Fries Rietje @ de groepsles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1975chantal

Fries Rietje @ de groepsles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:21

Haaaiiii,

Per 1 december 2011 zijn Rietje en ik verhuisd naar de manege. Heerlijk!!! Nu kunnen we elke dag rijden, als we dat willen. We zijn hard aan het trainen want ik wil in de toekomst wedstrijden met haar gaan starten. We rijden meestal 1 of 2 keer voor ons zelf, 2 keer in de groepsles en nog een privéles tussendoor. Verder wandel ik met haar, mag ze lekker los en longeren we zo af en toe.

http://www.youtube.com/watch?v=hdKy6neL ... plpp_video

Hier een filmpje van onze groepsles van dinsdag. Riet heeft veel problemen met het buigen om het binnen been en stelling. Vooral op de linkerhand hebben we het moeilijk omdat ik ook niet zo handig ben op die hand. Door dat Riet veel naar binnen wil vallen ben ik vooral op de linkerhand heel erg naar buiten gaan zitten. Hier ben ik hard aan het werken want daardoor loopt Riet natuurlijk ook weer niet fijn.

Mijn verbeterpunten:
- recht boven mijn paard zitten
- onderbenen stil houden
- handen meer dragen

Riets verbeterpunten:
- rustiger tempo lopen
- meer buigen om het binnenbeen

Oja we hebben binnenkort ook nog onze eerste onderlinge wedstrijd :#

Tips zijn van harte welkom!!

Laten jullie een berichtje achter?!!

:evaw:

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:35

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

600gsxf

Re: Fries Rietje @ de groepsles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:46

Hoi,

Ik vind het al een stuk beter gaan. Je houding is al best verbeterd. Je draagt je handen al veel meer. Maar let idd wel op je onderbenen dat is wel een storend gezicht.

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:36

hoi,
ik zie zo al dat riet een stuk vooruit is gegaan ! indd viel ze destijds bij mij ook veel door je been heen en veel moeite met buigen en als ze moe werd ging ze sloffen met der achterbenen.. ze tilt haar benen beter op en heeft meer conditie. echt super ! zr ziet er goed uit. succes met je onderlinge wedstrijd !

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:42

Hoi Mandy,

Dank je wel voor je leuke reactie!! Ik hoop dat je berichtje niet verwijderd wordt omdat je me niet echt van rijtechnisch commentaar hebt voorzien :S..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:17

hey chantal,

ze is natuurlijk onwijs vooruit gegaan!
enkele verbeter puntjes:

- Zelf recht boven je paard blijven
- probeer echt op je kont te gaan zitten en niet je gewicht op de voorhand te plaatsen
- schouders naar achteren en je ellebogen buigen en naast je lichaam houden. ( gaan vanzelf je handen meer dragen).
- Ook zou ik haar toch liever meer op het achterbeen zien, nu loopt ze wel veel te diep en gaat erg op de voorhand duiken.. waardoor je af en toe onregelmatige passen ziet. ( komt ook deels door scheefheid natuurlijk).

ik zou meer 2e hoefslag gaan rijden, of eigenlijk bijna alleen maar 2e hoefslag rijden.
En toch proberen veel te schakelen en ( nette, beheerste, actieve ) overgangen rijden.
Daarnaast ( en ik wee dat je daar al mee bezig bent) aan je onafhankelijke zit gaan werken.
En toch niet te laag/rond/diep instellen, want dat op die voorhand duiken gaat ook nadelen hebben, zoals je in het filmpje ziet het aan jou teugels trekken, waardoor je nog meer uit balans gehaald wordt zelf...

Je hebt een hoop werk, maar zie het zo: je hebt ook al een heleboel bereikt!! :D
Dus keep up the good work! haha en ik kom snel weer eens buurten.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:20

@ _Nan_ Tnxx wijfie :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:43

Het ziet er op zich niet verkeerd uit, maar ik vind haar nog wel heel onrustig met haar hoofd. In het begin zie ik haar enkele keren te diep gaan en achter je teugel kruipen. Later gooit ze af en toe haar hoofd naar voren waardoor jij uit je zadel getrokken wordt.

In beide gevallen zie ik jou eigenlijk niet reageren. Je corrigeert haar volgens mij niet. Dat moet je wel doen, zodat zij leert dat dit niet de bedoeling is.

Als ze achter de teugel wil kruipen, geef dan flink been en rijdt haar naar voren zodat haar hoofd ook weer naar voren/omhoog komt.
Als ze je uit het zadel probeert te trekken, probeer dat vantevoren aan te zien komen en maak dan even een ophouding. In het begin zul je laat zijn omdat je het nog niet aan ziet komen, dus dan zul je een flinke ophouding moeten maken om effect te hebben. Maar als je hier goed op let zul je haar acties veel beter kunnen voorspellen. Als jij al reageert als ze nog maar denkt aan trekken dan hoef je maar een klein kneepje in je teugel te geven om haar te laten weten dat je haar door hebt en dan zal ze haar plannen staken en niet meer trekken.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:34

@ aurora3

Sorry beetje late reactie terug. Wat betreft de aanleuning heb je helemaal gelijk. Ze is inderdaad heel onrustig. Ze is de laatste tijd ( zoals zoveel paarden natuurlijk ) erg fris en dan is het eigenlijk de eerste 10 minuten gewoon even "overleven" dan gaat ze eigenlijk gewoon alleen maar hard. Ik probeer haar dan gewoon de bak door te sturen. Ik denk dat als ik haar op zo'n moment been geef, ze nog harder de bak door zal scheuren. Maar ik ga het wel een poging geven. De drie keer dat ze me uit het zadel trekt is ze aan het proesten en ik ga ik met haar mee. Ik weet achteraf niet precies waarom ik dat deed. Het ziet er idd wel heel onrustig uit.

Edit:

Zo vaak bekeken... en helaas zo weinig reacties ;(