PRE Fenna voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

PRE Fenna voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 01:32

:o
Durf eigenlijk niet zo goed een topic te openen want bij het zien van deze foto's kwam ik
er zelf al achter dat ik nog een hééééle lang weg te gaan heb...
Maar tja, ik wilde weer een (eigen) paard omdat ik nu echt wil gaan leren rijden
dus hoop toch wat op te steken van jullie commentaar...

De achtergrond info;

ruiter:
ik dus, in het zadel sinds mn 6e jaar maar pas sinds een jaar minder in het bos aan het crossen en aan het dressuren geslagen

paard:
Fenna, 9 jarige PRE , in mijn bezit sinds 3 maanden.

Fenna en ik zijn vooral bezig geweest met elkaar te leren kennen.
De eerste twee maanden heb ik vooral gewerkt aan tempo controle. Vooral terug komen op mn zit en niet onder mij
vandaan rennen. Ik kan nu mijn been aanleggen zonder dat ze tempo verhoogt en haar nu steeds meer naar mijn hand toe drijven.
De afgelopen maand ben ik mij gaan focussen op het ontspannen van de rug en echt van achter naar voren rijden.
Dit is nog wel heel moeilijk voor ons beide, keihard werken maar gaat gelukkig steeds beter!

Door de sneeuw had ik Fenna al bijna twee weken niet buiten gereden, dit was de eerste keer
weer in de buitenbak. Dat vond ze toch wel spannend!

Wat mij aan mijzelf opviel:
Ik kijk te veel naar beneden,
zit met mijn bovenlichaam iets te ver naar voren,
moet mijn handen beter op één plek leren houden,kan dan ook beter werken om meer stabiel contact te houden
moet toch wat aan mn dikke kont doen want zit best ver naar achter in mn zadel,
mn voeten weet ik al heel lang :o Krijg mijn tenen maar niet naar voren, hoewel het op de foto's
niet duidelijk te zien is ik raak haar niet met mijn spoor dat kan ik alleen opzettelijk doen.
Deze keer kwam ik er niet echt aan toe om haar van achter naar voor te rijden, dit zie ik nu ook in hoe Fenna loopt.

Goede nieuws is dat ik vanaf maandag eens in de week les ga krijgen dus er is hoop :D

alvast bedankt voor jullie hulp

(foto's staan op volgorde)
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

sharonalover

Re: PRE Fenna voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 08:41

Ik zie Pre paardjes vaak met een weggedrukte rug te kort in de hals lopen. Deze niet. Je bent goed bezig om lengte in de nek te krijgen :D Goed bezig dus :) wel zie ik af en toe waslijntjes, werk daaraan, want als je geen verbinding hebt, kruipen ze er ook weer gauw achter ;) je paardje is nog niet constant in de aanleuning, maar je bent in elk geval bezig om de goede houding op te zoeken, en dit gaat ook al zeker de goede kant op :)

Verder vind ik je houding niet zo erg storen :) zo op de foto's te zien zit je volgens mij je paard niet in de weg. Wel lijkt het alsof je een iets holle rug hebt, maar om te zien of dit echt zo is zou ik een filmpje moeten zien ;)

Lekker zo doorgaan dus :)

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:56

Wat een leuk dier!
Ik vind het er erg ontspannen uitzien, tuurlijk zijn er verbeterpuntjes (zoals sharonalover noemde) maar dat komt vanzelf.
Veel succes met haar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:59

foto 5 geeft een fijn beeld!
Probeer inderdaad te letten op je contact; je kunt beter je teugels wat korter pakken en lengte geven door met je hand voor te rijden, dan kun je sneller 'ingrijpen' als ze zich eraan onttrekt, zo voorkom je waslijntjes.
Verder mooi naar voren blijven kijken.
Ziet er goed uit hoor!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:04

Ziet er echt erg netjes en ontspannen uit!Ik vind die waslijntjes tussendoor niet storend,op dat moment geef je haar juist weer even ruimte om om wat meer naar beneden te gaan..

