Compleet er van door, wat doen jullie dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Compleet er van door, wat doen jullie dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:31

Wanneer je paard er compleet van door gaat, je totaal geen contact meer met hem hebt, hij in rodeo rengalop door de bak vliegt en hij totaal vergeten lijkt te zijn dat er nog iemand op zit, of wat er op zit moet er echt af. Wat doen jullie dan?
Heeft er iemand een tip om weer contact te krijgen met het paard vóórdat je in het ziekenhuis belandt?

Bij mij is dat dus compleet mislukt #fail ;(
Lees hier wat er aan deze vraag vooraf ging
[VVDD] Harde smak van verzorgpaard Zaterdagavond

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:36

Ook paar keer mee gemaakt met mijn paardje toen ik haar net had paar jaar geleden en het is echt gevaarlijk. Vooral als het koud is had ze die neiging Je moet heel snel zijn zodra de spurt komt en paardje omgooien door teugels vast te pakken en gewoon bam, paardje omgooien (kleine volte). Als je te laat bent en paardje is weg dan reed ik haar tegen een sterk hek omhoog als het ware in de hoek. Dan kon ze geen kant meer op en stopte ze echt wel. Zodra ze gestopt was gelijk normaal verder gaan met je oefeningen alsof er niets gebeurd is het geen heel moeilijk is want je schrikt er gewoon van.
Als ik haar tegen het hek "omhoog reed", dan kreeg ze mondeling flink op haar donder doordat ik dan boos riep: "ben je helemaal gek geworden".
Nu is er veel vertrouwen en gaat het goed. Ik rijd wel altijd met een dekentje op als het koud is en dat scheelt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-02-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:37

In een kleine volte trekken?

anne_bento

Re: Compleet er van door, wat doen jullie dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:54

Ik zou toch zeggen op een kleine volte trekken ook. Je zou ook een one rein stop kunnen 'installeren', die zou in weze ook altijd moeten werken op dat soort momenten. Ik zou niet snel mijn paard omtrekken omdat dat ook fout kan aflopen maar in geval van nood zou ik het zeker gebruiken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:25

Je kan ook de oorzaak er van gaan zoeken ??
Waarom gaat het paard zo er vandoor??

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:11

midgie schreef:
Je kan ook de oorzaak er van gaan zoeken ??
Waarom gaat het paard zo er vandoor??

Dat doe je als je weer veilig op de grond staat. Bij ons lag de oorzaak dus in te koude temperatuur zijn want paardje had het koud. Dus ons paardje gaat bij kou onder een of twee dekens ook als we rijden en het probleem is nu controleerbaar. Zodra ze opgewarmd is gaan we bloot weer verder. :+ TEvens zijn we in de winter vele malen meer gaan voeren door o.a mais bij te geven naast het normale voer (zetmeel want dat vult en zet aan en worden ze niet heet van) waardoor paarden nu wel gewicht goed vast houdt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:21

Als er ruimte is en het is verantwoord, zou ik hem laten uitrazen.
Mijn eerste paard parkeerde ik regelmatig tegen de muur, maar dan moet je wel kunnen anticiperen op ineens een haakse bocht links of rechts...
Volte insturen is ook een goede oplossing, maar dan moet je paard nog wel luisteren naar jouw hulp en als ze echt gaan, is sturen niet echt makkelijk :')

Ik lees in je link dat je hem stil hebt gekregen door op een ander paard af te rijden, waarom niet tegen een wand, of hebben jullie die niet?
De steiger / bok is waarschijnlijk ook frissigheid....

Of volgende keer als hij al zo drammerig oogt op stal, van te voren longeren. Paard zijn ei kwijt zonder dat jij er op zit en zijn spieren zijn dan ook lekker warm!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:28

Ik heb het ook eens mee gemaakt.
Na roepen,een teugel,been,teugels kruisen en weet ik veel wat nog meer.
Heb ik me voordat we echt op de weg terecht kwamen in een bochtje mezelf eraf laten vallen.
Het was in het bos en we gingen heeeeeel hard. paard was totaal niet meer op de wereld leek het wel.
Toen ik er af lag en poging teugels in mijn handen houden gedaan had stond het paard echt zo te kijken van "hu?" en ging rustig grasjes eten.
De aanleiding is nog steeds niet gevonden, en hoewel het paard wel bekend staat als eentje die spanning kan opbouwen en druk gaan doen. was er voor het voorval een prima fijn te rijden.
mijn oplossing is nooit meer op dat paard stappen. ;)

