Energie omzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Courbette

Energie omzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 15:59

Hoi Bokt,
Via een vriendin ben ik getipt over dit forum. Ik ben er niet zo bekend mee dus ik hoop op het beste.
Met het rijden lopen we ergens tegenaan en ik had nu toch eigenlijk al wel wat verbetering willen zien.
Mijn paard is werkwillende merrie. Ze heeft een tijd stilgestaan en zijn nu al sinds een half jaartje bezig met rijden. De energie die zij heeft is prima, we begonnen met een trainingsschema van 20 minuten rijden, naar 30 minuten rijden en kunnen inmiddels 50 minuten rijden exclusief het inrijden en uitstappen. Mijn paard is bomproef, we rijden buiten, doen aan grondwerk en kunnen eigenlijk alles doen samen.. normaal gesproken dan.
Wat ik erbij moest vermelden is dat we net klaar zijn met fysiobehandelingen en dat het zadel recent is nagekeken en is aangepast, dan bedoel ik ook heel recent.

Zoals ik al zei is mijn paard werkwillend, maar ontzettend sloom. We zijn hier veel mee bezig geweest door overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen, longeren etc. Één keer drijven, geen reactie => tik. Actie reactie dus. We hebben les.
Door het rijden en de spieropbouw heeft zij wel meer energie gekregen maar dit moet omgezet worden. Een lastige klus, maar we blijven positief en oefenen rustig verder. Vervolgens ontstaat er wel het volgende probleem:

1: Ik stap op mijn paard, rijd los zoals ik dat altijd doe. Mijn merrie springt voor alles aan de kant en vervolgens is het voor mij een rit blijven zitten en voor mijn paard een rit lang gek doen.
2: Ik longeer mijn paard van tevoren zodat zij haar ei kwijt kan, maar stap ik er vervolgens op dan is ze sloom, let niet op. Er is dus geen reactie.

In beide gevallen denkt mijn paard niet vooruit.
In het eerste geval zou ik normaal gesproken blijven rijden, oefeneningen, figuren enzovoorts, veel om mijn paard bezig te houden. Echter heeft dit bij mijn paard geen effect. Tuurlijk blijf ik doorrijden zoals altijd, maar het resultaat is blijven wegspringen door de bak heen. Het probleem maakt het ook dat ik een bijrijder heb die er nu meerdere malen vanaf is gevallen, bang aangelegd is ze niet en ze stapt er wel weer op. Maar hoe ga ik deze energie in het wegrennen op een goede manier omzetten naar het vooruit denken?

Graag hoor ik ervaringen en geen gissen.
Ik heb diverse paarden gereden die hun energie ook om moesten zetten, maar dit is toch wel de uitzondering op deze paarden.

Anoniem

Re: Energie omzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:41

Poeh een lastige kwestie. Het lijkt alsof ze veel te afgeleid is. Maar wat ik raar vind is dat je geen verbetering krijgt. Dan ga ik nadenken of ze bakwerk wel leuk vind. In dit geval zou ik eens proberen je oefeningen voort te zetten maar dan uitbundig belonen. Maak het leuk! Ga balkjes lopen, pionnen slingeren, van alles om maar bezig te blijven. En laat haar constant op jou letten. Zodra je de oren ziet focussen, dan vraag je wat van haar, vraag haar even door met je binnenhand, praat tegen haar etc.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:45

Je schrijft dat je paard werkwillend is... hoe uit zich dat? Want dat kan ik in je stuk verder niet lezen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:52

Ik denk dat jou paard zich verveeld met rijden en geen aandacht heeft voor de mens op zijn rug.
Paard moet veel meer aandacht gaan krijgen voor jou en steeds denken... wat wil ze nu van me?
Dus je moet je paard alerter gaan maken en dat doe je door dingen te gaan doen die hem " overvallen"
Dus een keer weg uit een hoek waarvan hij het niet verwacht, na het instappen niet draven, maar aan galoperen en zo zijn er heel veel dingen waardoor je zijn aandacht kan trekken en hij op jou gaat letten.

Maar... ik heb de combinatie niet zien rijden, dus dit is maar een gok natuurlijk!

Courbette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:46

Wat betreft verveling denk ik dat dat wel meevalt. Op het moment train ik 4 paarden, wij zijn ook niet doelgericht bezig met wedstrijden, maar kan er een B proef gereden worden dan gaan we wel. Ons doel is de ontspanning in het paard en het teamwork tussen het paard en de ruiter.
Qua afwisseling denk ik niet dat we het slecht doen, we proberen het voor ieder paard leuk te maken. Er zijn paarden bij die inderdaad niet van het bakwerk zijn. Wat wij doen is afwisselen met balkjes, een zware training maken we niet te lang, springen doen we ongeveer 2 keer in de maand dus eens per twee weken, de paarden hebben 1 dag in de week een rustdag, helaas geen weer om buiten te rijden op het moment, maar we hebben tot voor de sneeuw nog iedere week een buitenrit gemaakt.

