Dominant en Opdringerig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_18

Dominant en Opdringerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 12:15

Ik heb een haflinger van bijna 3jaar oud. Ze is een prachtige en grote pony geworden.
nu ze bijna oud genoeg is om te beleren ben ik al bezig om haar aan alles te laten wennen.
Het probleem is alleen dat ze niet zonder haar moeder wil zijn. Ze trek aan alle kant en slaat met haar voorbeen totdat ze haar zin krijgt. Ik geef vaak niet op en blijf zo lang mogelijk gewoon doorgaan met wat we aan het doen waren. Maar uiteindelijk kan ik haar helaas niet houden. Heeft iemand een oplossing om haar dominante en opdringerige gedrag te kunnen minderen?

Ik wil namelijk niet dat ze als ik er wel op kan gaan beginnen rijden dat ik aldoor samen met een ander moet rijden.. |(

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:53

Paarden zijn kudde dieren en binnen zo een kudde is er een rangorde waarbinnen elk lid van de kudde een plaats heeft.
Door jouw paarden wordt jij en iedereen die hen regelmatig verzorgd, beschouwd als deel uit te maken van hun kudde en ze geven jullie ook een plaats in de rangorde en door de reacties
van jouw paard is het duidelijk dat jij een ondergeschikte plaats hebt in hun ogen.
Om jouw probleem diepgaand en blijvend op te lossen zal jij moeten leren om de positie van kudde leider op te eisen.
Dit kan je doen door je te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en dan van daaruit ze te gaan opvoeden zodat ze jou als hun leider gaan beschouwen en hun gedrag aanpassen.

Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info. Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit moet jij vermijden tov hen = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen = zwart, een paard denkt in zwart - wit, zij kennen geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".

Grondwerk is een goed hulpmiddel om de rangorde terug in orde te berengen.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:09

Staat dit dier nog bij z'n moeder?! Issie ooit fatsoenlijk afgespeend en in de opfok geweest?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:35

_Sim_ schreef:
Staat dit dier nog bij z'n moeder?! Issie ooit fatsoenlijk afgespeend en in de opfok geweest?

dat vraag ik me ook af!

R00s

Re: Dominant en Opdringerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:12

Bij mij staan moeder en zoon ook bij elkaar ze hebben maar 2 paarden en dat zijn dus moeder en zoon, als je ze maar vaak genoeg uit elkaar haalt en apart gaat rijden wandelen en om beurten in de weide of met touwtje ertussen gaat dit prima. Tenminste bij ons wel :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:02

Je zal bij het begin moeten beginnen, als het dier 3 jaar bij de moeder staat en ineesn weg gepakt word dan is het heel normaal gedrag.
Neem begeleiding zou ik zeggen want veel ervaring heb je niet zo te lezen,

Charlie_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:28

Ze staan idd al 3jaar bij elkaar.. en het ging ook wel goed. maar de laatste tijd word het wel erger.. Ik heb wel eerder met dominante paarden gewerkt maar dit is te..

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:41

Ik denk dat het begin ligt in het scheiden van de moeder. Dan word het waarschijnlijk een stuk minder.

Charlie_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 17:42

KimmLoveTenn schreef:
Ik denk dat het begin ligt in het scheiden van de moeder. Dan word het waarschijnlijk een stuk minder.

Okee, die moeder is ook drachtig. Mensen zeggen dat ze dan haar oude veulen wat meer afstoot dan normaal.. kan dat kloppen ? Want misschien kan ik dan wel steeds vaker met haar alleen bezig wat opzich nog wel een beetje gaat voor een korte tijd.