Aantal problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje1996

Aantal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:00

Sinds een paar maanden rij ik een tuiger, nu werd ze niet veel onder het zadel gereden. Nu ben ik dus actief bezig met rijden, maar nu heb ik wel een paar problemen, misschien kunnen jullie mij hier bij helpen.

1. Tijdens het rijden spant ze ontzettend haar rug aan en gaat dan helemaal met haar hoofd omhoog lopen. We hebben het zadel gecheckt en die ligt gewoon goed.

2. Ik rij buiten met de martingaal omdat ze tijdens de galop dan ook erg haar hoofd omhoog gooit en ik dan geen controle meer heb, zijn er nog andere oplossingen om te voorkomen dat ze haar hoofd zover omhoog gooit dat ik geen controle meer heb?

3. De ontspanning heeft niet te maken met voorwaards neerwaarts, ze is voorwaards genoeg en ook redelijk goed terug te nemen als dat moet, behalve als we buiten gaan galopperen, dan is ze te enthousiast dat het me best moeite kost om haar terug te nemen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want wil dit echt oplossen.

Boompje1985

Re: Aantal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:41

hoe zit het met longeren doet ze het dan ook ? (en ik denk dat je bedoeld dat ze haar rug wegdrukt??? moeilijk beoordelen van achter een scherm maar dat gaat vaak samen met vogeltjes tellen) ik zou eerst met longeren en misschien een hulpteugel (als je daar ervaring mee hebt) haar proberen wat meer ontspannen over haar rug te laten lopen. hoe is het verder met jou zit? stuiter je een beetje misschien ? en wat doe je om haar terug te rijden als je wel buiten in galop rond rijd? hoe reageert ze op je hulpen anders kun als je buiten de ruimte hebt gewoon voltes een keer linksom en dan weer rechtsom bijvoorbeeld zo hou haar bezig en als je zelf erg gespannen bent en met te korte teugels rijd dan breng je de spanning ook over op je paard waardoor ze ook eerder met een korte hals en verkorte passen gaat lopen!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:36

Hoi Leetje1996,

Ik heb zelf ook een tuiger (gelderse) en de problemen die je tegenkomt zijn mij niet onbekend.
Je moet goed bedenken dat een tuiger erop gebouwd is om dingen te trekken (voor de kar en op het land), dus je kan niet van het paard verwachten dat ze in een keer laag kan gaan lopen en stelling en buiging heeft. Je moet het als het ware aan haar uitleggen door vooral in het begin ook je stem te gebruiken.

Een aantal vragen aan jou;
1. Heeft ze voor de kar gestaan?
2. Hoe oud is ze?
3. Is ze in en doorgereden?

Je zegt dat ze niet veel is gereden, het is belangrijk om een goede instructeur te zoeken die jou en je paard kan uitleggen wat je moet doen om het paard te ontspannen. Vooral kijken naar iemand die ervaring heeft met tuigers, want dat zijn niet de makkelijkste, maar als ze er eenmaal voor gaan doen ze het voor 200% en zullen ze alles voor je doen.

Succes!

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:41

@brighteyes85, ik weet dat ze dat niet allemaal zomaar kunnen, maar omdat ze dit eerst nooit deed vroeg ik mij af hoe dit zou kunnen komen.

Antwoord op jou vragen:
1. Ze loopt vaak voor de kar, dat is eigenlijk het enige wat de eigenaar met haar doet en het longeren dan.
2. Ze is nu 6 bijna 7 jaar.
3. Ze is zadelmak gemaakt door de dochter van de eigenaar, die heeft haar de basisdingen geleerd zoals stap, draf en galop. De rest kende ze nog niet, ben nu met haar bezig dat we kunnen wijken, dat doet ze al in stap.

Verder kan ik op het moment niet lessen door het weer en er bij ons op stal geen binnenbak is. Verder ga ik les krijgen van de dochter van de eigenaar en die is ook een instructrice op een manege en heeft haar natuurlijk zelf ook gereden.