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:04

Ik vind het een heel fijn beeld. Vooral als je nog maar zo kort met haar bezig bent!
Ik heb wel het idee dat ze in wendingen een beetje door je binnenbeen heenvalt. Hou haar goed op je buitenteugel en je binnenbeen. Het opzij zetten voor je binnenbeen kun je ook oefenen met volte verkleinen en weer vergroten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:09

ligt eraan wat voor waslijntjes het zijn, maar ook met halsstrekken kun (hoor) je gewoon contact te hebben. Zoals foto4 is niet goed, daar onttrekt zij zich eraan, kruipt erachter. Foto 5 vind ik daarom een fijn beeld; heel lichtjes contact waardoor je uitnodigend rijdt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:27

Idd zijn die losse teugels niet erg, ze zoekt de ruimte wel goed op.
Ik zie wel dat ze haar mond vrijwel de hele tijd open heeft.

Ach, jullie zijn lekker bezig, er zit groei in, en heeft ook tijd nodig. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:31

Dat valt toch wel mee joh! Ik had iets heel ernstigs verwacht na je opening, maar ik zie alleen maar leuke rijfoto's.
Je paard loopt er lekker ontspannen bij, alleen een beetje te ontspannen heb ik het idee daardoor loopt hii wat op de voorhand.
Probeer je paard wat meer wakker te rijden, veel overgangen, sneller voor de hulpen, veel afwisseling.

Mooi paard!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:28

Nou niet zo streng voor jezelf he ~~}>

Ik wil je echt een compliment maken over hoe je je nieuwe topper rijdt +:)+
Ik kijk graag naar zo een plaatje.
Heerlijk die rug mooi bol, ruimte bij de atlas (niet opgekropt).
Zo te zien werk je ook mooi met verschillende halshoudingen.

Goed dat je meteen aan de tempocontrole op zit bent gaan werken :j

Ik zie dat ze op momenten graag achter de teugel loopt. Zodat jij zegmaar geen contact met de mond hebt en het moeilijker wordt om haar van achter naar voren te rijden.
Bedoel je in je intro dat je daar ook mee aan de slag bent: "steeds meer naar mijn hand toe drijven"
Op bv. foto 6 heb je haar +:)+
Lekker voorwaarts neerwaarts rijden voor nu en alle overgangen van achter naar voren maken, dus ook de overgangen terug.

Ik zie zeker wat in deze combinatie :j Het lijkt me een fijn paard om mee te werken.
Succes met lessen!

edit
Wat je ook kunt proberen met overgang terug is met je zit steeds iets langzamer laten draven.
Bij achter de teugel kruipen meteen weer een versnelling naar voren (been eraan).
En weer een versnelling terug etc. Totdat je stapt met een verbinding. Heel consequent volhouden en goed belonen.
Dus bv. niet in 1x boem stap
Laatst bijgewerkt door doei op 12-02-12 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:35

Mijn eerste reactie is ook dat het een positief beeld geeft. Geen opgekropte PRE, maar je zoekt steeds de lengte en ontspanning op. EN DAT DOE JE GOED!! +:)+

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:39

Er is nog hoop? :P Ik vindt het er super uit zien! Train lekker verder op deze manier zou ik zeggen dan komt het helemaal goed :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:41

Ziet er al netjes uit Anja! Ze loopt lekker ontspannen en ruim door het lijf, gaat wel goed komen met jullie ;)
Ik was alleen benieuwd waarom je met sporen rijd?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:14

:oo wat zijn jullie allemaal lief!
Ben toch iets strenger voor mezelf geloof ik :o

Allemaal hardstikke bedankt voor jullie antwoorden!

@ sharonalover, Je hebt helemaal gelijk, ik heb inderdaad waslijntjes. Ben vaak iets te los in mijn hand.
ik heb idd een holle rug, m'n vriend vindt dat wel sexy maar omdat ik hier ook nog eens wat voorover leun
valt dat extra op.

