5jarig paard L1 dressuur oefenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dame23

5jarig paard L1 dressuur oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 23:28

Hallo :D ,

Op het filmpje te zien is Curona een ondertussen 5jarige merrie v. Landlord x Indoctro.
Sinds april 2011 zijn we begonnen met wedstrijden te starten. De klasse B dressuur ging goed en we zijn nu L1 gestart vanaf november 2011 en hebben ondertussen 3 winstpunten. Nu heb ik een aantal proeven gereden in de L1 en heb te horen gekregen van een aantal jury's van: Meis je rijd netjes maar je paard loopt te diep en zo kom je net niet aan je punten, dit wat in de B dus nog niet zo'n probleem was is het nu wel in de L1.
Ik ben met haar hard aan het werk om de achterhand sterker te maken doormiddel van dressuur training maar ook erbij springen en trainingen op het strand zodat ik het aan de voorkant ook beter voor elkaar krijg.

Punten die vaak op me protocol staan zijn:
- Paard loopt te diep
- Denk om aanleuning
- Paard is ongehoorzaam ( ze wilt af en toe niet stil staan, maar daar hebben we nu hard aan geoefend en ze gehoorzaamd al beter)
- Middengangen: Kan meer

Waar ik meestal wel goede cijfers op haal tijdens me proeven zijn:
- Halstrekken
- Wijken

Nog even snel over mezelf: Ik ben zelf L dresuur en L springen geweest met een andere paarden.

Nou ben ik benieuwd wat jullie zien op het filmpje en mij natuurlijk nog wat tips mee kunnen geven en opbouwende kritiek.

Filmpje is wat donker maar word halverwege beter, hoop dat jullie het zo een beetje kunnen beoordelen. Zo niet maak ik binnenkort even een ander filmpje.

MilesNF

Re: 5jarig paard L1 dressuur oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:45

Ik vind het een leuk paard. Het diep lopen valt op zich wel mee. Als je daaraan blijft werken komt het wel goed. Verder vind ik het een onrustig plaatje en dat komt vooral omdat jij continue aan het drijven ben. Het lijkt wel of je hem bijna elke pas een schop geeft.
Ander commentaar is moeilijk te geven omdat het filmpje van slechte kwaliteit is.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 00:52

@Lieke: Van me benen dat klopt, ik heb een kleine tik met mijn onderbenen, nooit gehad,.. dit is er ingeslopen sinds ik dit paard heb... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:07

Leuk paard maar oogt soms wat traag. Vooral in de galop.. Ik denk dat je tik hierdoor is ingeslopen? Ik zou in je normale training wat meer schakelen maar misschien doe je dat al wel??

offtopic.. wat is dat vervelende gepiep? het bit? :P

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:29

@share: klopt dat ze wat traag oogt en ze is ook wat traag. Schakelen doe ik al maar zou ik wel nog wat meer mee kunnen nemen in de training.
Nee dat gepiep is me spoortje... ik heb een klein rond wieltje en die piept zo lekker :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:52

Davina21 schreef:
@share: klopt dat ze wat traag oogt en ze is ook wat traag. Schakelen doe ik al maar zou ik wel nog wat meer mee kunnen nemen in de training.
Nee dat gepiep is me spoortje... ik heb een klein rond wieltje en die piept zo lekker :P

Leuk paardje denk ik.
De tips: Handen naar voren, binnenhand in iedere wending zelfs nog extra naar voren om ruimte te geven voro het ondertreden van het achterbeen, sporen af, benen stil en laten afhangen, je zit is al best aardig, maar wordt nog veel mooier hierdoor.
En de neus eruit laten komen, laat je paard kijken waar ie naartoe gaat.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:55

@freeride: Bedankt voor je reactie! ik ga er zeker wat mee doen.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:03

Het ziet er inderdaad uit alsof je paard niet heel voorwaarts is. Het zou niet nodig moeten zijn om bijna iedere pas aan te drijven. Omdat je je benen nog niet helemaal stil kan houden, zou ik je adviseren om je sporen af te laten en te gaan trainen op het 'aan het been' zijn (met behulp van een zweepje). Daar heb je denk ik veel profijt van. Met een paard dat niet goed aan het been is kom je straks de L2 waarschijnlijk ook niet meer zo fijn door.. Door steeds been te geven stompt je paard op een gegeven moment waarschijnlijk af en heb je een steeds grotere hulp nodig om hem voorwaarts te krijgen. Mogelijk dat het te diep lopen op wedstrijden ook beter wordt als je paard meer voorwaarts is. Succes!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:13

Galopje, Als ik er bewust op let kan ik mijn benen wel stil houden, alleen omdat het paard niet voorwaarts is sluipt het er op een gegeven moment in om elke pas een beetje te drijven.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt te vertellen en uit te leggen en ik begrijp je helemaal. Als ik met zweep rij heeft ze heel veel spanning, dus dat doe ik bewust niet zo vaak... misschien toch een idee om daar wat meer mee te oefenen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:24

Ik denk ook dat galopje een goed advies geeft. Je kan ook een beetje oefenen met de zweep op de grond.. Leten datde zweep verlenging is van je hand..

