Welke rijstijl?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Welke rijstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 12:13

Hoi!

Een half jaar geleden ben ik gestopt met de paardensport i.v.m. een val die gelukkig redelijk is afgelopen.
Om een lang verhaal kort te maken, gevallen van een jong paard en daarbij een zwaar gekneusde rug aan over gehouden die veel erger had kunnen aflopen. Veel geluk gehad dus al heb ik nog wel rug en nekklachten.
Daarom belsoot ik te stoppen met de paardensport, gewoon door de gevaren.
Nu begint het wel weer een beetje te kriebelen moet ik zeggen, al weet ik niet of ik nog wel zo goed durf te rijden, (heb er dus helemaal niet meer opgezeten.)
Ik reed altijd dressuur en af en toe een sprongentje en een buitenrit tussendoor. Nu weet ik niet of dat wel is wat ik nog weer wil.
Geen idee hoe angstig ik nu ben ook etc.
Via een vriend kwam ik uit bij westernrijden, dat beoefend hij en hij is er superenthousiast over. Op de knop na dan, die schijnt niet zo leuk te zijn voor mannen. :+
Eigenlijk is mijn vraag dus of ik wel weer moet gaan rijden en zo ja of western dan misschien verstandiger en 'veiliger is. (qua gevoel dan.)
Misschien dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen? :)

Groetjes!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:19

Altijd naar om te horen, serieuze blessures van paardrijden... Fijn dat je goed hersteld!

Ik denk dat het meer te maken heeft met wel paard je onder je kont hebt hoe 'veilig' een bepaalde stijl is... Natuurlijk zit je wel lekker stevig in een westernzadel, maar je als je een bokkerige paard hebt, zit je toch 'veiliger' op een dressuurzadel dat op een rustig en braaf paard ligt... Daarnaast is het voor je eigen gevoel misschien fijn om met een bodyprotector te rijden. Ik vind dat met springen een erg fijn idee (ook al ben ik nog nooit gevallen met springen...)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:20

ik denk niet dat de rijstijl iets uitmaakt in veiligheid. Tenslotte, wanneer je op een levend vluchtdier van +_ 500/600 kilo gaat zitten, loop je risico's.

Ik weet weinig van western, maar wel dat ze ook rubrieken aan het halster doen, an dat over het geheel genomen 'relaxedheid' een groot ding is voor westernruiters. Maar ontspanning is in de dressuur natuurlijk ook enorm belangrijk. Wat er tussen jou en paard gebeurt voordat je die ontspanning of relaxedheid bereikt is natuurlijk heel verschillend, maar in grote lijnen ook weer hetzelfde..

Kortom: wellicht kan je die haltertak van de sport uitchecken en ondertussen kijken of het daadwerkelijke rijden iets voor je is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Welke rijstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:23

Ik zelf vind western eigenlijk inderdaad een veel relaxtere manier van rijden.
In mijn eerste lessen (toen pony nog omgeschoold moest worden) kreeg ik meteen oefeningen mee waarmee ik haar in een rustige state of mind kon brengen, om het zo maar te zeggen.
Een goed westernpaard dat onvoorwaardelijk naar whoa luisterd voelt ook heel veilig. Bovendien gaat western imo veel meer om het paard, hoe je dat goed opvoed, en je een dier traint dat makkelijk en fijn in de omgang is.
Ik zou zeggen, ga het vooral proberen!!!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:23

Gypsy schreef:
Een goed westernpaard dat onvoorwaardelijk naar whoa luisterd voelt ook heel veilig.

...daar zeg je het al... Het gaat niet om de stijl, maar om het paard waar je op zit. ;)

Maar als western je leuk lijkt, gewoon gaan proberen!! Vooral de sfeer er omheen vind ik wat relaxter en voor mijn gevoel veel minder prestatiegericht (wat ik positief bedoel overigens)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:35

Dat klopt ja, een dressuur gereden paard zou je dat ook kunnen leren. Maar het verschil is dat western gereden paarden dit op een goede manege al kunnen als het goed is. Verlies je dan een keer je evenwicht, is het een stuk makkelijker om je paard stil te zetten. Voor de onzekere ruiter kan dit een hoop doen. Al is het alleen maar het idee.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:38

Paardensport blijft een risico..

