Limburgse Kampioenschappen M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

Limburgse Kampioenschappen M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:16

Hallo,

Ik ben Annisa en rij samen met mijn pony Flash in het M1.
We hebben nu 12 winstpunten en willen dan ook 3 maart ons M2 debuut rijden.

Dit filmpje is van de Limburgse Kampioenschappen van 12-2-'12
We hadden 61,16 % (180 en 187)
ik vond het zelf een beetje tegenvallen had hoger verwacht daarom zet ik dit filmpje ook op bokt.

we zijn bezig met het flitsender maken van de proef en op mijn voeten :o deze steken namelijk soms best nog wel heel erg af :o
soms zit ik ook best te ramelen met me benen vooral in de stap maar dit komt doordat hij eerst heel erg telgang had en dan viel die de hele tijd terug en nu moet ik dat dus weer afleren
hopelijk hebben jullie nog meer tips voor mij !!

Laatst bijgewerkt door _FD op 13-02-12 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Limburgse Kampioenschappen M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:23

Ik vind je ontzettend onrustig met het onderbeen. Daardoor loopt je pony ook wat gehaast en op de voorhand. Hij mag nog veel meer verzamelen als je richting de M2 wilt. En ik vind ook je handen erg onrustig.
De stap vind ik ook niet goed, veel te gespannen dus krijg je bijna telgang, hij loopt ook erg op de voorhand in stap.

Werk aan vlugheid van je hulpen, en veel meer ontspanning, dan kun je ook beter zitten en krijg je meer rust in je been. Ga werken aan sluiten, verzameling, die achterhand moet sterker om rechter te worden en zoek meer rust in je rijden, tempo mag iets omlaag.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:33

je bent zelf een beetje te gehaast aan het rijden.
Als je zelf stiller zit, zal je proef er ook een stuk rustiger uitzien. en dat flitsende hoeft dan niet eens.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:05

Ik vind je proef erg onrustig ogen, je bent onrustig met je handen en je benen. Ook loopt hij scheef over de hoefslag en zwaait hij in bochten over zijn buitenschouder weg. Dat maakt het een wankel geheel, het lijkt een hele wiebelige proef. Ik denk dat je met rust in je hulpen een heel eind komt, dan ziet het er gewoon zo veel vriendelijker uit!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:10

oeff, ik ga met de rest mee! Alleer eerst wat een braaf paard heb je zeg, vooral omdat je zo onrustig bent in je hele houding.
Ik vind het echt een onrustig beeld, rijd je vaak de proeven zo? of is dit voor het eerst :) Qua punten ben ik het zeker met de jury eens, er mag meer rust in de proef! Wat zegt je instructie van je proef? en heb je weleens zitlessen genomen? :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:13

Wat ik zo uit het fimpje opmaak is dat je houding onrustig is. Je beugels zouden langer mogen en heb het idee dat je aan het knijpen bent met je knien.
Verder mag je in de galop meer sprong krijgen, tis nu allemaal nog wat vlak.
In de SB mis ik het tempo. Het lijkt alsof je pony heel erg terug valt in tempo en dat hij moeite heeft met de lengtebuiging.
Bij het halthouden staat hij niet 4kant wat jammer is.
Overall vind ik de proef netjes gereden maar mis ik het filtsende (wat je zelf zegt) en heb ik het idee dat je je pony meer mag gymnastiseren.

Veel succes in de M2

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:15

Dankjulliewel voor jullie commentaar!

Nee meestal rij ik wel wat rustiger maar denk dat het ook beetje door de spanning komt. want flash kan heel vaak uit het niets schrikken en dus had ik gister zoiets van niet schrikken en denk dat ik daardoor ook wat onrustiger ben.
maar ga proberen om eraan te denken !

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:17

Wat heeft je pony zijn koppie er leuk op! Lekker attent :)

Ik ga wat aanmerkingen betreft met de rest mee, jouw benen zijn heel erg onrustig en veroorzaken een wat overhaast beeld. Dat verklaart ws ook je punten. Flitsend is niet het zelfde als hard hè, geef hem de kans om flitsend te zijn want nu heeft hij door de haast en hectiek daar de tijd niet eens voor :) Voor het M2 is ook meer draagkracht nodig, hij moet meer gaan zitten maar dat kan hij zo niet. Wat meer rust erin en minder maar toch effectievere beenhulpen en het is al een heel ander beeld, en volgens mij kan je pony prima knallen zo enthousiast als hij loopt! Succes!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:22

Ik vind de punten van de jury wel correct.
je bent erg onrustig in je benen, wellicht komt dit ook voor een gedeelte doordat je wat aan de grote kant bent voor je pony,
waarschijnlijk los je daar met langere beugels niet veel mee op. je hebt geen buik om met je benen tegen aan te rusten.

Als je rustiger met je been bent zal de aanleuning stiller zijn en waarschijnlijk kan je als jij minder beweegt ook je handen stiller houden, de gehele prief mag relaxter, neem de tijd voor alle onderdelen. halthouden 21, 22,, 23 en dan pas achterwaarts. 21,22 en dan pas weer voorwaarts

verder heel veel succes samen :D

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:34

ziet er goed uit, maar idd wat onrustig probeer minder te bewegen, en zo stil mogelijk te zitten, denk dat het er dan al heel anders uit ziet!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:41

Ga met de voorgangers mee, je hebt erg onrustige benen en handen. Zag er allemaal wat gehaast uit. Tot 2x toe 1 achterbeen op rust bij het halthouden, bij de SB mis ik de lengte buiging. Persoonlijk denk ik dat je blij mag zijn met je punten, ik had de proef lager in geschat, sorry.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:54

ik heb ook een filmpje van mijn kur die we aan het maken zijn zou ik deze eens plaatsten te vergelijking hoe ik thuis rij ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:04

Wat mij bij het halthouden twee keer opviel, is dat hij zijn linkerachterbeen niet volledig neerzet, hij laat em gekanteld staan. Zonde want dat kost je een punt. Probeer je pony zijn been neer te laten zetten, dan je oefening doen. Verder inderdaad meer rust in je eigen rijden, juiste manier van aandrijven (tact van de beweging, vooral in stap) en meer verschil in de middengangen. Komt wel goed, het is een leuke pony!

