pony activeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriz

pony activeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 16:57

Hoii,

Ik verzorg sinds afgelopen zomer een hele lieve new forest genaamd Melle, van 6 jaar oud.
Hij is toen hij 3 was eerst voor de kar beleerd en sinds afgelopen zomer loopt hij ook onder het zadel.
We hebben het erg rustig opgebouwd en het ging steeds beter( we hebben elke week iemand die ons helpt en willen binnenkort naar de club), maar sinds een week of 3 is hij gewoon echt lui!

Voor mijn gevoel is het allemaal ongeveer 2 1/2 maand geleden gebeurt.
De eigenaresse van Melle had toen als, als verassing voor haar kinderen( 3 en 5) een shetje gekocht.
Melle staat in een kudde met normaal 2 anderen(Indy en Lady), maar nu kwam Kees(de shet) er dus bij.
In het begin moesten ze natuurlijk aan elkaar wennen en hadden vooral Kees en Lady wat onenigheden over de rangorde:).
Na een paar dagen waren L&K dikke maatjes en kreeg Kees het aan de stok met Melle.
Ik ga hier niet uitgebreid op in, maar die twee konden het na een paar dagen gewoon niet meer met elkaar vinden en dat ging van kwaad tot erger(K heeft zelfs melle's deken aan flarden getrokken door er aan te gaan hangen).
Zo kwam het dat Kees na 2 week toch weer terug ging naar zijn oude eigenaar omdat het gewoon echt niet langer kon.

Een paar dagen voordat Kees wegging werd Melle kreupel en ook een beetje afstandelijk. Normaal kwam hij altijd naar me toe als ik bij het hek van de bak stond te wachten, maar nu moest ik de bak eerst helemaal inlopen met halster+touw om hem er zo uit te halen. Toen dit over was en we weer gingen rijden merkten we dat hij erg scheef was, hier hebben we een osteopaat bij gehaald en die heeft hem behandeld. Na een week rust zijn we weer voorzichtig aan de slag gegaan, eerst 2 dagen 20 minuutjes longeren en daarna weer rustig beginnen met rijden. Nou zou je denken dat het beter zou gaan maar het tegendeel was waar. Waar hij normaal op links helemaal vast zat, wou hij nu rechts niet. Dus weer de osteopaat erbij, maar die kon niets vinden.

Ik denk dat dit nu allemaal ong. 2 maand geleden is. Het ging in het begin, nadat de osteopaat was geweest, dus allemaal niet zo lekker. We konden gewoon zien hoe hij na kees veranderd was, van de opgewekte pony was niet erg veel meer over. Hij had nergens meer zin in en kon zelfs van een goede poetsbeurt niet meer genieten. Dus hebben we besloten om eerst weer het plezier in hem terug te krijgen en zijn we een aantal keer voor de kar naar het bos geweest. Je kon zien dat hij dit erg leuk vond en hij knapte weer helemaal op. Hij begon alles langzaam aan weer leuk te vinden en zodoende zijn we ook weer begonnen met longeren en rijden. In het begin was er niet aan de hand en was hij zelfs een beetje (te)snel. Maar de afgelopen 3 week loopt hij onder het zadel echt langzaam, gek genoeg heeft hij het voor de kar en aan de longeerlijn niet. Omdat we eerst dachten dat het aan het zadel kon liggen hebben we dat laten nakijken, maar daar ligt het niet aan, het zadel ligt perfect. In het begin liep hij gewoon langzaam maar was hij met been en later ook een zweepje wel vooruit te krijgen. Maar nu wil hij gewoon echt niet meer, je kan drijven wat je wil, je stem gebruiken en(ik doe het liever niet) de zweep maar niets helpt. Daarom zijn we 2 week geleden onder het zadel(voor het eerst)naar het bos geweest, omdat hij daar eerder zo erg van opgeknapt was en daar was idd weer niets aan de hand. Dag later reden we weer in de bak en was hij niet vooruit te branden, probeer je overgangen te rijden van stap naar halt en andersom weigert hij nog vooruit te gaan als je stilstaat en dat soort dingen.

Kortom: Melle loopt sinds een paar weken onder het zadel in de bak erg langzaam en is niet vooruit te branden. Hij heeft dit niet als hij onder het zadel in het bos is, voor de kar, aan de longeerlijn enz. Aan het zadel ligt het niet, osteopaat is ook al geweest.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alle tips zijn welkom, maar houd het wel een beetje aardig.

