ik heb op bokt vaak een hele rij aan tips en advies wat je kunt doen als je paard schrikt rent ohz of wat dan ook,
alleen als ik zelf op paardlief zit komt er vaak niet veel van in die situaties
vandaag als voorbeeld,
paardlief is de laatste tijd heel maar dan ook heeeel erg fris (zal het weer wel zijn )
dan stap ik op op de poetsplaats (binnen)
en rij ik de gang door om naar de bak te gaan ook binnenbak
dan loopt paardlief al bijna te ontploffen snurken dribbelen oren als antennes overeind,
allemaal prima hijs best braaf zal er igg niet bokkend vandoor gaan
ik rij de bak in doe een poging tot losstappen ,
dat resulteerd bijna altijd in 5 passen stap paardlief gaat draven ik hou hem weer in 5 passen stap enz,
dat heb ik na 2 rondjes wel gezien en dan draaf ik aan ,
maar nee paard gallopeerd liever even een stukkie
dan wil ik hem terugnemen en wil hij natuurlijk niet en word hij loeisterk oftewel stopt gewoon niet,
ik ga natuurlijk niet terug lopen trekken dus rij hem even wat naar voren (hij word vanzelf rustiger zal je zeggen)
maar nee dus hij blijf rustig 20 min lekker hard rongalloperen,
is wel te sturen zolang ik hem ondersteun maar als ik die voorkant ook maar iets te los hou naar zijn zin vliegt ie van de hoefslag af ,
soms bijna tegen een ander paard soms tegen een hindernis enz,
op een gegeven moment wil ik toch lekker draven en zet hem dan ook wel een keertje met wat meer druk stil,
alleen dan komt het volgende of hij draaft hard en met zijn koppie in een Z houding,
en de andere dag is meneer braaf en loopt ie netjes nageeflijk zijn rondjes figuren en is ie makkelijk met galloperen /rustig,
maar nu dus het probleem,
ik krijg hem bijna niet normaal terug op zulke dagen ,
niet op zit stem watever,
hij is heel zacht en gevoelig in het mondje maar wil hij niet zachter dan trekt ie vrolijk de teugels een meter langer
en rent lekker door,
ik als iemand met rugklachten houd dat niet ,
hoe zet ik paardlief nou eens op een vriendelijkere manier stil ?
op een volte werkt ook niet dan word ie boos en rent hij gewoon de andere kant op
begrijp me niet verkeerd het is een heel lief en vooral vrolijk paard

meestal is ie heerlijk te rijden en dan geniet ik er ook van ,
maar ja meneer is pas vijf en een half, pubertijd?
hij is vrij van pijn heeft een goed passend zadel gebit is ok enz

hij loopt op een enkelgebroken koperen bitje waar hij op zijn goede dagen heerlijk op loopt,
dus iemand tips ?