Hopelijk heb je hierbij voldoende informatie

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:43

Ik herken het. Heb elf jaar een halve tuiger gehad (pappa's kant was dressuur). Ik had er altijd een martingale aan zitten, en een hoop geduld. Bij die van mij werkte veel overgangen rijden, bijna overgangen, schakelen in de gangen heel erg goed. Die van mij had snel door dat zijn hoofd in de lucht gooien voldoende was om onder het werk uit te komen. Ik reed heel veel lijnen, voltes enz enz. Afwisseling in het werk, dan balkjes, dan dressuur, dan springen, bosrit, grondwerk, longeren, wandelen. Owja en geduld haha! Uiteindelijk gaf hij zich vaak over en liep hij ontspannen. Was mij in ieder geval duidelijk dat je niet kon winnen als hij zijn nek erop zette. Ik reed alleen hobbymatig, dus soms als hij echt heel erg was, nam ik genoegen met contact aan met zijn mond en ging ik hem aan het werk zetten met bovenstaand werk. Uiteindelijk liep hij dan netjes. Maar het heeft me vaak genoeg bloed, zweet en tranen gekost.

Succes

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:49

@LoesLucky, Ik rij soms ook met een martingaal maar die is best wel groot en heeft eigenlijk haast geen nut volgens mij lesgever, nu ga ik niet over het kopen van de spullen, maar heb het wel aan de eigenaar verteld.
Het helpt inderdaad wel om veel figuren en overgangen te rijden. Daar ben ik ook mee aan het oefenen. We zijn sinds kort ook begonnen met springen, dat vind ze super leuk en doet dan zeker haar uiterste best. Ze vind dit nog wel heel moeilijk omdat ze nog nooit eerder had gesprongen. Buitenritten vind ze helemaal geweldig. Verder kan ik met dit weer niet veel doen, door de sneeuw en het hebben van alleen een buitenbak, dus wandel ik veel aan de hand en ben nu ook bezig met wat vrijheidsdressuur.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:10

Leetje1996 schreef:
@brighteyes85, ik weet dat ze dat niet allemaal zomaar kunnen, maar omdat ze dit eerst nooit deed vroeg ik mij af hoe dit zou kunnen komen.

Antwoord op jou vragen:
1. Ze loopt vaak voor de kar, dat is eigenlijk het enige wat de eigenaar met haar doet en het longeren dan.
2. Ze is nu 6 bijna 7 jaar.
3. Ze is zadelmak gemaakt door de dochter van de eigenaar, die heeft haar de basisdingen geleerd zoals stap, draf en galop. De rest kende ze nog niet, ben nu met haar bezig dat we kunnen wijken, dat doet ze al in stap.

Verder kan ik op het moment niet lessen door het weer en er bij ons op stal geen binnenbak is. Verder ga ik les krijgen van de dochter van de eigenaar en die is ook een instructrice op een manege en heeft haar natuurlijk zelf ook gereden.

Hopelijk heb je hierbij voldoende informatie

Ken het probleem helemaal.
Ik rijd dan manege lessen, en daar is een jaar geleden ook een tuiger bijgekomen als manegepaard.
Paard had altijd voor de kar gelopen maar was niet meer geschikt.
Je moet eerst even wat weten. Een tuiger word gefokt om met zijn hoofd hoog te lopen, en de benen hoog op te tillen zegmaar. Ook worden de paarden die altijd voor de kar lopen vaak hoog ingesteld zodat ze beter kunnen trekken.
Dit rij je er niet zo 123 uit. Je paard heeft eigenlijk altijd voor de kar gelopen dus zou waarscheinlijk ook moeite met de galop hebben?
De tuiger die ik dan rijd had ook altijd zijn hoofd hoog. En als hij te hard ging, kwam zijn hoofd zo ontzettend dichtbij dat ik geen rem meer had. Wat ik heb gedaan was proberen om te gaan zitten en toch te remmen. Erg moeilijk als je je handen al in je nek moet houden om te remmen, maar je paard moet het toch leren. Of je stuurt hem even een hoek in zodat hij stil staat. Ook kan je hem wat meer teugel geven zodat hij je hand weer opzoekt. Daarna kan je gaan remmen.