Aerdenhout1, dat is precies wat we al doen. Het paard verrassen met oefeningen die zij niet verwacht.

Waarom is dit paard werkwillend:
Het is een merrie die graag voor je werkt, zichzelf focust op de ruiter en juist niet op dingen die om haar heen gebeuren. De merrie is wel altijd al wat sloom geweest, dood voor het been. Hier zien we wel een enorme verandering in! De merrie pakt oefeningen goed en snel op ze is leergierig, ook is het een merrie die als zij iets niet wilt dan geeft ze dit ook duidelijk aan door de rem erop te zetten, achteruit lopen.. wat over het algemeen alleen gebeurd bij het springen. Maar wat ik zeg, ze focust zich op de ruiter en er kan van alles omheen gebeuren, maar ze reageert er niet op; kijkt wel eens maar is snel weer gericht op de ruiter.

Het paard heeft door een blessure langere tijd stilgestaan, is te dik geworden door rust in de weide. Ze is inmiddels al enorm afgevallen, heeft nog geen goed ontwikkelde buikspieren. We zijn gaan opbouwen wat ik zeg, de rest staat in mijn eerste verhaal. Het paard heeft teveel energie. Als het echt verveling was zou ze gaan drammen en dat doet ze niet; dribbelen, sterren kijken, achteruit lopen. door de behandelingen van de fysio zit ze wel beter in haar vel hebben we het idee. Bij de kliniek wees niets uit behalve dat het paard gezond is.
En natuurlijk heb ik dit probleem ook besproken met de instructrice, die ook aangeeft dat het paard werkwillend is en dat ze de energie moet omzetten naar voren in plaats van omhoog. Ook zij is gekomen met afwisseling, het verrassen met de oefeningen, figuren blijven rijden, bezig blijven houden etc. Minder voer geprobeerd maar daar werd ze niet vrolijk(er) van. Dit is dus geen oplossing.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:33

Ik vind het een heel tegenstrijdig verhaal.
Aan de ene kant schrijf je dat het paard werkwillig is en op de ruiter let.
Aan de andere kant schrijf dat het paard of de bak doorbokt of niet naar voren te krijgen is.

Het paard klinkt eerder slim dan werkwillig.
Ik denk dat je eerst voorjezelf een betere analyse moet maken voordat je aan een oplossing kan werken.

Courbette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:20

Shan, het verhaal is niet tegenstrijdig als je het goed leest. Ik heb mijn berichten nog eens gelezen en het staat er toch wel duidelijk. Je haalt er ook iets bij wat ik niet geschreven heb in beide berichten dus hoe je daar dan bij komt is voor mij wel een raadsel.
En daar was ik al wel bang voor bij het schrijven van mijn eerste post, omdat het toch om een combinatie gaat die niemand kent. Dat is ook de reden dat er in de eerste post staat: dat ik graag van mensen hoor met ervaring dan dat er gegist word.

Het is uiteindelijk een heel simpele vraag, maar ik had misschien wat minder informatie neer moeten zetten. Maar kort en bondig.

Ik hoor alsnog graag adviezen op mijn vraag.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:31

Heeft de bijrijder niet een negatief effect op je paard? Je zegt dat deze er al een paar af gevallen is en dan denk ik dus dat je paard een verkeerde ervaring daarmee heeft opgedaan en dat gedrag alleen maar erger wordt. Ik ga er tenminste van uit dat je zelf wel mans bent om je paard onder controle te houden?

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:03

Het is heel moeilijk om niet te gaan gissen, omdat wij de combinatie niet kennen (zoals je zelf heel terecht opmerkt) Er kunnen veel verschillende factoren zijn die dit veroorzaken en een analyse van paard en ruiter (combinatie) is belangrijk.
1. je zegt dat je ook grondwerk doet. Moet je dan ook 'groot' werken om het paard overgangen te laten maken?
2. het paard vertoont opeens schrikgedrag. Weet je zeker dat dit komt doordat ze beter in haar vel zit. Is het misschien zo dat ze eerder succes heeft gehad met dit gedrag om onder het werk uit te komen. Niet bij jou, maar misschien bij je bijrijder? Ze stapt wel direct op maar zet ze het paard ook echt aan het werk dan of laat ze het paard zelf bepalen wat er gebeurd?
3. Paard is behandeld door fysiotherapeut. Dit betekent dus dat er problemen waren. Is er tussen de behandelingen voldoende vrije beweging voor het paard geweest zodat het paard heeft kunnen ervaren dat haar lichaam 'anders' aanvoelt (dat bepaalde bewegingen geen pijn meer doen)
4. Paard is na longeren weer sloom, is de conditie (fysiek en mentaal) voldoende om het werk aan te kunnen?
5. Paard is sloom, is dat niet veroorzaakt door onbewust constant drijven tijdens het rijden (of is dat altijd zo geweest)
6. Krijgt het paard bij het drijven ook voldoende ruimte aan de voorkant om te versnellen (dit kan behoorlijk verschillen per paard) Het klint alsof jouw paard heel leidinggevoelig is en drijvend een stuk minder. Hier kan je ook met grondwerk (loswerken) veel verbetering in aanbrengen.

