Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Je hebt het idéé opgevat het paard op een zo natuurlijk mogelijke manier op te voeden, en te rijden, en das niet verkeerd, maar je vergist je toch in de manier waarop.

Citaat:Dit probleem is eigenlijk ontstaan door jou, en dus niet door het paard, het paard geeft niet na op druk, en das heel normaal, jij moet dit aan het paard leren, en dat heb je tot hiertoe niet echt gedaan. [...] eigenlijk moet je beiden aanleren, eerst met bit en als dat goed gaat zonder bit
Citaat:Verander dus eerst jezelf , en begin dan pas aan het paard, de fout zit als eerste bij jou, en niet bij het paard, die gebruikt enkel vrijheden die jij hem aanreikt.

Sassol schreef:Als je paard in je teugels gaat hangen, valt ie op de voorhand.
Activeren die achterhand dus! Veel overgangen rijden, goed het binnenachterbeen onder de massa plaatsen in bochten/op de volte. Hiervoor moet je ook wel voelen wat de achterbenen doen. Geef jij net de hulp op het moment dat het been wat je aan wilt spreken net neergezet is, kan de energie nergens heen. Je moet dus voelen wanneer je been kunt geven.
Als je paard dan beter z'n achterhand gaat gebruiken en het probleem blijft, dan kun je aan je instructrice vragen of zij een duidelijk plan heeft voor dit probleem.

Air schreef:Bitloos of geen bit maakt niets uit voor de aanleuning. Wel maakt het uit of het paard het hoofdstel prettig vind of niet. Heb je toevallig een kaak of kingekruiste? Dan zou ik die even ombouwen naar sidepull. Paard wil natuurlijk geen contact nemen als dat contact onprettig is, en sommige kaakgekruiste hebben helaas en slechte release.
Vudress schreef:Gehoorzaam maken. Het heeft geen zin om je paard te laten lopen, hij houdt dat toch langer vol dan jij. Heel veel overgangen rijden en het tempo controleren.
bertie schreef:Je hebt al heel goede antwoorden gekregen!![]()
'Aanleuning' is niet iets dat je 'zomaar' even kunt leren, als je instructrice even weg is.
Als je 'aanleuning' definieert in de zin van dat je paard zegt: "Ik ben klaar, zeg maar wat ik voor je kan doen", dan maakt het niet uit of je mét of zonder bit rijdt.
)Citaat:Je paard trekt aan de teugels, en als je been geeft gaat ze alleen maar sneller.
Ik begrijp dat wel.
Maar zo, via mail, kan ik je niet helpen, het spijt me.
Het is ECHT HEEL belangrijk om les te blijven nemen, en ook kennis te nemen van heel veel theorie.
Héél veel lezen, en proberen om te IN TE VOELEN in wat je leest, bij JOUW paard, dat kan helpen.
Citaat:Als je nog erg afhankelijk bent van les, dan is het misschien een goed idee om even wat minder te rijden als je lesgever afwezig is.![]()
Het rijden zonder begeleiding kan jou in verwarring brengen, en je paard daardoor DES TE MEER!
Je kunt in die tussentijd best wel leuke dingen met grondwerk doen!
Geniet van je paard!