Het ligt ook aan je paard zijn karakter.

Misschien is mennen wel wat voor je? Zit je wel lekker, je kan niet van je paard vallen, tuurlijk ook genoeg risico's, ik heb altijd gesprongen en eventing gereden en zeer vaak de grond gekust, maar ik ben het wel gewend haha, maar nu toch overgestapt naar mennen en erg veel plezier van. Maar mocht je het 'op een paard zitten' te spannend vinden kan dit een uitkomst bieden!

Maar western is ook erg leuk, allemaal ook wat relaxter :j Gewoon dingen uitproberen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:48

Veiligheid op het paard is niet afhankelijk van de rijstijl, maar van de combi ruiter, paard en opvoeding. Als je onzeker bent om op een paard te stappen, dan zoek je een superbraaf paard waar je je toch veilig op kunt voelen en gaat daarmee rijden. Dan bouw je weer wat zekerheid op en kun je verder kijken. Wat voor zadel er op dat paard ligt en welke optoming je gebruikt is alleen maar van belang als jij daar zelf belang aan hecht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:58

IK denk inderdaad ook dat de stijl niet zoveel uit maakt, op een paard wat ik vertrouw voel ik me zonder zadel veiliger dan op een western zadel in een harnas op een wild vreemd paard.

Maar een western zadel voelt inderdaad wel heel stevig maar ik vond dat ergens weer niet zo fijn. Had meer het idee dat ik vastzat ofzo, dat vind ik juist niet zo relaxed (maar ik denk niet dat dat zadel de goede maat had voor mijn kont dus misschien dat ik daarom ook wel niet helemaal lekker zat :Y) )

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:11

Er zijn heeeeeeel veel verschillende soorten westernzadels. Wat voor de 1 heerlijk zit, is voor de andere weer waardeloos.
Daarnaast is het ook een beetje een kwestie van wennen ;) Dat een westernzadel niet veilig zou zijn is je reinste onzin.

Maar om even specifiek in de gaan op de TS: Enerzijds lees ik dat je af en toe klachten hebt en anderszijds speelt veiligheid een rol:

1. Binnen het westernrijden heb je verschillende disciplines. Als ik het zo lees kan de Western Pleasure wel iets voor je zijn.
Pleasure gefokte paarden hebben hele vlakke, comfortabele gangen, heerlijk om dat uit te zitten.
Er is uiteraard veel training voor nodig om daar naartoe te werken, maar voor jou specifiek lijkt het mij een goede richting.

2. Qua veiligheid ben ik het wel met het gros eens dat veiligheid natuurlijk voor een groot deel aan het paard ligt.
Maar binnen de western is het heel normaal om naast het rijden ook regelmatig grondwerk en sacking out te doen.
Resultaat: goed opgevoede, kalme paarden. Het beroemde 'koele' westernpaard heeft niet alleen met het ras te maken, maar zeker zoveel met de opvoeding.
Let wel; over het algemeen natuurlijk en het moet vooral ook 'bijgehouden' worden.

Daarnaast is het mijn ervaring dat grondwerken een onzekere ruiters heel veel zelfvertrouwen kan geven.
Mijn advies is dan ook om eens op een western manege te gaan kijken. Geef vooral mee dat je het een beetje spannend vindt.
Dan kun je het rustig gaan opbouwen. En geloof mij maar: eenmaal western rijden en je wilt nooit meer terug :D
'Mijn' stal zit niet bij je in de buurt, maar je kunt altijd eens op de website kijken als referentie :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:26

Zo ik zal even op iedereen reageren, in ieder geval bedankt voor de vele reacties! :)

