Prince het scheve paard op een goede dag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Prince het scheve paard op een goede dag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:50

Hoi iedereen!

Ik rijd nu 3 weken een ex-draver, Prince Rossignol.
Prince is een 8-jarige ruin, en hij is 1m53-55 groot.
Hij heeft lang als draver gelopen, maar wou uiteindelijk geen halsstuk dragen (om het hoofd omhoog te houden) dus is hij recreatiepaard geworden.
Prince loopt ook scheef, hij is extreem links gebogen, de ostheopaat zegt dat hij een verkalking heeft aan z'n linker achterbeen, als hij vrij loopt zie je er niets van, met zadel loopt hij extreem scheef, maar vandaag, zonder zadel, liep hij verschrikkelijk goed! Ik denk dus dat zijn scheefheid aan het zadel ligt.
De reden waarom ik dat denk is omdat hij onlangs gekraakt is in zijn rug, en na een week niet rijden, was hij wel beter, maar schudde hij nog steeds met zijn hoofd, en dat zo'n 20x op 10 minuten. Vandaag heeft hij ook zonder zadel nog geschudt, maar dat deed hij maar 4 keer, waarvan 1 keer hard.
Momenteel doe ik met Prince enkel aan rechtrichten in stap, dus het komt erop neer dat ik zacht contact neem, mijn benen aanleg en ze terug loslaat als hij nageeflijk wordt en dus recht loopt. Maar dankzij vandaag heb ik 5 passen gedraafd, en zijn hoofd bleef mooi recht, ook al knikte hij niet, dus ik ben best wel fier op hem.
De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit, maar ze zijn wel nog zichtbaar.

Graag zou ik van jullie horen wat ik nog zou kunnen doen om hem terug recht te krijgen. Voor de moment heb ik als taak van de lesgever van de eigenaar gekregen om een grote cirkel te rijden naar links (dat is de kant waar zijn korte spieren zitten en draaien dus gemakkelijker is.) en ervoor zorgen dat zijn hoofd recht blijft.
Ik trek haar wijsheid niet in twijfel, maar ik zou graag nog dingen kunnen doen om hem wat rechter te krijgen. Ik ga morgen ook een keertje met & een keertje zonder zadel rijden, en dan zien of hij erop reageert, en of hij beter loopt zonder zadel.

Let op! Prince is gered, en waar hij staat, is geen piste aanwezig. Ik heb een voetbalterrein ter beschikking om te rijden, met fijne, niet al te zachte grond, maar door het vriezen liep hij daar niet prettig op, dus loop ik liever op de parking met hem. Hij staat aan een cafetaria die van de eigenaar is. Prince staat daar met 6 geadopteerde ezels op een ander voetbalterrein.

Genoeg gepraat, hier de foto's van vandaag!

Afbeelding
Zo loopt Prince als hij nageeflijk loopt en dus "recht loopt".

Afbeelding
Een mooi plaatje, maar hier draait Prince naar zijn "slecht kant".

Afbeelding
Prince als hij nét rondloopt, dus ik heb contact (geen zwaar contact) en ik heb mij benen eraan.

Afbeelding
Prince die schudt net als ik contact neem.

Afbeelding
Prince's schudden.

Afbeelding
Prince in draf, let vooral op het achterbeen dat later neerkomt, dit heeft hij enkel de 5 eerste passen, maar ik heb geen deftige afbeelding als hij regelmatig loopt.

Afbeelding
Ik vroeg om naar achter te gaan, maar hij ging enkel leunen :')
Ik heb mijn handen zo raar omdat ik naar voren was geschoven door het deken.
Hier heb ik zwaarder contact en vroeg ik hem met impulsen naar achter, maar ja...

Afbeelding
Mooie Prince!

Bedankt voor het lezen en het kijken, en tot de volgende keer!
Afbeelding

X_Linz_X

Re: Prince het scheve paard op een goede dag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:52

rijd je ook in een rijbak?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:53

X_Linz_X schreef:
rijd je ook in een rijbak?

Met Prince niet, op zondag heb ik les op een manege, en daar rijd ik wel in een bak.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:55

hoi ts

ik vind het goed dat jij dit paard probeerd te helpen maar ik moet toch zeggen dat ik wel schrik kan je niet ergens een bak regelen en dan lekker grond werk gaan doen en met dubbele longe.

ookal zou je echt je best doen en dit is zeker niet aanvallend maar meer een tip.

succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:55

Ehh achterwaarts gaan ze niet door er op te gaan liggen. :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:56

Auch.. Vind dat je hem wel wat veel in z'n mond zit hoor.. :=
Focus liever op het rechthouden van z'n lichaam en hoofd dan dat hij in de krul loopt.
Lekker dat koppie in de lucht laten en hem zijn eigen balans laten vinden!
Enneh, een ex-draver bestaat niet, draver is gewoon een ras en daar issie nadat hij niet meer op de baan loopt niet zomaar vanaf :P