Voor de volledigheid nog een paar foto's van Melle, heb helaas nog geen filmpjes. Foto's zijn van een maandje geleden.

http://www.mijnalbum.nl/Album=LZDT4YV7

Anoniem

Re: pony activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:02

Staan ze in de bak waar je ook in rijdt? Misschien is hij door Kees wel heel erg onzeker en onderdanig geworden en vind hij de bak geen leuke omgeving meer. Is hij ook in de groep verandert?

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:03

We rijden idd in de bak waar hij ook in staat, voor de rest is hij in de groep niet erg veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:05

Is de rangorde ook niet verandert?
Ik denk dat je toch het rijden weer leuk voor hem moet maken. Wees uitbundig met je stem wanneer hij iets goed doet, herhaal niet te veel, hou het kort.

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 17:10

Ik ben er natuurlijk niet de hele tijd bij, maar als ik er ben en ga voeren oid is het nog altijd lady-melle-indy. Ga zeker proberen het rijden voor hem weer leuk te maken, willen vaker naar het bos gaan ed maar nu eerst nog even wachten tot de sneeuw en het ijs weg is anders is het wel erg gevaarlijk. Ik stop nu elke keer met rijden als het goed gaat en hij uit zichzelf loopt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:53

Kan het zijn dat hij nu met de vorst last heeft van de harde en ongelijke ondergrond in de bak en dat dit in het bos en met longeren niet zo is?

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 19:33

Het was helaas voor de vorst ook al.

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 11:56

Kan het ook zijn dat hij mij gewoon heel erg aan het uitproberen is, of denken jullie van niet?

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:29

Misschien kan je wat andere dingen in de bak gaan proberen zodat hij zich daarop kan concentreren.
Een sprongetje maken bijvoorbeeld (kan ook gewoon met twee emmers op de kop en daar een balkje overheen leggen)

Om gelijk te stoppen nadat het goed gaat is erg goed! Uitstappen is de grootste beloning.

Mocht het uitproberen zijn dan zou ik zodra je staat in draf doorkomen met je binnenbeen (dan komt het binnenbeen van de grond af) gelijk gevolgd door je buitenbeen (dan ben je op tijd wanneer het buitenbeen van de grond komt) gevolgd met een tikje van de zweep, hierop rennen de meeste paarden vooruit. Dan stop je ook met drijven!!
Het is erg belangrijk dat je niet elke pas gaat bijdrijven omdat ze dan dood worden voor je been.
Komt hij terug in tempo dan verhaal je het, eerst dan zonder zweep proberen. Daarna benen wel aangesloten houden maar wel STIL!
En belonen als het goed gaat =)

Probeer ook naar je eigen zit te kijken, zit je niet te veel achterover? Bij jonge paarden die de beenhulpen nog niet kennen laten ze het paard lopen door je gewicht naar voren te verplaatsen, het jonge paard raakt dan uit evenwicht en zal een stap zetten om dat weer op te vangen enz. Totdat hij het snapt icm been geven. Misschien ben je onzeker geworden en werk je met je zit tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:53

Paarden proberen niet uit, die reageren alleen maar.

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:09

misskrisss schreef:
Misschien kan je wat andere dingen in de bak gaan proberen zodat hij zich daarop kan concentreren.
Een sprongetje maken bijvoorbeeld (kan ook gewoon met twee emmers op de kop en daar een balkje overheen leggen)

We hebben hem afgelopen zomer ingereden en zijn net voor de eerste keer naar het bos geweest ohz, springen hebben we nog niet gedaan en is nu ook niet erg handig. Op het ogenblik kunnen we ook niet rijden door de vele vorst, maar zal de tips zeker uitproberen.

Jolien nog even terug op de rangorde, was afgelopen weekend bij ze en toen zag ik wel dat melle en indy elkaar een beetje uit zaten te dagen.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:56

mijn pony was heel lusteloos geworden na een blessure. Ik mocht nog niet rijden dus heb verschillende "spelletjes" gedaan naast het paard. dus naat mij stappen, samen aandraven en weer stappen. ze mocht hierbij niet voorbij mijn schouder. Ook slalommen om pionnenen ballen hebben we gedaan. Mijn pony vond dit super leuk. Misschien kun je zoiets doen, of zelf iets bedenken en dat juist in de bak doen,
groetjes en veel succes!