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 08:12

Moderatoropmerking:
Offtopic en onvriendelijke reacties verwijderd.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:16

volgens mij valt ze nogal naar binnen? (eerste volte)
probeer haar rechtgericht te laten lopen
zie het ook niet goed omdat het nogal donker is maar
ze mag ook wel wat meer soepeler
voor de rest loopt ze heel netjes hoor

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:52

leuk paardje, alleen vind ik je benen ontzettend storen.
hij is indd wat traagjes, maar door hem elke stap die hij zet aan te sporen snapt die na un tijd niet dat hij er sneller van moet lopen ( als je snapt wat ik bedoel? ) probeer duidelijk te zijn in je hulpen.
dus 1x aansporen is reactie, reageert die niet > tik met de zweep.
hierdoor zul jij niet steeds met je benen zitten te kloppen, en zal je paardje actiever worden

succes verder. :D

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:49

Bedankt voor de reacties!

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:15

Wat heb je een knap paard. De training ziet er goed uit, behalve het vaak aandrijven. Is dit iets dat je bewust doet of wiebel je gewoon veel met je onderbenen? Want onrustige onderbenen kan je bij het ene paard meer hebben dan bij het ander, vooral wanneer je eigen zit nog niet optimaal is. Verder leuk filmpje, je komt er wel!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:24

Leuk paard, ik heb ook een 5 jarige van Landlord!

Wat me opviel is het vele aandrijven wat hier ook door andere genoemd word. Ik heb hetzelfde probleem, los het nu op door 2x aandrijven, geen reactie tik bij, daardoor word hij goed voorwaarts en hoef je minder te drijven wat voor het plaatje er mooier uitziet. Succes!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:07

Het is er een beetje ingeslopen dat met me onderbenen. Ik heb altijd een heel stil onderbeen gehad, maar doordat dit paard wat trager aan het been is ben ik denk meer gaan drijven. Ik ben er nu wel bewust op gaan letten en ik kan dus wel degelijk mijn been gewoon weer stil houden en op het moment dat nodig is aandrijven of hulpen geven. Ik moet er alleen ff bij na blijven denken tijdens het rijden...

Bedankt iedereen voor de reacties! erg leuk om eens een ander zijn mening en visie aan te horen. +:)+

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:37

heel netjes met een 5 jarige!
idd je benen wat al gezegd is:) meer dan bij elke stap drijf je haha maar daar ga je al aan werken las ik :)

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:59

te diep lopen valt wel mee :P en ze is ook nog niet zo oud en je kan niet verwachten van een paard dat 5 is dat ie perfect loopt. :P alles op zen tijd verder is het super leuk om te zien! :P

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:12

Davina21 schreef:
Galopje, Als ik er bewust op let kan ik mijn benen wel stil houden, alleen omdat het paard niet voorwaarts is sluipt het er op een gegeven moment in om elke pas een beetje te drijven.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt te vertellen en uit te leggen en ik begrijp je helemaal. Als ik met zweep rij heeft ze heel veel spanning, dus dat doe ik bewust niet zo vaak... misschien toch een idee om daar wat meer mee te oefenen.......

Je hoeft met een zweep natuurlijk niet meteen te gaan slaan. Zeker niet als ze dat herkent (van vroeger?) en daardoor nerveus wordt. Een zwiepje in de lucht werkt vaak al heel erg goed.
Oefenen vanuit stilstand (zonder spoor): kuitdruk (binnenkant kuit dus niet je hak aandrukken) geven en weer los die kuit met iets ruimte op de teugel. Gaat ze niet voorwaarts, dan weer kuitdruk met tegelijk een zwiepje in de lucht. Denk erom dat je de kuitdruk direct weer loslaat...
Zwiepje met de zweep is het makkelijkst als je de zweep "op de kop" vast houdt. Dus niet naar beneden wijzend maar andersom en naar boven wijzend. Dan heb je nl alle ruimte om te zwiepen ;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 07:14

Haha wat grappig ik kom jou vaak tegen op wedstrijd :)

Ik ben het eens met de anderen. Been is naar voren, reageert ze niet tik achter je kuit. Bij mijn paard is dat vaak na 1 keer al klaar en gaat dat super. Verder vind ik je erg vriendelijk rijden!

chiquitoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:38

Ik zou je benen wat stiller houden en wat naar achter.
Verder ziet het er goed uit hoor!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:42

Hij loopt inderdaad wat momenten te diep.
Dit komt puur omdat hij nog niet sterk genoeg is om zichzelf te dragen.
Hij is nu vijf dus daar kan je zeker wel mee aan de gang gaan.
Dus sterker maken is de oplossing.
Voor de rest proberen je hulpen kleiner te geven.
Succes!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:06

@kelly:
O wat leuk dat je me altijd op wedstrijd tegen komt! ik kan jou zo even niet voor de geest halen. Maar dan start ik zeker altijd tegen jou als je ook L1 start?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:43

Davina21 schreef:
@kelly:
O wat leuk dat je me altijd op wedstrijd tegen komt! ik kan jou zo even niet voor de geest halen. Maar dan start ik zeker altijd tegen jou als je ook L1 start?

Jaa dat klopt haha. Jullie trailer was de laatste keer in hippolytushoef stuk geloof ik en jullie stonden volgens mij naast ons ;)
Ik rijd vaak bij de wironruiters, ben daar ook lid ;) en in anna-paulowna. En volgens mij heb ik je weleens gezien in den helder haha :)

Gefeliciteerd trouwens!