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:57

nicoletjee schreef:
hoi ts

ik vind het goed dat jij dit paard probeerd te helpen maar ik moet toch zeggen dat ik wel schrik kan je niet ergens een bak regelen en dan lekker grond werk gaan doen en met dubbele longe.

ookal zou je echt je best doen en dit is zeker niet aanvallend maar meer een tip.

succes

Grondwerk kan ik perfect doen op het voetbalveld, longeren met dubbele longe is nu nog niet aan de orde.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:59

ik vind hem op de foto's dat hij naar onderen loopt veel te diep lopen..
Ik vind het er niet prettig uitzien

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:59

TeckTonie schreef:
DDW1190 schreef:

Ik vind het geen fijne foto's eerlijk gezegd! vooral niet deze, het is wel een leuk paard!

Zou ik dan ook mogen weten wat je er niet fijn aan vindt, of heb je tips voor me?

Probeer hem achterwaards te vragen, niet te dwingen.
Jij gaat iets voorover zitten, ZONDER hem in z'n mond te zitten en drijft iets aan.
Veel dravers reageren ook goed op stemcommando's, bijvoorbeeld terug.
Gaat hij naar voren, houd je hem tegen, dat mag met teugel, alleen tegenhouden dat hij naar voren gaat, niet achteruit trekken.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:00

Sok schreef:
Focus liever op het rechthouden van z'n lichaam en hoofd dan dat hij in de krul loopt.
Enneh, een ex-draver bestaat niet, draver is gewoon een ras en daar issie nadat hij niet meer op de baan loopt niet zomaar vanaf :P

Inderdaad, het lijkt zo, maar ik kan je garanderen dat ik enkel contact neem, dus ik lig er echt niet aan te sleuren. Als ik hem recht laat lopen, dan wordt hij vanzelf nageeflijk, dus daar kan ik ook niets aan doen. Ik kan hem natuurlijk stampen tot hij z'n hoofd omhoog houdt...

nicoletjee schreef:
oke ts maar nu je niet de mogelijkheid heb om op het voetbalveld te werken is er dan geen bak die je even mag gebruiken

Er zijn zat bakken die ik zou mogen gebruiken, ze zijn alleen wat ver om als 17-jarige zonder rijbewijs of trailer naar toe te gaan..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-02-12 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

_00_0

Ik denk dat je toch beter kan gaan longeren ( en dan goed longeren, want longeren is niet een rondje om je heen laten lopen) Je paard is totaal niet los en loopt niet nageefelijk.

Lees je eens in in dressuur, kijk naar andere topics, leer van die posts.

Maartje1990

Bij de eerste foto waar je zegt dat hij 'nageefelijk' loopt, totáál geen contact, en hij loopt vér achter de loodlijn. 3e plaatje waar je zegt dat je contact hebt zie ik ook gewoon een losse teugel, paard nog steeds achter de loodlijn.

De ene laatste foto, nou, 't lijkt meer alsof je gewoon flink aan de teugel ligt te trekken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:02

Je bent overduidelijk bezig met hoofd en halshouding ipv rechtmaken op twee kanten.

Nageeflijk is ie nergens.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:02

Wat loop jij onwijs te trekken zeg...
Ik vind het er écht niet prettig uitzien..

Ik zou eens grondwerk gaan doen met dit dier.. en betere faciliteiten zoeken, want dit werk op zo'n ondergrond komt hem niet ten goede

Mod : Dit kan je toch geen HAW noemen? op een parking een rondje stappen en foto's maken?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:03

TeckTonie schreef:
Sok schreef:

Inderdaad, het lijkt zo, maar ik kan je garanderen dat ik enkel contact neem, dus ik lig er echt niet aan te sleuren. Als ik hem recht laat lopen, dan wordt hij vanzelf nageeflijk, dus daar kan ik ook niets aan doen. Ik kan hem natuurlijk stampen tot hij z'n hoofd omhoog houdt...

Ik ken het, mijn draver houd er ook niet van als ik contact maak.
Dan maar niet. Het is een signaal wat je paard afgeeft, waar je als ruiter wel naar moet luisteren.
Jouw paardje zegt heel duidelijk; dit is niet fijn, blijf uit m'n mond.
Ontspan in je handen en rijd maar eens een weekje met bogen in je teugels.
Dravers zijn vaak best gevoelig, probeer om zelf dan ook heel zacht en subtiel met je hulpen te zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:05

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:05

oh en nog iets, zonder zadel rijden is opzich geen probleem, maar zo'n deken glijd heel erg.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:06

Omdat er op deze foto's geen rijtechnisch commentaar gegeven kan worden sluit ik dit topic.