-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 19:20

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 03-02-22 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyPie

Re: Manegepaard wedstrijd F4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:54

Ha Larisse, ben zelf geen topruiter, maar hierbij dan een paar dingen die mij opvallen;
- Je paard is wel erg lang in de hals, hij vindt het zo te zien wel prima zo ;-) Je mag wat mij betreft de teugels een end langer opnemen, zodat je meer contact kan houden.
- Je handen meer gedragen en rechtop. Af en toe lijkt het ook of je binnenhand ver over de manenkam heen komt (om te sturen ?)
- Je paardje mag veeeeel actiever, nu sjokt hij lekker de bak rond, maar het is allemaal een beetje té ontspannen.
De andere punten geef je ook zelf al aan ; het lijkt of je erg veel probeert te activeren met je been, maar dat het niet echt lukt. De filmpjes zijn soms wat ver af dus kan het verder niet heel goed beoordelen.

Ik weet natuurlijk niet precies wat je doel is, maar er zijn gewoon nog veel punten om aan te werken. Heb je ook les met dit paard ?

Succes !

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:56

Wat mij het eerst opvalt is dat het lijkt alsof hij niet geheel zuiver loopt (van achteren). Jij zit er wel ontspannen op.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:57

Hoi!
Wat een leuk paard is Iwan!
Eerst wil ik zeggen dat het er helemaal niet verkeerd uit ziet hoor, je hebt een nette houding en mooie stille handen. Die tenen naar binnen draaien komt vanzelf wel joh, als je instructrice het maar vaak genoeg blijft zeggen tegen je ;)
Wat ik zie op de filmpjes is een braaf paard met een vriendelijke ruiter, wel een ruiter die graag wil dat het paard meer impuls heeft, meer voorwaarts is en daarom met haar benen blijft kloppen. Ik wil je als tip meegeven om Iwan als hij niet reageerd op je been een tikje te geven en hier heel consequent mee te blijven..zo zal je zien dat hij daar beter op gaat reageren. Ook helpen overgangen rijden/schijnovergangen rijden goed om je paard actiever te krijgen, dit kan je tijdens het losrijden doen. Zo komt er wat meer actie in je paard zeg maar en gaat hij zijn achterhand meer gebruiken.
Ook wilde ik je als tip nog zeggen dat je misschien moet proberen om wat rustiger licht te rijden, niet zo hoog omhoog uit je zadel maar maar een klein stukje..dan ziet het rijden er al rustiger uit en lijkt het niet alsof je heel erg je best doet je paard voorwaarts te rijden.
Verder vind ik dat Iwan er zeker niet gespannen uit ziet hoor, je gaf aan dat de ontspanning ver te zoeken is maar dat vind ik reuze meevallen. De aanleuning wordt constanter als hij meer actief is en dan komt het nageven vanzelf...gewoon eerst lekker oefenen met voorwaarts rijden en reactie krijgen.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en ik wens je nog veel plezier met rijden op Iwan en de andere manegepaarden!
Groetjes, Joyce

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 20:00

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 03-02-22 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:34

als ik jou was zal ik meer op je voltes en hoeken letten. Meer de hoeken in en je voltes rond rijden. Wat waren je punten??

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 07:50

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 03-02-22 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:52

Ik geef alleen even commentaar over het proef rijden :D

Om je punten wat op te schroeven moet je toch wat meer aan afwerking gaan werken, wat dichter langs de letters rijden en netjes als je eigen been bij de letter is afwenden.
Daarnaast hang je behoorlijk voorover met de overgangen terug, met name uit galop, nog meer met je zit een overgang terug rijden :)

Wel heel goed en snel de galop gecorrigeerd als die eruit viel +:)+
Wellicht de volgende keer het paard iets meer door laten galloperen.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 07:25

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 03-02-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:55

Mij vielen idd ook de voltes op.. Probeer die netjes rond te rijden.
Ook zou ik je de tip mee willen geven om tijdens de galop wat meer consequent te zijn.
Goed opletten en voelen, want ik kon op de filmjes van te voren al zien of hij ging draven of niet.
Dit moet je leren voelen hoor! Dat komt met de tijd, maar probeer daar is op te letten :D gewoon denken: wanneer gaat mijn paard zo langzaam, of in hoeverre gaat hij nog vooruit totdat hij gaat draven en uit de galop valt. Dit is zonde van je proef namelijk!

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:26

Ik weet niet of dit al gezegd is ( ik ben namelijk een beetje te lui om alles te lezen ),
maar je kan proberen om hem in galop een beetje meer te ondersteunen met je binnenbeen, dan gaat hij minder makkelijk terugvallen. Verder zou ik ook proberen om met de wendingen meer met je benen te sturen. Dat is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd, ik heb zelf ook proeven gereden met manegepaarden, en vaak zijn die niet erg licht aan beenhulpen.. Je houding is wel heel goed vind ik!
Hopelijk heb je hier wat aan..

Enjoy_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:22

Heb jij toevallig last van je rug??
of is het spanning..

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:29

wat mij opviel is dat je er naar voren rijdt en wat meer op de achterhand mag rijden, dus je paard aan het been houden en met je handen het paard opvangen doormiddel van kijpjes met de handen, daardoor viel je paard ook in draf tijdens de galop.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:34

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 03-02-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Enjoy_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:45

omdat je echt vanuit je rug rijd inplaats vanuit je knieen ligtrijd.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:01

-

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:51

Je bent een zeer vriendelijke ruiter, dat is altijd positief.
Probeer je paard wat meer alert te maken op wat er komt. Ik heb het idee dat hij dit proefje wel kent(waarschijnlijk vaak gelopen ect). Hierdoor zijn je overgangen soms wat plotseling( zie je tweede filmpje 0.20).
Het geheel mag wat actiever.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:30

-

amberveldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:58

Wat een brave pony! :)
Maar je handen op het filmpje staan wel naar binnen gedraaid, probeer ze altijd met je duimen omhoog te houden.
En je benen iets stiller te houden, en je pony iets met van voren bij je te houden dat oogt wat mooier en rijd ook fijner :)
Verder zit je er heel netjes op hoor! :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:36

En toch vind ik dat je een net proefje hebt gereden. :) Wat je misschien kunt proberen is iets zelfverzekerder te gaan rijden. Je rijdt nu nog een beetje voorzichtig. Je mag de teugels een stuk korter nemen en hem eens flink aansporen, zodat je voelt wat er gebeurt. Het lijkt nu alsof je hem soms aanspoort, maar er weinig tot geen reactie komt. Als je iets 'sterker' rijdt zal Iwan hopelijk ook wat meer stelling en buiging aannemen. Veel succes in de F5!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:17

-