Spanning met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22Jarig

Spanning met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:52

Inmiddels heb ik mijn paard bijna een jaar en nog steeds heeft moeite met doorzitten of ik hoe je het ook wil zien :+ Ze is vaak wel wat gespannen met rijden, maar ook al is ze ontspannen op het moment dat ik ga doorzitten spant ze volledig aan en word ook een beetje paniekerig. Daardoor valt er niet door te zitten. Vaak praat ik dan tegen d'r en blijf heel rustig aan ontspanning werken. De ene keer werkt dat en kan ik een stukje normaal doorzitten zonder te stuiteren, maar soms is het gewoon hopeloos voor mijn gevoel.
Ze is nagekeken door een osteopaat en alles was goed. Wel weet ik dat de vorige eigenaresse ook echt niet door kon zitten op haar.
Overigens als ze bijv met springen heel ergens anders mee bezig is, dus niet puur dressuur lijkt het beter te gaan.

Hebben jullie tips o.i.d.?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:40

Ik zou gewoon heel vaak 2 pasjes door gaan zitten en weer lichtrijden. Dus ipv dat het af en toe een oefening opzich is, gewoon heel vaak en kort doen.

Als 2 pasjes goed gaat kun je dat uitbreiden naar 4 etc.

Angela

Re: Spanning met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:12

Hoe goed kan je doorzitten op andere paarden? Gaat dat over het algemeen zonder problemen, of heb je ook daar last van spanning?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:17

Ik ben hier laatst mee bezig geweest met mijn lessertje :j

We zijn begonnen vanuit stap, langzaam wegdraven. Doorzitten totdat ze merkte dat ze niet meer fijn kon zitten, of de pony uit de aanleuning kwam.
Dus telkens vanuit stap aandraven, steeds iets meer tempo maken totdat ze op arbeidstempo zat. Lukte het niet meer? Dan terug naar stap en overnieuw.

Werkte voor haar erg fijn. Ook omdat je vanaf het begin al in de beweging zit.
Je hoeft dan niet 'opeens' te gaan zitten en direct in de beweging te zijn. Je gaat samen met je paard.

Lousje22Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 17:14

@ Angela, ik heb nooit problemen met doorzitten. Gister toevallig nog een hoop andere paarden gereden en was er maar één bij die wat minder zat en ondanks dat liep ie verder gewoon ontspannen.

De overige tips ga ik zeker proberen. Pion wat jij als advies geeft, probeer ik wel al een beetje alleen komt ze erg snel uit de aanleuning. Ga ermee verder oefenen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:50

Niet te geforceerd bezig zijn met doorzitten. Werk eerst aan de basisvoorwaarden, een prettige aanleuning en een dijnende rug. Wat mij wel eens helpt, is gaan neurien of zingen. Klinkt gek, maar dan moet je wel blijven ademen. Spanning in de ruiter kan het probleem zijn en door je ademhaling te controleren, span je zelf minder in je lichaam.

armani_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:49

Ik denk dat je je niet te veel moet richten op het door zitten. Wanneer je haar fijn ontspannen hebt probeer je een paar pasjes te gaan zitten en als je merkt dat ze gaat spannen ga je weer licht rijden. Misschien dat je je onbewust te veel gaat fixeren op het doorzitten,waardoor je misschien zelf ook wat spanning gaat geven?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:06

Zoals veel mensen hier al zeggen telkens kleine stukjes doorzitten en weer lichtrijden.
Wat bij mij erg helpt is dat terwijl je doorzit je goed moet blijven denken aan je ademhaling en constant denken dat je je kniën loslaat, zo heb je het minste spanning in je zit

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:53

en dit is echt alleen met draven dat ze zich aanspant? kijk anders voor de zekerheid even goed het zadel na als je dat nog niet gedaan had.

Lousje22Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:43

Het is echt alleen met draven. Het lijkt ook een soort angstig wat ze ervoor is. Zadel ligt goed.
Wat ik inderdaad wel vergeet soms is adem te halen tijdens het rijden. Gisteren even geoefend met steeds twee passen en dat ging goed. Daarna kwam er een minder fijne menner in de bak dus was het een en al spanning en heb ik het maar niet meer geprobeerd.

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:18

Wat bij mij altijd heel erg hielp is eerst heel ontspannen en los te gaan zitten, pas als het paard ging ontspannen ging ik hem wat meer bij elkaar werken. Dit steeds meer opbouwen.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:17

Ik merk aan mijn eigen paard dat wanneer ik ga doorzitten in de draf, hij direct gefocused is op de galop en daarom moeilijk rustig te houden is. Het werkt bij ons door het vaak kleine stukken te oefenen en ook wanneer je overgangen maakt naar de stap, iets langer door te blijven zitten dan normaal. Op die manier associeert je paard op een gegeven moment het doorzitten niet direct met het aanspringen. Je zegt namelijk dat wanneer je springt hij er geen last van heeft, dus wie weet heeft het hier iets mee te maken?