Rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:09

Hallo allemaal,
De pony waar ik op rijd reageert erg slecht op een bit, en ik rijd dus altijd zonder. Ik heb een bitloos hoofdstel a la dr.cook.
Ik vind echter de aansnoer-neus-toestand niet ideaal. Ik wil eens helemaal terug naar de basis, en kiezen voor een touwhalster. Ik heb wat filmpjes op youtube gekeken, waar het touwhalster word aangeraden om mee te rijden, maar ik zou graag wat nederlandse ervaringen willen horen. Wie rijd er met een touwhalster, en hoe bevalt het je?

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:10

Ik vind het maar niks, rijden met een touwhalster...
Vind een touwhalster veel te ''scherp'' daarvoor.

Cassidy

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:14

Als je helemaal terug wilt naar de basis, blijf er voorlopig naast staan en ga grondwerk doen. Met touwhalster.

Je manier van rijden zul je met touwhalster moeten aanpassen. Rij je dressuurmatig of recreatief?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:17

Het ene paard reageerd er wel goed op, het andere gaat er tegen in of is zelfs onbestuurbaar.
Kijk of het voor jou als combinatie werkt en anders op zoek gaan naar een ander bitloos hoofdstel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:08

Ik rij met touwhalster, maar niet met aangenomen teugels. Ik vind het superhandig :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:48

Ik rijd met touwhalster, maar inderdaad niet met constante druk. Slecht idee. Voor dressuren is het ook niet erg geschikt. Verder is het touwhalster een van de betere bitloze optomingen, IMO. Het weegt lekker weinig en is makkelijk te gebruiken. Als je bang bent voor de scherpe touwtjes, kun je een bontje om de neus en eventueel achter de oren doen. Het belangrijkste is dat het bij je paard past. Gelukkig zijn touwhalsters lekker goedkoop en niet heel moeilijk zelf te knopen, dus als het voor jullie niet blijkt te werken is er nog niks verloren. Succes!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:53

Ik rij met touwhalster, maar wel die van FRA. Die is wat dikker, bevalt prima voor buitenritjes !

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:24

NH -> RT-P

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:32

Ik rij vaker met touwhalster en dan stuur ik met neck reining, dus ook geen constante druk op de teugels. Verder rij ik ook veel met een sidepull, die mij ook heel erg goed bevalt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 12:56

Deze pony heb ik een tijd bitloos gereden. Ik rij recreatief met haar, maar ben dus heel lang eruit geweest vanwege een rugoperatie. Ik moet dus zelf ook weer opbouwen, en zij heeft in de tijd dat ik er niet was (anderhalf jaar) eigenlijk niks meer gedaan. Ik was nooit zo heel tevreden over dr cook hoofdstel wat ik had vanwege het afklemmende effect van de neus. Ik rij op losse teugel. Ik denk dus dat het touwhalster voor mij wel ideaal kan zijn. Grondwerk is ook waar ik mee ben begonnen, maak je geen zorgen. Ik heb totaal geen haast.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:56

Ik vind het touwhalster ideaal zolang je niet van plan bent serieus te dressuren ;)

Rijd er mee buiten, springen en de basis van dressuur. Als je hem te scherp vindt, kun je ook een bontje om de neusriem en achter de oren doen. Moet je wel opletten of het halster dan niet te strak gaat zitten.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:30

een touwhalster is te scherp om mee te rijden, en kan een niet fijne druk geven op de neus, je kunt ookzelf gewoon een bitloos hoodsstel maken door de teugels een de bakstukken te bevestigen, iets wat heel handig werkt!