sterk paard, hoe zelf meer in balans?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

sterk paard, hoe zelf meer in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 00:05

ik ga proberen dit verhaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mijn hafje is behoorlijk sterk in zn mond,kaken waardoor hij zn bit niet altijd los laat. waardoor als hij nageeflijk gaat lopen erg gaat hangen.

Het is voor mijn haflinger belangrijk om nageefelijk te lopen en een rustig 1 tempo gereden te worden. Hij mag niet te voorwaarts bereden worden dit omdat hij dan weer zijn rug weg drukt. Mijn haflinger is pas na een revilidatie centrum geweest om zijn rug los te werken. Nu is het belangrijk dat ik hem lang,diep en laag gaat rijden.

Dit gaat ook aardig goed. In stap zit er goede stukken tussen ook dat hij zijn bit los laat. Maar zodra we gaan draven is dat weg en heeft hij zijn bit weer vast.

Dit komt natuurlijk niet alleen van zijn kant, ik zelf hou ook erg vast, zodra hij los laat, laat ik ook los alleen gaat hij daar weer gebruik van maken om dan weer te gaan hangen. We zitten dus in een visueel cirkeltje. Waar we niet door heen komen.

Me instrucice helpt me hier in ook super goed en langzaam gaat het steeds beter. Maar omdat ik in verleden erg met me teugels reed, en daarmee ook me balans mee opzocht. Nu moet ik meer diep,lang en laag waardoor ik met langer teugels rij en heb daardoor gemerkt dat mijn balans niet super is. Waarschijnlijk dat ik daardoor ook zo vast hou van voren omdat ik daar steun mee zoekt. Echter krijg ik die nu niet. Maar wat krijg je dan dat ik niet mooi recht op kan blijven en aventoe het gevoel heb dat ik er bonk op zn rug (omdat ik uit balans ben).

Echter is dat niet goed voor zijn rug. Nu ben ik opzoek naar tips, hoe ik meer in balans kan komen, waardoor ik van voren beter kan loslaten, en hij minder kan gaan hangen.

Mjn hafje heeft altijd al zn bit vast gehouden enz. dus voor hem is het natuurlijk ook heel moeilijk,

Ik heb al nagedacht over zit lessen enz. MAar dat durf ik ivm met me hafjes rug niet aan. Nu ben ik ook meer opzoek naar iets wat eventueel ook zonder paard kan

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:18

Kortere stukjes proberen, als de stap fijn is aandraven en als je merkt dat je je balans verliest of je hafje gaat hangen weer terug naar stap. Zo kan je je stukjes draf langer gaan maken.
Succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:08

Misschien met longeren eerst helemaal los maken? Ik heb mijn paard vóór het beleren ruim 5 maanden gelongeerd in pessoa. Dit heeft hem zo super sterk en los gemaakt daar heb ik nu echt veel profeit van. Misschien een idee? Verder lekker rustig aan doen kleine stukjes maar paard wel de kans geven om te zakken.. En stukje bij beetje wat lager en ronder.. Voltes openen sluiten etc :D Schouders los laten ellebogen los laten niet terug trekken van voor wat vragen maar drijven drijven drijven de rug als het ware omhoog drukken met je been en dat van voor toestaan en zo nodig begrenzen.

midgie

Re: sterk paard, hoe zelf meer in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:51

Je zou aan zijgangen kunnen gaan werken om je haf meer in balans te krijgen zodat hij sterker word in de achter benen en juist los kan laten over de rus, een paard wat zijn kaken vasthoud kan nooit zijn rug ontspannen, als hij zijn rug loslaat kun jij beter zitten , maar ook jij zal je zit moeten los laten dus ontspannen en idd anafhankelijk de hulpen moeten leren geven, been voor achter been stuur op de schoude rmet de teugel en met het bit de stelling onderhouden, je paard houd vast omdat hij ergens in zijn lijf te strak is, kan ook aan je zadel liggen aan zijn rug, en aan jou de taak gym oefeningen te gaan doen dus echt de basis zijgangen erbij pakken, vraag aan je instructrice of zij jou kan helpen met rechtrichten, niet recht rijden maar de oefeningen daarvoor, je paard moet juist meer voorwaarts gaan lopen en dan heb ik het niet over het tempo, dus ook belangrijk is de theorie, het wat , hoe en waarom leren, de theorie is erg belangrijk zodat je weet waarom en hoe je de hulpen op de juiste manier geeft dat helpt zelfs jou zit verbeteren omdat je bewuster word van alles,
Ik zou zeker geen hulpmiddelen pakken, daar leer je zelf niet van je moet je ruiter gevoel ontwikkelen in je hand en in je zit en hulpmiddelen leren jou dat niet en maken vaak ook het paard niet beter omdat 9 van de 10 ruiters niet weten er mee om te gaan en juist meer blesurres maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:46

Een goed zitles is zeker niet belastender voor de rug van je paardje dan gewoon rijden. Ik zou dus gewoon een goede zitles juf opbellen en uitleggen wat er aan de hand is. Dan hoor je direct of zij/hij je kan helpen of niet.

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:54

Veel kleinere voltes, best in draf. Vraag af en toe een beetje overdreven stelling...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:47

Ik zou eerst leren totaal onafhankelijk (dus zonder je balans te houden aan de teugels) te rijden. Kan je makkelijk leren door iemand je paard aan de longe te houden en dan zonder handen gaan rijden totdat je alle gangen zo kunt. Daarna terug de teugels erbij en dan gaat het voor jou al een stuk makkelijker zijn om je balans te vinden en zo help je je paardje ook om beter en ontspannener in balans te lopen. Misschien houdt je haf het bit vast omdat jij door je eigen disbalans teveel druk uitoefent op de teugels.