kan je straks gewoon bij de paarden starten. Vergeet niet dat het wel strenger wordt beoordeeld.
Ga werken aan ontspanning en de oefeningen.

noahlady

Re: Waitiki @ Z2-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:16

zwiep zwiep zwiep met dr staart....
Dat is wat me opviel.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:40

veel onrust idd met haar staart

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:10

Ik mis vooral wat oprichting en verzameling. Het geheel lijkt nog een beetje te loperig. Ik denk dat als je weer een tijdje aan het rijden bent je zeker kan werken aan een stukje krachttraining, sterker maken van achteruit. Je overgangen bijvoorbeeld zijn wel progressief, maar ze valt meer terug dan dat ze gaat zitten. In de zijgangen lijkt het alsof ze de neus eruit wil drukken, wat jij dan weer probeert op te vangen waardoor er onrust ontstaat. Als ze voor de zijgang al meer op het achterbeen is, hoeft ze de neus er niet uit te drukken en krijg je dus een heel ander beeld.

Verder kan je natuurlijk best tussen de paarden starten, waarom niet. Ik zou je wel aanraden om dan eerst Z1 te gaan starten zodat je kan wennen aan het niveau en de beoordeling en daarna de overstap maken naar het Z2. Vergeet daarbij ook niet dat paarden andere Z2 proeven rijden (incl vliegende wissel) dus ik zou dat dan even stap voor stap aanpakken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:53

kohtje schreef:
Vergeet niet dat het wel strenger wordt beoordeeld.
Ik jureer de Z-pony's niet anders dan de paarden hoor. :)

Ik zou werken aan de gedragenheid, verzameling en ook aan je impuls, als je pony met wat meer veer wat meer van de grond draaft krijg je wat meer uitstraling. Veel succes! :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:08

Ik mis hier vooral oprichting, verzameling en lengtebuiging in zowel appuyementen en schouderbinnenwaarts. Het gezwiep met de staart vind ik erg onrustig tonen, het lijkt een soort protest. Het lijkt alsof je pony zich heel strak houdt in zijn lijf, ik mis de losgelatenheid en de rust in je proef. Ik vind wel dat jij een nette houding hebt en je hebt een super mooie pony!!!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:40

eerste wat idd opvalt is haar zwiepende staart wat duid op verzet, niet mee WIL werken of om vliefjes mee weg te jagen, en bij dit filmpje lijkt me het meer op verzet
probeer veel meer te ontspannen, dat zal een beter beeld geven

veel succes +:)+

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:52

Klopt ze zwiept inderdaad veel met haar staart. Ik rijd haar nu denk ik 6 jaar en dit heeft ze altijd gedaan. Ook heb ik haar vaak genoeg laten controleren omdat ik inderdaad ook dacht dat het een teken van verzet was, maar daar is eigenlijk nooit iets uitgekomen.

Ook heb ik haar vorige week weer laten controleren, omdat ik zelf dacht dat er nu iets niet goed zat. Ik was weer rustig begonnen met longeren en het viel mij op dat ze in de stap linksachter ineens wel een heel kort pasje maakte en ontzettend veel moeite met de galop had (vaak overspringen of overkruist springen). En nu kwam er dus ook uit dat het helemaal niet goed zat. Haar bekken stonden gigantisch scheef en ze had een enorme blokkade in haar rug vlak achter het zadel.
Dus dat wordt 4 weken alleen maar longeren met een longeerhulp om weer wat bespiering te krijgen en daarna wordt ze weer behandeld.

Verder wat jullie aan commentaar/tips hebben klopt. Ze mocht inderdaad nog veel sterker worden overal in. En ik denk dat het losgelatenheid ook een beetje bij mij weg kwam, dit waren kampioenschappen en ik was zelf ook aardig zenuwachtig :P
In ieder geval als we straks weer kunnen beginnen met rijden, doen we het helemaal overnieuw en anders!

Tips en commentaar nog steeds welkom :D