B-dressuur pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

B-dressuur pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 08:53

Hallo, ik wil graag wat opbouwende kritiek :j

Pony
Merrie
12 jaar
tot vorig jaar alleen recreatief gereden
twee jaar in bezit
loopt sinds kort B tussen de paarden

Waar ik heel erg tegenaan loop: mijn eigen houding en zit: ik klapper met mijn benen en mijn handen en ik heb nog veel spanning in vooral mijn bovenlichaam. Op wedstrijd is er zoveel spanning dat het vaker mis lijkt te gaan. Dat is jammer. :j

De foto's zijn helaas niet zo perfect, en de wedstrijdfoto's zijn van de laatste wedstrijd. Hier ging het helemaal mis: de ring was bevroren en ik durfde gewoon niet vooruit te rijden. ook heb ik hier te kort los kunnen rijden, helaas liep het allemaal een beetje in de soep die dag. :j Ik heb bewust gekozen voor foto's van deze wedstrijd, omdat dit het beste beeld geeft van waar het wel eens mis gaat.

Graag goede opbouwende kritiek waar ik mee aan de slag kan gaan. Dank je wel!

Training:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatste wedstrijd (ik was hier echt gespannen door de bevroren grond, maar ook hiervoor wil ik super graag tips)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: B-dressuur pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:46

Het ziet er idd gespannen uit waardoor je pony veel spanning mee krijgt, vooral vanuit je armen, die houd je strak recht naar beneden, hou je schouders los en blijf daar bewust mee bezig tijdens je rijden. Probeer zelf bewust te worden van je spanning, doe ademhalingsoefeningen voordat je de ring in gaat bijvoorbeeld.
Verder kan ik er niet zoveel van zeggen vanwege de kwaliteit van de foto's.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 09:54

Knikje in de ellebogen maken dus? Dank je voor je aandachtspunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:55

Ja idd. Je moet 1 lijn vormen vanaf de elleboog via de hand naar de mond. Je schouders ontspannen en je ellebogen langs je lichaam.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:56

Ik denk dat je ook goed naar het geheel moet kijken, jouw spanning. Wat doe je nu om de spanning bij jezelf onder controle te houden?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 10:14

Ik zal eraan denken Joolien..

Troi: eigenlijk helemaal niks. Ik voel die spanning dan wel maar vind het moeilijk om hieraan te ontsnappen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:15

Kijk, dan zit daar dus een heel belangrijk punt voor jou. Even zoeken hier op bokt bij praktijkproblemen en ik gok dat je zo aan lijsten met tips komt die je kan uitproberen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:45

ik zat in het begin ook gespannen in het zadel en toen ben ik naar een workshop gegaan met het paard en dan kan je vetrouwen opbouwen dan leer je zonder zadel toch stevig te zitten en meer vetrouwen op te bouwen ik weet alleen nit hoe die workshop heet zal hem eens opzoeken

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:46

Op zich vind ik met je houding niet veel mis, het is echt die spanning waar ik me aan stoor.
Doe ademhalingsoefeningen, dus heel bewust in en uitademen. Neurien, zachtjes zingen of praten tegen je paard kan daar heel erg bij helpen.
Eerst zou ik eens ademhalingsoefeningen doen zonder je paard. Inademen uitademen, heel bewust. Dan ga je eens met longeren dat doen. Dan eens met rijden thuis en dan op wedstrijd.

Wat ook heel erg kan helpen in de training, is af en toe een moment pakken dat je de teugels zo lang mogelijk maakt, zodat je paard echt helemaal gaat zakken in de hals. Op het moment dat je loslaat adem je flink uit en daarna weer rustig in.
Als je bang bent dat je paard onrustig wordt of gaat lopen, doe dit dan eerst eens onder begeleiding, dan heb je iets meer zekerheid, kan je paard eventueel vastgehouden worden.
Als je merkt dat er spanning komt bij jou of je paard, zoek je de ontspanning weer op. (jullie versterken elkaar in de spanning, hou dat in je achterhoofd)
Als jij ontspant, ontspant je paard beter en wordt het rijden leuker en aangenamer voor jullie allebei.

Je mag me pb'en voor oefeningen om te doen ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:52

Wat ik me afvraag he was de bodem echt kneppelhard dat je zegt hij is bevroren? Want dan zou ik persoonlijk niet starten hoor.
Dat je dan spanning opbouwd is natuurlijk niet zo gek. Je wil tenslotte niet dat er wat gebeurd.

Je verkrampt in je bovenlichaam. Maar dat is op de trainingsfoto's ook te zien. Dat is dus een punt om aan te werken. Probeer lol te hebben op je pony. Want nu ziet het er wat verplicht uit. Ende ademhalingsoefeningen zijn een hele goede tip.
En lach op je pony. Echt een goede manier om te ontspannen is lachen. Niet een glimlach maar een bijna schater lach. Dus laat je aan het lachen brengen. En voel het verschil. En belangrijkste. Geniet en maak plezier met je pony.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:05

ik vind het er niet héél slecht uitzien hoor!
Je ziet inderdaad dat je er behoorlijk gespannen opzit, tijdens je wedstrijd.
Verder, probeer je hakken lekker uit te drukken.
Ik zie een mooie rechte rug, handen mooi laag en rechtop en naast elkaar...
Ik denk dat het voorlopig even dat puntje van spanning is.
Probeer te relaxen en lekker met de beweging mee te gaan, zonder er verstijft op tegaan zitten.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:27

BernetteO schreef:
Op zich vind ik met je houding niet veel mis, het is echt die spanning waar ik me aan stoor.