Nog een tip is je paard in stelling laten lopen, hierdoor kan hij zich minder sterk maken en gaan rennen.
Maar ja dat werkt dus lastig als tie ineens stuurloos is.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:31

1 tip stuur hem niet naar binnen maar tegen de bakrand aan :) want als je afwend voor een kleine volte kan hij snelheid blijven maken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:56

Maak het zelf met die van ons nooit mee gelukkig, maar ik zou ook zeggen tegen de bakrand aan parkeren. Bij ons op stal rijden ze regelmatig jonge paarden in of pakken ze probleempaarden aan en die worden ook altijd in de hoek gezet, of op de korte zijde tegen de bakrand geparkeerd. Dan willen ze echt wel stoppen, en na een paar keer valt meestal het kwartje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:39

Tja in de bak is het eigenlijk nooit echt ongecontroleerd, maar natuurlijk trekt zij ook wel eens een sprintje met een paar mooie rodeobokken ertussen :D

Ik zet ze dan op de grote volte en eis tempo! Als je gek wilt doen prima, maar dan wel op een (soort van) nette volte zonder de tijd voor gekke bokkesprongen tussendoor. Daarna lekker paar rondjes draven met lange teugel.
Goed voor het paard om meteen het vertrouwen te geven en zelf ook wat meer te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:40

Hoofd omhoog en op een volte zetten/dwingen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:53

En als er geen bak(rand) is... Heeft iemand daar tips voor?

Ik heb het een keer in een weiland gehad van 2,5 km lang. We waren een "stap ritje" aan het maken zoals we dat vaker deden. Een ander paard schrok van n paar koeien en zette het op een rennen. Die van mij maakte een paar rare sprongen en wilde simpelweg met het andere paard mee en het moment van "nu trek ik hem even om" was al voorbij. Ik wist niet dat mijn pony nog zo hard kon! Het enige wat ik kon uitbrengen was: "We gaan te hard, we gaan te hard, we gaan te hard!" Ik was als de dood dat hij zou struikelen. Er zitten nl. op bepaalde plekken van die afwatering-greppeltjes die met zo'n snelheid ook niet meer opvallen. Gelukkig kon ik het uitzitten en hem op het laatste moment stil krijgen(voordat ik betonnen weiland bruggetjes over moest).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:50

In zo een geval blijf ik eigenlijk totaal rustig zitten...
Lichaam slap en zwaar, en een lager tempo belonen en het hoge tempo negeren.
Ook kneed ik in de teugels zodat het paard wel moet kauwen en dus ontspanning vind.
Dat werkt goed :j

Ik ga zelf persoonlijk het conflict uit de weg...
Mits dat je buiten rijdt en echt voor een auto moet stoppen, of je bv. over de bakrand heen vliegt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:54

Door de kou vind ik een beetje makkelijk, wat is dan je voor bereiding met de kou ??
IK kan ook zo opstappen zonder probleem.
Staat het dier wel buiten met maatjes zodat hij ook zin eigen tijd heeft?
Een goed opgevoed paard en goed gereden paard kan fris zijn maar zal er niet zo snel vandoor gaan.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 09:34

Goede tips allemaal, bedankt!

Voor de duidelijkheid, ik ben zelf niet op het andere paard aangereden hoor. Had ik niet eens gekund want ik was stuurloos, vandaar dit topic, snap je?
We werden door het andere paard gebarricadeerd door het inzicht van zijn ruiter die zag dat ik het niet redde. Toen ik hem vlak er voor om trok stond hij heel even stil, alleen reikte mijn inzicht niet ver genoeg en had ik toen nog niet de touwtjes in handen waarop een haakse bocht en een bok volgde en lag ik er dus af.
Vraag me niet waarom ik niet dit of dat gedaan heb. Ik dacht helemaal nergens meer aan namelijk.

Buiten komt hij wel 2x per dag een paar uurtjes. In de winter is dat in de paddock. Alleen, ze worden per paard in een aparte paddock gezet. Een kudde gevoel of echt spelen met de andere paarden van stal is er dus niet bij.
En als er een paar tekeer gaan met de buur paddocks dan worden ze bij voorkeur dus weer uit elkaar gehaald.
Zou het schelen als je ze wél samen laat uitrazen?
Mijn gevoel zegt van wel, maar de eigenaar wil dat liever niet.