Je begrijpt hopelijk dat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn en dat het voor ons heel moeilijk is om niet te gissen. Ik kan je alleen aanraden om zelf heel kritisch te kijken naar je paard, jezelf en jullie al combinatie, of iemand anders dat te laten doen. Laatste is misschien nog beter, want een buitenstaander is meestal iets objectiever.

In ieder geval veel succes.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:42

Courbette schreef:
Shan, het verhaal is niet tegenstrijdig als je het goed leest. Ik heb mijn berichten nog eens gelezen en het staat er toch wel duidelijk. Je haalt er ook iets bij wat ik niet geschreven heb in beide berichten dus hoe je daar dan bij komt is voor mij wel een raadsel.
En daar was ik al wel bang voor bij het schrijven van mijn eerste post, omdat het toch om een combinatie gaat die niemand kent. Dat is ook de reden dat er in de eerste post staat: dat ik graag van mensen hoor met ervaring dan dat er gegist word.

Het is uiteindelijk een heel simpele vraag, maar ik had misschien wat minder informatie neer moeten zetten. Maar kort en bondig.

Ik hoor alsnog graag adviezen op mijn vraag.

Het is niet aanvallend bedoelt hoor mijn post, ik lees alleen hele tegenstrijdige dingen.
Welke dingen heb ik erbij gehaald die je niet geschreven hebt?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:09

We zullen wel moeten gissen, want is best een warrig verhaal. Een filmpje zou veel meer duidelijkheid verschaffen en daarmee zou je denk ik meer zinnige reacties krijgen. Het is maar een tip.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:09

Ik sluit me aan bij Aerdenhout. Veel afwisseling, dingen die ze niet verwacht. Eisen dat ze bij de minste hulp reactie geeft. Probeer zo min mogelijk met je been te rijden en vooral vanuit je zit en vanuit je eigen centrum. Zorg dat je goed in balans op je paard zit, geef korte hulpen, ondersteun desnoods met je stem.
Ik snap wel wat je bedoelt met 'werkwillig' als in 'let goed op de ruiter', maar ook dat er soms wat extra energie in zit die eigenlijk ook kwijt moet.

Komt ze ook buiten overdag? Anders misschien zeker 2 keer per dag uit haar boks, desnoods wandelen aan de hand en 1 keer rijden.

"werkwillig" en "let goed op de ruiter" en daarnaast 'niet vooruit te branden' ken ik ook :+ . Paard wat ik rij is een echte teamplayer. Zij moet weten dat jij er bent en dat jij ook je best doet anders gebeurd er dus helemaal niets. Met andere woorden: voor mij is dat niet gezellig kletsen met stalgenoten tijdens opzadelen of instappen, nee, alle aandacht moet naar het paard anders heeft zij al zoiets van 'bekijk het maar'. Tijdens het rijden doe ik ook niets anders dan praten 'kom op, we kunnen het, we gaan nu middendraf doen, jaaaaaaa, daar gaan we, goed zo' etc.etc.etc (overigens op een dergelijk volume dat alleen het paard het hoort :+ ).
Als het dan goed gaat dan is zij echt blij met zichzelf en staat ze te glunderen (ze vind het ook leuk om mee te gaan naar wedstrijd, nog ongeacht het resultaat, dan krijgt ze extra aandacht, staat in de belangstelling, noem maar op).

Maar goed, ik ben nu na anderhalf jaar eindelijk zo ver dat ik haar elke keer met rijden aan de praat kan krijgen en dat zij meer bezweet is dan ik. Het eerste half jaar kwam ik telkens na 20 minuten volkomen buiten adem van het paard :+

Kunst is echt om haar meer te laten doen dan ik. En dat zonder flink te meppen of te groot te worden in je hulpen (want ja, dan gebeurd er natuurlijk ook niets, of beter, je ligt er gewoon naast als ze het er niet mee eens is).

Courbette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:51

Ik krijg een melding dat er al lange tijd niet gereageerd is in het topic. Ik kon helaas niet eerder online komen.
Bedankt voor jullie reacties en ik snap dat het wat tegenstrijdig overkomt.

Het paard reageert super op de kleinste hulpen de dingen die ze niet verwacht zijn appeltje eitje voor haar.
Apple, het paard staat van half negen tot een uur of 3 buiten ongeacht het weer.
De laatste 1,5 week gaat moet ik zeggen dat het al veel en veel beter gaat, ze valt toch weer terug in haar oude patroon. Als in "niet vooruit te branden". Het is weer even een omschakeling maar ik heb er een goed gevoel over dat ze weer "bij" is. Misschien was het een fase, misschien heeft ze op het moment wat minder energie. We zien het in de toekomst, maar ik houd zeker jullie tips ook in gedachten.