Dat is waar ik me ook zo aan stoor, want je voelt het gewoon. ik vind mn houding ook storend maar dat kan ook juist door spanning komen. Ik zal je een pb sturen.

@Ponyparadijs: het was niet overal hard maar vooral op de lange zijden en in de hoeken. Het was ook onverwacht omdat de losrijhal wel normaal was. Dank je voor de tips. Dar lachen werkt inderdaad wel want heel soms als ik eraan denk doe ik dat ook.

Noahladay: die hakken is inderdaad ook een aandachtspunt, goed dat je me er nogmaals op wijst. Kan niet vaak genoeg gezegd worden, ooit moet ik er toch aan gaan denken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:34

mischien wat bachdruppels nemen voordat je op wedstrijd gaat
je hebt een zeer nette houding maar die spanning is echt goed te zien :)

ademhalingsoefeningen kunnen helpen en vaak en veel op andere locatie's starten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:45

Zoals hierboven gezegd, ik zie veel spanning in jouw lichaam. Als dit alleen op concours gebeurd, zou je een keer valeriaandruppeltjes kunnen gebruiken. Is homeopatisch en heeft bij mij gewerkt voor wedstrijdspanning (al is het alleen maar tussen de oren :D)

In de galop lijkt het alsof je paardje zich sterk maakt, waardoor jij gaat 'tegenhangen'. Kan het zijn dat ze zwaar wordt in de galop? Als dat zo is, probeer dan thuis en bij het losrijden veel tempowisselingen te rijden in galop en zorg dat je haar goed aan je been houdt. Hierdoor wordt dat hangerige minder.

Door je rechte armen (geen knik bij de elleboog) houdt je zelf wat vast, op de vijfde foto zie je dat je paard kantelen. Dat kan mede door je strakke armen komen. Probeer flexibel te blijven in je armen.

Succes

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 18:16

@Tango: nee, ze wordt niet echt hangerig in de galop. Ik wil haar zelf teveel helpen en "optillen", dat is een probleem dat ik zeker erken. Daar werken we aan in de les.

Ik zou wat druppeltjes kunnen proberen. Maar ik denk dat ik vooral aan mn eigen ontspanning moet werken, omdat dit ook voorkomt wanneer ik in mijn eigen vertrouwde omgeving train. Dank jullie voor de tips.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:49

andrea: heb je al opgezocht hoe die workshop heet?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:36

probeer zelf je hakken goed uit te drukken je trekt ze af en toe beetje op, ook kantelt hij met zijn hoofd, zorg dat je hem niet de bocht om trekt als het ware!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 05:56

Wat gebeurt er met je zit als je je beugels een gaatje langer maakt? Hangen je benen dan ook rustiger langs het paard? Kun je dan makkelijker je hakken uitdrukken en tenen naar binnen houden? Misschien dat een aanpassing in lengte van de stijgbeugels al verschil uitmaakt in de balans van je zit.

Rij je thuis weleens een hele les zonder beugels? Dat is een goeie training voor je been-, buik- en rugspieren. Cowboy-benen kweken heet dat ;) Ik leg mijn beugels dan vaak kruislings voor het zadel, als je paard het niet eng vindt tenminste. Dan hoef je ze niet gelijk helemaal van je zadel af te halen en kun je ze als je wil nog halverwege de les terughangen.

Wat ik altijd heel goed vind helpen is dan zonder mijn voeten in de beugels te hebben verschillende oefeningen op het paard te doen. Een beetje gymnastiek dus, om je evenwicht en zit te verbeteren. Probeer daarbij je paard zo min mogelijk tot last te zijn, ga bijvoorbeeld niet je benen aanknijpen om te kunnen blijven zitten. Je balans moet vanuit je zit komen en zitten doe je vanuit je zit, dus letterlijk, zitten op je zitbeenknobbels, in het diepste punt van het zadel jezelf "zwaar" maken. Je kunt de oefeningen eerst in stap doen, voor een paar rondjes. Vergeet tussendoor niet te ontspannen, jezelf even als een vaatdoek te laten hangen in het zadel of even je armen los te schudden.

Een paar simpele oefeningen (zonder beugels!):
- Beide armen wijd houden, dus horizontaal zoals hier:
Afbeelding
- Vanuit je romp naar links en naar rechts draaien met je armen wijd.
- Of juist je armen helemaal omhoog doen.
- Trek je knieën eens omhoog alsof je een jockey bent.

Het is handig om in het begin iemand te vragen die je paard aan een halstertouw vast heeft en met je meeloopt door de bak heen, zodat jij je focus even niet op het sturen hoeft te leggen maar puur je aandacht kan richten op je zit. Degene die met je mee loopt kan al wandelend met je paard figuren maken, voltes, gebroken lijnen (5 of 10 meter), maak het jezelf niet te makkelijk.

Pas als je paard er goed op reageert en duidelijk ontspant, dus vooral zijn rug, hals en kaak ontspant, begin je de oefeningen in draf. Als dat goed gaat teruggaan naar stap, even ontspannen en weer oppakken in de stap, draf of galop, net wat goed voelt. Ben benieuwd, dit zou na een paar weken / maanden consequent oefenen echt z'n vruchten af moeten gaan werpen.

Ik denk dat als jouw zit meer in balans is, je zelf ook veel meer kunt ontspannen. Wanneer je namelijk constant het gevoel hebt dat je aan het wiebelen bent in het zadel, kun je ook niet meer ontspannen en gebalanceerd zitten. Dat is niet fijn rijden, voor jou niet en voor je paard niet. Probeer dat te doorbreken, want je paard zal op jou reageren en andersom reageer jij ook op je paard.