@loeitie84: Ja idd, dat maakt natuurlijk altijd verschil. De val van het paard kon hij trouwens ook weinig aan doen hoor, de eigenaar des te meer maar daar kan ik nu helaas niks meer aan veranderen. Het gaat meer om mijn gevoel denk ik. Met je gevoel breng je toch een hele hoop over. Een braaf paard is voor nu sowieso een must!
@mikey: Idd, het blijft een gevaarlijke sport, aan de andere kant met dit weer in je auto stappen kan ook zeer gevaarlijk zijn en van een trap kun je ook vallen. :') Daar dacht ik dus ook aan, ben een leek op westerngebied maar het ziet er altijd zo heerlijk ontspannen uit. Geen idee of het mijn stijl is, het lijkt me wel een meer relaxte tak.
@gypsy: Idd. Een goed afgericht paard helpt ook aardig mee aan het relaxgevoel. :+ Maar de stijl is toch heel anders en op een andere manier van presteren gericht. Ik denk dat ik sowieso een keer een poging ga wagen, het lijkt me al langer leuk ook die stijl een keer te proberen. :D
@loetie84: Dat idee krijg ik ook, zeker onder de ruiters, nu wil ik de dressuurtak niet aanvallen maar toch.
@melanieb: Idd, ik had gelezen dat je was gestopt met de spring en SGW sport. Je hebt/had twee prachtige toppers vond ik! Mennen heb ik wel eens recreatief gedaan, met een fjord en een kar zeg maar. Vind ik ook erg leuk. Zelfs een keer met twee shetten gedaan die voor de wedstrijden waren, het is niet zo makkelijk als het lijkt, daar kwam ik gauw achter.
@waratje: daarin heb je helemaal gelijk, al moet ik zeggen voor mijn gevoel en zo'n breed zadel met zo'n grote knop, lijkt het mij wel veel fijner. Gewoon the feeling. Maar inderdaad een braaf paard in het begin zou ook een optie kunnen zijn, voor het vertrouwen.
@liedje: Hahah ik moet heel erg lachen om die laatste zin, kan ik me voorstellen. Ik ben er ook nog niet overuit, heb wel een paar paarden gereden die zooo braaf waren dat ik er zo zonder zadel het bos mee in zou hobbelen. Dat is voor mij belangrijk in het begin, weer vertrouwen kunnen krijgen.
@rumpleteaser: Bedankt voor je uitgebreide reactie, idd. westernzadels hebben natuurlijk ook verschillen maar het 'vaste' zitten lijkt me fijn. Ik rij nu niet dus geen idee wat mijn rug doet op een paardenrug maar een fries of een quater met mijn rug, ik denk dat ik het wel weet. :P Gewoon recreatief in het bos kunnen en durven hobbelen is mijn eerste doel. Lijkt me heerlijk om net als cowboy (man hier in de buurt met zijn paint) dit te kunnen doen. Maar dat is een uiteindelijk doel hoor. :+

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:27

hey
ten eerste : top dat je bijna bent hersteld na zo erge val heel erg goed!!!
je kan het altijd proberen het voordeel van western is dat je veelmeer zekerheid hebt in het zadel dan met dressuur
of springen, omdat het zadel zo breed is en de beugels breder
daarbij maakt het uit stel je gaat weer dresuuren , eerst maar een rustig erop desnoods aan de longe ( deed ik een paar jaar terug namelijk toen ik op een draver van een vriendin reed ) was de eerste keer dus ga niet zomaar op een paard galoperen of draven zonder ik hem niet ken
dan ben jij niet de enige doe contact heeft met het paard
verder wil ik je niet onderdrukken niet te gaan rijden!!

hoop dat je er wat aan hebt, en hou je ons op de hoogte ?
gr hackny

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:13

welke rijstijl je gebruikt gaat niets uitmaken aan de veiligheid hoor.. Je moet gewoon datgeen doen, waar je je goed bij voelt. En dan komt het zelfvertrouwen ook wel weer.
En het hangt er ook vanaf op welk paard je zit. Je kan evengoed erg naar vallen door western te rijden als door dressuur te rijden als je op een wat lastiger paard zit. En ook een braaf paard kan altijd plots verschieten, het is en blijft tenslotte een levend wezen he! Maar wil je zeker geen schrik aanjagen, paardrijden is gewoon een sport(lees: passie) waar risico's aan verbonden zijn (en altijd zullen zijn) omdat je werkt met dieren. Je kan wel het rijden zo veilig mogelijk maken door oa ook een bodyprotector te dragen zoals iemand hier nog voorstelde.

