Heeft er iemand een tip om weer contact te krijgen met het paard vóórdat je in het ziekenhuis belandt?
Bij mij is dat dus compleet mislukt #fail

Lees hier wat er aan deze vraag vooraf ging
[VVDD] Harde smak van verzorgpaard Zaterdagavond
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

midgie schreef:Je kan ook de oorzaak er van gaan zoeken ??
Waarom gaat het paard zo er vandoor??
TEvens zijn we in de winter vele malen meer gaan voeren door o.a mais bij te geven naast het normale voer (zetmeel want dat vult en zet aan en worden ze niet heet van) waardoor paarden nu wel gewicht goed vast houdt 

Maar ik ben er steeds op blijven rijden, vraag in de les veel voltes, overgangen, aan teugel lopen, veel tegen praten, ... Ik kan alleen maar zeggen dat ze ook met 3 op wei staan en als ze merkt dat de kuddegenoten niet volgen draait ze zich om
Ik trek haar dan meteen om naar kleine volte en schelden tegen haar. Ik praat heel veel tegen haar en dat helpt dan. En daarna is alles weer normaal. Maar ik voel gelukkig al heel snel hoe haar humeur zeg maar is en dan hou ik haar wat beter in de gaten. Helaas voor mijn pony ken ik al haar trucjes
kvika schreef:Ik heb het ook eens mee gemaakt.
Na roepen,een teugel,been,teugels kruisen en weet ik veel wat nog meer.
Heb ik me voordat we echt op de weg terecht kwamen in een bochtje mezelf eraf laten vallen.
Het was in het bos en we gingen heeeeeel hard. paard was totaal niet meer op de wereld leek het wel.
Toen ik er af lag en poging teugels in mijn handen houden gedaan had stond het paard echt zo te kijken van "hu?" en ging rustig grasjes eten.
De aanleiding is nog steeds niet gevonden, en hoewel het paard wel bekend staat als eentje die spanning kan opbouwen en druk gaan doen. was er voor het voorval een prima fijn te rijden.
mijn oplossing is nooit meer op dat paard stappen.
Nog een tip is je paard in stelling laten lopen, hierdoor kan hij zich minder sterk maken en gaan rennen.
Maar ja dat werkt dus lastig als tie ineens stuurloos is.
Dies heul leuk hoor! haha

joycie81 schreef:Tja de oorzaak van het 'er vandoor gaan' zoeken is uiteraard handig maar als ik kijk bij ons op de manege, dan is t koud...paarden zijn meer alert dan normaal, er hoeft er maar 1 te schrikken van een staldeur die te hard wordt dichtgetrokken of een ruiter die met zn voet langs de rand van de bak gaat en hoppaaa reden genoeg voor de anderen om er ook vandoor te gaan, zo gaat het bij ons meestal.
Niet altijd hoor, maar t blijven vluchtdieren en kuddedieren dus bij schrikken gaan ze rennen...en doet de rest mee.
Als dit gebeurd bij ons dan probeer k het paard z.s.m. op een volte te zetten (ook als ik les geef roep ik dit naar mijn ruiters als de paarden/pony's schrikken), als hij rechtdoor gaat kan ie meer vaart maken dan wanneer hij op een volte draait. Ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen om m tegen de wand aan t zetten (naar buiten draaien) of in een hoek stil te zetten...uiteraard wel wanneer het rennen TE lang duurt want dan moet je iets verzinnen.
Wanneer ik mijn paard naar buiten zou sturen weet ik 100% zeker dat zij omhoog gaat komen om een uitvlucht te zoeken...de wand kan ze niet doorheen maar door te steigeren en om te draaien kan ze weer weg. Ik zou dit dus niet adviseren. Tegen de muur aan zetten lijkt me niet handig want als je paard opeens bedenkt om scherp naar links of rechts te draaien dan lig jij zelf tegen de muur... :S
Op de volte sturen, rustig terugnemen en als het paard weer rustig is even belonen voor het feit dat ie weer rustig is en luisterd.
Uiteraard heeft iedereen zijn/haar eigen maniertje wat werkt en ik denk dat je vooral je gevoel moet volgen in zo'n situatie.