scherp bit?? weet iemand wat voor bit dit is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annerie262

scherp bit?? weet iemand wat voor bit dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:16

hoi ik doe mijn betogende (overtuigende) spreekbeurt samen met een klasgenoot, en we doen het over de stelling: paarden mogen (niet) met scherpe bitten worden gereden

nou had ik nog ergens een bit liggen en nou was mijn vraag is er een naam voor dit bit en is hij scherp

de twee zijkanten zitten scharnieren in en de 'stang' heeft geen scharnieren, het is vroeger gebruikt voor een (belgisch) trekpaard en het bit zelf is van koper als je nog verdere info wil kan je dat altijd vragen (het kinriempje is afneembaar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft)

hier is een foto :
http://tynipic.com/images/cqs1328713706s.jpg

het topic mag verplaatst worden ik wist niet waar ik hem moest plaatsen
en sorry dat ik geen directe foto heb ik weet niet hoe dat moet (weet iemand hoe dat moet? ) :o :o

mrie

Re: scherp bit?? weet iemand wat voor bit dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:24

Dit is een roosjes bit, het wordt gebruikt bij het mennen. Het is verder niet bijzonder scherp

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:34

mrie schreef:
Dit is een roosjes bit, het wordt gebruikt bij het mennen. Het is verder niet bijzonder scherp

maar is het een scherp of een stomp bit

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:37

Dit is inderdaad een bit voor het mennen, een roosjes bit. Hij heeft een hefboomwerking, dat hoort mijn of meer bij menbitten. Dit bit is over het algemeen een fijn bitje voor een beginnende menner. Met een goede meegevende hand is het zeker een fijn bitje. Hij is zeker niet scherper dan andere "standaard" menbitten.

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:43

s6801881 schreef:
Dit is inderdaad een bit voor het mennen, een roosjes bit. Hij heeft een hefboomwerking, dat hoort mijn of meer bij menbitten. Dit bit is over het algemeen een fijn bitje voor een beginnende menner. Met een goede meegevende hand is het zeker een fijn bitje. Hij is zeker niet scherper dan andere "standaard" menbitten.

gewoon vergeleken bij alle bitten die er zijn ook voor gewoon rijden want ik wil weten of het als scherp bit als voorbeeld kan dienen :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:44

Bitten die (OHZ) over het algemeen als "scherp" bekend staan zijn o.a. de waterford de pelham en de pessoa. Maar voor elk bit geld: het bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Daar komt voor de pessoa nog bij op welke afstellingen het bit wordt gebruikt verschil maakt.

Annerie262

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:47

s6801881 schreef:
Bitten die (OHZ) over het algemeen als "scherp" bekend staan zijn o.a. de waterford de pelham en de pessoa. Maar voor elk bit geld: het bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Daar komt voor de pessoa nog bij op welke afstellingen het bit wordt gebruikt verschil maakt.

gewoon vergeleken bij alle bitten die er zijn ook voor gewoon rijden want ik wil weten of het als scherp bit als voorbeeld kan dienen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:48

Annerie262 schreef:
s6801881 schreef:

gewoon vergeleken bij alle bitten die er zijn ook voor gewoon rijden want ik wil weten of het als scherp bit als voorbeeld kan dienen

Wat ik al zeg, het is geen scherp bit, maar het is ook geen stomp bit. Als voorbeeld voor je presentatie is dit zeker niet "goed" genoeg: zoals ik al aangeef; voor beginnende menners is dit een prima startbitje. Een scherper dan gemiddeld menbit is bijvoorbeeld de Liverpool

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:51

Het is niet sterk of stomp, maar zit er tussenin. Daarnaast kan je menbitten niet vergelijken met rijbitten. Heb je wel goed nagedacht over je stelling + spreekbeurt? Een bit is namelijk zo scherp als de hand van de ruiter. Dus of je iedereen kan overtuigen met je stelling...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:53

s6801881 schreef:
Bitten die (OHZ) over het algemeen als "scherp" bekend staan zijn o.a. de waterford
Wat is hier scherp aan dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:53

Annerie262 schreef:
mrie schreef:

Korte en gebogen scharen maken dit een zachte stang. Door de scharen zal je altijd een hevelwerking hebben, maar dit is een van de mildere stangen die vrij standaard gebruikt worden. Gemiddelde liverpool (meest gangbare menbit) kan met meer hevelwerking gebruikt worden.

Om het even ingewikkeld te maken : of een bit scherp is hangt altijd mede af van de pasvorm bij het paard dat hem in heeft en de handen van de ruiter/menner. Hoe goed een paard op een optoming loopt is ook afhankelijk van een goede opvoeding en opleiding. Als die klopt maakt met niet zo heel veel uit wat je er in of omhangt om de knopjes te bedienen.

Bij de klassieke rijschool vroeger gebruikelijk juist beginners een stang in handen te geven ivm stille ligging en dus duidelijke hulpen. Trenzen waren ivm bewegelijkheid en dus onduidelijkheid alleen voor gevorderden.

Ondanks de reputatie zijn er paarden die veel fijner lopen op een stang (pelham, ijslanderstang, snaffle with shanks, etc.) dan een trens. En dat is dan niet zozeer om de "strengere" werking, maar om hoe dat bit in de mond ligt en waar de signalen van de ruiterhand dus aankomen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:57

Als aanvulling op Tamary: bij klassiek gaven ze mensen met een hardere hand ook vaak een stang(met hefboom) in handen, simpelweg omdat ruiters dan het gevoel hebben scheermessen in handen te hebben en dan opeens wel met zachte en stille hand kunnen rijden. Uiteraard onder begeleiding!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:31

Dit bit is niet bedoeld om mee te rijden, maar om mee te mennen, dat maakt een groot verschil. Voor mennen is het een vrij zacht bit, om mee te rijden niet. Je stelling is trouwens behoorlijk ongenuanceerd. Elk bit heeft een bepaalde functie het is de reden dat het wordt gebruikt en de manier waarop die een bit scherp maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:39

Bitten zijn niet scherp of stomp, het is de ruiterhand die dat is. Een Fries Roosjesbit is een bit wat alleen voor het mennen gebruikt wordt en het is ideaal voor meerspannen vanwege de korte gebogen onderboom.

En inderdaad wat Petra_O zegt; ieder soort bit heeft een ander achtergrond verhaal waardoor er vaak niet gezegd kan worden dat het scherp is of niet. De shanks komen uit de western wereld waar men met los contact rijd en als er een signaal nodig is dan kun je door middel van de hefboomwerking deze met enkele grammen doorgeven terwijl het paard dan wel de volledige hulp binnen krijgt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:42

Annerie262 schreef:

Je blijft deze vraag herhalen terwijl je er zelf ook wel over na kan denken nu dat er veel informatie wordt gegeven, dit begint anders ook teveel op een huiswerktopic te lijken denk ik want het is niet de bedoeling dat bokt meer nadenkt over je huiswerk dan jijzelf. :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:54

Sporen zijn scherp of stomp, bitten zijn geschikt of ongeschikt voor een combinatie in een bepaalde situatie.
Huiswerktopics zijn inderdaad niet toegestaan, daarom hier een slotje.