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:54

Ben sinds 1 1/2 week weer aan het rijden.
In het begin ging het erg goed, echter begint het nu weer.
Hij draaft erg langzaam en als ik hem dan aanspoor springt hij aan in galop.
Heb het hierover gehad met de eigenaresse, die rijdt hem voor de kar, maar daar deed hij het gister tijdens les ook( hebben ook aan de longeerlijn geprobeerd maar doet hij het ook).
Zal eens kijken of ik er binnenkort een filmpje/foto's van kan maken.
Hebben nogmaals het zadel laten controleren maar daar is niets mis meer, ook zit in zijn rug alles goed, dus wat het nu is??

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:52

Inderdaad, beloon hem goed. Zorg dat hij merkt dat je vindt dat hij het goed doet. Verder zou ik hem veel verschillende commando's geven, zodat hij weet dat hij moet luisteren. Wees ook consequent. Veel Succes ermee!!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:22

Nog iets veranderd aan de voeding? Kan hij zijn voedsel goed verteren? Tandarts komt ook elk jaar? Is de bak van de bodem zwaar? loopt hij voor de kar en in het bos met een langere of lossere teugel dan als jullie in de bak aan het werk zijn? Aangezien dit gedrag is ontstaan na een blessure zou je toch denken dat het nog niet 100% ok is. Buiten zijn ze toch vaak wat alerter en voelen ze eventueel lichamelijke ongemakken daardoor niet zo snel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:29

Is er al eens bloed getrokken? Waardes van de spieren nakijken? Als ik die nek van Melle zo zie heb ik het idee dat hij nogal moeilijk van z'n afvalstoffen afraakt en dit kan op de spieren slagen (vermoeide, stijve spieren) Mijn merrie heeft hier ook last van en dan is ze ook niet meer voorwaarts en kan ze erg lastig worden. Vitamine E bijvoeren kan dan helpen, maar eerst even bloed checken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:51

Werk je in de bak misschien meer met nageven/aan de teugel lopen?
Ik heb kort geleden een onderzoek hier geplaatst ter discussie (waar helaas nog niemand op gereageerd heeft :+) waarbij 129 paarden werden onderzocht met klachten zoals geluid bij ademhaling, maar ook verminderde prestatie.
Onderzoek vond plaats dmv het filmen van bovenste luchtwegen (inwendig) en de conclusie was bij de paarden met onderprestatie dat er sprake was van problemen in de bovenste luchtwegen, die in rust of op treadmill niet konden worden gediagnostiseerd.

Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de verergering van de problemen optrad bij o.a. flexie van de nek en diverse vormen van interventie van de ruiter.

Mijn vraag stel ik dus met dit in gedacht. Interventie is er zowel in het bos als in de bak, maar wellicht vraag je in de bak meer stelling, die daarmee druk op de luchtwegen kan veroorzaken en een onderliggend probleem kan triggeren? (gezien ze zich duidelijk ook een tijd minder goed heef gevoeld)

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:42

Mandyke schreef:
Is er al eens bloed getrokken? Waardes van de spieren nakijken? Als ik die nek van Melle zo zie heb ik het idee dat hij nogal moeilijk van z'n afvalstoffen afraakt en dit kan op de spieren slagen (vermoeide, stijve spieren) Mijn merrie heeft hier ook last van en dan is ze ook niet meer voorwaarts en kan ze erg lastig worden. Vitamine E bijvoeren kan dan helpen, maar eerst even bloed checken!

Wat zie je aan zijn nek dan dat je dit denkt, als ik dat vragen mag?

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:43

Vandaag ging het wel iets beter, maar als je hem dan zover hebt dat hij doorloopt is hij ook direct helemaal doorweekt van het zweet dus voelt niet helemaal lekker. Het is niet mijn eigen pony dus ik kan moeilijk de da erbij halen, heb het er met de eigenaresse over gehad maar die wil het nog even aankijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:51

Lijkt mij duidelijk dat er lichamelijk iets niet in orde is. Weet niet of je mijn post in aanmerking hebt genomen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:50

Iriz schreef:
Mandyke schreef:

Wat zie je aan zijn nek dan dat je dit denkt, als ik dat vragen mag?

De neklijn loopt in een boog ipv recht. Er zitten ook enkele 'bulten' in waardoor ik denk dat de nek wat stijver/harder is dan zou moeten. Het is zeker niet extreem hoor, maar misschien toch even aandacht aan schenken omdat je toch tegen enkele problemen aanloopt die kunnen duiden op spierproblemen.

