Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
misskrisss schreef:Misschien kan je wat andere dingen in de bak gaan proberen zodat hij zich daarop kan concentreren.
Een sprongetje maken bijvoorbeeld (kan ook gewoon met twee emmers op de kop en daar een balkje overheen leggen)

) waarbij 129 paarden werden onderzocht met klachten zoals geluid bij ademhaling, maar ook verminderde prestatie. Mandyke schreef:Is er al eens bloed getrokken? Waardes van de spieren nakijken? Als ik die nek van Melle zo zie heb ik het idee dat hij nogal moeilijk van z'n afvalstoffen afraakt en dit kan op de spieren slagen (vermoeide, stijve spieren) Mijn merrie heeft hier ook last van en dan is ze ook niet meer voorwaarts en kan ze erg lastig worden. Vitamine E bijvoeren kan dan helpen, maar eerst even bloed checken!

Iriz schreef:Mandyke schreef:Is er al eens bloed getrokken? Waardes van de spieren nakijken? Als ik die nek van Melle zo zie heb ik het idee dat hij nogal moeilijk van z'n afvalstoffen afraakt en dit kan op de spieren slagen (vermoeide, stijve spieren) Mijn merrie heeft hier ook last van en dan is ze ook niet meer voorwaarts en kan ze erg lastig worden. Vitamine E bijvoeren kan dan helpen, maar eerst even bloed checken!
Wat zie je aan zijn nek dan dat je dit denkt, als ik dat vragen mag?
liljebo schreef:Werk je in de bak misschien meer met nageven/aan de teugel lopen?
Ik heb kort geleden een onderzoek hier geplaatst ter discussie (waar helaas nog niemand op gereageerd heeft) waarbij 129 paarden werden onderzocht met klachten zoals geluid bij ademhaling, maar ook verminderde prestatie.
Onderzoek vond plaats dmv het filmen van bovenste luchtwegen (inwendig) en de conclusie was bij de paarden met onderprestatie dat er sprake was van problemen in de bovenste luchtwegen, die in rust of op treadmill niet konden worden gediagnostiseerd.
Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de verergering van de problemen optrad bij o.a. flexie van de nek en diverse vormen van interventie van de ruiter.
Mijn vraag stel ik dus met dit in gedacht. Interventie is er zowel in het bos als in de bak, maar wellicht vraag je in de bak meer stelling, die daarmee druk op de luchtwegen kan veroorzaken en een onderliggend probleem kan triggeren? (gezien ze zich duidelijk ook een tijd minder goed heef gevoeld)