Maar snap hoe je je voelt, ben zelf ook een tijdje gestopt met rijden door hevige val met mijn paard vorig jaar (had toen mijn been op twee plaatsen gebroken, rug gekneusd, heup uit de kom en een lichte hersenschudding). Toen dacht ik ook *wow, ik heb geluk dat ik nog leef* en heb ik besloten de paardensport te laten voor wat het is... Wel vijf maanden later zat ik terug op een paard :D Dus herken me wel wat in jouw verhaal. De eerste maanden ben je nog wat in shock door het accident, maar eens de pijn mindert... Steekt de paardenmicrobe terug de kop op ;)

Tenslotte, je gaat niet elke keer dat je op een paard stapt zo hevig vallen.. Je kan tien keer vallen en niets breken maar je kan ook één keer vallen en meteen prijs hebben. Het is tenslotte ook geluk hebben.
En elke ruiter valt ooit wel eens hevig gedurende zijn carriere, en met dat in mijn achterhoofd stap ik er elke keer terug op :)

Zoals iemand ooit zei tegen mij 'paardrijden is 30%geluk 15% talent 5%wilskracht en 50% pijn, maar 100% passie' ;)

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:19

Bij iedere tak van paardensport kun je vallen en jezelf blesseren. Erg jammer, maar begrijpelijk dat je wat angstig bent geworden.

Probeer anders bij een manege te gaan rijden en zeg dat je bang bent geworden door een val. Zo kan je rustig opbouwen op een braaf paard.

SamanthaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:21

Als je egt niet mee wil rijden maar tog met paarden bezig wilt zijn kan je ook vrijheidsdressuur gan doen!!

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:22

De keus ligt altijd bij jezelf als je weet wilt gaan rijden :)
Ik denk dat het niet met rijstijl heeft te maken, maar dat het meer een kwestie is van 'het vertrouwen weer terug krijgen'.

Je zou eens om je heen kunnen kijken of je iemand kent die een braaf paard heeft zodat je het vertrouwen weer wat kunt opbouwen, en misschien dat je er begeleiding in kunt krijgen :)
Je moet gewoon doen wat je eigen gevoel je ingeeft!

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:45

Loetie84 schreef:
Altijd naar om te horen, serieuze blessures van paardrijden... Fijn dat je goed hersteld!

Ik denk dat het meer te maken heeft met wel paard je onder je kont hebt hoe 'veilig' een bepaalde stijl is... Natuurlijk zit je wel lekker stevig in een westernzadel, maar je als je een bokkerige paard hebt, zit je toch 'veiliger' op een dressuurzadel dat op een rustig en braaf paard ligt... Daarnaast is het voor je eigen gevoel misschien fijn om met een bodyprotector te rijden. Ik vind dat met springen een erg fijn idee (ook al ben ik nog nooit gevallen met springen...)

:j

Gewoon het allerliefste Rustige paardje zoeken die er is, veilig rijden met cap en bodyprotector en zorgen voor voldoende begeleiding in het begin? :) En dan lekker Western rijden! :)

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:01

Alles wat je met een paard doet is net zo gevaarlijk. Ik denk dat het niet uitmaakt wat je gaat doen. Zolang je het maar rustig opbouwt en het betreffende paard leert kennen voordat je er iets mee gaat doen als rijden.
Want bij western kan een paard net zo goed aan de kletter gaan ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:08

fibitje schreef:
welke rijstijl je gebruikt gaat niets uitmaken aan de veiligheid hoor.. Je moet gewoon datgeen doen, waar je je goed bij voelt. En dan komt het zelfvertrouwen ook wel weer.
En het hangt er ook vanaf op welk paard je zit. Je kan evengoed erg naar vallen door western te rijden als door dressuur te rijden als je op een wat lastiger paard zit. En ook een braaf paard kan altijd plots verschieten, het is en blijft tenslotte een levend wezen he! Maar wil je zeker geen schrik aanjagen, paardrijden is gewoon een sport(lees: passie) waar risico's aan verbonden zijn (en altijd zullen zijn) omdat je werkt met dieren. Je kan wel het rijden zo veilig mogelijk maken door oa ook een bodyprotector te dragen zoals iemand hier nog voorstelde.