@ suelza en LovesGitana, thanks!

@opisop_shop, ik heb vandaag niet aan jouw tip gedacht maar ik zal dat volgende keer proberen!

@ pleiada, dank je

@ PreciousViva, je hebt helemaal gelijk! Wat knap dat je aan deze foto's ziet dat ze door mn binnenbeen valt!
Vooral rechtsom valt ze echt over de schouder weg. Ik ben hier al hard op aan het studeren maar heb er veel moeite
mee om haar over de gehele lengte te laten buigen.
Ik sluit ook niet uit dat dit (iets) kan komen door mijn nieuwe zadel, as woensdag komt dan ook de zadelpasser m nakijken.
Mag ik jou vragen waaraan je dit kon zien op de foto's?
Wil dat ook graag leren zien. Dank je!

@opisop_shop, hihi je hebt gelijk over dat halsstrekken. Ik hoor dan ook altijd in mijn hoofd mijn vorige instructrice
roepen "stukje voor stukje, niet losgooien!" en pak m daarna weer op :=

@ Pauline, je hebt gelijk. Heb daar vandaag op gelet (veel voor de spiegel langs gereden) heb eerst met dit nieuwe dubbel gebroken bit gereden, toen deed ze het. Na 20 minuten heb ik het vorige enkelgebroken dunne bitje erin gedaan en weer gekeken maar ook in het half uur daarmee deed ze haar mond steeds open. Was expres licht in de mond zodat het niet aan mijn contact kon ligen maar ze bleef het wel doen. De tandarts is een kleine maand geleden geweest. Ze wil wel een mooie Myler voor valentijn hoor :P

@ Pentax, dat doe ik inderdaad veel als ik rij. Nu reed ik vanwege de foto's en de sneeuw vooral op een volte en wat minder
actief naar voren. bedankt!

@ doei, dank je voor je complimenten. Goeie tip om haar bij het achter de teugel kruipen meteen naar voren te rijden.
Ik rij haar nu heel veel naar voren, echt door blijven drijven totdat ze achter ondertreed en heel haar lichaam gebruikt maar vooral met terug rijden (vooral veel schijnovergangen) komt neusje er dan inderdaad wat in. Ik zal hier nog meer op letten.

@ Jessix, dank je, leuk om te lezen!

@ Britt, dank je.
Ik ben met sporen gaan rijden omdat ik in eerste instantie, op onze vorige stal, buiten ben begonnen in de berm.
Als Fenna ergens van schrok of iets wilde bekijken sprong ze door mijn been opzij.
Levensgevaarlijk want zo is ze een keer de drukke weg op gesprongen. Daarnaast ben ik van mening
dat zij respect moet hebben voor mijn been.
Dit heeft zij nu en doet zij gelukkig niet meer. Ze kan nu lekker aan een lang teugeltje buiten rijden en blijft
netjes onder mij.
Nu gebruik ik mijn spoortje alleen nog in de zijgangen als dat nodig is. Ik rij veel schouder voor en schouder
binnen omdat zij haar (linker) achterbeen niet voldoende naar binnen onder brengt (niet alleen in de oefening maar in het algemeen).
Met deze oefening wil ik dat been activeren. Fenna maakt het zich echter liever makkelijk door wel schuin te lopen maar
achter overkruisd ze dan niet. Als ik dan een prikje met mijn spoor geef achter de singel dan stapt
ze wel over van achter en gebruikt dan de achterhand goed.
Aangezien mijn benen wat uitsteken kan ik ze echt alleen gebruiken als ik wil en prik ik haar niet per ongeluk.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:33

Het eerste wat me opviel bij het zien van jouw foto's is dat je net dezelfde houding hebt als ik! Of omgekeerd :)
Je rug is best wel recht, maar je kantelt idd wat voorover vanuit je bekken. Bij mij helpt het om te denken 'rechtzitten, schouders naar achter, met een echte 'air' op je paard zitten!'
Je handhouding mag ook iets constanter, probeer niet in je polsen te knikken, maar die echt mooi rechtop te houden. Op de laatste foto zie je duidelijk dat de verbinding elleboog-onderarm-pols-teugel-paardenmond geen rechte lijn meer is, maar dat die duidelijk knikt ter hoogte van de polsen.