Heb vaker, gelukkig niet ernstig, gemerkt dat hij kan reageren op stalgenoten en dat hij zeer rustig en braaf is en goed naar me luistert als er niemand anders op stal is en geen andere paarden buiten zijn, maar afgeleid is en zelfs mij kan vergeten als er wel stalbuurpaarden buiten zijn.
Best logisch maar gevaarlijk voor mij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:53

Op het moment zelf zou ik ook omtrekken/ op de volte zetten. Maar voorkomen is beter dan genezen, voordat je erop gaat even uit laten razen in de bak of longeren. Gewoon niet op een te fris paard stappen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:04

Ja ik zou er toch voor gan om het paard met andere te zetten, is ook beter voor ze een paard is tenslotte een kudde dier , miss eens met de staleigenaressen praten waarom dat niet mogelijk is, maak van 4 paddock 1 en gooi er 4 bij mekaar

Greetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:22

Hoi, je gelooft het of niet maar ik rij op een boerenpaard. En nee die van mij is niet loom maar net zo super fris als het probleempaardje. Ik heb ook al meegemaakt dat zij stuurloos vertrekt! En nee 1000 kg krijg je niet zomaar in een volte getrokken :-( en buiten := Maar ik ben er steeds op blijven rijden, vraag in de les veel voltes, overgangen, aan teugel lopen, veel tegen praten, ... Ik kan alleen maar zeggen dat ze ook met 3 op wei staan en als ze merkt dat de kuddegenoten niet volgen draait ze zich om :))
Blijven volhouden en hopen dat je signalen opmerkt als ze schrikkerig is en dadelijk op anticiperen!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:54

Mijn pony heeft daar ook wat van, vooral in een bak. Met buitenrijden heeft ze er veel minder last van. Eerst gewoon heel normaal en lief doen en dan opeens gaat ze er vandoor of weet ik wat :? Ik trek haar dan meteen om naar kleine volte en schelden tegen haar. Ik praat heel veel tegen haar en dat helpt dan. En daarna is alles weer normaal. Maar ik voel gelukkig al heel snel hoe haar humeur zeg maar is en dan hou ik haar wat beter in de gaten. Helaas voor mijn pony ken ik al haar trucjes }>

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:53

Tja de oorzaak van het 'er vandoor gaan' zoeken is uiteraard handig maar als ik kijk bij ons op de manege, dan is t koud...paarden zijn meer alert dan normaal, er hoeft er maar 1 te schrikken van een staldeur die te hard wordt dichtgetrokken of een ruiter die met zn voet langs de rand van de bak gaat en hoppaaa reden genoeg voor de anderen om er ook vandoor te gaan, zo gaat het bij ons meestal.
Niet altijd hoor, maar t blijven vluchtdieren en kuddedieren dus bij schrikken gaan ze rennen...en doet de rest mee.
Als dit gebeurd bij ons dan probeer k het paard z.s.m. op een volte te zetten (ook als ik les geef roep ik dit naar mijn ruiters als de paarden/pony's schrikken), als hij rechtdoor gaat kan ie meer vaart maken dan wanneer hij op een volte draait. Ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen om m tegen de wand aan t zetten (naar buiten draaien) of in een hoek stil te zetten...uiteraard wel wanneer het rennen TE lang duurt want dan moet je iets verzinnen.
Wanneer ik mijn paard naar buiten zou sturen weet ik 100% zeker dat zij omhoog gaat komen om een uitvlucht te zoeken...de wand kan ze niet doorheen maar door te steigeren en om te draaien kan ze weer weg. Ik zou dit dus niet adviseren. Tegen de muur aan zetten lijkt me niet handig want als je paard opeens bedenkt om scherp naar links of rechts te draaien dan lig jij zelf tegen de muur... :S
Op de volte sturen, rustig terugnemen en als het paard weer rustig is even belonen voor het feit dat ie weer rustig is en luisterd.
Uiteraard heeft iedereen zijn/haar eigen maniertje wat werkt en ik denk dat je vooral je gevoel moet volgen in zo'n situatie.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:43

kvika schreef:
Ik heb het ook eens mee gemaakt.
Na roepen,een teugel,been,teugels kruisen en weet ik veel wat nog meer.
Heb ik me voordat we echt op de weg terecht kwamen in een bochtje mezelf eraf laten vallen.
Het was in het bos en we gingen heeeeeel hard. paard was totaal niet meer op de wereld leek het wel.
Toen ik er af lag en poging teugels in mijn handen houden gedaan had stond het paard echt zo te kijken van "hu?" en ging rustig grasjes eten.
De aanleiding is nog steeds niet gevonden, en hoewel het paard wel bekend staat als eentje die spanning kan opbouwen en druk gaan doen. was er voor het voorval een prima fijn te rijden.
mijn oplossing is nooit meer op dat paard stappen. ;)