Maar snap hoe je je voelt, ben zelf ook een tijdje gestopt met rijden door hevige val met mijn paard vorig jaar (had toen mijn been op twee plaatsen gebroken, rug gekneusd, heup uit de kom en een lichte hersenschudding). Toen dacht ik ook *wow, ik heb geluk dat ik nog leef* en heb ik besloten de paardensport te laten voor wat het is... Wel vijf maanden later zat ik terug op een paard :D Dus herken me wel wat in jouw verhaal. De eerste maanden ben je nog wat in shock door het accident, maar eens de pijn mindert... Steekt de paardenmicrobe terug de kop op ;)

Tenslotte, je gaat niet elke keer dat je op een paard stapt zo hevig vallen.. Je kan tien keer vallen en niets breken maar je kan ook één keer vallen en meteen prijs hebben. Het is tenslotte ook geluk hebben.
En elke ruiter valt ooit wel eens hevig gedurende zijn carriere, en met dat in mijn achterhoofd stap ik er elke keer terug op :)

Zoals iemand ooit zei tegen mij 'paardrijden is 30%geluk 15% talent 5%wilskracht en 50% pijn, maar 100% passie' ;)

Wauw jouw verhaal is precies hoe ik mij voel, maar het niet onder woorden kan brengen. Ik snap dat je bij alles kunt vallen, paarden sport is gewoon een groot risico. Maar dressuur en springen vind ik wel heftiger dan rustig recreatief western rijden, wat voor mijn rug misschien ook wel lekkerder is!

@hackney: bedankt voor je tips, kan ik zeker wat mee. Ik hoop in ieder geval ooit weer te rijden. Mis het wel ontzettend nu!
@kareldag: daar heb ik ook al aan gedacht, ga nu eerst naar de chiropractor, als die zegt dat het weer 'veilig' is ga ik weer een poging wagen.
@samantha: sorry dat is niet echt mijn ding, ik kan wel dingen met paarden gaan doen maar het is toch niet hetzelfde. Misschien is dat wel leuk voor het eerst, voor het vertrouwen.
@twinkle: Daar heb je wel gelijk in, wil sowieso graag eerst een braaf paard onder mijn kont, voor zover je dat kunt regelen. :P Weet uit ervaring dat niet alle manege paarden dat per definitie zijn, maar zal eens rondkijken.
@duke: Dank je wel voor je lieve reactie.
@cupcake: dat is ook zo, meer het gevoel denk ik ook hoor. Misschien dat ik ook wel weer gewoon dressuur ga rijden hoor..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:29

Mijn ervaring is dat veiligheid wel, onrechtstreeks, te maken heeft met rijstijl.
Doordat binnen de western wereld veel meer aandacht wordt besteed aan opvoeding en de paarden een cool karakter hebben gebeuren er veel minder ongelukken.

Mijn dochter heeft acht jaar manege en LRV gereden en valpartijen waren bijna wekelijkse gebeurtenissen, die werden beschouwd al "er bij horend".
Zij rijdt nu 5 jaar western, heeft haar paint merrie meer opgeleid en op die jaren heb ik twee valpartijen gezien, een beginneling die onbewust haar paard in draf deed stoppen en zij ging over de kop en een van de beste reining ruiters die nog juist dat extra puntje wou halen in een nog iets snellere cirkel en daarbij met paard en alle onder uit schoof.

Veiligheid heeft niet zozeer te maken met rijstijl maar wel met de wijze dat er met paarden wordt omgegaan.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:38

MarcR schreef:
Mijn ervaring is dat veiligheid wel, onrechtstreeks, te maken heeft met rijstijl.
Doordat binnen de western wereld veel meer aandacht wordt besteed aan opvoeding en de paarden een cool karakter hebben gebeuren er veel minder ongelukken.