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:06

Dit is als ik thuis train :

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:25

Allereerst wat een leuke pony heb je!
En jullie zijn een leuke combi.
Vind de punten die je hebt gekregen, wel kloppen bij je proef heb het niet na zitten tellen,
maar zou het gokken op net wel, net niet winstwaardig.
Nou kom ik met een heel verhaal, maar zo negatief als het lijkt is het niet hoor.
Zaten ook hele leuke stukjes tussen!

Denk dat op het wedstrijd filmpje ook wedstrijd spanning wel meespeelt.
Wat ik mis zijn de rust en buiging in eigenlijk alle oefeningen.
En je eigen houding is zeker met je benen erg onrustig en je contact met de mond heel erg los vast,
kijk maar eens naar het allereerste stukje van het filmpje waar je bijna afwend om te beginnen met je proef.
Dat hou je de hele proef.

Gewoon vraagje, maar leg je nou je binnenbeen naar achteren als je aangallopeerd?
(in ieder geval als je aanspringd in de rechter galop)
Je paard trekt ook wat scheef in galop, moet nog rechter worden, middengalop kan meer en
overgang terug kan je dan ook meer markeren, levert je meer puntjes op.
Middendraf, hij heeft een wit voetje, maar lijkt me ook niet helemaal gelijk te lopen achter.

Je thuis filmpje!
Vind ik veel plezieriger om te kijken, veel rustiger,
je ziet dat wat je in je proef doet wel terug, maar veel minder!
Dus toch stiekum beetje wedstrijd spanning bij de ruiter, die te goed haar best probeert te gaan doen.
Mis nog wel ook hier de buiging in de zijgangen, maar daar kan je lekker aan werken.
En wat me opvalt bij wegdraven etc. het optrekken van je been.
(valt me op omdat ik hier ook schuldig aan ben)
Het is veel mooier als je paard wegdraaft op kuitdruk dan been echt naar achteren.
(snap dat je paard relatief gezien wat klein is en je daarom daar naar neigt)
Je hebt nu denk ik bewust filmpje gemaakt in de "wedstrijd" houding? Want in je training is het wel fijn
om hoofd halshouding hoogte wat te varieren, zeker als je wilt dat hij zijn rug wat losser gaat laten.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:38

@sjolvir zo dankje voor al die nuttige tips !!
Denk dat je inderdaad gelijk hebt met de spanning van mezelf. Jaa we zijn erg de buiging en halshouding aan het oefenen. Hier houdt die zich soms nog vast.

En het 2e filmpje is inderdaad in wedstrijdhouding opgenomen want was voor een kur te maken voor onderling wedstrijdje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:44

Oh leuk! Kuur!!
Daar moet je uiteraard filmpje van plaatsen als je hem gereden hebt!
Is zo leuk!
(ben gek op kuren rijden, lang leve de lol!)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:48

Je bent ontzettend onrustig met je onderbenen. Daarnaast vind ik sommige dingen een beetje slordig gereden. Helemaal op zo'n kampioenschap zou je alle onderdelen stuk voor stuk netjes beheerst moeten afwerken. Ook is het in het geheel wat gehaast. Bijvoorbeeld bij het halthouden zet jij achterwaarts al in terwijl hij nog niet op 4 benen staat.

Door die haast bereid je hem niet netjes voor. Dit zie je onderanderen bij de sb en het halthouden dat hij geen fijne buiging heeft.
Leuke combinatie, denk alleen aan je onderbenen en dat je meer rust in je proef brengt zodat je netter kunt rijden.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:19

thuistraining is zeker wat rustiger dan als op wedstrijd ja....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:52

Geef je op 3:00 min niet totaal de verkeerde galop-hulp? Je doet je (nieuwe) binnenbeen (rechts) naar achter, voor de rechter galop? (viel me op, maar ik kan het uiteraard mis hebben)

Op de tweede helft van je proefje word het geheel wel wat rustiger, heb ik het idee

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:17

wat een verschil tussen die 2 filmpjes. die van thuis is veel prettiger om naar te kijken (en dat ligt niet aan de muziek :)).
probeer je benen stil te houden (snap best dat het lastig is met een pony) en dan ziet het er op wedstrijd ook rustiger uit.
van voren steeds wat sluiten en achterbenen eronder rijden.
niet hard (snel), maar actief! succes

feanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:39

Ik kan qua commentaar aansluiten bij bovenstaand, op het thuis filmpje lijkt het wel of het zadel voor jou wat aan de kleine kant is. Verder mis ik zowel thuis als op wedstrijd de buiging door het hele lijf. Eigenlijk zouden je beugels langer mogen want het lijkt nu wel of door het optrekken van je benen spanning in je lijf opbouwt. Ik snap dat moeilijk is om als je wat groter bent op je pony je beugels langer te maken. Het algeheel beeld is erg onrustig en dan kun je ook niet verwachten dat de pony ontspanning en buiging toont. Succes verder.

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:09

Knap hoor! Ik kan zelf niet zoveel commentaar geven, alleen maar goeds :D Zoals dat je je hakken heel goed uitdrukt, heel netjes rijd en een mooie rechte rug hebt. (maar dat mag ook wel voor M1/M2 :) )