Te veel naar voren zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleurchika

Te veel naar voren zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:13

Hee.
ik heb een probleem; ik zit met mijn schouders en bovenlichaam te veel naar voren.
mijn schouders 'vallen' naar voren. ik probeer naar achteren te zitten, maar dat gaat echt niet.

doordat ik naar voren zit, gaat mijn kont ook omhoog en kan je bij wijzen van onder me kont door kijken.
ik vind het heel vervelend omdat ik als ik te ver naar voren ga zitten, mijn paard heel snel gaat. ze gaat dan bijna onderuit in de bocht, omdat ik voor haar gevoel in race houding zit.

iemand tips?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:18

Ik weet dat je geneigd bent om juist op een snel paard naar voren te gaan zitten. Waarom dit zo is weet ik niet, maar het werkt wel tegen je.
Het beste wat je kunt doen is jezelf heel lui maken.
Je steekt je borstbeen goed naar voren (dan vallen je schouders mooi naar achteren), en je draagt je hoofd netjes op je schouders. Meesten laten hun hoofd naar voren hangen, en dat ziet er niet uit.
Dit doe je dus door je kin iets in te trekken en ervoor te zorgen dat je kruin het hoogste punt is van je hoofd. Als je dit doet, en je kijkt in de spiegel, zul je zien dat dit een hele verbetering zal zijn.

Het lui maken doe je door jezelf goed in het zadel te laten zakken, door je benen lang te maken en naar beneden te strekken. Je enkels maak je lang, dan gaat je hak naar de grond toe. Goed veren in je gewrichten, dan absorbeer je de bewegingen van het paard beter en stoor je hem minder.

Controleer nog even of je zadel niet te veel achterover ligt. Want dit kan ook veroorzaken dat je naar voren gaat zitten. Dat doe je omdat je dan met lichtrijden gemakkelijker uit het zadel kan komen. Als het achterover ligt, lukt dat namelijk minder goed en dan compenseer je dat dus door naar voren te gaan met je lichaam.

fleurchika

Re: Te veel naar voren zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:23

supergoeie tips! ik ga het zeker uitproberen. heel erg bedankt!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:30

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:52

Rij je met andere mensen in de buurt? Vraag ze of ze als ze het zien willen zeggen ' recht op zitten!' dan word je er aan herinnerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:56

Kun je ook een foto van je opgezadelde paard maken, van opzij graag en op een vlakke bodem staand. Dan kun je dit wegstrepen of er juist wat aandoen want als je zadel niet goed ligt kun je oefenen tot je een ons weegt maar dan lukt het nooit. Juist wat iemand al zei, en achterovend liggend zadel kan dit veroorzaken maar kan ook een reden voor de snelheid van je paard zijn, slecht passend zadel kan pijnlijk zijn.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:03

Ik heb de neiging me door mijn paard naar voren te laten trekken. Ik heb geleerd dit op te lossen vanuit mijn benen en bekken. Alleen je schouders naar achteren is niet genoeg. Maak je benen lang en zwaar, ga op je kont zitten en houd je buik in. Dit heeft voor mij erg geholpen. Ook kantelt mijn zadel naar voren en kantel ik mee, daarom ben ik aan het sparen voor een nieuwe. Het is dus inderdaad verstandig om ook even jaar je zadel te (laten) kijken.