Mijn dochter heeft acht jaar manege en LRV gereden en valpartijen waren bijna wekelijkse gebeurtenissen, die werden beschouwd al "er bij horend".
Zij rijdt nu 5 jaar western, heeft haar paint merrie meer opgeleid en op die jaren heb ik twee valpartijen gezien, een beginneling die onbewust haar paard in draf deed stoppen en zij ging over de kop en een van de beste reining ruiters die nog juist dat extra puntje wou halen in een nog iets snellere cirkel en daarbij met paard en alle onder uit schoof.

Veiligheid heeft niet zozeer te maken met rijstijl maar wel met de wijze dat er met paarden wordt omgegaan.

Hier ben ik het mee eens

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:43

Ik zie het maar zo:
Je kunt van een paard vallen en je arm breken, maar hetzelfde kan je ook overkomen als je van je fiets valt.

Het ligt er ook aan welk paard je onder je kont hebt.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:58

Western vind ik zelf altijd heel erg gaaf om te zien! Een meisje op ponykamp reed ook western en zelfs in volle galop op het strand zag het er heel relaxed uit!

Ik ben zelf vorig jaar in het bos van een paard gevallen en heb er nu ook nog steeds last van met m'n rug! Ik kan nu wel op grote pony's en vlakke paarden als haflingers en tinkers rijden, want op paarden krijg ik weer enorm veel last.. Dus ik denk dat je daar ook een beetje naar moet kijken of het wel gaat met je rug!

Hoop voor je dat je weer wat zekerder wordt op de paardenrug! Succes er mee!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:11

Wat naar dat je zo een flinke val hebt meegemaakt.

Ik lees je verhaal en moet denken aan Centered Riding.
Wat Centered Riding precies is, vind ik nu lastig te beschrijven, maar het is eigenlijk een manier van rijden, onafhankelijk van welke stijl je rijd. Het gaat er daarbij om, hoe je op je paard zit en daarmee dus ook, welke invloed je met je houding en zit op je paard hebt.
Dat klinkt niet anders dan 'gewone les', maar Centered Riding gaat daarbij uit van een aantal principes, eigenlijk een soort 'basis' die altijd weer terugkomt.
Ik vermoed dat jij best baat zou kunnen hebben bij deze principes, en door te ervaren op welke manier je met je zit invloed kunt hebben, je weer vertrouwen kunt opbouwen.

Kijk eens of je les kunt krijgen van een fijne CR-instructeur en ga van daaruit verder kijken. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 03:08

wat fijn voor je dat je na zo'n lelijke val het toch weer wil gaan proberen!
echt super knap van je!

ik heb zelf 15 jaar engels gereden en ben daarna overgestapt op western rijden.
mijn ervaring uit de engels stijl is dat er veel met "hete" paarden wordt gereden, die goed presteren op wedstrijd, maar bijna onhandelbaar zijn op buitenrit.
misschien is dit puur mijn ervaring, maar in 15 jaar denk ik dat ik toch behoorlijk wat heb gezien, zowel recreatie ruiters als hoog niveau ruiters.

ik ben daarna compleet omgeschoold naar western en zou niet anders meer willen.
de hele omgang van ruiter met paard is naar mijn inzien heel anders, er wordt zowel op de grond als onder het zadel dusdanig veel respect en reactie van de paarden verwacht dat daardoor (zoals MarC al aangaf) veel minder ongelukken gebeuren.
wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurt!

het grootste verschil is voor mij zo duidelijk als je naar een wedstrijd gaat kijken.
als ik bij een dressuur wedstrijd per ongeluk een keer mijn keel te hard schraap is het publiek boos, en krijg ik van alle kanten ssssttt te horen, plus staat het paard in de ring opeens aan de andere kant van de ring.
bij western leeft zeker bij de reining het publiek mee door te klappen, joelen en gillen als het goed gaat. de paarden verblikken of verblozen niet en doen netjes wat gevraagd wordt.

dit is absoluut niet gemeen tegen de engelse wereld bedoelt, echt niet!
maar dit zijn een paar ervaringen die ik heb meegekregen in die 15 jaar dat ik engels heb gereden.

hopelijk heb je er iets aan in je keuze!
veel succes!