Ik kan je niet precies vertellen hoe ik dit oploste, maar dit is wel zo ongeveer wat ik gedaan heb bij deze tuiger.
Deze tuiger liep dus ook met zijn hoofd hoog, en loopt nu netjes nagevelijk.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:25

Wat ik je mee wil geven is dat iemand je les moet geven die begrijpt hoe een tuiger werkt en de kennis en vaardigheid heeft om dat aan jou en aan het paardje uit te leggen.

Zelf ben ik in manegelessen en priveles gaan rijden bij iemand die zelf al jaren tuigpaarden heeft en zowel menles als dressuurles op hoog niveau geeft, daardoor ben ik nu zover dat ik zonder hulpteugels haar netjes voorwaarts-neerwaarts krijg en dat zij zich durft te ontspannen en toch op haar eigen benen loopt.
Waar ik vooral mee bezig ben is veel voltes rijden en met mijn stem werken. Door eerst voorwaarts te rijden en actief bezig blijven met het rijden van figuren kan ik haar oppakken en door mijn benen, zit en stem te gebruiken sturen. En veel overgangen rijden om haar achterhand te laten gebruiken.
Belangrijk is het gebruiken van je stem bij het aanleren van de dingen die je wil doen. Ik zou voorlopig nog niet beginnen aan wijken o.i.d. eerst maar eens de basis doorrijden, dus veel voltes en bevestigen in stap draf en galop (waar ik zelf nu nog mee bezig ben). Ze moet eerst aan je been zijn en dan kun je verder werken. Belonen als ze iets goed doet! Heel uitgebreid belonen als ze iets goed doet.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:29

@brighteyes85, het probleem is dat ik niemand weet bij mij in de buurt wie mij les kan geven die veel ervaring heeft met tuigers, nou ga ik waarschijnlijk op mijn oude manege lessen, daar hebben ze ook een tuiger waar ik vaak op reed.

Verder rij ik ook veel voltes en andere figuren en ze reageert inderdaad beter als ik mijn stem erbij gebruik. Het wijken is meer dat ze zich niet snel laat afleiden omdat ze dan moet nadenken waar ze haar benen neer zet, we doen dit ook alleen nog maar in stap. Verder maak ik veel overgangen want haar concentratie is niet zo goed en die van mij ook niet. Dat is dus ook nog een verbeter punt voor mezelf.

Bedankt voor de goede tips, ik ben nog opzoek naar een goeie lesgever die meer ervaring heeft met tuigers maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Tenminste niet op een plek die voor mij bereikbaar is.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:34

Het probleem komt iets voort uit het tuigpaardmodel wat ze waarschijnlijk heeft. Probeer haar juist wat meer nagevelijk en door het lijf te rijden, daar zal ze hard van opknappne

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:45

PB even in welke regio je zit misschien kan ik je helpen met het vinden van een instructeur, als je dat wil

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:31

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 17:23

@kareldeg, dat nagelevelijke krijg ik er juist niet jammer genoeg. Misschien heb je daar nog tips voor?

@specialmoon, bedankt voor de tip maar dat is te ver weg voor mij jammer genoeg

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:14

iemand nog tips?

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:06

nog meer mensen??

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:11

Vind het lastig om tips te geven, omdat ik het paard nog niet heb zien lopen... Het kan zoveel zijn..
Ook mijn vraag: Welke regio zit jij?

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:40

We zijn de laatste tijd hard aan het werk gegaan met zowel lang en laag aan het beginnen en het oppakken nu gaat het al wat beter en zal binnenkort eventjes nieuwe foto's laten maken

hier heb ik eerst nog een paar oudere foto's kunnen jullie misschien meer tips geven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hopelijk kunnen jullie hier wat mee
@LiVetime ik zit in de regio flevoland