Maar ik vind je paard wel netjes en ontspannen lopen op de foto's! Goed op weg! :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:29

ziet er mooi en ontspannen uit, wel moet je om je eigen houding denken en niet naarvoren valen, daarmee wil je paard ook op de voorhand vallen namelijk!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:51

Ziet er super uit! Mooi over de rug en laag en lang, keurig!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:39

Wat leuk zeg op de Arckel!

Ik vind het helemaal niet zo slecht hoor! Hij loopt tenminste heerlijk over de rug heen. Het achterhand gebruik etc mag uiteraard allemaal beter. Maar ik heb veel liever dat je zo begint dan gelijk een paard bij elkaar trekt. Ik vind het er super fijn uitzien en heb 100% vertrouwen dat de rest ook goed komt!

Mag ik vragen bij wie je gaat lessen :)?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:20

Bedankt weer meiden!
ik moet idd meer rechtop zitten.
raar dat ik het op haar doe want op mn andere paard doe ik dat niet.

@x_lys, ik ben vandaag begonnen bij Sharida :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:05

*\o/*
ze is echt leuk!

Rijden ziet er al best goed uit hoor, er zitten helemaal mooie ontspannen stukken bij zoals hierboven al wordt aangegeven!
en met je les straks kan het alleen maar nog beter gaan!
Volgens mij heb je er een heerlijk paardje aan, veel plezier samen!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:44

Zo hee jij bent streng voor jezelf! had echt iets vreselijks verwacht.
Het is al gezegd, maar probeer idd te zorgen dat je geen waslijntjes krijgt. Verder vind ik het er fijn uitzien, aangenaam om naar te kijken, leuke combi :)

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:07

het totale beeld is een fijn beeld, paardje lijkt lekker ontspannen en fijn nageeflijk.
Wellicht dat ze soms wat gaat hangen in de hand en ze loopt wat op de voorhand..
probeer het gewicht meer op de achterhand te krijgen, veel overgangen rijden en actief maken om de achterhand te activeren.
Af en toe je hand heel even iets omhoog brengen (halve seconde) kan je paard ook erop attenderen om de hoofdhalshouding iets omhoog te brengen wat bijdraagt aan een beter horizontaal evenwicht.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:42

Moderatoropmerking:
Reactie's die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:01

He dat is op de Arckel grappig. Heb ik ook even gestaan (sta nu bij de dijkgraaf). Jij had Amanda toch tijdelijk gedaan, na de valpartij van de vorige bijrijder? Een vriendin van me staat er binnenkort ook weer.
Ga je dadelijk ook officieel starten met Fenna. je hoeft er de deur niet voor uit zeg maar...

Ik vind het er heel ontspannen uit zien, vooral foto 5 en 12. Op foto 12 zit je echt heel netjes.
Ik zie hier en daar idd ook een mooie rechte rug, die wat naar voren valt......maar als ik het zo lees ben je je daar heel bewust van en er druk mee aan de slag. Het af en toe wat lossere teugelcontact vind ik persoonlijk niet heel storend......

Veel plezier met de lessen bij Sherida.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:32

Hey nouvel! dank je :D

Klopt miccamaaike..

Sherba, ik zal dat binnenkort proberen, bedankt voor je tip!

Hey Hannes, leuk dat je ook op bokt zit!
ik ben idd de vriendin van maris. jouw paard ken ik wel, zo'n leukerd vind ik dat!
Laatst bijgewerkt door Coby op 24-02-12 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde post (geen rijtechnisch commentaar) verwijderd.