Nog een tip is je paard in stelling laten lopen, hierdoor kan hij zich minder sterk maken en gaan rennen.
Maar ja dat werkt dus lastig als tie ineens stuurloos is.

NJAAAAAAA over welk paard heb jij het nou???? :D ;) Dies heul leuk hoor! haha

ik denk dat er wel goede tips tussen staan? Altijd checken of er lichamelijk niets mis is en of het zadel goed past.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:49

Hangt er vanaf wat de oorzaak is. Als het paard echt ergens van schrikt en daardoor wegrent maak ik mijn zit diep, neem ik mijn teugels wat aan en laat ik een rustig 'hoo maar' horen. Mijn paard komt na een paar passen alweer terug, maar doen ze dat niet dan zou ik ze ook op de kleine volte zetten.

Als het echt vuiligheid is dan mogen ze van mij best galopperen, maar dan wel net zolang als IK zeg dat ze moeten, dan is het spelletje al heel gauw niet meer leuk.

Ik gebruik eigenlijk altijd gelijk de eerste methode, maar als ze het dan nog een keer of 2 doen zonder dat ik zie dat ze bang zijn schakel ik over op de tweede methode.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:50

Wat ik zou doen als mijn paard de benen neemt? Een noodrem monteren, zodat ik hem sneller onder controle heb. One Rein Stop bijv.

Als schrikacties structureel worden, idd medisch controleren. Tanden, nek, rug, zadel laten controleren. En als daar niets uitkomt, even naar mezelf kijken. Misschien heeft mijn paard een opfriscursus grondwerk nodig, of doe ik onbewust dingen verkeerd.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:54

joycie81 schreef:
Tja de oorzaak van het 'er vandoor gaan' zoeken is uiteraard handig maar als ik kijk bij ons op de manege, dan is t koud...paarden zijn meer alert dan normaal, er hoeft er maar 1 te schrikken van een staldeur die te hard wordt dichtgetrokken of een ruiter die met zn voet langs de rand van de bak gaat en hoppaaa reden genoeg voor de anderen om er ook vandoor te gaan, zo gaat het bij ons meestal.
Niet altijd hoor, maar t blijven vluchtdieren en kuddedieren dus bij schrikken gaan ze rennen...en doet de rest mee.
Als dit gebeurd bij ons dan probeer k het paard z.s.m. op een volte te zetten (ook als ik les geef roep ik dit naar mijn ruiters als de paarden/pony's schrikken), als hij rechtdoor gaat kan ie meer vaart maken dan wanneer hij op een volte draait. Ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen om m tegen de wand aan t zetten (naar buiten draaien) of in een hoek stil te zetten...uiteraard wel wanneer het rennen TE lang duurt want dan moet je iets verzinnen.
Wanneer ik mijn paard naar buiten zou sturen weet ik 100% zeker dat zij omhoog gaat komen om een uitvlucht te zoeken...de wand kan ze niet doorheen maar door te steigeren en om te draaien kan ze weer weg. Ik zou dit dus niet adviseren. Tegen de muur aan zetten lijkt me niet handig want als je paard opeens bedenkt om scherp naar links of rechts te draaien dan lig jij zelf tegen de muur... :S
Op de volte sturen, rustig terugnemen en als het paard weer rustig is even belonen voor het feit dat ie weer rustig is en luisterd.
Uiteraard heeft iedereen zijn/haar eigen maniertje wat werkt en ik denk dat je vooral je gevoel moet volgen in zo'n situatie.

Paard belonen nadat hij de benen heeft genomen is de verkeerde reactie.
Paard dat de benen neemt of daar de neiging toe heeft moet je hard aan het werk zetten. Meeste paarden zijn overvoerd en hebben niet genoeg werk. Ook dien je paarden af en toe weleens stoom af te laten blazen door ze los te gooien. Het is helemaal niet nodig dat als er een gaat rennen, de rest meegaat.