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 08:44

liljebo schreef:
Werk je in de bak misschien meer met nageven/aan de teugel lopen?
Ik heb kort geleden een onderzoek hier geplaatst ter discussie (waar helaas nog niemand op gereageerd heeft :+) waarbij 129 paarden werden onderzocht met klachten zoals geluid bij ademhaling, maar ook verminderde prestatie.
Onderzoek vond plaats dmv het filmen van bovenste luchtwegen (inwendig) en de conclusie was bij de paarden met onderprestatie dat er sprake was van problemen in de bovenste luchtwegen, die in rust of op treadmill niet konden worden gediagnostiseerd.

Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de verergering van de problemen optrad bij o.a. flexie van de nek en diverse vormen van interventie van de ruiter.

Mijn vraag stel ik dus met dit in gedacht. Interventie is er zowel in het bos als in de bak, maar wellicht vraag je in de bak meer stelling, die daarmee druk op de luchtwegen kan veroorzaken en een onderliggend probleem kan triggeren? (gezien ze zich duidelijk ook een tijd minder goed heef gevoeld)

In de bak moet hij idd meer nagefelijk lopen ed, in het bos vind ink dat wel belangrijk maar minder. Ik heb morgen voor het eerst na de vorst periode weer les en zal eens vragen wat zij ervan denkt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:48

Als alles na is gekeken zodal rug enz dan ligt het probleem bij jezelf al sje in de bak rijd, miss vraag je te veel, te moeilijk, ben je te hard in de mond, knijp je te veel met je zit is toch het zadel niet fijn , balans probleem van jezelf en het paard enz enz
Probeer eens een x zonder zadel, laat je zit los geef teugel vraag niet veel en al sje vraagt doe het dan nooit op 2 teugels , neem les van een goeie instructrice.
Een paardprobeert niet uit maar vertteld iets aan je op deze manier, de een loopt traag de anders gaat rennen, weer een anders gaat bokken en steigeren, dus wees blij dat deze pony langzaam gaat , maar bedenk dat jij het probleem ben en hoe eerlijk is het dan om een zweep op de verkeerde manier te gaan gebruiken of te gaan zitten schoppen in zijn ribben??
Luister naar het dier dan kom je echt veel verder,

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:28

[quote="Iriz"]
In de bak moet hij idd meer nagefelijk lopen ed, in het bos vind ink dat wel belangrijk maar minder. ./quote]

Dan heb je meteen een antwoord op je vraag. Daar moet je dan ook zoeken.
Midgie noemt rijtechnische redenen. Kan.
Maar gezien vanuit het feit dat hij niet lekker is geweest, zul je ook de redenen genoemd in het onderzoek wat ik aanhaalde mee moeten nemen.
En vergis je niet... het is een recent onderzoek, waar nog weinig intructeurs en zelfs da. weet van hebben en derhalve niet altijd zal worden erkent.

Het komt er iig op neer dat problemen in de bovenste luchtwegen (infectie, beschadiging, e.d.) vaak tijdens gewoon onderzoek niet aan het licht komen, maar met een endoscopie tijdens dagelijks werk wel duidelijk naar voren kwamen, omdat bv bij het buigen van de hals meer druk op de bovenste luchtwegen komt te staan en een onderliggend probleem belangrijk wordt verergerd,

Het genoemde onderzoek is wetenschappelijk en dus objectief. Gewoon bewezen dus en geen cowboyverhaal. Maar zoals gezegd... lang niet iedereen is ermee bekent. Lesgevers zeker ook niet...

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 16:23

Hierbij nog een paar foto's, gisteren gemaakt. Ik heb helaas geen foto's van het inrijden. Ik weet dat mijn houding ook niet perfect is; ik sta vanaf mijn geboorte scheef en daarom wordt ik elke week "rechtgekraakt" door de manueel terapeut. Dat is natuurlijk geen excus voor alles maar ik ben erg aan mijn houding aan het werken.

Wat fijne plaatjes waar ik echt blij mee ben:

http://www.mijnalbum.nl/Album=LDTOBXV6

net aangesprongen in galop en hij kwam niet helemaal lekker weg, vandaar dat ik een beetje naar voren zit:

Hier is erg goed te zien dat hij zijn achterhand laat slingeren: