Pubergedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 07:42

Hoihoi!
Mijn zusje en ik hebben een pony die nogal pubergedrag vertoont, ze is 5 jaar.
Het is een shet x welsh en ze is goed bereden, maar tegenwoordig met rijden weigert ze door die ene bocht te gaan of een flinke bok partij gaat ze uitvoeren. Erg onverspelbaar , mijn zusje vind het niet erg, maar mijn zusje word te lang en die wilt nu dus VD en grondwerk gaan doen.
Maar helaas, dat bevind ook een probleem, ze bokt tegen iedereen aan als je haar longeert en word dus ook erg onverspelbaar. Op de weg is ze trouwens erg gevaarlijk, schiet weg, bokt gericht, steigert.
Het is een schat van een pony met borstelen en wassen enzovoorts. Maar ik vind dit niet langer kunnen hoor. Is dit machtgedrag??
Of is het de leeftijd?

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik kon geen gedrag topic vinden 1 - 2 - 3 .

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Groetjes ruby

ramboe

Re: Pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:09

Niet alle Shetlanders zijn lief zeker niet op die leeftijd.
Ik zou het goede gedrag belonen en foute gedrag toch wel bestraffen.
Als mijn vroegere verzorgshet gericht bOkte liep ik meteen weg ging ik wat anders doen negeerde ik haar totaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:05

Pubergedrag moet allang klaar zijn op die leeftijd, klinkt meer als gewoon onopgevoed gedrag.

Strontvervelende pony die geen grenzen krijgt. Bij mij steigeren ze echt maar één keer en bokken tegen me aan hetzelfde, dat tolereer ik niet.

Een paard/pony mag best aangeven iets eng te vinden, dat is anders wat, dat doet mijn merrie ook wel, die steigerde pasgeleden omdat ze schrok van een vrachtwagen, maar dan nog weet ze heel goed dat ik er sta, en heb ik geen maaiende hoeven langs mijn hoofd, die maaien op 1 meter afstand.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:07

Wanneer doet ze het? Als je wat van haar vraagt? Bij een specifieke oefening?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:04

Nee ze doet het altijd, vooral bij longeren met draven... Maar met stappen doet ze het ook een beetje uit te proberen, wij gaan zowiezo niet meer naar buiten, vinden we niet erg maar wel jammer, het word anders te gevaarlijk voor haar en voor ons. Dat risico willen we niet lopen. Kan ik het beste hulp vragen aan iemand met longeren en VDen?? Ik moet zeggen dat ik met deze 2 onderdelen niet veel ervaring ook heb , weet wel hoe het moet, maar ken de puntjes zeg maar niet..

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:59

ik denk toch gewoon straffen als ze zoiets doet. ik heb maar 1 keer een trap van mijn pony gahad en hij heeft geweten dat ie dat niet moest doen! ze heeft het ook nooit meer gedaan! gewoon streng zijn en jou grenzen stellen. als je dat niet doet dan kun je hem binnenkort helemaal niet meer longeren omdat ze het zelfs in stap doet!

Laganita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:01

misschien heeft die ergens pijn, dan kunnen ze ook dat gedrag gaan vertonen!

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:27

Laganita schreef:
dit kan ook een goede oorzaak zijn!

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:40

Laganita schreef:

Dat kan natuurlijk ook, maar bevoorbeeld raar doen in ''die ene bocht'' en verderop niet lijkt me dan raar.

Maar als dat niet zo is denk ik dat je slecht gedrag gewoon moet afstraffen, en goed gedrag belonen.

Laganita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:15

als inbuigen zeer doet vind hij het ook lastig om door een bocht te lopen. Ik heb het ook mijn mij eigen paard gehad, die bleek ook iets aan z'n rug te hebben

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:52

Hoe kan je zoiets het beste afstraffen??

Laganita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:08

je moet het niet afstraffen, dan wordt het alleen maar erger. ik zou er even een fysio of een ostiopaat bij halen en het zadel nakijken

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:22

Het zadel is niet passend en we rijden er al niet meer mee, we zijn der op het moment goed aan het los stappen (aan de hand) want aan de longe is ze nog steeds te onverspelbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:45

Nou het spijt me zeer, maar als ze bij mij gaan bokken of steigeren en gericht ook nog, hebben ze een maat 37 achter de kont....... zijn ze zot geworden? Kan ie pijn hebben of weet ik wat, maar levensgevaarlijk gedrag moet je niet goed vinden, nu niet en nooit.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:20

Natuurlijk is het goed om de pony eens te laten checken, maar steigeren en bokken is gewoon not done. Meteen ingrijpen. Minstens met een behoorlijke stemverheffing op zijn plaats zetten, maar bij mij zou ze ook een flinke tik krijgen (als zweep bij de hand is, anders voldoet de laars ook prima)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:43

Want met longeren zijn wij zelf onderhand een beetje bang geworden, omdat ze dan al de macht neemt die ze heeft... en ja dat moeten wij ook niet laten gebeuren maar heb ook niet zo'n zin in een pony die achter mij aanrent en dan een paar trappen tegen me aan krijg

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:28

Is het dan geen mogelijkheid om iemand die mss net wat handiger en wat meer zelfverzekerd is, even met de pony aan de slag te laten gaan? Als je er al een beetje angstig aan begint, heeft de pony dat meteen door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:35

Ruby1995 schreef:
Want met longeren zijn wij zelf onderhand een beetje bang geworden, omdat ze dan al de macht neemt die ze heeft... en ja dat moeten wij ook niet laten gebeuren maar heb ook niet zo'n zin in een pony die achter mij aanrent en dan een paar trappen tegen me aan krijg

Dat is echt heel dominant gedrag........ dat heeft niks met pijn te maken hoor :n

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:48

Het klinkt mij ook in de oren als een dominantieprobleem, zou echt vragen om hulp, anders gaat het van kwaad tot erger.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:00

Ja ik zal even rond kijken of er iemand is die ons hulp kan bieden.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:17

ik denk dat het wel degelijk te maken kan hebben met het puberen, heb er zelf ook zo een lopen.
sinds een half jaar heeft ze het in haar bol en is ze erg dwars geworden, schrikken en bokken om hele kleine dingen of als ze spoken ziet.
ik ga er heel rustig mee om omdat ik merk dat het soms ook erg vanuit stress vandaan komt omdat haar hartslag erg hoog is, bij die van jou misschien ook?

verder laat ik haar voor het rijden even los in de longeer kraal zodat ze het eruit kan bokken, dat scheelt enorm, enige nadeel is dat die bak nu bevroren is...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 06:38

Nou het gekke is dat tommie dit ook ongeveer een jaartje doet en daarvoor kon je alles, longeren, normaal rijden , vrij springen enz. Maarja wat doe je eraan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 06:43

Opvoeden.

Aanpakken en consequent zijn. Nog geen paard of pont geweest die het in zijn hoofd heeft gehaald achter mij aan te komen met de oren in de nek........